בונים אקו-סיסטם: בישראל מתחילים לעבור להשקעות ESG
בשנה שעברה, לארי פינק מייסד ומנכ"ל בלאקרוק, שמנהלת 7.8 טריליון דולר נכון לספטמבר 2020, הודיע לעולם קבל עם ועדה, כי קרן ההשקעות שהוא מנהל לא תשקיע בחברות ואף תשקול סנקציות נגד חברות בפורטפוליו, שלא ישקיעו בתחום הקיימות, החברה והממשל. או בראשי תיבות שהפכו לפופולריים: ESG.
לו היו שלוש גבות לארגוני הסביבה, הם היו מרימים את כולן, מאחר שיש שלהם ניסיון מר עם הצהרות מפי ענקי ההשקעות העולמיים. להפתעתם הרבה, הפעם זה אמיתי: בלאקרוק לא שילמה מס שפתיים, כפי שהיא ודומותיה עשו כבר עשרות שנים, אלא הודיעה כי תטיל סנקציות על ענקית הרכבים דיימלר (DAI.DE) בשל חוסר התכווננות לקו שלה. ב-8 מתוך 9 החלטות הדירקטוריון שבהן השתתפה בלאקרוק היא עמדה מאחורי המילה שלה. זה בהחלט שינוי כיוון חשוב.
השינוי הגלובלי הזה צמח מלמטה, הרי כולנו זוכרים את הדקדנטיות (שקיעה תרבותית) והבזבזנות שבהן "התברכה" המאה ה-20: תעשיות ענק מזהמות, כריתת יערות, הררי פלסטיק ופגיעה בכדור הארץ. לאנשים, בעיקר לדור הצעיר, נמאס. וכמו שחברות צעצועים לוחצות על הילדים כדי שישכנעו את ההורים שלהם לקנות את המוצרים שלהן, כך קרה גם בעולם ההשקעות.
עד לאחרונה, השקעה בקיימות נתפסה כהשקעה שבאה על חשבון הרווחיות. היום מדובר בהשקעות בחברות שבחלקן מצליחות וחלקן בעלות פוטנציאל למיליארדים רבים של דולרים, שקלים, אירו, ביטקוין או כל מטבע אחר שתבחרו. דוגמה מצוינת היא מיזם RE100, שבו חברות ענק כמו AB INBEV) ABI.BR) וגוגל (GOOG) הודיעו כי יעברו ל-100% אנרגיה מתחדשת. רק לפני 20 שנה הרעיון היה אבסורדי. היום זה הלחם הפרוס החדש. כולם רוצים חלק.
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוח היהודי מתכוונן ל-ESG
בארץ ניתן למצוא שמות של חברות גדולות - לפחות במונחי שוק מקומי - כמו אנלייט אנרגיה 1.53% ואנרג'יקס 0.96% , שלקחו את המודל של נדל"ן מניב והן מפתחות חוות סולריות וחוות שמש להפקת אנרגיה מתחדשת בארץ ובעולם – כשעל כל פרויקט הן מקבלות סכומים קבועים לעשרות שנים קדימה עבור כל MW חשמל. השווי המצרפי של שתי החברות הללו הוא למעלה מ-12.5 מיליארד שקל. אם נוסיף אליהן גם את השחקנית הצעירה, דוראל אנרגיה 3.74% , אז אנחנו כבר מתקרבים ל-15 מיליארד שקל. כלומר, לא מדובר בסכומים פעוטים.
אבל יש גם חברות קטנות יותר שרוכבות על ההצלחה, אוגווינד -0.21% היא דוגמה לחברת שעוסקת בגביע הקדוש של עולם האנרגיה – אגירה. ברנמילר גם פועלת בתחום אגירת האנרגיה באמצעות חום. גם אלקטריאון -3.48% מפתחת כביש שמטעין את הרכבים שנוסעים עליו ומיט-טק מתעדת להדפיס נתחי סטייקים.
גם חברת רותם אנרגיה יהש -5.47% , שעושה "הנדוס לאחור" לפלסטיק והופכת אותו חזרה לנפט כבר שם. לטענת סמנכ"ל הכספים של החברה, רפי דיין, יש התגברות בהתעניינות מצד המוסדיים לנושא. "יש נכונות של הגופים המוסדיים להשתתף בהנפקת מניות וזה מעיד על תהליך התבגרות והתמקצעות של המשקיעים בתחום האנרגיה, שלא רק שואלים על היבטים כלכליים, אלא גם על ההיבטים הסביבתיים", אמר דיין.
- מיבואנית רכב לקונגלומרט: UMI מגיעה לבורסה עם שווי של 3.4 מיליארד שקל
- צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
אבל לא הכול ורוד. הדר גולדמן, הבעלים של גולמן השקעות, שמחזיק בארה"ב נדל"ן פרטי מניב בהיקף של אלפי דירות, רכש לאחרונה חווה סולארית בכפר הירוק ב-20 מיליון דולר ורכש 75% מחברת EDI לבנייה ותפעול של פאנלים סולאריים, אומר שהרגולציה בארץ מפגרת מאוד.
"רשות החשמל לקחה "צעד אחורה" במהלך לעידוד הפקת אנרגיה סולארית. המשמעות היא חיסול היצרנים הקטנים. שחקנים גדולים ובינוניים כמונו יגדלו באמצעות רכישות. בארה"ב המדיניות שונה – תומכת הרבה יותר ביצרנים קטנים", אמר.
השמועות אומרות שאתה בדרך להנפיק בת"א...
"אני לא מעוניין להתייחס".
השינוי המהותי שעובר על האחריות התאגידית
המעבר ל-ESG לוקח זמן. עד לפני כמה שנים, הדוחות של התאגידים בנושאי אחריות תאגידית היו, פחות או יותר, בדיחה – אלא אם מחשיבים צביעה של גני ילדים או יום פעילות במעון של חוסים כאחריות תאגידית. היום, החברות עדיין מתבשמות על נושאים אלה כמחטף יחצ"ני, אבל זה כבר לא הדגש בפעילות.
"חברות מפרסמות דוחות אחריות תאגידית מידי שנה, מדווחות בשקיפות על פעילותן בהיבטי אחריות תאגידית. הדוח מהווה כלי מדידה ניהולי, המאפשר ניהול סיכונים וקיום דיאלוג עם בעלי עניין", אמרה ענת אבן-חן, מנהלת קבוצת אחריות תאגידית וקיימות Consulting BDO, בכנס מקוון בנושא ESG שנערך בשבוע שעבר. "כל זאת מהווה בסיס לחברה בפיתוח מדיניות ויישום היבטי ESG בהתאמה לאסטרטגיה העסקית שלה", הוסיפה.
"כיום ישנן גופי אנליזה בינלאומיים המבצעים אחת לתקופה הערכה של חברות על בסיס היבטי ESG בפעילותה העסקית. הסקירות הללו מהוות בסיס למיפוי פערים ושיפור דירוג החברה העסקית כך שתהפוך לאטרקטיבית יותר מול המשקיעים. דוגמאות לגופי אנליזה שכאלה הםBloomberg Vigioeiris, RobecoSAM, MSCI, FTSE4Good", סיכמה.
גם גיא פישר, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח, אומר כי הוא בוחן יותר ויותר השקעות בתחומי ה-ESG, אבל דבריו מגיעים עם אזהרה. "ההשקעות מהסוג הזה הופכות להיות השקעות בסיכון מאוד גבוה, עם תשואות הולכות ויורדות. למשל, היום תחום מאוד חם הוא מעבר לשימוש באנרגיה נקייה לחלוטין באמצעות מימן. זו טכנולוגיית העתיד בתעשיית הרכב, חשמל, תעבורה ימית", אמר.
"גם נושא הפודטק חם, בעיקר החיפוש אחרי תחליפים לבשר. בשנים הקרובות אנחנו נראה יותר ויותר נטישה של מזון מהחי והתמודדות עם סוגיות של מחסור במזון, כשהטכנולוגיה מנסה לתת לכך מענה. לא רק שזה לא פוגע בתשואות, אלא גם שם אותנו בחזית המדעית. זה תחום שיש לו ערך חברתי אך גם תרומה בנושא התשואות", הוסיף.
איך זה בא לידי ביטוי בפורטפוליו שלכם?
"זה עוד מוקדם מדי לדבר על זה. אנחנו לא ספינת מירוץ שמשנה במהירות כיוון, אבל בשנים הקרובות נכניס יותר ויותר השקעות ESG והם יתפסו נתח מכובד מההשקעות שלנו ונבנה מסלולי השקעה שהם 100% ESG".
עוברים מסיסטם לאקו-סיסטם
על פניו, כל חברה בנפרד מייצרת מערכת, שאמורה להשתלב במארג טכנולוגיות ולייצר אקו סיסטם. יש חברות שמתמקדות במוצר ויש חברות שמתמקדות ביצירת אותו מארג בתוך העסק.
חברת האוטובסים דן, שכנראה נהיה עדים להנפקתה עד אמצע 2022, מייצרת אקוסיסטם פנימי, כשהיא לא רק מתחילה מעבר לאוטובוסים חשמליים, אלא גם פועלת להורדת טביעת האצבע האנושית, כמו מעבר לתשלום דיגיטלי לחלוטין, על פני הטונות של הניירות והפלסטיק שהכרטיסים והרב קו מייצרים.
"מעבר לכלי רכב חשמליים משתלב גם בהשקעות בתחבורה חכמה בשיתוף, השקעה בטכנולוגית הכביש החשמלי, בטכנולוגיית כרטוס דיגיטלית ובזכייה במכרז להפעלת רשת הנתיבים המהירים והחשמליים, כשהמטרה היא להפוך את כל הצי של דן לחשמלי וירוק", אומר יורי ברונשטיין, סמנכ"ל מטה ופרויקטים בחברה.
לסיכום, אמנם בישראל התחום עדיין בחיתוליו, מן הראוי שהרגולטורים יקחו אותו יותר ברצינות וכמו שתמרצו את ההייטק, כך מן הראוי שייצרו את האקו-סיסטם הנכון, מאחר והתחום ישלוט בעולם ההשקעות במאה ה-21.
ככל שהעולם מתקדם יותר ויותר לכיוון האחריות הסביבתית, הממשל והחברה, נראה עוד ועוד טכנולוגיות ומניות של אותן חברות טכנולוגיות שיוצאות לשווקים הפיננסיים. וכמו האקו-סיסטם שמתחיל להיווצר מול עינינו, כך כדאי להתייחס לנושא בתיק ההשקעות.
- 1.בטח כבר עובר לעסקי אוויר (ל"ת)שמוליק 04/01/2021 14:47הגב לתגובה זו

צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%
הנפקה מעין פרטית למקורבים בדיסקאונט מפילה את המניה; החברה גייסה כ-50 מיליון שקל נמוך ממחיר הסגירה של אתמול בכ-10%
חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42% , העוסקת בנדל"ן יזמי ונדל"ן להשקעה ברומניה, קיימה והשלימה אמש גיוס של כ-50 מיליון שקל ממשקיעים מסווגים, במסגרת מכרז מוקדם שנערך לקראת אפשרות של הנפקה לציבור. במסגרת ההנפקה הוצעו יחידות הכוללות מניות רגילות וכתבי אופציה במחיר של 925 אג' ליחידה - מחיר הנמוך בכ-10% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. בפועל ההנחה הא גדולה מ-10% כשמתחשבים בשווי האמיתי של האופציות.
מצב כזה פוגע כמובן במשקיעים הפרטיים. הם מדוללים במחיר נמוך, והמניה נופלת כעת ב-11%. צחי חג'ג' יכול היה לגייס במסגרת הנפקת זכויות א6ו באפשרויות אחרות ואז המשקיעים הפרטיים היו יכולים להשתתף בהנפקה. עם זאת, חשוב להדגיש כי גם הנפקת זכויות גורמת במקרים רבים לירידה במניה, אך היא מספקת שוויון אמיתי בין בעלי המניות.
החברה ציינה כי התקבלו התחייבויות מוקדמות לרכישת 54,059 יחידות, מתוכן בחרה להקצות 50,004 יחידות, בהיקף כספי כולל של כאמור כ-50 מיליון שקל. בין המשתתפים בהנפקה נכללו גם בעלי עניין בחברה, ובראשם נפתלי שמשון (נ.ש אחזקות), שהתחייב לרכוש כ-5,377 יחידות. עם פרסום ההודעה נרשמה תגובה חריפה מצד השוק: מניית חג'ג' אירופה צונחת כעת בכ-10% במחזור גבוה של כ-1.68 מיליון שקל. הירידה החדה משקפת את חוסר שביעות הרצון של המשקיעים מהדיסקאונט שניתן בהנפקה.
סימני שאלה. מדוע דווקא עכשיו?
הנפקה בדיסקאונט נתפסת לרוב בשוק ההון כמהלך של חולשה, כאילו החברה נאלצת "למשוך" כסף במחיר נמוך מהשוק כדי להבטיח ביקושים. מנגד, העובדה שהחברה בחרה לגייס דווקא אחרי תקופה של עליות במניה - 50% מתחילת השנה, מלמדת על רצון בעצם לדלל את החזקות בעל השליטה אחרי העלייה.
- חג'ג' אירופה תעבור מנדל"ן לגז? - "זה לא 'במקום', זה 'גם וגם'"
- חג'ג' אירופה בפרויקט של 100 מיליון דולר בבוקרשט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התגובה השלילית כעת עשויה גם לשקף חשש משבירת המומנטום החיובי שראינו בתקופה האחרונה. השאלה המרכזית היא מדוע לגייס דווקא עכשיו. ייתכן שמדובר בצורך לממן פרויקטים יזמיים חדשים ברומניה, או ברצון לנצל חלון שבו המשקיעים מוכנים להזרים הון בתנאים יחסית נוחים לחברה. לחלופין, מדובר בצעד לחיזוק הנזילות והחוסן הפיננסי של החברה, שיאפשר לה גמישות רבה יותר בשוק תנודתי. במידה וההון יופנה לפרויקטים קיימים או להשבחת נכסים, הדבר עשוי להוות בשורה למשקיעים, שכן הוא עשוי לתרום לגידול עתידי בהכנסות וברווחיות.

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%
טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%
השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת.
ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?
הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42% , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.
הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?
- בדרך לכלכלה סגורה? הדולר מזנק בעקבות נאום נתניהו
- נאום נתניהו, הירידות בבורסה והדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ״ל
משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל
מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים
של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".