ראיון

"רווחיות החברה תלויה באיך החורף הבא יראה"

חברת התרופות רקח חוותה מכה קלה בכנף ברבעון הראשון על רקע הקורונה, שגרמה לה לירידה קלה בכל הפרמטרים; יובל ברנשטיין סמנכ"ל הכספים של החברה טוען שהם רואים עליה בביקושים
סתיו קורן |
נושאים בכתבה ראיון רקח

חברת התרופות רקח 0%  שבשליטת קרן פימי של ישי דוידי (42.6%), דיווחה על ירידה בהכנסות, באבידה וברווח הנקי ברבעון הראשון של 2021. ההכנסות הסתכמו בכ-64.7 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה, לעומת הכנסות של כ-67.2 מיליון שקל ברבעון המקביל - החברה מייחסת את התוצאות החלשות לנגיף הקורונה. "הקורונה הובילה למה שאנחנו קוראים לו "חורף חלש", כלומר אנשים שפחות חלו, ופחות הזדקקו לתרופות כאלה ואחרות - מה שהשפיע על שורת ההכנסות שלנו" אומר יובל ברנשטיין, סמנכ"ל הכספים של החברה. הקורונה יוצאת בהדרגה מחיינו, האם התוצאות הכספיות ישתפרו? "אנחנו כן רואים התעוררות מסוימת, באותם אזורים שבהם הרגשנו את השפעת הקורונה. אני לא יודע להגיד האם זה יחזיק לאורך כל השנה, אנחנו מאוד תלויים באיך החורף הבא יראה. אנחנו מזהים חזרה לביקושים הנורמליים, כמו לפני הקורונה. אני מקווה שנחזור לרמת ביקושים גבוהה". מה מנועי הצמיחה שלכם? "יש לנו שלושה מנועי צמיחה עיקריים היום, אחד זה מה שאנחנו קוראים לו 'מיצוי פוטנציאל בשוק המקומי', יש לנו מחלקה שמייצרת משחות החתלה, זה בעצם מותג שלנו, ואנחנו מצרפים אליו מותג שרכשנו ב-2019. מנוע הצמיחה השני הוא היציאה לחו"ל, יש לנו מוצר ראשון שקיבלנו עליו אישור ב-2019, אנחנו נמצאים בשלב די אחרונים של השקה, נשיק אותו במהלך השנה - ויש לו עוד כמה מוצרים בקנה. המנוע השלישי והלא פחות חשוב זה העניין של הצמיחה שנובעת ממיזוגים ורכישות. "דיווחנו עם פרסום הדוחות על רכישת חברת הפארמה טרי אוף ליין, החברה עוסקת במכשור רפואי, ונמצאת בעולמות בתי המרקחת היא עוסקת בבעיות עור, ואף אוזן גרון. החברה תסייע לנו להגדיל את פוטנציאל היציאה שלנו לחו"ל, לחברה יש יכולות בתחום הרישום, כלומר מוצרים שרשומים כבר בחו"ל -  יש להם עולם מותגים מבוסס ומערכת יחסים מבוססת עם לקוחות. החברה הזאת מאוד חדשנית בהסתכלות שלה, יש לה מוצרים שנמצאים בפיתוח, ובין היתר יכולות הרישום שלה יאפשרו לנו לתת סל מוצרים משלים. לקנו למעשה תחום שהוא משיק, אבל לא בדיוק התחום שלנו הוא יותר חדשני, ופורץ דרך, מבחינת עולם התרופות, ולכן החברה נותנת לנו את הערך המוסף שהיינו צריכים". החיבור של החברה עם קרן פימי בשנת 2015 רכשה קרן פימי המנוהלת ע"י ישי דוידי חבילת מניות גדולה בחברת רקח.  החברה נסחרת היום לפי שווי שוק של 291.5 מיליון שקל (מחיר מניה של 24.89 שקל).  פימי רכשה 42.6% מהחברה במחיר מניה של 19.36 שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳