פז מקבלת אפסייד של עד 49% מלידר לקראת פיצול בית הזיקוק
"השלמת פיצול בית הזיקוק של פז נפט מיתר פעילות החברה עשויה להוביל להצפת ערך משמעותית לבעלי המניות. שווי הפעילות בלעדיו יהיה שווה יותר משוויה של פז כיום", כך כותבים בלידר שוקי הון על מניית קבוצה האנרגיה והקמעונאות. לפי הסקירה של האנליסטית דינה קורשונוב, לאחר הפיצול, מניית החברה האם עשויה להיסחר ב-456-527 שקל למניה, מחיר המשקף טווח אפסייד של 29-49% על מחיר השוק הנוכחי. במצב כזה, המשקיעים למעשה יהיו חשופים לאותן פעילויות, אך עצם ההפרדה ביניהן תציף את הערך, כך לפי הכותבת.
יודגש כי בלידר לא ביצעו הערכת שווי לבית הזיקוק של פז, ומחירי היעד וכן האפסיידים הנגזרים מהם פורטו לפי תרחישים שונים של הערכות שווי שייתן השוק לבית הזיקוק. עוד נאמר כי א"ין ספק, כי מדובר במהלך מורכב יחסית, ולכן קיים חוסר ודאות לגבי השלכותיו".
תחת שווי שוק של 700 מיליון שקל לבית הזיקוק (66 שקל למניה לפי החישוב של לידר), מחיר היעד לפז יהיה 456 שקל (29% אפסייד); ב-850 מיליון (80 שקל למניה) יהיה 470 שקל (33%); במיליארד שקל (94 שקל למניה) יהיה 485 שקל (37%), ב-1.15 מיליארד שקל (108 שקל למניה) יהיה 499 שקל (41%); ב-1.3 מיליארד שקל (122 שקל למניה ויצוין כי זו הערכת השווי של BDO) יהיה 513 שקל (45%) וב-1.45 מיליארד שקל (136 שקל למניה) יהיה 527 שקל (49%).
כזכור, באוגוסט, דירקטוריון פז החליט על הפרדה ופיצול של פעילות בית הזיקוק בדרך של חלוקת דיבידנד בעין - ולא על מכירתו לצד ג'. מי שהחזיק במניית החברה טרם הוצאת הפיצול לפועל, יחזיק לאחריו שתי חברות ציבוריות שיסחרו בבורסה, כאשר חברה אחת תעסוק באופן בלעדי בפעילות הזיקוק והחברה השנייה בכל יתר עסקי הקבוצה, הוסבר בסקירה. "על פי החברה, מטרת הליך הפיצול היא הגברת המיקוד העסקי בפעילויות הליבה בתחומי הקמעונאות והשירותים וכן בתחום הנדל"ן, תוך הצפת ערך".
- אחרי הדו"חות הטובים: אופנהיימר נותן אפסייד של 28% לוויקס
- בוול-סטריט לא מתרשמים מהירידות באפל - רואים אפסייד של 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסתמן כי עקב פעילות הזיקוק המכבידה על שווי החברה כיום, בלידר סבורים ש"השווי הנוכחי של פז אינו מגלם בצורה הולמת את הפוטנציאל הגלום בפעילות החברה במגזר הקמעונאות והמסחר, ואין סיבה כי הפעילות לא תתומחר בטווח המכפילים המקובל עבור חברות הסקטור".
על פעילות הקמעונאות המתרחבת פורט כי זו כוללת את רשת Yellow הנמצאות במרבית תחנות התדלוק, רשת סופר יודה המונה 16 סניפים, ובחודשים הקרובים צפויה השלמת רכישת רשת פרשמרקט בעבור סך של כ 2.1- מיליארד שקל. "צעדים אלו צפויים לחזק משמעותית את מיצובה של החברה בתחום, לתמוך בסינרגיות פנים ארגוניות ולשפר את המבנה התפעולי ותנאי הסחר".
- 2.עומר 06/10/2021 18:10הגב לתגובה זובלי בית הזיקוק, ועם פרשמרקט, פז תהיה חברה בלי גיבנת ועם מכפיל הכנסות
- 1.dw 06/10/2021 16:15הגב לתגובה זוהיה יכול להיות מעניין אם היו מעלים את הניתוח המלא לקראת הספינאוף של בית הזיקוק. כמו כן מעניין אם בתי ההשקעות יעדכנו המלצות על בזן לקראת המהלך של פז נפט.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
