דעה

אגרות החוב קרסו במארס וזינקו באפריל - מה יקרה בהמשך?

מהם הגורמים שמעלים ומורידים את מחירי האג"ח, ומה יקבע את הכיוון?
נושאים בכתבה אגרות אגרות חוב

תיקון כזה מהיר לא היה גם במשבר של 2008. אגרות החוב התמוטטו בעיצומו של משבר הקורונה - חודש מארס (החצי השני של חודש מארס). זה היה אפילו מבהיל - אגרות חוב לכאורה בטוחות, של בנקים וגופים חזקים בדירוגים גבוהים, נסחרו בתשואה של 2%-3% בשנה ואפילו יותר. רק שבועות קודם זה היה עשיריות בודדות. הזדמנות? רבים חשבו שכן. רבים חשבו שזו נפילה רוחבית ללא הגיון כי כאשר קרנות הנאמנות מקבלות פדיונות (והן קיבלו פדיונות של 42 מיליארד שקל בחודש מארס) אז אין למנהלי הקרות ברירה הם מוכרים מכל הבא ליד. 

מנגד, היו חששות אמיתיים, חששות שעדיין קיימים אבל במינון נמוך יותר שהכלכלה עוברת דרמה ענקית, כזו שאי אפשר לחזות אותה. שינוי סדרי עולם בגלל וירוס בלתי נראה. אי הוודאות עדיין גדולה, אבל כעת רוב המומחים (למרות שאין באמת מומחים לתקופה כזו) טוענים שיהיה משבר כלכלי, אבל לא כזה שלא ניתן להתגבר עליו בטווח קצר בינוני. אז שנת 2020 אולי אבודה, אבל בהמשך האבטלה תרד, הצריכה תעלה, המשק יחזור לצמוח, החברות יגדילו רווחים. 

על שלושה דברים עומד שוק האג"ח

שוק האג"ח מושפע באופן גס משלושה גורמים - ריבית, סיכון, פדיונות/ יצירות בקרנות נאמנות. נתחיל בריבית. ריבית חסרת סיכון שהיא סוג של בנצ'מרק. אם מקבלים ללא סיכון 0.3% בפיקדון לשנה, אף אחד כמובן לא יסכים לקבל פחות באג"ח קונצרני (אג"ח של חברות). השאלה כמה יותר מהבנצ'מרק, תלויה ברמת הסיכון של החברה. אז כאשר המשק כולו באי וודאות, הסיכון הכולל עולה - וזה מה שקרה במארס - מחירי אגרות החוב הקונצרניות ירדו והתשואה בהתאמה עלתה משמעותית. 

הסיכון כפי שמתבטא כעת באגרות החוב עדיין גבוה מהמצב טרום הקורונה, אבל נמוך משמעותית מהמצב בשיא החששות. להלן טבלה של התפתחות תשואות האג"ח לפי דירוגים. הטבלה מלמדת כי אגרות החוב עדיין נסחרות בתשואה אפקטיבית גבוהה משמעותית מהמצב לפני המשבר, וככל שהאיגרת מדורגת בסיכון גבוה יותר כך הפער גדול יותר. 

מקור ווליו בייס

מה יהיה בהמשך?

האם מגמת ירידת התשואות תימשך? זה תלוי בשלושה משתנים עיקריים. הראשון ריבית בנק ישראל שהיא הבנצ'מרק. לא נראה שיהיו בה תזוזות משמעותיות בטווח של השנה הקרובה, היא גם כך נושקת לאפס, אולי יאפסו אותה לגמרי או אפילו יורידו לרמה שלילית, ואז זה יספק ירידת מדרגה קטנה נוספת בתשואות האג"ח, אבל אם וכאשר זה יקרה, זה יהיה בשוליים.

מה שיותר חשוב זה האיתות קדימה - איפה תהיה הריבית בעוד שנה, שנתיים. אויב משמעותי של שערי אגרות החוב הוא התחזית המושרשת לעליית ריבית בהמשך. אחרי הכל - ריבית אפס היא ניסוי, רק שזה הופך להיות הניסוי הארוך ביותר בעולם הכלכלי. כשמסתכלים על הטווח קצר/ בינוני, נראה שהחששות מהעלאת ריבית כמעט לא קיימים. בנקודת הזמן הזו מדברים על הפחתת ריבית לא העלאת ריבית. ומכאן - שהריבית יכולה רק לשפר את מצב מחזיקי האג"ח.

משתנה תומך נוסף - כמות הכסף של הציבור. קרנות הנאמנות איבדו 42 מיליארד שקל בפדיונות בחודש מארס. כמה חזרו בעליות של אפריל - רק 3-4 מיליארד שקל. הציבור כמו תמיד בעבר, יוצא בשפל ונכנס בגאות. הציבור יצא בשיא הירידות במארס, ונכנס לאט ובהיקף קטן באפריל, במחירים הרבה יותר גבוהים. ועדיין יש קרוב ל-40 מיליארד שקל בחוץ. זה כנראה אומר שהכסף הזה יושב עכשיו על הגדר - בעו"ש ובפיקדונות, חלק כנרקאה ינותב להשקעה בנדל"ן, אבל ככל שהעליות מתגברות, יותר ויותר אנשים נכנסים שוב. ברגע שייכנס הכסף הגדול הוא ידחוף את מחירי האג"ח למעלה. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

רמת הסיכון עדיין בסימן שאלה

ומול שני הגורמים הדוחפים את מחירי אגרות החוב למעלה. יש את הסיכון. אף אחד לא באמת יודע איך הקורונה תשפיע על הכלכלה הגלובלית, הכלכלה המקומית, ומצב החברות. ברור שתהיה השפעה, ברוב הגדול של המקרים לרעה. אבל הסיכון הזה עדיין לא ברור ולא ניתן לתרגמו ברוב המקרים ליכולת החזר חוב עתידית.

המשמעות היא שהתמחור של אגרות החוב באופן כללי אמור לבטא את הסיכון, משמע אגרות החוב בעידן שאחרי התפרצות הקורונה צריכות לבטא סיכון לעומת המצב שלפני הקורונה. השאלה אם הסיכון הזה גלום במחירים, השאלה אם הוא גלום באופן ספציפי באגרות חוב ספציפיות? זו שאלה שעדיין אין עליה כמובן תשובה, אבל מה שכן עולה מהשבועות האחרונים, זה שאותן חברות חזקות, גם אם ייפגעו מהקורונה, עדיין ירוויחו בעתיד, ייצרו מזומנים ועדיין יוכלו למחזר חובות ולשרת את החוב. זו הסיבה שהשוק חזר אליהן והפער/ מרווח אצלן עלה בשיעורים נמוכים ביחס לאגרות החוב המסוכנות. זה טבעי וברור, כשבינתיים גם אגרות החוב המדורגות ברמה נמוכה יותר סוגרות פערים. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ישראל 07/05/2020 08:12
    הגב לתגובה זו
    שלום למרות שהכתבה טובה מאוד, אילו שעוסקים בנירות ערך ובפרט באגחים, מחפשים גם יותר ניתוח מעמיק בחלק: מה יהיה בהמשך.
  • 2.
    האם הכותב יכול להציע אג"ח כדאי? (ל"ת)
    יש ר אלי 06/05/2020 12:12
    הגב לתגובה זו
  • משה 06/05/2020 20:01
    הגב לתגובה זו
    אחרי הירידות היום. דה זרסאי ג. אקסטל שעוד חצי שנה תראה כבר מחצית מהכסף ו6% ריבית. אידיבי טו עם בטוחות של מניות כלל ביטוח
  • 1.
    שקר הריבית האפסית 06/05/2020 09:59
    הגב לתגובה זו
    ריבית 0 הרסנית היא הקורונה האמיתית.ניפוח נכסים ללא הצדקה.מתן הלוואות זולות ללא יכולת החזר..חוסר יעילות..ואי מתן ריבית חסרת סיכון לחוסכים..
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

גורג חורש
צילום: תמר מצפי

יוניון השקעות של ג'ורג' חורש זכתה בזכיינות דקטלון בישראל

ג'ורג' חורש, זכיין H&M ויבואן טויוטה, יפעיל את רשת דקטלון בישראל וישקיע מעל 100 מיליון שקל בשדרוג, הרחבה וטכנולוגיה. העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה ג'ורג' חורש
יוניון החזקות, שבבעלות ג'ורג' חורש, תפעיל את רשת דקטלון בישראל תחת מודל זכיינות. דקטלון, שפעלה עד כה ישירות בארץ מאז כניסתה ב-2017, תעביר את הפעילות לידיים מקומיות, מהלך גלובלי של הרשת שמיושם כעת גם במדינות נוספות. חורש, שגבר על מתמודדים כמו קבוצת פוקס פוקס 0%   של הראל ויזל ומובמנט  (בעלת רשת בש־גל), צפוי להשקיע מעל 100 מיליון שקל ברכישת הפעילות המקומית, הכוללת את 11 הסניפים הקיימים, המלאי, זכויות השכירות והתשתיות. העסקה עדיין ממתינה לאישור רשות התחרות. לצד הרכישה, חורש מתכנן השקעות נרחבות: חידוש מראה הסניפים, הכנסת טכנולוגיות מתקדמות, שיפור חוויית הקנייה והרחבת פריסת הסניפים – מהלך שמסמן את כניסתו הרשמית של יוניון לעולם הספורט והוולנס, נוסף על פעילותו בתחומי האופנה, הרכב, הנדל"ן והפיננסים.

דקטלון היא אחת מרשתות הספורט הגדולות בעולם עם כ-1,800 חנויות, 101 אלף עובדים ונוכחות ב-80 מדינות. במהלך 2024 רשמה הכנסות של 16.2 מיליארד יורו ורווח נקי של 787 מיליון יורו. מעל מחצית מהמכירות מגיעות ממותג פרטי, דבר שמקטין את החשש לניגוד עניינים מול זכיינים מקומיים שמפעילים מותגים מתחרים, סוגיה שעמדה במרכז הבחינה מול קבוצת פוקס, המחזיקה בזכיינות נייקי בישראל. 

מאז שנכנסה לישראל ב-2017, פעלה דקטלון ישירות אך בשנה האחרונה החלה בצמצום שטחי מסחר והעברת דגש לסניפים קטנים יותר בפורמט "דקטלון סיטי", דוגמת הסניף החדש בקניון עזריאלי בתל אביב. המעבר לזכיין נועד לצמצם עלויות תפעול, להקטין חשיפה שכרית ולהעביר את ניהול ההון האנושי לגורם מקומי שמכיר את השוק. הניצחון של חורש אינו מפתיע: לצד הזיכיון ל-H&M וניהול פעיל של יוניון השקעות בעולמות האנרגיה, הנדל"ן והתעשייה, הוא גם בעל מניות בסופר־פארם ומתמודד בימים אלו, יחד עם הראל ביטוח, על רכישת כאל. 

לחורש יש את ההון, ואת הניסיון בזכיינות ויכולות ניהול מקומיות. ליוניון השקעות, שבבעלותו של חורש, שורה של אחזקות כולל בעלות מלאה על יבואנית הרכב יוניון מוטורס (טויוטה לקסוס וג'ילי), וכן אחזקה בסופר־פארם (35%). לפני כשנה וחצי, השלימה החברה מהלך לרכישת 20% מתחנת הכוח אשכול, לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל. עבור שוק הקמעונאות בישראל, מדובר במהלך שצפוי לייצר דינמיקה חדשה: חיזוק התחרות במוצרים טכניים במחירים אטרקטיביים, מענה לביקוש הגובר לאורח חיים ספורטיבי והרחבת הנגישות לצרכנים גם בפריפריה. 

העסקה בין דקטלון העולמית ליוניון חורש עדיין כפופה לאישור רשות התחרות, שתבחן האם למהלך יש השפעה אפשרית על התחרות בענף הקמעונאות בכלל ובתחום הספורט בפרט. אף שדקטלון מפעילה בעיקר מותגים פרטיים ולא נחשבת לשחקן מונופוליסטי, היקף הפעילות של חורש בענפי ריטייל נוספים, כמו H&M, סופר־פארם ומועמדותו ברכישת כאל, עשוי לדרוש מהרשות לבחון את רוחב ההחזקות ואת ההצטלבות בין תחומי פעילות שונים. עם זאת, לא מדובר בעסקה המעוררת התנגדות עקרונית בענף, ומרבית ההערכות הן כי היא תקבל את האישורים הדרושים תוך עמידה בתנאים מסוימים אם יידרשו.