יוסי זינגר גנריישן
צילום: אייל טואג
ראיון

"עשינו עסקה פנטסטית - מהכי איכותיות שיש באירופה"

יוסי זינגר, יו"ר ג'נריישן קפיטל, מספר על רכישת רכישת שליש מפורטרברוק הבריטית, שמחכירה רבע מקרונות רכבות הנוסעים במדינה, בחצי מיליארד ש'. לדבריו רוב הצי הוסב לחשמל וההשקעה מכאן בעיקר בהגדלתו: "זה לא יקרה ביום, ולא יפגע ביציבות הדיבידנד"
איתי פת-יה | (5)

"אנחנו קונים נכס רובסטי ואיכותי שלא חשוף לסיכוני ביקושים. יש לו תזרים מאד חזק שמשתרשר לדיבידנד של 80 מיליון פאונד בשנה והתחזית היא שימשיך להיות יציב בשנים הקרובות. נערכנו לעסקה בצורה מתודולוגית והגדרנו מה אנחנו רוצים לעשות בחו"ל, לאיזה שווקים אנחנו רוצים לפרוץ, עם איזה שותפים ובאיזו רמה תשואות. הבאנו עסקה שהיא יחסית אוף-מרקט עם רמת תחרות נמוכה יחסית עקב מבנה הבעלות בענף הרכבות הבריטי", כך מספר בשיחה עם ביזפורטל יו"ר קרן ההשקעות בתשתיות ג'נריישן קפיטל, יוסי זינגר על העסקה בה תרכוש בתמורה לחצי מיליארד שקל שליש מפורטרברוק לצד השותפה דלמור קפיטל שתחזיק ביתרה. העסקה משקפת שווי של מיליארד וחצי שקל לנרכשת, שבבעלותה רבע מכלל רכבות הנוסעים בבריטניה, אותן היא מחכירה לזכייניות.

סיפרתם שההכנסות ב-2019, לפני הקורונה עמדו על 482 מיליון פאונד וה-EBITDA על 416 מיליון פאונד. זה אומר שיעור EBITDA גבוה של 86%. איך זה קורה?

"זו נגזרת של סוג הפעילות שלה. היא מחכירה לזכיינים שיש להם קווי רכבת בפיזור גיאוגרפי רחב בבריטניה. בנוסף, שולי הרווח האלה משקפים את התמורה הכלכלית על כל קרון שרכשה לאורך כל משך החיים שלו ובכפוף לאיכות שלו. קרון רכבת מופעל לאורך 40 שנה כשהוא עובר בין מספר זכיינים. החכמה היא כל פעם להתאים אותו לשימוש אחר של זכיין אחר ולמקסם את משך החיים שלו. זה אומר למשל להסב קרון דיזל לכזה חשמלי. העובדה היא ש-99% מהצי של פורטרברוק תמיד נמצא בשימוש, והיא לא משאירה כמעט בכלל נכסים לא פעילים. זה חלק מהחוזקות".

ההשקעות ההוניות נראות ברמה דומה בין 2018-2020, בסדר גודל של 60-70 מיליון פאונד. אתם מדברים על השבחה, אבל אם צריך להמשיך ולחשמל קרונות זה דורש השקעות עתק שכעת המשקיעים שלכם יהיו חשופים להן.

בין 60-70% מהקרונות בצי הם כבר מחושמלים, וזו החברה המתקדמת ביותר בתעשייה הבריטית בהיבט של קרונות שאינם מזהמים. כך או כך, מי שקובע את קצב האבולוציה של סוגי הקרונות אינם המפעילים או הבעלים שמחכירים אותם אלא הממשלה, שמסבסדת ותומכת בתעשייה הזאת.  פורטרברוק צריכה לקבל תשואה הולמת על הפעילות שלה ולהתאים אותה לביקושים המשתנים בשוק".

אז אם רוב הצי כבר מחושמל, אילו עוד השקעות נמצאות לפנינו?

"צרכי השוק מתפתחים. נסיעה ברכבות היא אלמנט מרכזי בנסועה הבריטית ומהווה 9% ממנה. מרבית הנוסעים של הרכבות הם כאלה שמשתמשים בהן מדי יום. מהות ההשקעות תהיה בקווי תחבורה חדשים שיחברו ערים גדולות ויגבירו את אינטנסיביות הנסועה בהיקפים גדולים".

כלומר כשיצטרכו לפרוס עוד מסילות פורטרברוק תרצה להתחיל ולקנות קרונות נוספים. על מתי בעצם אנחנו מדברים?

"בתעשיות האלה יש היקף השקעות עתק שלא נעשות תוך יום. נגמר זיכיון, מוקם זיכיון חדש שמספק יציבות בהכנסות לטווחים ארוכים בגלל החוזים הממושכים לתקופות של עשור ויותר. ככל שיש לך יותר נכסים מתקדמים ברמה טכנולוגית והנעה נקייה אתה יכול להבטיח את המשך ההשתלבות שלך בשוק ושמירה על נתח השוק הקיים שלך לטווח ארוך".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

וכשבהמשך יגיע השלב של ביצוע ההשקעות הללו, ייתכן שהדיבידנד שעליו דיברת לא יהיה כל כך יציב וירד מרמת ה-80 מיליון דולר שחולקו בכל אחת מהשנים 2018-2020.

"ה-CAPEX בממוצע צריך לשקף את הצמיחה  ואין ספק שבשנים הבאות הוא יהיה יותר גבוה. מנגד, היקפי החוב של החברות האלה והחוסן הפיננסי שלהן מאד גדול. התעשייה הזאת לרוב היא מתממנת ביחס חוב ל-EBIDA של 6 ואילו במקרה של פורטרברוק הוא הרבה יותר נמוך. יש לה יכולת מהותית לגוון את מקורות המימון החיצוני שלה והחוב שלה הוא בדירוג גבוה מאד והיא הרבה יותר שמרנית מדומותיה.

"אחרי בדיקת נאותות מפורטת ויסודית ברור לנו לגמרי שהנושא של שמירה על מדיניות דיבידנד ותזרים דיבידנדים יציב ומתפתח לבעלי המניות הוא אחד האתגרים המרכזיים. גם בתקופת הקורונה לא ראינו את סכומי הדיבידנד משתנים. אנחנו לא רואים מבחינת הגמישות הפיננסית של החברה הליכה אחורה אלא נהפוך הוא".

למה למעשה קניתם רק שליש מהחברה ולא מחצית ממנה לצד דלמור קפיטל?

"אנחנו בונים פורטפוליו בג'נרשיין שמשקף אסטרטגיה ארוכת טווח ומבחינתנו החשיפה לעסקה היא בפרופיל יחסית מאד גבוה. מצד שני, אנחנו לגמרי מנהלים את הסיכונים שלנו בתוך הפורטפוליו והנתח שנרכוש נראה לנו אופטימלי לג'נריישן ולא מעבר לכך - למרות שהנכסים איכותיים כאמור. יש לנו מגבלה של 25% לחשיפה לשווקים בינלאומיים ואנחנו מתחילים להתקרב לכך.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    סיכון בהצמדה לפאונד הבריטי (ל"ת)
    אנונימי 20/07/2021 19:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    איך המניה לא קופצת אחרי הודעה כזאת? (ל"ת)
    ראובן 20/07/2021 15:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    באמת יש מטומטמים שמאמינים לשטויות האלו ? בדיחה! (ל"ת)
    נחמן 20/07/2021 15:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ניר 20/07/2021 15:04
    הגב לתגובה זו
    בלי פוזות ותמיד עם החולצה מחוץ למכנסיים
  • 1.
    אנונימי 20/07/2021 12:19
    הגב לתגובה זו
    קונה נכס תפעולי ממוסדי מתוחכם ומספר סיפורים. במקרה הטוב השקעה בתשואה של 5%. ומה הקשר לEBITDA פה? זה נכס פיננסי ולא תפעולי.
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ראובן קופצ'ינסקי

עופר ינאי חושב שהוא אילון מאסק - רוצה מניות ב-800 מיליון שקל

ינאי קצת מתבלבל, דורש חבילת הטבות מותנית של 800 מיליון שקל אם המניה תעלה פי 4 בשלוש שנים - מזכיר מישהו? 

אין גבול לשיגעון הגדולות. ההצלחה גורמת לאנשים לחשוב שהם מעל הכל. עופר ינאי דורש שכר תיאורטי (בהינתן תרחישים מסוימים) של 800 מיליון שקל. אילון מאסק מנסה לקבל עכשיו 1 טריליון דולר תחת התניות מסוימות. ינאי מנסה להיות "מאסק הישראלי". קצת צניעות לא תזיק לו, אחרי הכל - ערך למשקיעים הוא לא ייצר. נופר היא מניה שלא סיפקה את הסחורה מאז ההנפקה לפני שש שנים. אלמלא זרימת הכסף מההנפקה והנפקות המשך שהיו מאז, לא ברור איפה נופר היתה. חוץ מזה, נופר היום היא סוג של פעילות מניבה עם פייפליין של ייזום. לא צריך מנכ"לים שהם אילון מאסק כדי לנהל אותה. כל מנהל סביר יעשה עבודה.  

יש צד חיובי בשגעון הגדלות, וזה בלי ציניות - אנשים עם שגעון גדלות מצליחים יותר. הדרייב לגדלות מביא אותם לשם. תביטו על המצליחים הגדולים, רובם עם שגעון גדלות. מאסק כנראה מוביל את השיגעון.   

מאסק לפחות דורש שכר על חדשנות טכנולוגית, על מהפכות עולמיות, על רובוטים שיהיו לכם בבתים, על רובוטקסי, על מכונית אוטונומית, על מה בדיוק ינאי דורש שכר? משהו התבלבל ומתבלבל לבעלי השליטה ולמנהלים - הם חושבים שהם מעל הכל ושמגיע להם הכל. ההצלחה ממכרת, בשביל זה יש מוסדיים. צריכים לעצור את הטירוף.   


ינאי מכוון לחבילה של 800 מיליון שקל באם המניה תעלה פי 4 ב-3 שנים. אפשר להגיד - מענק גדול אבל התנאי מאוד משמעותי, אבל דמיינו מה זה יכול לעשות למוטיבציה של ינאי להרים את המניה. מניות, כולם יודעים, לא עולת רק בזכות ביצועים. חוץ מזה, גם אם המניה תעלה פי 4 ב-3 שנים, קחו את התשואה מאז ההנפקה ועוד 4 שנים, לא תקבלו משהו שמגיע עבורו - 800 מיליון שקל! השכר הכי גבוה מעולם למנכ"ל בבורסה המקומית, למעשה השכר השנתי הגבוה פי 4-5 מהשכר הכי גבוה שהי ה למנכ"ל בבורסה המקומית. 


לאחר שהמוסדיים בלמו את חבילת השכר החריגה של המנכ"ל המיועד עמי לנדאו שהחליט לא להגיע (המוסדיים אמרו "עד כאן": חבילת השכר של עמי לנדאו לא אושרה), נופר אנרג'י נופר אנרג'י 0%   מציגה מתווה חדש, הפעם עבור עופר ינאי עצמו, בעל השליטה שהפך למנכ"ל הקבוע (עופר ינאי מינה את עצמו למנכ"ל הקבוע של נופר אנרגיה).