אלרוב נדלן מדווחת על הפסד של 239 מיליון שקל במחצית הראשונה
חברת הנדל"ן המניב אלרוב נדלן -0.17% מדווחת על הפסד של 239 מיליון שקל במהלך המחצית הראשונה של 2020, לעומת רווח של 105 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בחברה ממשיכים לצפות כי האירועים סביב נגיף הקורונה ישפיעו מהותית לרעה על התוצאות ל-2020. במקביל לפרסום הדוחות הכספיים ולאחר שמניית אלרוב נדלן איבדה כ-40% מתחילת השנה, בחברה הכריזו על אישור תכנית רכישה עצמית של מניות בהיקף של עד 15 מיליון שקל. "המחיר בו נסחרות מניות החברה הינו אטרקטיבי ורכישה עצמית של מניות החברה, בעת הזאת, מהווה לדעת הדירקטוריון הזדמנות עסקית וכלכלית ראויה", הסבירו.
הכנסות החברה הסתכמו ברבעון השני בכ-100.3 מיליון שקל, לעומת הכנסות של 395 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, החברה מדווחת כי ההכנסות מתחילת 2020 הסתכמו ב-315 מיליון שקל, לעומת הכנסות של 666.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
ההפסד הנקי ברבעון הסתכם בכ-38 מיליון שקל לעומת רווח של כ-84 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד הושפע בין היתר מהפסד מניירות ערך סחירים בסך של כ-9 מיליון שקל לעומת רווח מעליית ערך בסך של כ-39 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ובנוסף מירידת ערך של נדל"ן להשקעה בסך של כ-8 מיליון שקל לעומת עליית ערך בסך 57 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
מגזר המלונאות: בעקבות ההתפרצות של נגיף הקורונה בתחילת 2020 ברחבי העולם, החברה נאלצה לסגור החל מהמחצית השניה של חודש מארס את רוב הפעילות במגזר המלונאות בארה"ב ובחו"ל. במהלך יולי האחרון החברה החזירה לפעילות את מלון ממילא בירושלים ומלון קונסרבטוריום באמסטרדם. החודש החזירה החברה לפעילות גם את מול מצודת דוד בירשולים. בחברה מעריכים כי מלון לוטסיה בפאריס ומלון קפה רויאל בלונדון צפויים להיפתח במהלך חודש ספטמבר הקרוב.
- אלרוב מסכמת רבעון טוב, אבל עד כמה הוא בר־קיימא?
- כמה אלפרד אקירוב מורווח בכלל ביטוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נדל"ן להשקעה: נכון לסוף הרבעון, החברה מחזיקה כ-42 נכסי נדל"ן בישראל ובחו"ל. בישראל. במהלך המחצית הראשונה של 2020 ביצעה החברה הפחתה בשווי ההוגן של האיזור המסחרי ממילא בירושלים בכ-16.5 מיליון שקל, וזאת עקב עדכון תזרימי המזומנים החזויים בהתאם לאומדן החברה לפגיעה הצפויה בהכנסות בטווח קצר. בנוסף, החברה ביצע הפחת של כ-3 מיליון ליש"ט לפני מס בגין 2 נכסים מניבים בלונדון. בחברה מעריכים כי למעט אזורים אלו, אין שינוי מהות בשווים של נכסי הנדל"ן ביחס להערכות השווי שבוצעו לסוף שנת 2019.
דמי השכירות אשר נבעו מהנכסים המניבים בישראל ובחו"ל ברבעון הסתכמו בכ-89.5 מיליון שקל, לעומת כ-84.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. עליה של 6.5% הנובעת בין היתר מקבלת שכ"ד מנכס נוסף שנרכש באנגליה וכן משכ"ד מנכס בשוויץ שבנייתו הושלמה בתחילת תקופת הדוח.
הכנסות שכ"ד מפורטפוליו הנדל"ן של החברה בשוויץ הסתכם ברבעון השני בכ-44 מיליון שקל בהשוואה לכ-43 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
