"ייתכן שבהמשך אורה אייר תעבוד עם חברת מזגנים מאד גדולה בחו"ל"
"אנו במגעים עם חברת ההפצה הנרי שיין"; "טיהור אוויר בשלב מוקדם היה מצמצם את הקורונה"; "זלזלו בזיהום בחלל סגור, עכשיו יקשיבו"; "יש 10 א' מתים בשנה מזיהום נרכש בבי"ח". אביעד שניידרמן בראיון
"אחת התובנות המובהקות מהתחקירים שעשו עד כה על הקורונה הייתה שזיהומים אכן נישאים באוויר וצריך לטפל במגיפה לא רק על משטחים. ההחלטה בעניין התקבלה מאוחר ולכן ראינו את העלייה בתחלואה – אם היינו מטפלים בשלבים הראשונים של התפרצות הנגיף לא רק במשטחים ודואגים למסיכות, אלא מחטאים את האוויר, היינו רואים שיפור משמעותי – ואלה לקחים לא שלי, אלא של ארגון הבריאות הבינלאומי ושל ה-CDC (המרכז לבקרת מחלות ומניעתן – א.פ) האמריקאי. המסקנות באות לידי ביטוי כבר היום במכרזים של בתי ספר ומוסדות חינוך שקונות מערכות לטיהור אוויר". חברת אורה סמארט 0% אייר דיווחה על בדיקת מעבדה נוספת שהוכיחו את יעילות הפיתוח של בטיהור נגיפי הקורונה באוויר – 99.9% אחרי שעה של הפעלתה, כמו בשתי בדיקות קודמות – והמנכ"ל והמייסד השותף אביעד שניידרמן מרחיב על כך כעת בראיון לביזפורטל ומספר על פעילות החברה ועתידה.
הניסוי נערך במעבדת Bioanalysis Innovative בקליפורניה שמאושרת לניסויים ברמת בטיחות 3-BSL, כזו המצריכה פרקטיקות מחמירות, ציוד בטיחות מיוחד וחללים המתוכננים בצורה ספציפית בהתאם להנחיות ה-CDC. "זו הבדיקה הראשונה שעשינו בארצות הברית, שהיא השוק המשמעותי שלנו, וזו 'חותמת' שנחשבת הרבה יותר שם ובעולם בכלל".
דיברתם על דימוי של מצב אמת בבדיקת המעבדה, איך זה נעשה – מכניסים חולה קורונה לחדר?
"לא. 'מחוללים' את הנגיף בחדר באמצעות מכונה. כל וירוס או מזהם נישא על 'כלי תחבורה': חלקיקים קטנים של אבק, או גזים או אירוסולים שהם מעין לחות בטקסטורת גז. כשדיברו הרבה על העניין ה'טיפתי' שעליו נישא הנגיף באוויר, התייחסו לאירוסולים".
אז מכונה פולטת את הנגיף לחדר סגור, זה כביכול חולה קורונה אחד. אין חשיבות לכך שעוד אנשים יהיו בחדר, כאלה בריאים, ישאפו וינשפו פחמן דוד חמצני וכו' – הדברים האלה לא משפיעים על התוצאות?
- מולקול ביקשה לסיים את הסכם המיזוג עם אורה סמארט - קורסת ב-29%
- אורה אייר מכריזה על תכנית התייעלות, מזהירה מהערת עסק חי וצונחת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הכל חייב להיות אמפירי ומדויק. לא מכניסים עוד אנשים אבל כן עושים דימוי מלא. יודעים לתרחש את האירוע שבו כן יש שניים-שלושה אנשים בחדר – בלי באמת להביא אותם לשם. עושים סימולציה, למשל אם היו חמישה אנשים בחדר אז כמה ליטר חמצן הם היו מחליפים ומה הסיכויים שלהם להידבק בנגיף".
את יעילות החיסונים בודקים מול הוריאנטים השונים, זה נכון גם למערכת טיהור האוויר שלכם?
"לא כי אין בזה צורך. מה שחשוב הוא הגודל של הנגיף – ובכל הוריאנטים הוא באותו הגודל, כמו גם בשפעת".
אתם מוכרים את המערכת גם לבתי אבות ודיור מוגן. אבל שם בין כה וכה מקפידים על מסיכות ובדיקות והתמונה נראית טובה. אם יקנו את המערכת מכם, זה לא שיוותרו על כל ההגבלות הנוכחיות – אז למה שיעשו זאת מלכתחילה?
"והאם כל אותם אמצעים שעשינו עד היום מנעו ב-100% הידבקויות? לא. עדיין נוקטים בהם כדי להוסיף כמה שיותר שכבות הגנה. ספציפית בסגמנט הזה שהזכרת, בשוק האמריקאי לא חושבים בצורה הישראלית והנהוגה. שם הם אומרים 'Better safe than sorry'. מה גם שהכוונה היא לא לשים מכונה בכל חדר בבית אבות, אלא במקומות שמועדים לפורענות – איפה שיש ממשק עם אנשי הצוות, באזורי ביקור המשפחות. במקומות היוקרתיים יותר אנחנו עדים לביקוש מצד הדיירים שרוצים בעצמם מכונה כזאת אצלם בחדר. האם הגישה הישראלית טובה? אני לא יודע לומר, ולא באתי לבקר אותה".
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
קורונה בצד, למה בשגרה מקומות כאלה זקוקים למערכת לטיהור אוויר?
"מסיבה פשוטה – חללים סגורים הרבה יותר מזוהמים מבחוץ והסכנות שטמונות שם עצומות. זה שעד עכשיו יכולנו לזלזל ולא פגשנו קטסטרופה משמעותית זה משהו אחד, עכשיו בקורונה זה כן קרה ומבינים את הצורך. תסמונת הבניין החולה קיימת כבר 60 שנה פשוט עד כה אף אחד לא חווה 'תאונת דרכים' כה קיצונית, אז זלזלו בזה.
"הפכנו יותר צפופים ויותר אורבניים ולא מן הנמנע שנפגוש את עצמנו מול עוד מגיפה אם נמשיך לנהוג כפי שהיה עד כה. אומרים את זה הרבה חוקרים וגם ביל גייטס דיבר על כך. אחרי הקורונה כבר אין ברירה ויצטרכו להקשיב. הלכה למעשה, השוק של מערכות טיהור האוויר מתפתח וצומח ויש לו דרישה בכל כך הרבה סגמנטים: תחבורה ציבורית, בנייני משרדים, בתי מלון וכן הלאה".
קל לשכנע את הצרכן הפרטי – אבל לא בונים עליו
אורה אייר החלה למכור ברבעון האחרון של 2020. במחצית הראשונה של 2021 המכירות הסתכמו בכ-6.4 מיליון דולר, לאחר כרבע מיליון דולר שסווגו כהוצאות עבור הנפקתה, ההפסד התפעולי בתקופה עמד על 1.5 מיליון דולר וההפסד בשורה התחתונה ב-2.8 מיליון דולר.
שוק עיקרי נוסף אליו פונה אורה אייר הוא בתי החולים, שם המערכת שלה אמורה לטהר נגיפים הנישאים באוויר. "בשיבא למשל התחלנו בניסויים עוד לפני הקורונה", מספר שניידרמן. "אחת הבעיות הגדולות היא זיהומים נרכשים, כשהנתון היום עומד על עשרת אלפים מתים מדי שנה מכך. אדם מגיע לבית החולים עם מחלה מסוימת, 'רוכש' שם זיהום מנגיף אחר בכלל ובסוף נפטר ממנו". לפיו, אותם נגיפים עמידים לא נמצאים רק במשטחים או ציוד רפואי חלוד שנשחק בו הציפוי האנטי-בקטריאלי, אלא גם מועברים באוויר כפי שהסביר קודם לכן. "אנחנו לא רק מסננים חלקיקים אלא גם תוקפים נגיפים עמידים שגדלים על מצעים כמו משטחים ולחויות דוגמת תעלות מיזוג האוויר ומקומות נוספים".
יש לכם מוצר גם לצרכן הפרטי, שאתם מוכרים בין היתר באמזון. על פניו נראה שהכי קל יהיה לשכנע צרכנים באזורים בהם הזיהום גדול – איפה שיש חשיפה לצירי תחבורה ראשיים, בסמוך למפעלים או במקומות כמו סין והודו. אתם מנסים לפנות לשוק הזה?
"יש לנו חברה הודית, בשוק הסיני אנחנו עוד לא פועלים, אבל אנחנו פונים ל-50 מדינות כבר בעיקר דרך מפיצים, ולצד הודו גם בארצות הברית יש לנו חברה מקומית. אתה צודק בכך שיש הרבה מקומות שהמודעות יותר גבוהה לטיהור אוויר. יש גם אסתמטיים ואלרגיים וכאלה שסובלים מבעיות קרדיו. אותם קל יותר לשכנע. אגב, יש היום גם אנשים שפשוט חוששים וקונים את זה להורים או לסבתא וסבתא שלהם, וגם לעצמם, בלי שום קשר למחלות רקע כאלה או אחרות. ועדיין, הפוקוס של אורה אייר הוא פחות במגזר הצרכני ויותר בבזינס-טו-ביזנס או דרך מפיצים, וזה כי אנחנו רוצים לצמוח בהיקפים משמעותיים".
פילחתם את המכירות לאזורים, כשהשווקים הגדולים לפיכם הם 40% בארצות הברית, 30% באירופה ו-20% באסיה. מה תוכל להוסיף לגבי תמהיל הלקוחות – עסקים, מכרזים של גופי ציבור וצרכנים פרטיים, איך יראו המכירות בטווח הארוך?
"אין לנו תחזית כזאת. הרוב היום הוא במגזר העסקי הפרטי ושם הקשב שלנו, ופחות דרך מכרזים, למרות שהן הזדמנויות מעולות וכבר זכינו בכמה כאלה. בסקטור הפרטי היכולת לסגור עסקאות קצרה יותר. אציין שהסגמנטים המובילים היום הם בתי ספר ומוסדות השכלה ואחרי כן תחבורה ציבורית".
אגב תחבורה, מעבר להנעה חשמלית לא יחתוך את השוק של מערכות טיהור האוויר?
"הנתון המדעי המדויק אומר בצורה פשוטה שאיכות האוויר בתוך מבנה היא מזוהמת פיה חמישה מבחוץ. מה שקורה בפנים מושפע מחומרי ריסוס והדברה, מהרהיטים, מהאטימות של המבנה ומערכות האוויר והקירור. גם מכונית חשמלית יכולה להיות מזוהמת מבפנים, כי יש בה בני אדם שיכולים לשאת נגיפים".
דיווחתם על הזמנה ממפיצת הציוד הרפואי טווין מד, בהיקף של מיליון דולר. איך הולכות בינתיים המכירות שלה? מפיצות מסוגה עשויות לחכות כדי לראות אם היא מצליחה למכור, לפני שיזמינו מכם גם. לא?
"השוק לא מסתכל על זה כמקרה בוחן, אנחנו מוכרים גם לבדנו כאמור ובמגעים מול חברת ההפצה הנרי שיין. לגבי טווין מד הם כבר התחילו למכור ואנחנו עושים להם הדרכות בימים אלה על המכירה. ההנחה היא שעד סוף השנה כבר התהליך יסתיים וימכרו לבדם".
תדיראן גרופ -1.29% דיווחו על מזגן שלהם שהוכח יעיל בטיהור אוויר נגד הקורונה. בראייה אסטרטגית קדימה, למה שלא תחברו לחברת מזגנים ותמכרו מוצר שהוא שניים באחד?
- 1.משקיע פשוט 03/10/2021 14:27הגב לתגובה זומחיר ,
- נכון מאוד. וברבעון האחרון כל שאר התיק של שלומי בקאנטים (ל"ת)פוקסי 03/10/2021 16:52הגב לתגובה זו
- שלומי א 03/10/2021 16:11הגב לתגובה זואני משקיע רק בחברות טובות (מחזור מסחר נמוך ומעט מניות פנויות) כך שאוכל להיכנס ולצאת ברווח עצום! אם לא הצלחתי לצאת אני אהפוך לבעל עניין ואז אפמפם עוד יותר במרץ בתקווה שיבוא פראייר יותר גדול ויקנה ממני. הכל מגובה בנתונים פונדומנטליים ומילים גבוהות. בואו בהמוניכם!! אגב SYTA זולה רצח מומלץ ממש הם עושים ווקי טוקי למשאיות

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?