דוחות

סקופ צמחה ב-25% בהכנסות, הרווח התפעולי עלה פי 2.5 ל-72 מ' ש'

בהשוואה לרבעון 2 נרשמה האטה, בשל הפעילות בארץ וריבוי ימי חג בתקופה. בחו"ל כל האזורים צמחו בין רבעונים, למעט צ'כיה. ההפרשות לחובות מסופקים גדלו ב-9 החודשים האחרונים. תנודתיות במחירי הסחורות מסכנת את ערך המלאי - ובסקופ מגדרים סיכונים
איתי פת-יה | (3)
נושאים בכתבה מתכות סקופ

חברת המתכות סקופ 0%  מדווחת על צמיחה של 25% בהכנסות הרבעון השלישי לרמה של כ-348 מיליון שקל, מול כ-278 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי עלה פי שניים וחצי ל-72.4 מיליון שקל לעומת 29 מיליון בזמנו.

הגידול במכירות מבחינה כמותית מיוחס לביקושים הגוברים בחו"ל ומבחינה כספית ל"סביבת מחירים תומכת" למוצרי החברה, מסבירים בסקופ. ה-EBITDA עלה ל-80.6 מיליון שקל מול 36.9 מיליון בתקופה המקבילה. נתון זה לצד הרווח התפעולי הושפעו לחיוב בעיקר מהשיפור ברווח הגולמי, הקשור גם הוא במחירי המכירה אליהם התייחסה החברה. כך, הרווח הגולמי על מכ-86 מיליון שקל לפני שנה ל-144.6 מיליון בתקופת הדוח. הרווח הנקי ברבעון עלה ל-50.3 מיליון שקל מרמה של כ-17.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

עם זאת פורט כי עם הצמיחה, בשלושת הרבעונים מתחילת השנה, הוצאות מכירה, הנהלה וכלליות האמירו מ-57 מיליון שקל ל-72 מיליון שקל עקב גידול בהוצאות השכר בישראל ובארה"ב "שמקורו בשיפור בתוצאות הפעילות העסקית ומהפרשה לחובות מסופקים".

בישראל המכירות ירדו ל-116 מיליון שקל מ-121 מיליון שנה קודם לכן (האטה גם מ-135 מיליון ברבעון השני, בשל ריבוי ימי החג ברבעון השלישי). האטה זו השפיעה על התוצאות המאוחדות, כשההכנסות בסך הכל, 348 מיליון שקל כאמור, היו נמוכות מסך של 354 מיליון שקל ברבעון השני.

בחו"ל המכירות עלו מ-157 מיליון שקל בתקופה המקבילה ל-232 מיליון כעת, עם האטה מהרבעון השני בחלק מאזורי הפעילות. בארצות הברית: 181.5 מיליון שקל, בהשוואה ל-170.2 מיליון ברבעון השני ו-122 מיליון בתקופה המקבילה; בצ'כיה: 41 מיליון שקל כעת, כמו ברבעון הקודם, ו-28.5 מיליון בזה המקביל; ברומניה: ברומניה: 9.6 מיליון כעת מול 8.5 מיליון ברבעון הקודם (עלייה של 13%) ו-5.5 מיליון ברבעון מקביל. המכירות לחו"ל היוו שני שליש מהמכירות בתקופה, מול 56.57% לפני שנה.

עוד צוין כי יתרת ההפרשה לירידת ערך מלאי נכון ליום בסוף התקופה הסתכמה לסך של כ-17.82 מיליון שקל, לעומת כ-18.37 מיליון בסוף 2020. בסוף הרבעון המלאי עמד על סך של כ-512 מיליון שקל, כשהעלייה מיוחסת בחלקה להתייקרות שחלה בתקופה המדווחת במחירי המתכות והתייקרות מחירי ההובלה.

בסקופ מסבירים כי אין מתאם מלא בין עליה או ירידת מחירי חומרי הגלם של המתכות שהיא רוכשת, למחירי המכירה של המוצרים המוגמרי, או החצי מוגמרים, שהיא מוכרת ללקוחותיה, "זאת עקב מגוון של סיבות כגון: תנודתיות בהיצע ובביקוש, תנאי הכלכלה העולמית, שערי חליפין, תחרות, רמות ייצור, יכולת ייצור, מחירי הנפט והאנרגיה, מיזוגים של יצרנים, מחירי חומרי הגלם וזמינותם ומוצרים אחרים בהם משתמשים היצרנים בתהליך הייצור של המוצרים שרוכשת החברה", הוסבר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

עם זאת, במלאי החברה מתכות שערכן הרשום חשוף לירידה במחירי המתכות והם ניקל שעלה בכ-3,000 דולר לטון לכ-9,500 דולר מאז סוף 2020 (והוא מהווה 8-20% ממחיר הנירוסטה), מחירי הפלדה שעלו באופן מהותי, נחושת נקייה (80-90% ממחיר מוצרי הנחושת - רמה גבוה שבגינה החליטו בסקופ להחזיק מלאי ברמה לא מהותית כדי להתגונן מפני ירידת מחירים אפשרית).

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מחלקת דיבידנדים נדיבים במיוחד (ל"ת)
    אחד שיודע 02/11/2021 20:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מבין 02/11/2021 13:29
    הגב לתגובה זו
    יודעת להסתדר עם המלאי מניה מעולה מחזיק ולא מתאכזב
  • 1.
    אנונימי 02/11/2021 12:56
    הגב לתגובה זו
    האחיות התאומות.המלט עשתה אקזיט מעניין מה סקופ תעשה בעתיד.לצערי כבר אין לי אותה בתיק ניערו אותי עוד לפני הקורונה ולא חזרתי.היא בטרנד מטורף בגרף ואוווו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳