ענת גואטה
צילום: ענבל מרמרי

הרפורמה כאן: מספר קרנות הנאמנות יצומצם ל-57

הרשות עדכנה את רשימת הסיווג של הקטגוריות השונות בענף קרנות הנאמנות על מנת לשפר את היכולת של ציבור המשקיעים לבצע השוואה לצורך קבלת החלטות השקעה. מספר הכותרות של הקטגוריות צפוי להצטמצם מ- 76 כיום ל- 57 לאחר כניסת העדכון לתוקף
סתיו קורן | (2)

רשות ני"ע ואיגוד קרנות הנאמנות הציגו מתווה שבמסגרתו 100 קרנות נאמנות יתמזגו, לא מדובר במספר משמעותי של קרנות מאחר ובשוק קיימות מעל 1000 קרנות אקטיביות. המהלך יגרום לצימצום של כ-10% ממספר הקרנות הקיימות. מטרת המתווה היא לא לאפשר לקרן שהשיגה ביצועים טובים בזמן קצר לזכות בגיוסי עתק, הרבה קרנות עובדות בשיטת המצליח הזו. 

הרשות עדכנה את רשימת הסיווג של הקטגוריות השונות בענף קרנות הנאמנות על מנת לשפר את היכולת של ציבור המשקיעים לבצע השוואה לצורך קבלת החלטות השקעה. מספר הכותרות של הקטגוריות צפוי להצטמצם מ- 76 כיום ל- 57 לאחר כניסת העדכון לתוקף.

במסגרת מהלך זה, הרשות חידשה כותרות מאפיינות שישקפו באופן מיטבי את ההבדלים בין הקרנות השונות, על מנת לייצר לקרנות המסווגות באותה קטגוריה מכנה משותף מובהק יותר לצורך השוואה. כך למשל, תחת כותרת העל "אג"ח בארץ- חברות והמרה", נוספו כותרות ראשיות אשר ממיינות את קרנות האג"ח הקונצרניות גם לפי לקרנות, להן חשיפה מנייתית וגם לאלו שאינן חשופות כלל למניות.

בנוסף, הרשות עדכנה את החלוקה על פי בסיס ההצמדה של אגרות החוב (שקליות או כלליות). הרשות תוסיף כותרות משניות המבחינות בין קרנות הנושאות בשמן סימן קריאה לקרנות שאינן נושאות בשמן סימן זה. דוגמה נוספת לעדכון ולהתאמה של הכותרות ניתן לראות בכותרת "אג"ח כללי בארץ", לה נוספו תתי-כותרות אשר ימיינו באופן מדויק יותר את החשיפה המרבית למניות. כך שאם עד כה היו קיימות מדרגות של חשיפה מרבית למניות של עד 10%, עד 20% ועד 30%, הרי שכעת נוספו גם מדרגות של עד 5%, עד 15% ועד 25%.

 

הרשימה המעודכנת גובשה בתיאום עם איגוד מנהלי קרנות הנאמנות במסגרת השיח המתקיים עמו במרוצת החודשים האחרונים לגיבוש מתווה וולונטרי לצמצום תופעת הקרנות הדומות המסווגות תחת אותה קטגוריה. המהלך יסייע לציבור בהליך בחירה והשקעה בקרנות נאמנות, כמוצר השקעה הנפוץ בקרב משקיעים מהציבור.

 

קיומן של קרנות דומות רבות בניהולו של מנהל קרן המשויכות לאותה כותרת מאפיינת מהווה גורם אשר מגביל את יכולתו של היועץ לבחור את הקרן המומלצת המתאימה ביותר ללקוח. על כן, כחלק מגיבוש המתווה הוולונטרי לטיפול בתופעת ריבוי קרנות דומות המנוהלות במקביל על ידי מנהל קרן, גובש גם עדכון כאמור ברשימת הכותרות המאפיינות.

עד סוף חודש מאי 2021 מנהלי הקרנות יצטרכו להודיע האם הם מקבלים על עצמם את המתווה. המתווה מוגדר אמנם כוולנטרי, אך מנהלי קרנות שיבחרו לא להצטרף עלולות להיפגע בדירוג במערכת הבנקים, דבר שיקשה עליהם בגיוס כספים. המתווה עתיד להתבצע בשתי פעימות: הפעימה הראשונה בחודש יולי, ולא תכלול בתוכה קרנות אג"ח, והפעימה השנייה תתבצע באוגוסט, ותעסוק בקרנות האג"ח בארץ.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גורמים לקרנות להיות "כלליות" ודומות זו לזו. (ל"ת)
    דוקא 13/04/2021 12:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ישראל 13/04/2021 10:02
    הגב לתגובה זו
    מספר קרנות הנאמנות לא יצטמצם ל57 (מתוך 1000 כיום) אלא רק מספר הסיווגים.
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה מכרז אלקטרה

קבוצת אלקטרה אלקטרה 4.29%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.


מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם

אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%

בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות?  אוריון זינקה ב-18% ביומה הראשון בבורסה, סוגת עלתה 2%

מערכת ביזפורטל |

  


מניות במוקד

קמהדע קמהדע -5.22%   מדווחת על הפסקת ניסוי שלב 3 במוצר ה-AAT באינהלציה אחרי שניתוח ביניים קבע שהטיפול לא צפוי להשיג את יעד היעילות המרכזי, צעד שמוריד מהחברה מנוע צמיחה עתידי שהיה מתומחר אצל חלק מהמשקיעים, ושולח את המניה לירידות. ההנהלה מבהירה שלא מדובר בסוגיית בטיחות ושפעילות ה-AAT בעירוי באמצעות GLASSIA נמשכת כרגיל, כולל השיווק בארה"ב ובקנדה דרך TAKEDA, ובמקביל היא מאשררת את התחזית ל-2025 להכנסות של 178-182 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם של 40-44 מיליון דולר. אף על פי שקמהדע מציגה גם צפי לצמיחה דו-ספרתית ב-2026, השוק מתמקד כרגע באובדן האפשרי של מוצר חדשני שהיה אמור להרחיב את הפורטפוליו הקליני.

מניות הביטוח ממשיכות לזנק. מדד הביטוח טס - מדד ת"א-ביטוח  

אלקטרה אלקטרה 4.29%   מודיעה כי זכתה, יחד עם מטרופולין, במכרז להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערכת אגרת הגודש בגוש דן. פרויקט רחב-היקף שמגדיר זיכיון למשך כ-22 שנים וכולל תכנון, הקמה ותפעול של כ-220 שערי אכיפה ב-140 אתרים באיזור המרכז. המערכת נועדה להפחית את עומסי התנועה בכניסות למטרופולין תל אביב באמצעות גביית תשלום על נסיעה בשעות ובאזורים עמוסים, מנגנון שמבוסס על הרעיון הכלכלי של תמחור משאב ציבורי שנמצא בעומס יתר. המדינה רואה באגרת הגודש כלי יעיל ליצירת שינוי התנהגותי מהיר יחסית, בתקופה שבה העומסים בגוש דן הם מהגבוהים במדינות ה-OECD והרחבת תשתיות התחבורה עדיין נמצאת בשלבי ביצוע ארוכים. אלקטרה, שתחזיק בזיכיון המיזם, צפויה להשקיע כ-400 מיליון שקל בהקמה ולקבל מהמדינה תשלומים חודשיים לאורך תקופת הזיכיון, כולל מנגנוני עדכון למדד ולשינויים תפעוליים. מבחינת החברה, מדובר בזכיינות טכנולוגית-תפעולית ארוכת טווח שמייצרת הכנסות יציבות.

מיה דיינמיקס מיה דיינמיקס 4.17%    מדווחת על השקת כלי חדש, ה-YETTI, פלטפורמה ממונעת וחשמלית לנשיאת ציוד בתנאי שטח מאתגרים. הכלי, שמשקלו כ-־60 קילו יכול לשאת מטען של עד 200 קילו, מיועד לפעילות מלווה-מפעיל ומותאם לשטח מורכב כמו מדרונות, חול, סלעים וגם לאיזורים מיוערים. לפי הדיווח לבורסה, כבר אבות-טיפוס נמסרו ללקוחות בארץ ובחו״ל לקראת פיילוטים, כשהייצור הסדרתי צפוי לצאת לדרך בחודשים הקרובים.