ראיון

"עשינו עסקה פנטסטית - מהכי איכותיות שיש באירופה"

יוסי זינגר, יו"ר ג'נריישן קפיטל, מספר על רכישת רכישת שליש מפורטרברוק הבריטית, שמחכירה רבע מקרונות רכבות הנוסעים במדינה, בחצי מיליארד ש'. לדבריו רוב הצי הוסב לחשמל וההשקעה מכאן בעיקר בהגדלתו: "זה לא יקרה ביום, ולא יפגע ביציבות הדיבידנד"
איתי פת-יה | (5)

"אנחנו קונים נכס רובסטי ואיכותי שלא חשוף לסיכוני ביקושים. יש לו תזרים מאד חזק שמשתרשר לדיבידנד של 80 מיליון פאונד בשנה והתחזית היא שימשיך להיות יציב בשנים הקרובות. נערכנו לעסקה בצורה מתודולוגית והגדרנו מה אנחנו רוצים לעשות בחו"ל, לאיזה שווקים אנחנו רוצים לפרוץ, עם איזה שותפים ובאיזו רמה תשואות. הבאנו עסקה שהיא יחסית אוף-מרקט עם רמת תחרות נמוכה יחסית עקב מבנה הבעלות בענף הרכבות הבריטי", כך מספר בשיחה עם ביזפורטל יו"ר קרן ההשקעות בתשתיות ג'נריישן קפיטל, יוסי זינגר על העסקה בה תרכוש בתמורה לחצי מיליארד שקל שליש מפורטרברוק לצד השותפה דלמור קפיטל שתחזיק ביתרה. העסקה משקפת שווי של מיליארד וחצי שקל לנרכשת, שבבעלותה רבע מכלל רכבות הנוסעים בבריטניה, אותן היא מחכירה לזכייניות.

סיפרתם שההכנסות ב-2019, לפני הקורונה עמדו על 482 מיליון פאונד וה-EBITDA על 416 מיליון פאונד. זה אומר שיעור EBITDA גבוה של 86%. איך זה קורה?

"זו נגזרת של סוג הפעילות שלה. היא מחכירה לזכיינים שיש להם קווי רכבת בפיזור גיאוגרפי רחב בבריטניה. בנוסף, שולי הרווח האלה משקפים את התמורה הכלכלית על כל קרון שרכשה לאורך כל משך החיים שלו ובכפוף לאיכות שלו. קרון רכבת מופעל לאורך 40 שנה כשהוא עובר בין מספר זכיינים. החכמה היא כל פעם להתאים אותו לשימוש אחר של זכיין אחר ולמקסם את משך החיים שלו. זה אומר למשל להסב קרון דיזל לכזה חשמלי. העובדה היא ש-99% מהצי של פורטרברוק תמיד נמצא בשימוש, והיא לא משאירה כמעט בכלל נכסים לא פעילים. זה חלק מהחוזקות".

ההשקעות ההוניות נראות ברמה דומה בין 2018-2020, בסדר גודל של 60-70 מיליון פאונד. אתם מדברים על השבחה, אבל אם צריך להמשיך ולחשמל קרונות זה דורש השקעות עתק שכעת המשקיעים שלכם יהיו חשופים להן.

בין 60-70% מהקרונות בצי הם כבר מחושמלים, וזו החברה המתקדמת ביותר בתעשייה הבריטית בהיבט של קרונות שאינם מזהמים. כך או כך, מי שקובע את קצב האבולוציה של סוגי הקרונות אינם המפעילים או הבעלים שמחכירים אותם אלא הממשלה, שמסבסדת ותומכת בתעשייה הזאת.  פורטרברוק צריכה לקבל תשואה הולמת על הפעילות שלה ולהתאים אותה לביקושים המשתנים בשוק".

אז אם רוב הצי כבר מחושמל, אילו עוד השקעות נמצאות לפנינו?

"צרכי השוק מתפתחים. נסיעה ברכבות היא אלמנט מרכזי בנסועה הבריטית ומהווה 9% ממנה. מרבית הנוסעים של הרכבות הם כאלה שמשתמשים בהן מדי יום. מהות ההשקעות תהיה בקווי תחבורה חדשים שיחברו ערים גדולות ויגבירו את אינטנסיביות הנסועה בהיקפים גדולים".

כלומר כשיצטרכו לפרוס עוד מסילות פורטרברוק תרצה להתחיל ולקנות קרונות נוספים. על מתי בעצם אנחנו מדברים?

"בתעשיות האלה יש היקף השקעות עתק שלא נעשות תוך יום. נגמר זיכיון, מוקם זיכיון חדש שמספק יציבות בהכנסות לטווחים ארוכים בגלל החוזים הממושכים לתקופות של עשור ויותר. ככל שיש לך יותר נכסים מתקדמים ברמה טכנולוגית והנעה נקייה אתה יכול להבטיח את המשך ההשתלבות שלך בשוק ושמירה על נתח השוק הקיים שלך לטווח ארוך".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

וכשבהמשך יגיע השלב של ביצוע ההשקעות הללו, ייתכן שהדיבידנד שעליו דיברת לא יהיה כל כך יציב וירד מרמת ה-80 מיליון דולר שחולקו בכל אחת מהשנים 2018-2020.

"ה-CAPEX בממוצע צריך לשקף את הצמיחה  ואין ספק שבשנים הבאות הוא יהיה יותר גבוה. מנגד, היקפי החוב של החברות האלה והחוסן הפיננסי שלהן מאד גדול. התעשייה הזאת לרוב היא מתממנת ביחס חוב ל-EBIDA של 6 ואילו במקרה של פורטרברוק הוא הרבה יותר נמוך. יש לה יכולת מהותית לגוון את מקורות המימון החיצוני שלה והחוב שלה הוא בדירוג גבוה מאד והיא הרבה יותר שמרנית מדומותיה.

"אחרי בדיקת נאותות מפורטת ויסודית ברור לנו לגמרי שהנושא של שמירה על מדיניות דיבידנד ותזרים דיבידנדים יציב ומתפתח לבעלי המניות הוא אחד האתגרים המרכזיים. גם בתקופת הקורונה לא ראינו את סכומי הדיבידנד משתנים. אנחנו לא רואים מבחינת הגמישות הפיננסית של החברה הליכה אחורה אלא נהפוך הוא".

למה למעשה קניתם רק שליש מהחברה ולא מחצית ממנה לצד דלמור קפיטל?

"אנחנו בונים פורטפוליו בג'נרשיין שמשקף אסטרטגיה ארוכת טווח ומבחינתנו החשיפה לעסקה היא בפרופיל יחסית מאד גבוה. מצד שני, אנחנו לגמרי מנהלים את הסיכונים שלנו בתוך הפורטפוליו והנתח שנרכוש נראה לנו אופטימלי לג'נריישן ולא מעבר לכך - למרות שהנכסים איכותיים כאמור. יש לנו מגבלה של 25% לחשיפה לשווקים בינלאומיים ואנחנו מתחילים להתקרב לכך.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    סיכון בהצמדה לפאונד הבריטי (ל"ת)
    אנונימי 20/07/2021 19:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    איך המניה לא קופצת אחרי הודעה כזאת? (ל"ת)
    ראובן 20/07/2021 15:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    באמת יש מטומטמים שמאמינים לשטויות האלו ? בדיחה! (ל"ת)
    נחמן 20/07/2021 15:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ניר 20/07/2021 15:04
    הגב לתגובה זו
    בלי פוזות ותמיד עם החולצה מחוץ למכנסיים
  • 1.
    אנונימי 20/07/2021 12:19
    הגב לתגובה זו
    קונה נכס תפעולי ממוסדי מתוחכם ומספר סיפורים. במקרה הטוב השקעה בתשואה של 5%. ומה הקשר לEBITDA פה? זה נכס פיננסי ולא תפעולי.
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 1.79%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

רן עוז מנכל ישראכרט
צילום: תמי בר שי
ראיון

מנכ"ל ישראכרט: "קצב הרווח מייצג ואף צפוי לעלות, בעזרת קבוצת דלק נוכל להאיץ את הצמיחה"

בראיון לביזפורטל מנכ"ל חברת האשראי רן עוז מדבר על הצמיחה בתיק האשראי מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות במאות מיליוני שקלים; אופטימי לגבי היעד להגיע לרווח שנתי של כחצי מיליארד שקל,  חושב שהסינרגיה עם דלק קבוצה תתרום הרבה  ומאמין שהחשבונות העסקיים החוץ-בנקאיים והמימון לנדל"ן ימשיכו להניע את הצמיחה
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ישראכרט רן עוז

ישראכרט מסכמת רבעון עם שילוב בין נתונים תפעוליים חזקים לבין הפסד חשבונאי חריג. בעוד תיק האשראי של החברה הגיע לשיא של כ־10.9 מיליארד שקל ורשם עלייה של כ־12% מתחילת השנה והרווח מפעילות שוטפת בנטרול חד־פעמיות קפץ ב־29% ל־88 מיליון שקל, הדוחות כוללים גם הוצאות חד־פעמיות גדולות בגלל שומות מס מע"מ ומס הכנסה, שהביאו להפסד מדווח של כ-150 מיליון שקל.

ישראכרט מרחיבה את הפעילות באשראי הצרכני והעסקי וגם השיקה חשבון עסקי חוץ־בנקאי, לצד כניסה זהירה למימון פרויקטי נדל"ן. המנכ"ל, רן עוז, בראיון פרישה לביזפורטל, מתייחס לשיא בתיק האשראי, מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות, מציג את תחזית הרווחיות לשנים הקרובות ומפרט על המהלכים האסטרטגיים שישראכרט מקדמת. עוז הודיע היום כי יסיים את תפקידו בישראכרט לאחר כ-4 שנים בתפקיד.



אנחנו רואים רבעון עם צמיחה בכל המגזרים, אבל יש כאן הפסד חשבונאי של 150 מיליון שקל מהוצאות חד פעמיות. איך אתם מגדירים את הרבעון הזה והאם הוא מבחינתכם מייצג?

"קודם כל, מהפעילות השוטפת אנחנו רואים את התוצאה של האסטרטגיה והמיקודים העסקיים בשנים האחרונות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו עם תיק אשראי נמוך מ-5 מיליארד שקל, שהיה הכי קטן בתעשייה שלנו, והיום אנחנו כבר נוגעים ב-11 מיליארד. הצמיחה מגיעה משני קווי עסקים בולטים, ובמקביל לעלייה באשראי, שמייצרת עלייה בהכנסות, אנחנו עובדים בשנה וחצי האחרונות על שיפור איכות תיק האשראי, מה שמוריד את ההוצאות להפסדי אשראי רבעון אחרי רבעון. כל זה, יחד עם שמירה על רמת ההוצאות, מביא אותנו לרווחיות גבוהה מאוד, כמו שלא הייתה שנים רבות. הרווחיות השוטפת של 88 מיליון שקל מייצגת קצב שנתי של כ-350 מיליון שקל, מה שממקם אותנו במקום טוב בתוכנית הרב-שנתית שלנו, ואנחנו רואים איך מפה אנחנו ממשיכים לעלות".

דיברתם בעבר על יעד שנתי של 400-500 מיליון שקל. כמה אנחנו קרובים אליו?

"אמרנו בעבר שנגיע לתיק של 16 מיליארד שקל פלוס, כמו שאתה רואה, כבר בתיק של 11 מיליארד אנחנו בקצב של 350 מיליון שקל בשנה. אם לפני חצי שנה הערכנו שזה ייקח שלוש שנים, אז בקצב הנוכחי ייתכן שנגיע לכך מוקדם יותר. צריך לזכור שכאשר אנחנו צומחים באשראי, אנחנו קודם כל רושמים את ההפרשה במלואה ורק לאחר מכן מתחילות להגיע הכנסות הריבית. למשל, ברבעון השני צמחנו ב-600 מיליון שקל באשראי, אבל זה כמעט לא תרם להכנסות הריבית, בעוד שההפרשה להפסדי אשראי נרשמה במלואה. ולכן, אם בתיאוריה - ואני לא אעשה את זה - אני עכשיו לוחץ על ה'ברקס' ואומר: לא צומחים ברבעון שלישי באשראי ונשארים באותו מקום, אז פתאום נוכל לראות את ההפרשה רבעון מול רבעון יורדת והכנסות ריבית עולות. זאת אומרת, אנחנו כל הזמן מגדילים את מנועי הצמיחה, משקיעים גם במכירה, גם בשיווק, גם בהפרשה לאשראי, וכל פעם, בעיכוב של רבעון, אנחנו מתחילים ליהנות מהכנסות ריבית. לכן אנחנו אופטימיים - קצב הרווח הנוכחי מייצג ואפילו צפוי להשתפר".

ברבעון הבא צפויות הוצאות חד-פעמיות של 70–80 מיליון שקל - למה הן מיוחסות?