"אנחנו משביחים כל חברה שאנחנו קונים דרך נטוורקינג מטורף"
״אין ספק שאחד הדברים שהובילו אותנו ברכישת ניו-וויי (Neway) הוא הפעילות בארצות הברית - זה כח חץ״, כך מגדיר שי אוזון, מנכ״ל חברת מערכות המידע אברא 0.78% את העסקה הטרייה עליה דיווחו בסך 56 מיליון שקל. ״אנחנו בוחנים את הדברים במטריציה ושואלים מה קל, מה קשה, מה איטי ומה מהיר - ואני תמיד אוהב לעשות את מה שקל ומהיר״, הוא מספר בשיחה עם ביזפורטל לאחר ההודעה על הרכישה וכן פרסום תוצאות הרבעון הראשון של 2020, אותו סגרה עם הכנסות של 30 מיליון שקל ורווח תפעולי של 8.5 מיליון שקל. ״הכי קל זה למכור לשוק האמריקאי שירותים שאפשר למכור מרחוק גם כשאנחנו יושבים ברמת גן. לכן רכשנו את אירולו שמציעה שירותי פיתוח ווב-דיגיטל. אותו דבר לגבי יישום מערכות דיינמיקס וסיילספורס - וגם שירותי ענן, שזה מה שעושה ניו-ווי״
ניו-וויי הוקמה ב-2004, פועלת בניו יורק ובישראל ומעסיקה 40 עובדים. החברה מפתחת על פלטפורמת הענן אז׳ור של מיקרוסופט שירותי ענן בהתאמה ללקוחותיה, שהם חברות טכנולוגיה ותרשורת ומוסדות פיננסיים, ממשלתיים וביטחוניים. לאחר הרכישה תחזיק אברא ב-80% ממניות החברה הישראלית ו-70% ממניות החברה האמריקאית.
״קח ארגון עם 500 עובדים, כולם צריכים ברמת התשתית להיות מחוברים לשרת המייל של מיקרוסופט אקסצ׳יינג׳ שנמצא בענן, ומישהו צריך להגדיא את הדברים האלה״, מפרט אוזון על פעילותה של החברה הנרכשת. ״אתה רוצה להעלות אפליקציות שירוצו בענן? צריך להגדיר את הכח המחשובי שתצטרך. ניו-וויי עושה את זה עבור החברות ומנהלת את הצריכה העננית.
"למשל חנות אינטרנטית שיודעת שנכנסים אליה הרבה אנשים בסופי שבוע צריכה שהאתר שלה לא יפול, אז היא צריכה עוד שרת, אלא שבמהלך השבוע כבר אין לה צורך בו ואין סיבה שתשלם עליו. אלה הדברים שניו-וויי עוזרת לפתור והתחזוקה הזאת מול הלקוחות מתבצעת ברמה יומית. בצד זאת אנחנו נהנים מהרישוי של מיקרוסופט״.
- אברא חזרה לרכוש - ההכנסות צמחו אורגנית
- מנכ"ל אברא: "נגיע למחזור של מיליארד שקל בשנים הקרובות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד דריסת הרגל בארצות הברית, העסקה עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה של אברא לקלוט באמצעות עוד ועוד מיזוגים ורכישות פעילויות משלימות שיצרו סינרגיה ויהפכו אותה למעין ״וואן סטופ שופ״. כך, אוזון מסביר כי ״אברא נוצרה כדי לתת ללקוח פתרון מקיף. כבר לא הולכים כל פעם לגוף אחר כשרוצים תשתיות ענן, יישומי דיינמיקס ו-BI. חברות פרטיות מצדן מגיעות ככה לתקרת זכוכית ומתישהו נעצרות כשהלקוחות שלהן רוצים שירותים שהן לא יודעות לספק״.
לפי אותו היגיון, באברא מתכננים להציע ללקוחות הקיימים של ניו-וויי שירותים מהחברות האחרות שקלטה. ״ניו-וויי היא רק שכבה אחת בסיסית. על זה הלקוחות יצטרכו מערכות של שיתוף מידע או ניהול לקוחות כדי לנהל את תהליכי המכירה, לשלוח הצעות מחיר ולקבל אליך הודעות מגולשים שמשאירים את הפרטים באתר שלך. אלה מערכות ארגוניות שגם אותן אנחנו מספקים - אנחנו עובדים מול סיילספורס, מול SAP ולאחרונה חתמנו גם מול אורקל".
למה האסטרטגיה הזאת של שירותים משלימים לא נכונה גם לענקיות הטכנולוגיה בעצמם - כלומר למה שמיקרוסופט, שמציעה את האחסון, לא תספק גם שירותים כמו אלה של ניו-וויי?
- הכשרת הישוב מגייסת כ-100 מיליון שקל מהמוסדיים
- שוק האג"ח הקונצרני: ירידה של 10% באוקטובר אך זינוק של 200% בשנתיים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
״צריך לעשות הבחנה בין חברת מוצר לחברת שירות. עבור מיקרוסופט או סיילספורס אנחנו החוליה שמקשרת בינם ללקוחות. סיילספורס מפתחת מוצר CRM אבל היא לא עוסקת בלהטמיע אותו, וזה תהליך. צריך חברת שירותים שתתמחה בכך, וגם תבין בעולם השיווק והפיננסים, זה לא רק עניין טכני. ברגע שחברות המוצר יפעלו בתחום הזה הן יאבדו את הפוקוס.
״בנוסף, תחשוב על זה שגם אם סיילספורס הייתה עושה דבר כזה, כשלקוח שלה היה מבקש ממנה שירות משלים לדוגמה של פריוריטי. אבל היא בחיים לא תמכור לו את זה, כי זו לא חברה שלה. אנחנו כן יכולים לתת לכל לקוח שירותים שונים מכאן ומכאן כי אנחנו מולטידיסציפלינריים״.
איך עובד מודל ההכנסות של ניו-וויי?
״אלה הכנסות חוזרות, אם לדייק זה לא SaaS אלא נקרא IaaS (Infrastructure as a Service - א.פ). כך או כך, הלקוחות משלמים מדי חודש בחודשו. גם קונים דרכה את האחסון והכח המחשובי בענן וגם את השירותים כך שהיא כל הזמן נהנית מהכנסות עובדות וגדלות. עם הקלוזינג של העסקה נחשוף את המספרים, בינתיים אנחנו יכולים לספר שזו חברה צומחת״.
אמרת שאתם מחפשים את הקל והמהיר, זה אומר שהחדירה לארה״ב לא נכונה לכל תחומי הפעילות שלכם. מה בעצם מתוך הפעילויות הקיימות שלכם לא תעשו שם?
״ניהול שינוי למשל זה דבר שיהיה לנו קשה למכור בחו״ל, אבל גם ככה אנחנו לא בונים על זה״.
איזה תחום פעילות משלים יכול לעניין אתכם שעוד לא קיים אצלכם?
״לחברה יש מפה אסטרטגית שכבר פרסמנו. בגדול אגיד שאנחנו רוצים להיות שחקן בעולם התשתיות. עם ניו-וויי סימנו וי, אבל עדיין תחום אבטחת המידע חסר לנו. סימנו את התחומים שבהם אנחנו רוצים להיות, לאט לאט נעבה את הפעילות ואתם תשמעו על כך״.
מבחינת המשקיעים, ה״בליעה״ של חברות עוזרת לכם להציג להם שוב ושוב צמיחה - אבל מה לגבי הצמיחה פנימה, לאחר איחוד הפעילות של כל חברה?
״ההכנסות ברבעון הראשון צמחו ב-50% על פני רבעון קודם, האחרון של 2020 ו-20% זה גידול אורגני שלא קשור לאיחוד של פרודוור. כל חברה שאנחנו קונים אנחנו גם משביחים. היא נכנסת לארגון יותר גדול ומסודר עם תהליכי מכירה ובקרה יותר מדויקים ואנחנו מספקים להן נטוורקינג מטורף.
- 8.שי אוזון ועדי אייל קונים מכרזים (ל"ת)שניצר 24/05/2021 11:52הגב לתגובה זו
- 7.הדר מספונסי 23/05/2021 21:59הגב לתגובה זוהמניה תיתמך ותפרוץ לשמיים אמבטיית שכשוך עם החמות
- 6.אסטבן 23/05/2021 15:52הגב לתגובה זואני מושקע באברא מאז הגעתו של שי אליה, וממשיך להשקיע
- 5.אורי 23/05/2021 14:10הגב לתגובה זורעש וצילצולים...עדיין יש שם את המכשירים הפיננסים של נועם לניר...
- רר 23/05/2021 20:41הגב לתגובה זובחברה הרועשת. אני מושקע בחברה המרעישה ושמח בבחירה שלי.
- קשקוש חסר בסיס (ל"ת)אסטבן 23/05/2021 15:51הגב לתגובה זו
- 4.זו רק ההתחלה (ל"ת)אלון 23/05/2021 12:40הגב לתגובה זו
- 3.שי ונועם תותחי על! (ל"ת)דנית 23/05/2021 11:32הגב לתגובה זו
- 2.מייק1 23/05/2021 10:15הגב לתגובה זוקימת סינרגיה הממנפת את ההתרחבות והצמיחה
- 1.יוסי 23/05/2021 10:02הגב לתגובה זועושים רעש על לא כלום, מזה לא תבוא הישועה אבל יחסי ציבור מוזמנים לא חסר, עולה על אויר חם....

מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
מה שהיה היה - אבל תלמדו את הלקח החשוב בסיפור של אקסונז' ויז'ן לפעם הבאה
אחרי ירידות חדות בשווי החברה, יו"ר אקסונז’ ויז’ן אקסונז ויזן 3.94% ובעל המניות הגדול בחברה, רז רודיטי, רוכש מניות בשוק, במחירים שנמוכים בעשרות אחוזים ממחיר ההנפקה. מהדיווחים האחרונים לבורסה עולה כי רודיטי רכש מניות בשערים של 452 אגורות ב-21 באוקטובר ו-413 אגורות ב-27 באוקטובר, והגדיל את אחזקתו לכ-5.14 מיליון מניות, כ-28% מההון, בהיקף כספי של כ-100 אלף שקל. הרכישות מתבצעות כאמור על רקע ירידה חדה של למעלה מ-40% במניה מאז ההנפקה בסוף אוגוסט, רק לפני חודשיים אז גויסו כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף. נציין כי רודיטי רכש מניות בימים הראשונים של החברה בבורסה, במחיר של כ-682 אגורות למניה, בהיקף גבוה יותר של כ-130 אלף שקל. כיום נסחרת החברה בשווי של כ-75 מיליון שקל בלבד. מי השקיע בחברה הזו עם גירעון בהון ועם הכנסות נמוכות, רק בגלל מילות באזז? מי השקיע ביזמים שכבר הפילו את המשקיעים בעבר? גם המוסדיים השתתפו. למרות שהכתובת היתה על הקיר:
מכר למשקיעים יקר וקונה בחזרה בזול
אז עכשיו, אחרי שהמשקיעים שפכו 40 מיליון שקל ואחרי נפילה במניה, בעל השליטה "מביע אמון" עם השקעה זניחה. אגב, חשוב להבהיר משהו חשוב. השווי של החברה לא ירד ב-40%, הוא בעצם התרסק הרבה יותר. השווי של פעילות החברה - דגש על פעילות החברה בהנפקה היה 130 מיליון שקל (שווי פעילות בלי קשר למזומנים בחברה). השווי כעת 75 מיליון שקל, אבל יש מזומנים בקופה. בנטרול המזומנים השווי 35 מיליון שקל. יש כאן נפילה של 70% בשווי הפעילות. התרסקות. המשמעות אגב, שאדון רז רודיטי קנה מניות בשליש מחיר אחרי חודשיים.
הרכישה האחרונה הייתה יכולה להיות הבעת אמון, ואולי היא כזו, אבל הסכום נמוך ואיפה הוא היה כל הדרך למטה. עכשיו באים?
מבדיקת ביזפורטל עולה שדווקא הציבור היה הקונה הדומיננטי בגל העליות של ספטמבר, בעוד המוסדיים שמימנו את ההנפקה החלו למכור בהדרגה. אותם משקיעים קטנים שבנו על ההייפ והאמינו להבטחות “ללמידה מהעבר” נותרו תקועים עם מניות שרחוקות ביותר מ-50% ממחיר הרכישה, וצריכים עלייה של 100% במניה בשביל "חילוץ", בזמן שבעל השליטה מנצל את המומנטום השלילי כדי לאסוף מניות.
לצד הציבור שהקפיץ את המניה על ההייפ, גם לגופים המוסדיים לא חלק ב"אשמה". מי שהשתתפו בהנפקה מתוך אמונה שמדובר ב"מניה חמה" לשוק הישראלי, מצאו את עצמם כעת עם הפסד על הנייר או בלחץ למכור. משיחות עולה כי גוף שרכש בהנפקה ומחזיק במניה
מוכר בשבועות האחרונים באופן מתודי, מה שמעמיק את הלחץ על השער, במיוחד לאור העובדה שמדובר במניה עם מחזור ממוצע קטן (במהלך אוקטובר המחזור הממוצע היה קטן מ-500 אלף שקל ביום). זה אולי נראה כמו מהלך טכני, אבל בפועל המשמעות היא שמי שהיה אמור לשמור על המשמעת המקצועית
בעת השתתפות בהנפקה, נאלץ למכור בהפסד על חשבון החוסכים. במציאות של מחזורי מסחר נמוכים, גם מכירות בהיקף מתון מספיקות כדי לגרור את המניה מטה עוד כמה אחוזים בכל יום.
- רייזור: ההכנסות ברבעון הראשון זינקו כמעט פי 6
- רייזור: ההכנסות קפצו פי 2; "הצפי שלנו ל-2025 הוא גבוה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנפקת הייפ שנעלם במהרה
ההנפקה של אקסונז’ ויז’ן בסוף אוגוסט לוותה באופטימיות
וביקושים גבוהים, כשהיא הגיעה בדיוק בזמן שבו השוק התלהב מבינה מלאכותית ומהסקטור הביטחוני. החברה גייסה כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף, והמניה זינקה בכ-40% בימים הראשונים למסחר. למרות ההייפ החברה הציגה גירעון בהון העצמי, הפסדים מצטברים
והכנסות שנתיות של כ-16 מיליון שקל בלבד וכשהמציאות דפקה בדלת המניה נפלה. מי שנכנסו בהתלהבות בגל העליות, בעיקר המשקיעים הקטנים, ספגו ירידות חדות של כמעט 50%, בעוד שגם המוסדיים שהשתתפו בהנפקה נותרו עם הפסד על הנייר. מאחורי החברה עומדים שלושת היזמים מרייזורלאבס,
רז רודיטי, עידו רוזנברג ומיכאל זולוטוב, שהבטיחו “ללמוד מהעבר”, אך בשוק נראה כי “עוד חוזר הניגון” (אחרי ההייפ, המשקיעים באקסונז' מופסדים בעשרות אחוזים).

בגלל הורדת התחזיות -הורדת דירוג לתדיראן
מעלות מורידה את הדירוג של תדיראן בנוץ' אחד, ברקע הורדת התחזיות וביצועים תפעוליים שהיו נמוכים מהצפי
חברת תדיראן גרופ תדיראן גרופ סופגת מכה נוספת, והפעם היא מגיעה מכיוון שוק החוב. סוכנות הדירוג S&P מעלות (Maalot) הורידה את דירוג המנפיק של החברה ל-'ilA+'
פעולת הדירוג מגיעה כהמשך ישיר לעדכוני התחזיות של החברה כלפי מטה. סוכנות הדירוג מציינת במפורש כי ההורדה נובעת בעיקר מהיחלשות הפרופיל הפיננסי של החברה, כמו גם התוצאות התפעוליות שהיו נמוכות מהצפי.
נזכיר כי תדיראן הודיעה על קיצוץ משמעותי בתחזית ההכנסות ל-2026 ל-2.5 מיליארד שקל בלבד, ירידה של 45% לעומת היעד המקורי של 4.5 מיליארד שקל שהוצג במאי 2024. העדכון נבע בין היתר מהערכה מחודשת של קצב הצמיחה המתון בשוק הסולארי באיטליה, מה שהוביל להפחתת מוניטין לא תזרימית של 73 מיליון שקל על חברת הבת VP Solar. בנוסף, מימוש הפוטנציאל בתחום מערכות האגירה בישראל נדחה לשלהי 2026 ולשנים מאוחרות יותר. מדובר בעדכון שלישי כלפי מטה בתוך שנה, המשקף פער עצום בין הצהרות ההנהלה למציאות העסקית בשווקי האנרגיה. להרחבה - תדיראן שוב מאכזבת את המשקיעים - מעדכנת תחזיות למטה
החולשה בפעילות ובפרופיל הפיננסי
השיקול המרכזי להורדה הוא פער משמעותי בין ציפיות הצמיחה המקוריות לבין הביצועים בפועל בתחומי הפעילות המרכזיים, קרי מוצרי
צריכה ואנרגיה מתחדשת
- תדיראן נכנסת לתחום קירור חוות השרתים
- תדיראן: ההכנסות עלו, הפסד של 43.6 מיליון בשל שיערוך VP סולאר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היחלשות
הפרופיל הפיננסי באה לידי ביטוי ביחסים המתואמים. יחס חוב ל-EBITDA המתואם עמד על כ-3.9x ב-12 החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני 2025
