רודב-גבאי יוכלו לרכוש את פרטנר: בית המשפט דחה את עתירת חיים סבן

למרות התנגדות כונסת הנכסים, למרות המהלך המסריח שביצע אבי גבאי, למרות התנגדותו של חיים סבן - החליטה השופטת שזו הדרך שבה האצ'יסון תיפגש עם החוב שלה ותרוויח מהעסקה והחליטה לדחות את עתירת סבן, שלא הסכים להעמיד ערבות בתמורה לביצוע מכרז
נתנאל אריאל | (1)

שופטת בית המשפט המחוזי דחתה את העתירה של חיים סבן ובקשתו לקיים מרכז פומבי לרכישת חברת פרטנר 0.21% ולמעשה מאפשרת בכך את יציאתו לפועל של המהלך של רכישת פרטנר ע"י שלמה רודב, אבי גבאי, הפניקס, מנורה וכלל (באמצעות קבוצת מורקין) בתמורה ל-300 מיליון דולר (כ-950 מיליון שקל).

השופטת הציעה לקבוצת סבן להפקיד ערבות בתמורה לעריכת מכרז, אך קבוצת סבן סירבה לכך. השופטת גם ניסתה להבין האם קבוצת רודב-גבאי תשתתף במכרז ואלה אמרו לה שלא. לאחר הסירוב של סבן החליטה השופטת כי אין טעם לערוך למעשה מכרז ודחתה את העתירה.

על פי השופטת, סבן למעשה רוצה להטיל את כל הסיכון על האצ'יסון (החברה הזרה שמוכרת את המניות) ולדעת השופטת מאחר שהיא מעוניינת לצאת מהמניות והסכימה למחיר - היא למעשה תרוויח מהעסקה ואין טעם למנוע זאת ממנה, מכיוון שהיא למעשה מחכה לחוב מחיים סבן מאז שנת 2009, שכן מניותיו בחברה היו משועבדות להאצ'יסון.

כזכור, אבי גבאי ביצע מהלך מסריח וערק מ סלקום 0.24% לאחר שכנראה רקם את המהלך בעודו מנכ"ל החברה. חיים סבן, הבעלים לשעבר של פרטנר ביקש שיתקיים מכרז, ולא מעט קבוצות גם ניסו בתקופה האחרונה להגיש הצעות.

בנוסף, גם כונסת הנכסים הרשמית של מדינת ישראל, סיגל יעקבי, הביעה התנגדות לעסקה, שכן לדעתה ההליך לא נוהל כפי שצריך וכי היה צריך להתבצע הליך התמחרות תחרותי. היא סברה כי ייתכן שתגיע הצעה גבוהה יותר לרכישה - כפי שאכן קרה, ולפחות 4 קבוצות שונות החליטו להגיש הצעות רכישה.

אך למרות זאת בית המשפט החליט לדחות את העתירה ולאפשר את הרכישה, כפי שהציע כונס הנכסים עו"ד אוהד סול.

חיים סבן רכש את השליטה בפרטנר בתחילת העשור הקודם, כאשר חלק מהמימון היה הלוואת מוכר מקבוצת האצ'יסון, של 300 מיליון דולר, כ-1.1 מיליארד שקל. נפילת ערך המניה של פרטנר הובלה לכך שבשפל של 2019 חיים סבן ויתר על השליטה בפרטנר בעקבות החוב, כשמנגד היה לו בפרטנר שווי של כ-750 מיליון שקל. אלא שמאז גלגל מסתובב לו: שער הדולר צנח כך שאותם 300 מיליון דולר שווים רק קצת יותר מ-900 מיליון שקל, ואילו שווי המניות הללו עלה ל-1.1 מיליארד שקל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

צריך לזכור שמדובר בתחום שהפך להיות בישראל תחרותי מאוד, אולי תחרותי מדי, בעקבות מהפכת הסלולר לפני עשור, שהורידה מחירים לצרכן, אבל הפכה את המרווחים של חברות הסלולר לקטנים מדי. כתוצאה מהרפורמה הצטרפו חברות רבות לשוק, אבל בשנים האחרונות המגמה היא הפוכה: מתבצעים מיזוגים ורכישות והתחרות יורדת. כך עם גולן טלקום שהפכה להיות חלק מסלקום וכך המיזוג של אקספון.

חברות הסלולר מעוניינות כעת להעלות את מחירי הסלולר לצרכנים וכל עלייה של שקל בודד בחשבון של הצרכן יורד למטה לשורת הרווח של החברות - וזו הסיבה להתעניינות ההולכת וגוברת במניית פרטנר, לאחר שזו נמצאת על המדף כבר תקופה ארוכה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אז ככה מריח חוט תפירה ??? (ל"ת)
    סבתא זפתא 15/12/2021 12:15
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?