גדסדן נכסים תשלם קנס של מיליון שקל; "ביצעה הפרות אי דיווח"
ועדת האכיפה המנהלית קבעה כי בין השנים 2019 – 2021, חברת גדסדן נכסים ביצעה הפרות של אי דיווח במועד תוך רשלנות, לפי חוק ניירות ערך. על החברה הושת עיצום כספי בסך 1 מיליון שקל לתשלום בפועל.
גדסדן נכסים היא חברה אמריקאית שנוסדה והתאגדה בארה"ב. עד שנת 2018 פעלה בתחום המוצרים הרפואיים, וכיום מעניקה שירותים בתחום הנדל"ן. החברה החלה להיסחר בנאסד"ק בשנת 2000. בשנת 2012 החלה להיסחר גם בבורסה בתל אביב. בכך הפכה לחברה דואלית לפי חוק ניירות ערך. במהלך חודש יוני 2018 פסקה החברה מלהיות דואלית בעקבות גריעתה מהמסחר בנאסד"ק.
הבירור המנהלי בתיק זה בוצע על ידי מחלקת מודיעין, חקירות ובקרת מסחר של רשות ניירות ערך. התיק המנהלי בפרשה זו נוהל על ידי ד"ר אילנה ליפסקר-מודעי, מנהלת מחלקת אכיפה מנהלית ברשות ניירות ערך ועו"ד יואב שלף ממחלקת אכיפה מנהלית.
תמצית העובדות ביסוד החלטת הוועדה
החברה, אשר נסחרה במסגרת הסדר רישום כפול (חברה דואלית), דיווחה על פי ההסדר המאפשר לחברה לדווח בישראל על פי הדין הזר החל עליה בנאסד"ק. עת גריעתה מהנאסד"ק בחודש יוני 2018, החלה החברה להיסחר בפלטפורמת OTC ("מסחר מעבר לדלפק"), שאינה מוכרת כחלק מהסדר של חברות דואליות בחוק ניירות ערך, המוגבל למספר בורסות מרכזיות בעולם. מכיוון שמניות החברה נותרו בידי הציבור בישראל, ממועד זה חלו עליה הוראות הדיווח ככל תאגיד מדווח בישראל שאינו דואלי. לאחר מחיקתה מהמסחר בנאסד"ק עמדה לחברה, על פי הדין, תקופת הסתגלות בת שישה חודשים. במהלך חודשים אלה, החברה הייתה רשאית להמשיך לדווח לפי כללי הגילוי הזרים, תחת חריג אחד: החובה לדווח כל פרט שעשוי היה להיות מהותי למשקיע הסביר.
- מינוי חדש: יו"ר ועדת אכיפה מנהלית ברשות לניירות ערך
- זהירות: מודל הענישה החדש של הרשות לני"ע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החל מחודש אפריל 2019, ולאורך שנת 2019, פרסמה החברה בבורסה בתל אביב, עשרות דיווחים שונים, שדווחו על ידה בפלטפורמת OTC האמריקאי בחודשים הקודמים. כך הדיווחים דווחו לרשות ניירות ערך ולבורסה באיחור ניכר ושלא באופן הנדרש בחוק ניירות ערך. בנוסף, החברה לא פרסמה את כל הדוחות התקופתיים שהיה עליה לדווח לאותה שנה.
הבורסה השעתה בחודש אפריל 2019 את המסחר במניות החברה. יוחסו בתקופה הרלבנטית, הפרות של אי הגשה במועד ובאופן המתאים של דוחות מידיים ותקופתיים, תוך רשלנות, על פי חוק ניירות ערך.
החלטת ועדת האכיפה המנהלית
בהתאם לחומר שהוגש בפניה קבעה הוועדה כי החברה ביצעה את כל ההפרות שיוחסו לה על ידי רשות ניירות ערך. וועדת האכיפה המנהלית הדגישה בהחלטתה, את חשיבותן של חובות הדיווח, המחייבים עדכון המשקיעים במידע המצוי בידי החברה. זאת במטרה להבטיח את יעילותו של השוק המשני ועל מנת לאפשר קיום שוק מוסדר למסחר בניירות הערך שהונפקו.
- שלטון המנהלים - כך הפכה הנהלת הבורסה לאחת המתוגמלות במשק
- מנכ״ל מנועי בית שמש: “העולם במצוקת מנועים ואנחנו בעמדה מצוינת"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- רמז עבה לסיום העליות בבורסה
ועדת האכיפה המנהלית קבעה כי החומר שהעמידה הרשות בפניה, מצביע על כך כי החברה פעלה במודעות מלאה באי מילוי חובותיה, ובכך יש לבסס לכל הפחות רשלנות מצדה הנדרשת בהליך האכיפה המנהלי.

רמז עבה לסיום העליות בבורסה
האם השוק כבר מגלם את עסקת החטופים והסכם הפסקת האש? מה קורה כעת במסחר שעשוי להעיד על אדי הדלק האחרונים לעליות?
השוק מתומחר גבוה. לא מאוד יקר, אבל הבורסה שלנו במכפיל רווח מייצג גבוה ממכפילי הרווח של חלק גדול ממדינות אירופה. השוק שלנו גבוה כי יש עדר גדול ואינטרסים גדולים של מובילי העדר שמניעים ומתדלקים את העליות. עדר זו תופעה פסיכולוגית מסוכנת. מגלים את הסיכון רק בירידות. בזמן של עליות זה win-win וכולם דוהרים מאושרים. לא תמצאו עכשיו מנהל השקעות בכיר שלא יגיד לתקשורת כמה הוא אופטימי. אולי בודדים יעידו שצריך גם להיזהר, וזה בדיוק הזמן להיזהר. הרחבה חשובה - למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך
גופים מוסדיים, חשוב להזכיר, הם לא אנשים שמשקיעים את הכסף הפרטי שלהם. ההפסדים ככל שיהיו לא משפיעים עליהם. זה הכסף שלכם, הם מנהלים לכם את הכסף בתמורה לדמי ניהול (גבוהים בממוצע בכ-60%-80% מדמי הניהול בארה"ב). הם רוצים כמה שיותר כסף וכמה שיותר עליות כי דמי הניהול יגדלו, ואז השכר והבונוסים שלהם יעלו. וככה השוק המקומי פשוט טס בשנה האחרונה על רקע סנטימנט חיובי, הצלחות ישראליות בחזיתות השונות ותקווה.
התקווה היא הדבר הכי חשוב. אנחנו מקווים, מייחלים, רוצים בהחזרת החטופים וסיום המלחמה, וכשזה מתקרב אנחנו מתמלאים באופטימיות. כל פעם מחדש כשהחלו שיחות השוק עלה. האופטימיות יוצרת מצב רוח טוב, צריכה מכל הבחינות - גם צריכה של מניות כשלזה מצטרפת האופטימיות של הכלכלה ושל היום שאחרי עם שלום במזרח התיכון וזה בהחלט תרחיש אפשרי.
כל פעם מחדש נשברו שיאים בבורסה המקומית שלנו. כאשר היו תקוות הבורסה עלתה. כאשר התקווה התמוססה, חששו לצאת מהשוק כי הרי בסוף ננצח, בסוף יחזרו החטופים. אבל כאשר יקרה הדבר האמיתי יכול להיות שזה יהיה דווקא הסימן להיפוך המגמה. למה נקווה אז? מה יהיה ביום שאחרי? האם לא נתבוסס במלחמה הפנימית, בבחירות, במשברים פנימיים ובמחלוקות? זוכרים מה היה לפני 7 באוקטובר? זוכרים את ההפגנות והמחאות והמלחמה הפנימית בין שני חלקי העם?
- שבוע הבא בבורסה: מניות השבבים יזנקו
- "קנה בשמועה ומכור בידיעה" - האם עסקה בעזה תפיל את הבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יכול להיות שהשמחה, הסנטימנט החיובי, הצהלות יהיו כאלו שיהיה דלק להמשך העליות בשוק. אין ספק לאף אחד שאירוע כזה הוא הרבה מעבר לכל אירוע כלכלי רגיל, אירוע פוליטי. אין גם ספק שמצב רוח משפיע על הכלכלה ועל הבורסה באופן מאוד חזק. אבל מה יקרה כשנחזור לשגרה. אם תהיה תקווה - תקווה לשלום אזורי, תקווה לשגשוג כלכלי מרשים, הכלכלה והבורסה צפויות לשגשג. אבל בהינתן כל התרחישים, יכול להיות שביום שאחרי אנחנו נפעל לפי - "קנה בשמועות - מכור בידיעה". ביום שאחרי נביט קדימה וניזכר איך נראתה ישראל בשגרה - מלחמה על בחירת השופטים לעליון, מלחמה בין שופטי עליון לשר מפשטים, הפגנות ומחאות. הלוואי שלא נחזור לזה, למדנו לקח גדול על החשיבות באחדות. אבל, משקיעים צריכים להפנים שיש סיכונים.

אלקטריאון: עסקה בשווי 21.8 מיליון שקל בארה"ב
אלקטריאון נבחרה לפרויקט טעינה במישיגן, ארה"ב בהיקף של כ-21.8 מיליון שקל, לצד הגשת הצעה לפרויקט טעינה דו-כיווני בשטוקהולם ובמילאנו
אלקטריאון אלקטריאון -3.08% מדווחת על זכייה בפרויקט הובלה בתחום תשתיות טעינה חכמות במישיגן. מדובר בפרויקט עירוני בהובלת משרד התחבורה של מישיגן בשווי של כ-21.8 מיליון שקל, שבמסגרתו ייפרסו מערכות טעינה דינמית, סמי-דינמית וסטטית ל-16 כלי רכב משישה ציים שונים, ביניהם ובהם רכבי הפצה של UPS ורכבי שאטל, חלוקה והפצות של חברות נוספות.
הפרויקט כולל השקת מודל Charging-as-a-Service) CaaS) בארה"ב, שבמסגרתו אלקטריאון מספקת את תשתית הטעינה ומקבלת תשלום חודשי עבור כל רכב בתמורה לשירות. הפרויקט צפוי לשמש כבסיס להתקשרות נוספת ולהעלות לכביש רכבים נוספים (נמצאים בשימוש של חברת מוניות מהגדולות בעולם) עם מערכת הטעינה האלחוטית של אלקטריאון.
בפרויקט תחבור אלקטריאון לשותפים אסטרטגיים מובילים בתעשיית הרכב, ובהם יצרנית הרכב Xos Xos 3.24% עמה מקיימת החברה פרויקט נוסף, יצרניות חלקי הרכב Roush ו-UES וחברת DENSO, עמה מקיימת החברה פעולה מעמיק ורחב, לפיתוח מערכות טעינה אלחוטיות עבור רכבי נוסעים. כמו כן, הפרויקט יבוצע בליווי הנדסי של חברת ההנדסה המובילה Jacobs Engineering ובשיתוף עם חברת החשמל DTE energ. בנוסף הפרויקט ילווה מחקרית על ידי אוניברסיטת מישיגן ומכון המחקר Aspire.
הפרויקט מהווה שלב שלישי ומשמעותי בפעילותה של החברה בדטרויט, וזאת לאחר פרויקט משותף עם חברת MDOT ב-2023 שעסק בהקמת הכביש החשמלי הראשון בארה"ב, ופרויקט משותף עם חברת עם Xos בדטרויט, הכולל בתוכו, בין היתר, אינטגרציה של מערכות הטעינה האלחוטיות של החברה לרכבי טעינה דינמית שלהם על הכביש החשמלי שהקימה החברה בדיטרויט, וטעינה סטטית במסוף UPS.
- מנכ״ל אלקטריאון: ״Eurabus זו רק ההתחלה; יש שת״פים נוספים״
- אלקטריאון מתייעלת: תפטר כמה עשרות עובדים בישראל, מודה שהפתרון נישתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיצד בנוי מודל ה-CaaS
שאלנו את החברה מספר שאלות לגבי מודל התפעול של הפרויקט במישיגן:
מהם מנגנוני התשלום הצפויים, מהן ההערכות לגבי החזר ההשקעה (IRR), ומתי החברה צופה להתחיל לייצר הכנסות מהותיות?