סלמונלה ומחסור בשוקולד עלית – יש גם מרוויחים
אתמול הודיעה חברת שטראוס 0.24% כי התגלו מספר דגימות עם סלמונלה בקו היצור במפעל בנוף הגליל. חיידק הסלמונלה עלול לגרום למחלות מעיים, ובמקרים קיצוניים אף לגרום למוות. כתוצאה מהדגימות, הודיעה החברה על ריקול ליותר ממאה מבין מוצרי השוקולד שלה. עם המוצרים הללו ניתן למנות שוקולד פרה, מקופלת, כיף כף, פסק זמן, עד חצות והרשימה עוד ארוכה. בעקבות הריקול צפוי מחסור במגוון השוקולדים של עלית, שהיא ספקית מוצרי השוקולד הגדולה בישראל. אחת המרוויחות הגדולות מהמצב היא חברת "כרמית", שעם המוצרים שהיא מייצרת ומשווקת ניתן למנות גם מוצרי שוקולד רבים.
כרמית -0.63% תעשיות ממתקים הינה חברה ציבורית שעיסוקה ייצור ושיווק מוצרי מזון. עד שנת 1995 החברה היתה שייכת לקיבוץ מעלה החמישה. באותה שנה היא נרכשה ע"י חברת "אסם", ושנה מאוחר יותר נרכשה ע"י חברת "טעם ישראל". נכון להיום, 35.26 אחוזים מהמניות שלו מוחזקות על ידי הציבור. החברה מתחרה בחברת "עלית-שטראוס" בשוק הממתקים והשוקולדים. בשנת 2003 אף נחשדה חברת עלית (לפני האיחוד עם "שטראוס") בכך שהגיעה עם קמעונאים רבים להסדרים כובלים, שמנעו למעשה את הפצת מוצרי כרמית תעשיות ממתקים. בין השאר, נמנעה הפצת מוצרי החברה הבריטית "קדבורי", שאת המוצרים שלה ייבאה ושווקה חברת כרמית.
הריקול של מוצרי השוקולד של "שטראוס-עלית" מגיע בזמן שחברת כרמית תעשיות ממתקים דיווחה ברבעון האחרון על הפסד גדול, אבל הרווח המייצג שלה מסתכם בכ-6-9 מיליון שקל בשנה.
- 8.ממתקי 01/05/2022 17:18הגב לתגובה זומלא שוקולד תוצרת חוץ !!
- 7.לצערי השוקולד של כרמית לא מתקרב לזה של עלית (ל"ת)עמי 01/05/2022 11:09הגב לתגובה זו
- 6.כרמית תעלה השנה לפחות 150 אחוז (ל"ת)טלי 30/04/2022 15:22הגב לתגובה זו
- 5.הם יעלו מחירים וכך ההפסד ייעלם בימים הקרובים. (ל"ת)מרציאנו 26/04/2022 23:35הגב לתגובה זו
- 4.פבל 26/04/2022 20:24הגב לתגובה זובמפעלי מזון יש לבצע בדיקת מעבדה פעמיים ביום, תוצאות הבדיקה מתגלות לאחר 6 שעות. רשלנות שבגינה צריף לפטר את כל הנהלת המפעל.
- 3.ארז 26/04/2022 20:22הגב לתגובה זוכבר חודשים שאני מחרים את הדוריטוס שלהם
- יו יו 27/04/2022 11:22הגב לתגובה זולבזבז את חייך על שורה של חוקים חסרי משמעות רק כדי למות יום אחד ולגלות שזה היה לחינם
- 2.שוקולד זה לא לחם. המילה "מחסור" לא נשמעת מתאימה (ל"ת)אני 26/04/2022 14:20הגב לתגובה זו
- בן 28/04/2022 17:40הגב לתגובה זוזה גם לא ממש בריא.. בהחלט שאפשר לוותר. קחו פרי טעים וטרי במקום.
- לרון 29/04/2022 08:13א י ן סוכר,הצחקתני
- 1.בן 26/04/2022 13:58הגב לתגובה זוזה סופו של כל מונופול

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
