משה לארי מנכל בנק מזרחי
צילום: ביזפורטל
TV

בנק מזרחי טפחות רוצה להרוויח 14% על ההון

משה לארי, מנכ"ל הבנק: "בעסקים הבינוניים והגדולים יש לנו נתח שוק לא גבוה. נמוך ביחס למה שהבנק יכול או צריך להיות. זו הרגל שצריך לצמוח בה". 

בנק מזרחי טפחות -1.68% מפרסם את היעדים של הבנק לשנים 2025-2021: 

המשך הצמיחה בנתחי השוק; יחס יעילות שיירד מתחת ל-50%; תשואה להון שתגיע ב-2025 לכ-14%; הגדלת הדיבידנד בתקופת התכנית עד ל-50% מהרווח הנקי. 

"אנחנו הבנק הקמעונאי הגדול בישראל, מובילים בענק, בעיקר בזכות המשכנתאות. באשראי הצרכני אנחנו צריכים לעשות עוד קפיצה" אומר משה לארי מנכ"ל הבנק, "בעסקים הבינוניים והגדולים יש לנו נתח שוק לא גבוה. נמוך ביחס למה שהבנק יכול או צריך להיות. זו הרגל שצריך לצמוח בה". 

היו"ר משה וידמן אומר על רקע הצגת התוכנית: "התוכנית האסטרטגית האתגרית שאושרה בדירקטוריון תסייע לבנק להתמודד באופן מיטבי עם התמורות בענף הבנקאות ולבצע קפיצת מדרגה נוספת. לארי הוסיף: "מזרחי-טפחות מציג לאורך שנים, בממוצע, את שיעורי התשואה להון ויחסי היעילות הטובים במערכת; בשנים הבאות נפעל להפוך לגורם מרכזי בבנקאות העסקית, נבסס את המובילות שלנו בתחום הקמעונאי, נציע ללקוחותינו בנקאות אישית ואנושית הנתמכת בטכנולוגיה דיגיטלית מתקדמת ונמנף את מיזוגו של בנק אגוד לתוך הבנק ליצירת סינרגיה תפעולית ועסקית".

לאחר שנדונה ואושרה בדירקטוריון הבנק, פורסמה הבוקר לציבור התוכנית האסטרטגית של מזרחי-טפחות לשנים 2025-2021. התוכנית החדשה כוללת מספר נדבכים מרכזיים, שבאמצעותם תימשך תנופת הצמיחה המאפיינת את הבנק בשנים האחרונות, תוך גידול בנתחי השוק בתחומי הפעילות השונים, תשואה דו-ספרתית על ההון שתלך ותעלה על פני שנות התוכנית ושיפור נוסף ביחס היעילות האיכותי של הבנק.

לארי, הציג בישיבת הדירקטוריון את אבני הדרך המרכזיות של התוכנית האסטרטגית, שתוביל את הבנק עד לסוף שנת 2025:

מיצוב הבנק כשחקן מרכזי בבנקאות העסקית; ביסוס מובילות קבוצת מזרחי-טפחות בקרב משקי הבית באמצעות צמיחה אורגנית בכל הסגמנטים; שירות אישי ואנושי הנתמך בטכנולוגיה דיגיטלית מתקדמת; התאמת מודל ההפעלה לאתגרי העתיד ושיפור נוסף ביעילות התפעולית ומינוף מיזוגו של בנק אגוד ליצירת סינרגיה תפעולית ועסקית.

  

בנקאות עסקית

הפיכתו של מזרחי-טפחות לשחקן מרכזי בבנקאות העסקית, תיעשה באמצעות הצעדים הבאים: הקמת פעילות השקעות ריאליות – תחום שהבנק לא היה פעיל בו עד היום; מינוף מיזוג בנק אגוד כפלטפורמה לצמיחה מהירה בתחומים העסקיים; הובלת עסקאות גדולות ומורכבות; הרחבת פעילותם של סניפי הבנק בלונדון ולוס אנג'לס, תוך התמקדות בבנקאות לעסקים; ביסוס מעמדו של הבנק כמתפעל מוביל בשוק הנכסים הפיננסיים ומינוף השתתפות הבנק בקרנות בערבות מדינה, לצמיחה בנתחי השוק במגזרי העסקים הקטנים והבינוניים.

כתוצאה ממהלכים אלה צופה הבנק, כי נתח השוק שלו באשראי העסקי בישראל יעלה מ-11.8% בסוף שנת 2020 לכ-15% בסוף 2025, וחלקו בפיקדונות העסקיים בישראל יגדל מ-16.8% לכ-18%, בתום התוכנית.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בנקאות למשקי בית

על מנת לשמור על מעמדו המוביל בקרב משקי הבית בכלל ובתחום המשכנתאות בפרט, מתעתד מזרחי-טפחות לנקוט מספר מהלכים ובהם: הטמעת חדשנות מוצרית ותהליכית בתחום המשכנתאות; הגברת הסינרגיה בין פעילות המשכנתאות לפעילות המסחרית; הרחבת הפעילות הקמעונאית למספר אוכלוסיות יעד ממוקדות; הקמת דסק מוצרי אשראי צרכניים ייחודיים ומינוף הייחודיות של בנק יהב, להגדלת נתח השוק של הקבוצה במשקי הבית.

צעדים אלה יביאו להגדלת נתח השוק של מזרחי-טפחות באשראי ללקוחות פרטיים בישראל מ-32.9% בשנת 2020 לכ-34% בסוף 2025, ולנתח שוק של כ-23% בפיקדונות הפרטיים בארץ, בהשוואה לשיעור של 20.7% בשנת 2020.

בנקאות אנושית מתקדמת

תפיסת השירות האישית והאנושית של מזרחי-טפחות, תמשיך לעמוד במרכז מערכת היחסים של הבנק עם לקוחותיו, ולהוות גורם מבדל אל מול המתחרים. באמצעות שילוב מיטבי בין שירות אנושי למעטפת טכנולוגית ודיגיטלית מתקדמת, יוכל הבנק להציע למגוון סוגי הלקוחות: תפיסה רב-ערוצית השומרת על רצף השירות ומשלבת באופן אופטימלי בין ערוצים אנושיים ודיגיטליים; חווית שירות ייחודית ונבדלת, שבמסגרתה יינתן שירות אנושי על ידי בנקאי אישי גם בדיגיטל, לפי בחירת הלקוח; הצעות ערך פרסונליות בכלל הערוצים, המותאמות לצרכי הלקוח וכן פישוט וייעול תהליכים בנקאיים באמצעות דיגיטציה של ממשק הלקוח.

   

שיפור היעילות התפעולית

התאמת מודל ההפעלה של הבנק לאתגרי העתיד והמשך השיפור ביעילות התפעולית, יושגו, בין השאר, באמצעות הצעדים הבאים: העתקה וריכוז של מטה הבנק בקמפוס מרכזי בלוד; התאמת מבנה הסניף לאתגרי העתיד, תוך אופטימיזציה של שטחי הנדל"ן; אוטומציה של התפעול הבנקאי וייעול סביבת העבודה; סינרגיה תפעולית על בסיס המיזוג עם בנק אגוד  ומימוש יתרונות לגודל של הבנק הממוזג, ועוד.

מינוף מיזוג אגוד ליצירת סינרגיה תפעולית ועסקית

מהלך מיזוגו של בנק אגוד אל תוך הבנק ייצר לקבוצת מזרחי-טפחות תועלות תפעוליות ועסקיות. בצד התפעולי, ייצר מהלך המיזוג, בין השאר, אופטימיזציה של מערך הסינוף והמשאב האנושי, באמצעות מיזוג סניפים ואיחוד פונקציות מטה. בצד העסקי, תיהנה קבוצת הבנק מעלייה בתשואה להון הודות למהלכי הסינרגיה; מצמיחה בנתחי השוק וקפיצת מדרגה נוספת בפעילות הבנק בבנקאות העסקית והקמעונאית; משדרוג כושר התחרות של הקבוצה ומפיזור הסיכון העסקי באמצעות תמהיל תיק אשראי מגוון יותר.

היעדים אליהם מכוונת התוכנית

על בסיס מנועי הצמיחה ונדבכי התוכנית האסטרטגית, מכוון הבנק ליעדים הבאים: גידול בהכנסות בשיעור שנתי ממוצע (לא לינארי) של כ-8%; שליטה בגידול השנתי הממוצע של ההוצאות ברמה של כ-5% (לא לינארי); יחס יעילות איכותי במיוחד, שיילך וישתפר עד לשיעור של מתחת ל-50% בשנת 2025; עלייה בנתחי השוק באשראי לציבור לכ-24% ובפיקדונות הציבור לכ-20%, בסוף תקופת התוכנית, ותשואה להון שתלך ותעלה עד לכ-14% - גם  בסביבה מקרו-כלכלית כפי שהיא היום. ככל שתהיה עלייה בריבית בנק ישראל ובאינפלציה, אפשר שהתשואה להון תגיע אף אל מעבר ל-14%.

חלוקת דיבידנד למשקיעים

לאחר עצירה בחלוקת הדיבידנד, החל מחודש אפריל אשתקד - כתוצאה ממשבר הקורונה, מתכנן הבנק לחזור לחלוקת דיבידנד כבר במהלך 2021, לאחר קבלת אישור מבנק ישראל. כמו כן, הדירקטוריון יעקוב אחר ביצוע התוכנית האסטרטגית, מתוך כוונה לבחון את האפשרות לשנות בתקופת התוכנית את מדיניות הדיבידנד הנוכחית, ולהגדיל את הדיבידנד שיחולק למחזיקי המניות, משיעור של עד 40% מהרווח הנקי כיום, לשיעור של עד 50%. זאת, בכפוף לאישור המפקח על הבנקים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רק מחיר המניה של הבנק כבר מנופח. (ל"ת)
    ישראלי 27/04/2021 14:59
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בנק לאומי נרדם בשמירה, איזה טעות עשיתי שקניתי אותם... (ל"ת)
    קרי 27/04/2021 13:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מילים מילים שמאחוריהם לא קורה דבר חיובי ללקוחות. (ל"ת)
    מילים 27/04/2021 13:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אביגדור חביב 27/04/2021 12:31
    הגב לתגובה זו
    אני עסק שעובד אתיכם סניף 477 מבקש פגישה עם מנהל הסניף שלך כבר חודש אפילו לא מגיבים הסניף שלך מגרששששש לקוחות לידיעתך
  • 2.
    המייעל 27/04/2021 09:44
    הגב לתגובה זו
    כמה אחוזי תשואה יהיה במצב כזה?האם הכוונה ביעילות זה צמצום בעלות שכר?אם כן, הועד חייב להתעורר ולשים קץ ליעילות ע"ח העובדים.
  • 1.
    בהצלחה! הצלחתכם הצלחתנו (ל"ת)
    משקיע 27/04/2021 08:52
    הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה -12.82%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


יאיר אוחיון מנכל קסטרו
צילום: רן כהן

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%

שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה אורבניקה קסטרו

אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.

 עלייה במכירות - ירידה ברווחיות

מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק. 

 

החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון  השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.

 

מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש

 לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל. 

אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.