דוחות

ישראכרט מתייעלת - הרווח ישתפר ב-60 מיליון שקל, הרווח השנתי הצפוי - 260-300 מיליון שקל

ישראכרט תצמצם 12% מכח האדם - 250 עובדים בעלות של 30-35 מיליון שקל; החברה נסחרת ב-2.2 מיליארד שקל
דור עצמון | (4)

דירקטוריון ישראכרט ישראכרט -0.57% אישר את תכנית ההתייעלות שתביא לחיסכון של 65-55 מיליון שקל לשנה. בהנחה שאכן זה יהיה הסכום, ישראכרט צפויה בהערכה גסה להגיע לרווח שנתי של 260-300 מיליון שקל.

 

במסגרת התכנית ההתייעלות תבוצע, בין השאר, הפחתה של כ-12% ממצבת המשרות בחברה, כ-250 משרות. עלות יישום התוכנית מוערכת בכ-30-35 מיליון שקל. הנהלת החברה מעדכנת שהצמצומים הן חלק מתוכנית כוללת של התמקדות ופיתוח מנועי צמיחה. לדברי מנהלי ישראכרט - פירות ראשונים של התכנית האסטרטגית כבר נראים בשטח, לרבות צמיחה דו ספרתית בתיקי האשראי ללקוחות פרטיים ולמגזר העסקי, ירידה בהוצאות תפעוליות שונות ובמיקוד עסקי.

על רקע הצגת התוכנית אמר רן עוז, מנכ"ל ישראכרט: "בהתאם לאסטרטגיה של הקבוצה ולהתפתחויות בשוק התחרותי בו אנו פועלים, אנו הופכים את החברה לגמישה, יעילה וממוקדת יותר. זאת, כדי שנוכל להוביל את ישראכרט ליתרון תחרותי משמעותי ולהובלת השוק. לצערנו, כחלק מתהליך זה, הפחתת מצבת העובדים היא הכרח המציאות".

לאחרונה פרסמה ישראכרט דוחות לרבעון השלישי - החברה אומנם קיבלה מכה בגלל שינוי ההסכם מול בנק הפועלים (להרחבה), אבל בהינתן הגידול בפעילות כרטיסי האשראי במקביל לגידול בהלוואות, נראה שהחברה עשויה לסגור את הירידה שנוצרה מוקדם מהצפוי, במיוחד על רקע ההתייעלות הצפויה כפי שנמסר היום, אך היה ידוע וברור שתצא בקרוב. בפועל, היא לא באמת הפתיעה. היא נדרשת. 

מעניין לראות שמאז הדיווח על ההסכם עם פועלים שפגע בעסקי החברה, המניה התאוששה. ההסכם הוריד את המניה בכ-20%, כשמאז החברה החזירה את רוב הירידה והיא נסחרת בכ-8% מתחת למחיר לפני הדיווח על ההסכם עם פועלים:

ישראכרט שגובה ריבית ממוצעת של מעט מעל 10%, מעל מקס עם ריבית של 9.7% ומתחת לכאל עם ריבית של 11% (הנתונים צפויים לעלות), הכניסה ברבעון השלישי כ-701 מיליון שקל לעומת הכנסות של 585 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - עלייה של 19.8%. ההכנסות מפעילות בכרטיסי אשראי ברבעון השלישי של שנת 2022 צמחו בכ-15% לכ-558 מיליון שקל, בהשוואה לכ-485 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בישראכרט מסבירים שהצמיחה נבעה בעיקר מגידול של כ-13% במחזור העסקאות בכרטיסי אשראי המונפקים ע"י הקבוצה לשיא רבעוני של כ-55 מיליארד שקל, לצד עלייה בהכנסות המיוחסות לתיירות היוצאת והנכנסת, שבאו לידי ביטוי בין היתר בגידול בעמלות מעסקאות מט"ח.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הכנסות מריבית נטו ברבעון השלישי של שנת 2022 צמחו בכ-36% לכ-148 מיליון שקל, בהשוואה לכ-109 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, וזאת כתוצאה מעליית שיעור הריבית במשק ומעלייה ביתרת תיקי האשראי הצרכני והמסחרי במהלך השנה האחרונה בהיקף כולל של כ-1.38 מיליארד שקל, כאשר ביתרת האשראי הצרכני נרשם גידול של כ-886 מיליון שקל וביתרת האשראי המסחרי נרשם גידול של כ-493 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ממתין לעזוב את ישרכרט, מאוכזב (ל"ת)
    אבי 07/12/2022 19:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מבין 07/12/2022 12:03
    הגב לתגובה זו
    הרס את מגדל , הורס את ישראכארט , מנהל שמתעסק ביחצ של עצמו כל היום.
  • 1.
    האם זנ כול את המנכל ונבמנכלים (ל"ת)
    ברבוא 07/12/2022 09:26
    הגב לתגובה זו
  • ילך גם המנכל ויחסכו פי 2 (ל"ת)
    משקיע 07/12/2022 11:49
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳