"הקורונה פגשה אותנו במקום טוב - רקח יכולה לספק את כל מוצרי החיטוי שישראל צריכה"
קרן פימי היא אחת מקרנות ההשקעה הטובות בשוק ההון המקומי. הקרן שמנוהלת על-ידי ישי דוידי הצליחה לייצר ערך רב למשקיעים בה והיא חולשת על השקעה בעשרות חברות, רובן ציבוריות. שיטת העבודה של הקרן היא - רכישה במחיר סביר, מעורבות בניהול ושיפור הביצועים העסקיים ומכירה ברווח משמעותי.
בשנת 2015 רכשה קרן פימי חבילת מניות גדולה בחברת רקח. רקח הייתה אז חברה מפוזרת ללא מיקוד. כך למשל החזיקה ברשת בתי מרקחת, מפעלים לייצור תרופות במקביל לזיכיון של מפעל הפיס. חוסר המיקוד של החברה גרם לאובדן ערך משמעותי בחברה שמחזיקה ביכולות יצור תרופות גנריות, אישורים רגולטוריים מתאימים וידע רב.
דוידי זיהה הפוטנציאל ורכש 42.6% מהחברה במחיר מניה של 19.36 שקל ובסך הכל השקיע 80 מיליון שקל. שווי החברה לצורך ההשקעה עמד אז על קצת פחות מ-188 מיליון שקל. שלוש שנים לאחר מכן ולאחר שהחברה המשיכה לדשדש הקצתה החברה לפימי 1.8 מיליון מניות ללא תמורה, במסגרת ההסכם המקורי, והקרן עלתה להחזקה של 51.2% ובכך הפכה לבעלת השליטה בה. למעשה, מחיר הכניסה האפקטיבי הוא כ-16 שקל למניה.
בין 2015 כשנכנסה פימי לרקח ועד היום עלתה המניה ב-7% בלבד, תוספת תשואה שפימי אינה רגילה אליה. אז חזרנו לרקח, 5 שנים אחרי ההשקעה של פימי ללמוד מה עבר על החברה ולהבין מה הסיבה שפימי עדיין שם ועדיין מאמינה בהשבחה.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הסיפור של רקח הוא סיפור של חברה תעשייתית בתחום הפרמצבטיקה. לפני כמה שנים לקחה החלטה שמכוונת את עצמה להיות חברת תעשייתית בתחום. כלומר לייצר תרופות בשני אתרים, לייבא מותגים רפואיים. לשפר את תהליכי הייצור ולהקים מרלו"ג שישפר את יכולת ההפצה. אנחנו מדברים על תהליך שהתחלנו אותו לפני 5 שנים בעלות של 100 מיליון שקל" אמר לביזפורטל סמנכ"ל הכספים של החברה, יובל ברנשטיין.
"היום יש לנו מגוון מוצרים שנמצאים כמעט בכל בית. אנחנו למעשה חברה גנרית שיודעת לייצר תרופות ויודעת לעשות הרבה בתחומי נישה כמו עיניים, חיטוי וכד'. יצאנו מפעילות בתי המרקחת ואנחנו מתמקדים עכשיו בשוק המוסדי ובהספקת מוצרים לבתי מרקחת. שדרגנו את מערך הייצור שלנו באופן דרמטי והחלטנו להיכנס לתחומים אחרים בתחום הפארמה ששם יש לנו ידע ויכולת וצריך לזכור שאנחנו מתקופה בה יש ביקושים גדולים למוצרים שלנו".
איפה הקורונה פוגשת אותכם?
"אחת ההחלטות האסטרטגיות שלנו הייתה להיכנס לתחום חומרי החיטוי. ואני רוצה להסביר, אנחנו לא מדברים על חיטוי לבית או האלכוג'ל שכולנו מוכרים. אנחנו ראינו שהרבה חברות יוצאות מתחום חומרי החיטוי שמיועדים ל'קו הראשון', כלומר למרפאות, חדרי ניתוח, חדרי מיון וכד' ולשם החלטנו להיכנס. הרחבנו את מערך הייצור שלנוו השקענו סכומים לא מבוטלים בתהליכי ייצור חדשניים.
- כך מתפתחת בועה בשוק - המקרה של אמפא
- קווליטאו: גידול בצבר בהכנסות וברווח, מה הסיכונים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- יוסי כהן מתקרב לאקזיט של 50 מיליון דולר
"בחודש מארס האחרון, קיבלנו את האישורים הרגולטוריים המתאימים לייצור מוצרי החיטוי ונכנסנו לייצור מוצר מסחרי תחת המותג שלנו. הסיפור של המוצרים האלה הוא שהם לא אלכוג'ל אלא מוצרי אלכוהול תרופתיים עם חומרים פעילים שנכנסים לקו הראשון של הקורונה. הקורונה פוגשת אותנו במצב שיש לנו מתקן שסיימנו את ההקמה שלו ואנחנו בייצור מסחרי.
מוצרי החיטוי אמנם מתבטאים בתוצאות, אבל הרבעון השני היה פחות טוב מהרבעון הראשון - ההכנסות הסתכמו ב-53.2 מיליון שקל לעומת כ-67 מיליון שקל ברבעון הראשון ולעומת 46.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במחצית הראשונה הסתכמו המכירות ב-120 מיליון שקל לעומת 95.5 מיליון שקל במחצית המקבילה. הרווח הסתכם ב-5 מיליון שקל לעומת פחות מ-2 מיליון שקל בתקופה המקבילה. בחברה אופטימיים לגבי ההמשך.
"נתון מעניין נוסף הוא שהרבה חברות מהתחום יצאו ממוצרי החיטוי בשנים האחרונות ואנחנו החלטנו להרחיב את הפעילות הזו", אומר ברנשטיין, "כך שנוכל לספק לחברת טבע את מוצרי החיטוי שלהם שמשווקים תחת המותג שלהם ואנחנו משווקים את שלנו תחת המותג שלנו. הביקוש למוצרי החיטוי מאז חודש מארס עלה דרמטית ואנחנו מרגישים את זה ויש לנו מקום לספק את כל מוצרי החיטוי הרפואיים שהמדינה זקוקה להם בתקופה הזו של הקורונה".
"הקורונה למעשה תופסת אותנו במציאות מיוחדת, יש מספר דרגות למוצרי חיטוי ואנחנו מייצרים מוצר שמכוונן למרכזי מיון, לחדרי ניתוח וכד' זה נותן מענה לסיטואציות מורכבות זיהומית.
"אין ספק שמסוף חודש מארס אנחנו רואים פיק של ביקוש למוצרי החיטוי וגם רצון להצטייד במלאים ואנחנו רואים התייצבות ברמה הגבוהה של הביקושים, התייצבות שאנחנו מעריכים שהיא כאן להישאר. באשר לעלויות הייצור הרי שמתקן הייצור החדש מאפשר לנו להיות יעילים ברמות התפוקה ולשרת את מדינת ישראל ברמות הגבוהות.
אתם מייצאים?
"נוזלי חיטוי כמעט לא יוצאים לחו"ל כי אין היגיון להוציא אותם לוגיסטית לחו"ל והביקושים בישראל גבוהים אבל יש לנו מוצרים אחרים שאנחנו מתחילים לייצא אותם לחו"ל בעיקר בתחום הסטרואידים. שם קיבלנו לא מזמן אישור שיווק לסטרואיד שלנו שמיוצר במפעל בחולון וניתן לקחת אותו בצורה של טבליה".
אחרי שסגרתם את בתי המרקחת שלכם, מי הלקוחות שלכם היום?
"היום אנחנו מוכרים B2B. אנחנו כבר לא מוכרים לצרכן הסופי אלא לבתי המרקחת וכאן צריך לזכור שאנחנו נמצאים כמעט בכל מקום, בכל בית מרקחת שכונתי ועד לקוח בסדר גודל של משרד הביטחון ומתמודדים במכרזים גדולים של המדינה. שים לב, יש לנו מוצר בייבי פסטה שהוא משחת החתלה שנמצאת כמעט בכל בית שיש בו או היו בו תינוקות ובטח כאלה שעוד יגיעו".
לאן נעלמתם בשנים האחרונות?
"במהלך 6 השנים האחרונות היינו בתוכנית השקעות אסטרטגית בהיקף של 100 מיליון שקל. מטבע הדברים כשאתה נכנס לתוכנית ארוכה, אסטרטגית ויקרה מאוד אתה מקבל החלטה שעד שאנחנו לא מסיימים אותה אנחנו טסים מתחת לרדאר. אנחנו חברה ציבורית ככה שהכל מופיע בהודעות לבורסה אבל שמרנו על פרופיל נמוך.
- 4.פורר 17/09/2020 08:09הגב לתגובה זועקבתי אחריהם שנים. התנהלו נכון בשקט והפכו לנכס נדיר. פימי לא תרמו כלום חוץ מכסף
- 3.שלום 16/09/2020 18:03הגב לתגובה זואיכות המוצרים ירודה מאוד . המרלוג עובד גרוע והם לא עומדים בשום ביקוש לא מצליחים לייצר . כל הרווחיות של החברה בדוחות זה מפעל הפיס . הקוים והמוצרים מאוד מאוד ישנים . אין דברים חדשים . המוצר היחיד ששוה משהו סינטומיצין 5% לעיינים . שלא יעבדו עליכם.
- 2.קובי 16/09/2020 16:04הגב לתגובה זוזו מניה שהתחלתי לאסוף לפני כחודשיים לאחר דוחות הרבעון הראשון שטענו שיש עליה בביקושים. החברה סבלה מחוסר יעילות שנים והמניה שילמה מחיר כבד, נראה שפימי אכן השביחו אותה, ועכשיו נקווה לעליות
- 1.חברה פצצה. החיטוי זה רק קצה הקרחון המוצרים שלה (ל"ת)רוני 16/09/2020 13:29הגב לתגובה זו

ילין לפידות עם תוצאות שיא: היקף הנכסים על 150 מיליארד שקל - רווח של 108 מיליון שקל במחצית
ניהול קופות הגמל אחראיות ל-62% מההכנסות שהסתכמו על 215 מיליון ברבעון ו-428 מיליון שקל במחצית; הרווח הרבעוני של בית ההשקעות צמח ב-10% ל-54.4 מיליון שקל
ילין לפידות, אחד מבתי ההשקעות הפרטיים הוותיקים בישראל, נמצא בבעלותם המשותפת של רו"ח דב ילין ורו"ח יאיר לפידות, שמחזיקים ב-51% מהמניות מובילים את פעילותו בפועל. יתרת הבעלות (49%) מוחזקת על ידי חברת אטראו שוקי הון, שהיא למעשה חברת אחזקות פסיבית שתכליתה להחזיק בחלק שלה בבית ההשקעות. מניית אטראו שוקי הון -0.52% , שנסחרת בבורסה, היא כמו "שיקוף חלקי" לשווי של ילין לפידות - מתחילת השנה עלתה המניה בכ-17% ובמבט על 12 החודשים היא מזנקת 45% לשווי שוק של 1.18 מיליארד שקל.
בשנים האחרונות הציג ילין לפידות רווחיות יציבה, עם רווח נקי שנתי שנע בטווח של 160-180 מיליון שקל. את שנת 2024 סיים ברווח של 194 מיליון שקל. את המחצית הראשונה של 2025 תקופה תנודתית בשווקים, שבשיאה התקיימה מערכת "עם כלביא" מול איראן הוא מסכם ברווחי שיא. הרבעון השני הסתיים עם רווח נקי של 54.4 מיליון שקל, המשקף עלייה שנתית של כ־10%.
עם זאת, ילין לפידות אינו חסין מתחרות. בשנים 2018 עד 2021 איבד נתח שוק משמעותי בענף הגמל וההשתלמות כ־11 מיליארד שקל שנגרעו מנכסיו וזרמו למתחרים. זהו שינוי משמעותי ביחס לעבר, אז נחשב לאחד מהשחקנים הדומיננטיים בתחום החיסכון לטווח ארוך. אבל מאז נרשמת התאוששות - היקף הנכסים המנוהל על ידי ילין לפידות נכון לסוף יוני 2025 עומד על 150.1 מיליארד שקל, נטו עלייה של כ־10% מתחילת השנה, אז נוהלו 136 מיליארד שקל. עיקר הצמיחה מיוחס לביצועי שוק חיוביים ולהרחבת הפעילות בתחומי הגמל, הקרנות והתיקים.
עיקרי התוצאות לרבעון ולמחצית
ההכנסות הכוללות של ילין לפידות במחצית הראשונה של 2025 הסתכמו ב-428.7 מיליון שקל, עלייה של כ־20.5% לעומת 355.6 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד. ברבעון השני הסתכמו ההכנסות ב־215 מיליון שקל גידול של כ־16.9% לעומת 183.9 מיליון שקל ברבעון השני של 2024.
- מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם? - כל התוצאות
- מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם? - כל התוצאות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפירוט לפי תחומי פעילות, הצמיחה המרכזית מיוחסת לדמי ניהול קבועים מקופות גמל וקרנות השתלמות, שזינקו במחצית ב־29% מ־206 מיליון שקל ל־266 מיליון שקל. ברבעון השני לבדו נרשמה עלייה של כ־25% בתחום זה מ־108 מיליון שקל ל־135 מיליון שקל.

פועלים יורדת ב-1.5%, לאומי ב-1.2%; מדד הבנקים מאבד 1.4%
המסחר בבורסה מתנהל בירידות קלות אחרי שעונת הדוחות לרבעון השני הסתיימה אתמול באופן רשמי, לאחר שמספר חברות אחרונות ניצלו את המועד האחרון כדי לפרסם את תוצאותיהן; הכסף ממשיך לזרום לשוק וחברות "מנצלות" את זה לגיוסים משמעותיים
עונת הדוחות לרבעון השני הסתיימה אתמול באופן רשמי, לאחר שמספר חברות אחרונות ניצלו את "זמן הפציעות" כדי לפרסם את תוצאותיהן, חלקן הציגו דוחות חזקים עם צמיחה ורווחיות, ואחרות סיפקו תוצאות מאכזבות שניסו להסתתר בין המדווחות בשעות המאוחרות של הלילה. אחת שאפשר לציין לחיוב היא קווליטאו קווליטאו 4.76% שרשמה צמיחה בהכנסות ושיפור במרווחים שהגיע עד לשורה התחתונה, כולל גידול בצבר. קווליטאו: גידול בצבר בהכנסות וברווח, מה הסיכונים?
בסיכום כולל, העונה הנוכחית הייתה חיובית וחיזקה גם את המגמות שאנחנו מסקרים כאן בתקופה האחרונה - עלויות מימון גבוהות, ועצירה מסוימת ברכישות גדולות כמו בנדל"ן, וגם את הנקודות החיוביות כמו שיפור בצבר ההזמנות בענפים הביטחוניים וצמיחה בהכנסות של חברות השירותים הפיננסיים. חברות הביטוח רשמו רווחים משמעותיים על תיקי ההשקעות שלהם, ומרבית החברות אף עקפו ברווחים את אלו של הבנק הבינלאומי, אך המשקיעים מבינים כי רווחים כאלה לא יימשכו לעד, וכי עיקר הפעילות מתמקדת בליבה הביטוחית, שאולי לא מצדיקה תמחור כה גבוה על ההון.
מעבר למספרים, העונה חשפה את הפער בין החברות שבחרו לספר סיפור אמיתי דרך נתוני הליבה לבין אלו שניסו "להמתיק את הגלולה" בהודעות נוצצות. בסופו של דבר, השוק חכם והמניות שמאחוריהן נתונים חזקים זכו לתגמול, ואילו החברות שניסו לייפות את המציאות יגיבו בהתאם.
קריאה מעניינת - מדד ה-S&P 500 עלה ב-9% - בכמה עלתה הקרן שלכם? המדד האמריקאי
טיפס ב-9% מתחילת השנה אבל קופות הגמל, קרנות ההשתלמות ופנסיה הרוויחו בקושי אחוז; מסתבר שזה לא תלוי אך ורק בחשיפה של המטבע אלא גם במבנה של ההשקעות וגם הקצאות סולידיות שלא תמיד מופיעות בכותרת
- פינרג'י איבדה 10%, קמטק 5.6%, ארית זינקה 9.3% - נעילה שלילית
- הראל עלתה 1.4%, שופרסל ב-1%; טבע איבדה 1.1%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התעשייה הביטחונית רותחת, ויש מי שמרים את הכפפה כדי לתת לישראלי הממוצע חשיפה דרך קרן סל. איביאי בית השקעות ישיק מחר קרן מניות תעשיות ביטחוניות ישראל (5141189), קרן נאמנות אקטיבית שתתמקד בחשיפה לחברות התעשייה הביטחונית הישראליות בלבד. הקרן תשקיע לפחות 75% במניות החברות הפועלות בתחום הביטחוני בישראל, החל מהקבוצות הגדולות ועד שחקניות קטנות יותר, ותוכל להשתתף גם בהנפקות חדשות. ההנפקה לציבור תיפתח כבר ב-2 בספטמבר. המהלך מגיע ברקע התחזקותה של ישראל כ-"דיפנס ניישן" (Defense Nation) עם יצוא ביטחוני הולך וגדל, לצד החלטת הממשלה להגביר את הייצור העצמי על רקע לקחי המלחמה.