יעקב לוקסנבורג
צילום: סיוון פראג'

לפידות קפיטל: ההכנסות והרווח צמחו בעקבות הכללת דניה סיבוס בדוחות

התשואה על ההון העצמי עמדה על 26%, ההון העצמי של לפידות גדל לכ-733 מיליון שקל; הרווח הנקי השנתי לבעלי המניות הסתכם בכ-193 מיליון שקל
נתנאל אריאל |

קבוצת השקעות לפידות קפיטל -1.54%  מדווחת על הכנסות של כ-5.76 מיליארד שקל בשנת 2020, לעומת 1.4 מיליארד שקל בשנת 2019. הזינוק הגדול מוסבר בעיקר בעקבות הכללת תוצאות החברות דניה אפריקה מגורים, לאחר השלמת רכישת אפריקה השקעות ב-20 בינואר 2020. 

 

הרווח הנקי לבעלי המניות של לפידות בשנת 2020 הסתכם בכ-193 מיליון שקל, הכולל רווח הזדמנותי מרכישת אפריקה השקעות, וזאת בהשוואה לרווח נקי של כ-15 מיליון שקל בשנת 2019.

 

ההון העצמי של לפידות גדל בשנה החולפת מ-429 מיליון שקל בסוף שנת 2019, לכ-733 מיליון בסוף שנת 2020. הגידול בהון העצמי נובע מהרווח הנקי לשנה זו, וכן ממימוש אופציה מסדרה 2, אשר פקעה בנובמבר 2020, וסך התמורה שנתקבלה ממימוש כלל האופציות נאמדת בכ-51 מיליון שקל. התשואה על ההון העצמי עמדה על 26% בשנת 2020.

לפידות פעילה משנת 1959 ורשומה למסחר משנת 1994. בשנת 2000 רכש יעקב לוקסנבורג את השליטה בחברה, אך הרשות לניירות ערך החליטה להשעות אותו לתקופה של תשעה חודשים וגוזרת עליו קנס של 300 אלף שקל בעקבות פרשת הרישום המטעה מ-2015. מנכ"ל החברה הוא אמיר תירוש.

אריק שפיר, סגן יו"ר קבוצת לפידות קפיטל: "השנה האחרונה הייתה משמעותית מאוד עבורנו. השלמנו את עסקת אפריקה השקעות, שהרחיבה משמעותית את תחומי הפעילות של הקבוצה כאשר היא מציפה ערך משמעותי למשקיעה עם הנפקתה המוצלחת של חברת דניה. לפידות, שהוכיחה השנה שהיא פעולת ליצור תשואה משמעותית כל העת למשקיעיה, תמשיך לגדול, להתפתח ולבצע עסקאות נוספות שיביאו למימוש מלוא הפוטנציאל של הקבוצה".

 

התוצאות הכספיות של החברות המוחזקות ע"י לפידות:

דניה סיבוס -2%  (מוחזקת בשיעור של 64%), רשמה בשנת 2020 הכנסות בסך של כ-3.56 מיליארד שקל, צמיחה של כ-6% בהשוואה להכנסות שנת 2019. בשנת 2020 הרוויחה דניה 105 מיליון שקל, עלייה של 66% בהשוואה לרווח הנקי של החברה בשנת 2019. תזרים המזומנים אותו ייצרה דניה מפעילות שוטפת במהלך שנת 2020 הסתכם בכ-138 מיליון שקל, בהשוואה לתזרים בסך 25 מיליון שקל בשנת 2019. צבר ההזמנות של דניה בסוף 2020 הסתכם בכ-9.6 מיליארד שקל, וזאת בהשוואה לצבר הזמנות של כ-7.2 מיליארד שקל בסוף שנת 2019.

לאחר פרסום הדוחות הכספיים לשנת 2020, החליט דירקטוריון דניה על חלוקת דיבידנד בהיקף של 30 מיליון שקל לבעלי מניות החברה. חלקה של לפידות בדיבידנד צפוי להסתכם בכ-19 מיליון שקל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

אפריקה מגורים (מוחזקת בשיעור של 42%) רשמה הכנסות ממכירת דירות בסך של כ-1.28 מיליארד שקל בשנת 2020, צמיחה של 4% בהשוואה למכירות בשנת 2019. נכון לסוף שנת 2020, לחברה 2,730 יחידות דיור בביצוע ושיווק מתוכן נמכרו 1,716 יחידות דיור, כאשר השווי החוזי של המכירות נאמד בכ-2.2 מיליארד שקל. הרווח הנקי של אפריקה מגורים בשנת 2020 הסתכם בכ-103 מיליון שקל, בדומה לרווח הנקי בשנת 2019, וזאת על אף שבשנה זו היו לחברה הוצאות מימון גבוהות בגין השקעותיה הסחירות, ובשנת 2019 הרווח הנקי כלל רווחיות גולמית גבוהה, כתוצאה ממכירת זכויות במקרקעין. לאחר פרסום הדוחות הכספיים לשנת 2020, החליט דירקטוריון אפריקה מגורים על חלוקת דיבידנד בהיקף של 60 מיליון שקל לבעלי מניות החברה. חלקה של לפידות בדיבידנד צפוי להסתכם בכ-26 מיליון שקל.

 

סאני תקשורת -1.99% (מוחזקת בשיעור של 49%) רשמה הכנסות 906 מיליון שקל בשנת 2020, בהשוואה להכנסות של 1.18 מיליארד שקל בשנת 2019. הרווח הנקי של סאני עלה ב-2020 ל-19 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי של 18.6 מיליון שקל בשנת 2019. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת של החברה בשנת 2020 זינק ל-119 מיליון שקל, בהשוואה לתזרים של 10 מיליון שקל בשנת 2019.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.