עופר חביב
צילום: freepik

אגפלנוס של אבוג'ן בתוצאות חיוביות בעמידות גידולים לקוטל העשבים

הגידולים עליהם נוסה הפיתוח המוביל של החברה לא ניזוקו גם כשרוססו במינון של 2 ק"ג להקטאר. המשמעות היא שניתן יהיה לבחון כעת את המוצר על צמחי סויה ולהרחיב את השימוש בו מעבר לתירס ודגנים כיום
איתי פת-יה |

חברת אגפלנוס המפתחת קוטלי עשבים ונמצאת בשליטת אבוג'ן 0.75% מדווחת על תוצאות חיוביות בניסוי הוכחת היתכנות (POC) לתכונת העמידות של גידולים לפיתוח המוביל שלה APH1. בניסוי בחממות, במסגרתו צמחי מודל שבהם שולבה תכונת עמידות רוססו בפיתוח והציגו עמידות כנגדו ללא השפעות שליליות. "תוצאות אלו מהוות אינדיקציה לאפשרות לפתח גידולים מסחר יים בעלי עמידות ל-APH1 ולהרחיב את פוטנציאל השימוש בו לגידולים נוספים", כותבים בחברה.

בניסוי הוכחת ההתכנות, אגפלנוס ביטאה בצמחי טבק חלבון שהפך אותם לעמידים בפני APH1. צמחים אלו רוססו במינון גבוה של APH1, שווה ערך ל-2 ק"ג להקטאר. צמחי טבק אלו לא הראו כל פגיעה לאחר הריסוס בעוד שהצמחים בקבוצת הביקורת ניזוקו קשות. הצעד הבא בתוכנית לפיתוח תכונת העמידות הוא לנסות לשלב אותה בצמחי סויה כדי לבסס עמידות ל-APH1 בגידול מסחרי חשוב זה. 

באגפלנוס כבר דיווחו בעבר על עמידות מובנית של תירס ודגנים אחרים לפיתוח, אך מדגישים כי לגידולי מטרה חשובים אחרים, כגון סויה, אין עמידות שכזו. עוד מסבירים בחברה כי לקוטלי עשבים תפקיד חשוב באבטחת אספקת המזון בעולם. גידולים מסחרים בעלי עמידות לקוטלי עשבים מאפשרים לחקלאים יישום פרקטיקות בקרת עשבים המשפרות יבול ורווחיות, תוך הגנה טובה יותר על הסביבה. השוק העולמי של קוטלי עשבים צפוי להגיע לכ-34 מיליארד דולר ב-2022. 

תכנית קוטלי העשבים של אגפלנוס מתמקדת בגילוי מנגנוני פעולה חדשים ואיתור מולקולות כימיות הפועלות על מנגנונים חדשים אלו, על מנת להתגבר על העמידות שהתפתחה בעשבים. APH1 הוא המועמד הראשון שהגיע לשלב 'Lead' בתכנית הפיתוח של החברה. מנגנון פעולה חדשני זה אינו קיים באורגניזמים מפותחים כגון יונקים, עובדה שעשויה להשפיע לטובה על פרופיל הבטיחות שלו. במקביל , אגפלנוס שוקדת על פיתוח גידולים מסחריים בעלי עמידות לקוטלי העשבים שהיא מפתחת בכדי להרחיב את פוטנציאל השימוש המסחרי בהם.

דאגלס אייזנר, מנכ"ל אגפלנוס: "אנו מצפים לשלב הבא בפיתוח , בו נתקדם מצמח הטבק , המשמש כצמח מודל, אל סויה, פלח שוק פוטנציאלי חשוב עבור APH1".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בזק
צילום: לילך צור

תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר: בי קום בדרך לפירוק אחרי מכירת בזק

אחרי מכירת יתרת ההחזקה בבזק, הערך הנכסי עומד על 27 שקל למניה מול כ 25 שקל בשוק. הפער מגלם 8%, כששורה של הוצאות ותשלומים משפטיים יכולה לצמצם את המספר לאזור 5% עד 6% בחישוב שמרני מאוד

ליאור דנקנר |

בי קומיוניקיישנס 5.8%  מתקדמת לפירוק וחלוקה לבעלי המניות אחרי שמכרה את יתרת המניות שלה בבזק 5.1% . לפי מצגת החברה הערך הנכסי למניה עומד על 27 שקל, בזמן שבשוק היא נסחרת סביב 25 שקל. הפער מגלם תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר, עם שחיקה אפשרית בגלל הוצאות ותשלומים משפטיים.

המכירה של בי קומיוניקיישנס מסמנת יציאה סופית של קרן סרצ'לייט ודוד פורר מההחזקה בבזק, אחרי קבלת אישורים שאפשרו ירידה מתחת לרף שמגדיר גרעין שליטה והפצה רחבה בשוק. בזק נשארת חברה בלי גרעין שליטה, והשאלה שחוזרת היא אם יתגבש בעל בית חדש דרך איסוף מניות מהמוסדיים ובמסחר בשוק.

במקביל, זה שבזק בלי גרעין שליטה לא מחייב מהלך מיידי. אבל זה כן מעלה מחדש את הדיון על גופים שמסתכלים על עסקה ארוכת טווח, בעיקר כאלה שיודעים לעבוד עם תזרים יציב ומינוף.


גרעין השליטה והאם בזק יכולה להתייעל

בין השמות שעולים בשיחות בשוק מופיעות קיסטון וקרן תש"י. ההיגיון של קרנות תשתית בבזק נשען על שני דברים שנוטים לעבוד להן טוב. הראשון הוא יציבות תזרימית של עסק תקשורת גדול עם תשתיות לאומיות. השני הוא יכולת לבצע רכישה במינוף, כלומר לשלב הון עצמי עם חוב, מתוך הנחה שמימון זול יחסית משפר את התשואה לאורך זמן.

אבל מול ההיגיון הזה עומדת נקודה פשוטה. בזק לא נסחרת כאילו היא מציאה. שווי השוק שלה סביב 18.5 מיליארד שקל והמניה במכפיל רווח של כ-13 עד 14. בהשוואה עולמית, מכפילים בענף התקשורת נוטים להיות נמוכים יותר, ולכן קשה לבנות תרחיש של אפסייד מהיר רק מתמחור מחדש.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.