יורם נוה מנכ"ל כלל ביטוח
צילום: סיון פרג'
דוחות

כלל ביטוח עברה להפסד של חצי מיליארד שקל

זאת לעומת רווח של 357 מיליון שקל ברבעון המקביל. הסיבות: הפסד של 627 מיליון שקל בגלל הצורך להפריש יותר כסף לקצבאות בעקבות העלייה בתוחלת החיים, וכן מהירידות בשוק ההון. גם בנטרול ההפרשה החברה רושמת הפסד של 97 מיליון שקל

נתנאל אריאל | (11)

חברת הביטוח כלל עסקי ביטוח -2.08%  מדווחת על הפסד גדול של 510 מיליון שקל ברבעון השני של השנה, לעומת רווח של 357 מיליון שקל ברבעון המקביל. הסיבה כפולה: החברה הייתה צריכה להפריש 627 מיליון שקל לקצבאות עתידיות בעקבות העלייה בתוחלת החיים  והשינוי שביצעה רשות שוק ההון לפני חודשיים וחצי (הציבור מאריך חיים ולכן חברות הביטוח צריכות לשלם קצבאות לאורך יותר שנים. הרשות העלתה את תוחלת החיים הצפויה ל-80 שנה, לעומת 78 עד כה) וכן בגלל הירידות בשוק ההון, שהסבו לכלל הפסד של 377 מיליון שקל, לעומת הפסד של 14 מיליון בתקופה המקבילה.

מנגד, עליית הריבית במשק מסייעת לחברות הביטוח בכך שהיא מצמצת את העתודות, והיא עזרה גם לכלל וצמצמה את ההפסד. בכל מקרה, גם בנטרול ההפרשות של כלל לנושא הקצבאות כלל רושמת ברבעון השני הפסד של 97 מיליון שקל. 

הפרמיות והתגמולים (השורה העליונה) שהרווחו על ידי כלל ברבעון השני של השנה עלו ב-6% והסתכמו ב-7 מיליארד שקל, לעומת 6.6 מיליארד אשתקד.

יצוין כי בתחום ביטוחי המנהלים החברה לא הייתה יכולה לגבות מתחילת השנה 550 מיליון שקל דמי ניהול, בעקבות הירידות וההפסדים בבורסה. העליות מתחילת חודש יולי קיזזו את דמי הניהול שהיא לא יכולה לגבות ל-390 מיליון שקל (כלומר נכון להיום היא תוכל לבות עוד 160 מיליון שקל דמי ניהול בתחום ביטוחי המנהלים).

היקף הנכסים המנוהלים של כלל בסוף הרבעון השני של שנת 2022, עמד על כ-284 מיליארד שקל, וברבעון השלישי הגיע לרמת שיא של כ-297 מיליארד שקל. סך ההון של החברה עומד על 7.9 מיליארד שקל. כלל נמצאת השנה במקום הראשון בתשואות קרנות ההשתלמות, והיא הצליחה להעפיל גם למקום הראשון בטווחים של 3 ו-5 שנים, והכספים זורמים אליה בעקבות כך: החברה רשמה צבירה חיובית של 9 מיליארד שקל בתחומי הפנסיה והגמל (אבל אין באמת היגיון 'לרדוף' אחרי תשואות טובות ולהחליף את הקרן בה אתם מנהלים את הכסף בכל פעם שיש חברה אחרת עם תשואה טובה יותר. כל שנה מנהל אחר מוביל את הטבלה, והמנהלים שהיו למעלה יורדים למטה. זו מציאות שנקראת 'רגרסיה לממוצע'. מעבר לכך - אין הוכחות אמפיריות לכך שמרדף אחרי תשואות מסייע לתשואה של החוסכים. להיפך).

יורם נוה, מנכ"ל קבוצת כלל ביטוח ופיננסים אומר על רקע הדוחות:

"תוצאות הרבעון משקפות את המשך מגמת הצמיחה שלנו.  אנו ממשיכים להציג שיפור חיתומי לאורך זמן, תוך גידול בתחומי הפעילות שבמיקוד, ושיפור עקבי ביחסי ההוצאות, זאת מעבר ליעדי החברה. לפני כשבוע, כחלק ממהלך שמטרתו להרחיב את פעילות חברת ההחזקות, חתמנו על הסכם מחייב עם קבוצת Max. מהלך זה יהווה קטליזטור משמעותי בעידוד התחרות בתחום האשראי החוץ בנקאי, לרווחת הציבור בישראל".

יורם נוה, מנכ"ל חברת כלל ביטוח הסביר בראיון לביזפורטל כי עליית הריבית תרמה לחברה ברבעון הקודם חצי מיליארד שקל. האמת שעליית הרווחים בחברות הביטוח בעקבות הריבית הייתה צפויה.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    הם מרווחים על כל אילו שמתו בקורונה! (ל"ת)
    אמיר 21/08/2022 20:10
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    Lol 21/08/2022 14:36
    הגב לתגובה זו
    וברור שאנחנו נשלם את זה.
  • 9.
    זה יוצא 18 אחוזים פחות בפנסייה! (ל"ת)
    מוטי 21/08/2022 13:04
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שוב המדינה גונבת מאיתנו! (ל"ת)
    אמנון 21/08/2022 13:01
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יובל 21/08/2022 11:29
    הגב לתגובה זו
    של כלל פנסיה . היו מאוד הוגנים ועזרו לי מאוד.
  • 6.
    חבל שלא הפסדתם יותר (ל"ת)
    מיימון 21/08/2022 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כמה פחות נקבל בפנסייה? במקום 500 בחודש אני אקבל 480? (ל"ת)
    מוטי 21/08/2022 10:58
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ממוצע 80, אתם ממש אופתיטמים! מה סטית התקן 50 אחוזים. (ל"ת)
    אלמוג 21/08/2022 10:56
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יש! מעכשיו נחיה יותר. תודה רבה למדינה! (ל"ת)
    אמנון 21/08/2022 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מעניין רק כמה דיבידנד יקבל מנכ״ל החברה נוה ולהקתו 21/08/2022 09:59
    הגב לתגובה זו
    מעניין רק כמה דיבידנד יקבל מנכ״ל החברה נוה ולהקתו
  • 1.
    רועה חשבון 21/08/2022 08:24
    הגב לתגובה זו
    אבל אני מתאר לעצמי שהשקיעו בחברות קיקיוניות שעל סף מחיקה .
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.