משה גפני
צילום: יחצ

ועדת הכספים אישרה: הקלות בתחום אגרות החוקרים הפרטיים ואגרות רו"ח

רוי שיינמן |

במסגרת התקנות שאושרו בוטל "כפל האגרה" במסגרתו חוקר בעל משרד פרטי נדרש לשלם גם על אגרת משרד חקירות וגם על אגרת חוקר פרטי, וכן נקבע כי חוקרים פרטיים מעל גיל 70 ישלמו רבע מהאגרות בתחום. לעניין המועמדים לקבלת רישיון רואי חשבון, נקבע כי תבוטל האגרה שעליהם לשלם בגין בקשה לפטור מבחינות הניתן בגין השלמת תואר אקדמי וכי תבוטל אגרת הרישום להתמחות המשולמת למועצת רואי החשבון

נציג משרד המשפטים בדיון ציין כי ביטול האגרות נולד בעקבות בקשת יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני להקל על מילואימניקים באגרות אלה, וכי ההקלות שנקבעו למילואימניקים בעקבות פנייתו ב-2017 מורחבות כעת לכלל האוכלוסייה

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני אישרה היום (ג') את 'תקנות חוקרים פרטיים ושירותי שמירה (אגרות רשיון) (מס' 2) (תיקון), התשפ"ד- 2024' שמטרתן להקל את נטל תשלום האגרות השנתיות המוטל על חוקרים פרטיים. כיום קיימים בחוק שלושה סוגי רישיונות שונים בתחום החקירות הפרטיות: רישיון חוקר פרטי, רישיון משרד חקירות פרטיות ורישיון תאגיד חוקרים, כאשר על בעל רישיון לשלם אגרה שנתית עבור כל אחד מהרישיונות שהוא מחזיק.

עלות אגרת רישיון חוקר פרטי עומדות נכון להיום על 584 שקל, ואגרת רישיון משרד לחקירות פרטיות עומדת נכון להיום על 1,464 שקל.

חוקר פרטי רשאי לעסוק בחקירות פרטיות במשרד לחקירות פרטיות בלבד, כך שעל מנת שחוקר פרטי יהיה רשאי להציע שירותי חקירות פרטיות לציבור הרחב, עליו להציע זאת במסגרת משרד לחקירות פרטיות. מצב זה מחייב חוקרים פרטיים רבים להחזיק בשני רישיונות לפחות. זאת למרות שמרבית החוקרים המחזיקים משרד אינם מעסיקים חוקרים שכירים. כך נתפסת החובה בתשלום על שני הרישיונות כ"כפל אגרה".

כדי לתקן את המצב של "כפל אגרה" נקבע בתקנות שאישרה הוועדה היום כי בעל רישיון משרד לחקירות פרטיות יהיה פטור מתשלום אגרה שנתית של רישיון חוקר פרטי.

כן אישרה הוועדה הנחה על סכום האגרה השנתית לבעלי רישיון חוקר פרטי או רישיון משרד לחקירות פרטיות שהינם מעל גיל 70, כך שישלמו אגרה בשיעור של רבע מהסכום הקבוע לכלל החוקרים: 146 שקל במקום 584 שקל עבור אגרת חוקר פרטי, ו-366 שקל במקום 1,464 שקל כיום בגין אגרת רישיון משרד חקירות פרטיות

אסף ויצמן, יו"ר לשכת החוקרים הפרטיים: "אנחנו מברכים על כך, מספרים החוקרים הפרטיים הוא הנמוך ביותר מאז 2017, הצעד הזה הוא תיקון משמעותי למצב הזה".

עמיר הרן, ראש האגף לאסדרת מקצועות במשרד המשפטים ציין בדיון כי ההקלות באגרות השונות במשרד בתקנות שאושרו ותקנות נוספות שצפויות להגיע לאישור מגיעות בעקבות הקלות דומות שנקבעו למילואימניקים בשנת 2017 בעקבות פנייה של יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "אני שמח על מה שנעשה עד כה, גם אני מברך על כך, לצד כך אנחנו שומעים על בעיות רגולציה שונות בתחום, ואנחנו מבקשים מהגורמים האמונים לטפל בכך".

קיראו עוד ב"CFO"

בהמשך אישרה הוועדה את הצעת תקנות רואי חשבון (תיקון), התשפ"ד 2024, שמטרתן להקל את נטל תשלום האגרות השנתיות המוטל על נטל תשלום האגרות על המועמדים לקבלת רישיון רואי חשבון במהלך הסמכתם. כך נקבע כי תבוטל האגרה שיש שלשלם בגין בקשה לפטור מבחינות הניתן בגין השלמת תואר אקדמי בסך 333 שקל, פטור אשר ניתן ל-95% מהסטודנטים לראיית חשבון שמספקים אישור השלמת חובות תוכנית הלימודים מהמוסד בו למדו.

עוד נקבע כי תבוטל אגרת הרישום להתמחות המשולמת למועצת רואי החשבון, אשר עומדת כיום על 154 שקל. מדובר באגרה המשולמת כחלק מהליך ההסמכה, ושאף נדרשים לשלמה שנית במקרה שמתמחה עובר מקום התמחות.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני בפתח הדיון: "הצעת החוק הזו אושרה במליאת הכנסת לפני כמעט שנה וחצי והועברה בהסכמתי לוועדת החוקה. אני רוצה שיהיה סדר, והדברים יתנהלו ולא בגלל שאני אחד המציעים. לא רציתי שזה יהיה בוועדה בראשותי, זה עבר לוועדת החוקה ואין בעיה, למעלה משנה ועדת חוקה לא דנה בזה, לא שהוועדה החליטה שהיא דנה וקיבלה החלטה כזו או אחרת, היא פשוט לא דנה. בתקנון אם לאחר פרק זמן מסוים לא דנים בחוק, יכול המציע לבקש להעביר את זה לוועדה אחרת, אז ביקשתי שזה יעבור לכאן וזה אושר ע"י ועדת הכנסת".

"שמתי את זה כאן בסדר היום אחרי תקופה שביקשו ממני לחכות, ואז פנו אלי כמה אנשים, אחת שפנתה הייתה ח"כ אפרת רייטן, פנתה אלי גם יועמ"ש הכנסת, אמרתי לה שיש סעיף בתקנון ושאני רוצה את החוק הזה, אמרתי לה: כמו שאת רוצה סדר שבכל ועדה יהיה את הדיון המתאים לוועדה, יש עוד סעיף שאומר שאם יו"ר לא דן ללא סיבה מקצועית, מותר למציע החוק לבקש להעביר לוועדה אחרת. לצד כך, במסגרת השיח שקיימנו נאמר לי שנדבר עם יו"ר הוועדה, שנחזיר את זה לוועדה כדי שהדיון יהיה שם, אבל בתנאי שיקבל החלטה ושידון, ושהנושא הזה יתקדם".

לגוף החוק ציין ח"כ גפני: "אני חונכתי על כך שתפקידה של הכנסת שברגע שיש דבר שלא פוגע באחר, לאפשר למישהו לחיות על פי דרכו ומצפונו. הצ"ח הזו שאושרה במליאת הכנסת מדברת רק על מקרה אחד, מקרה ששני הצדדים מבקשים וחותמים על דיון כזה מרצונם, לדוגמא שיש לי ולמישהו ויכוח כספי ואנחנו רוצים לדון עפ"י דין תורה. בעבר יכולתי לפנות לבתי הדין הדתיים, ולומר ששנינו חתמנו ואנחנו מעוניינים לדון שם, לא הייתה בעיה. במהלך השנים הייתה החלטה של בית המשפט העליון שאמר שאי אפשר לקיים דיון כזה ממוני בבית דין רבני, אלא אם הכנסת מתקנת את החוק. חוק כזה קודם בשתי כנסות ועבר לוועדת החוקה, הוועדה דנה בחוק הזה והתקדמה בכנסות קודמות. נמצא פה היועמ"ש של הוועדה שדנה בחוק אז, אני ביקשתי לקיים דיון בחוק כפי שהחוק מאפשר. החוק הזה התקדם אבל הלכו לבחירות, והגשנו את זה שוב. אני מדבר רק על הסכמה מלאה".

חברי האופוזיציה תהו במהלך הדיון מדוע החוק הועבר לוועדת הכספים ומדוע הוא מתקיים בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לכנסת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ מנהל רשות המסים
צילום: יעל צור

בעל עסק, מרוויח עד 120 אלף ש' בשנה? קבל פטור מהגשת דוח שנתי לרשות המסים

הקלה גדולה על בעלי עסקים זעירים - פטור מהגשת דוח, תשלום מקדמות ומחובות נוספים לרשויות
חיים בן הקון |

רפורמה חשובה לעסקים זעירים יוצאת לדרך. עסקים עם מחזור של עד 120 אלף שקל בשנה יוכלו לקבל פטור מהגשת דו"ח שנתי, מתשלום מקדמות ומחובות נוספים. מדובר על הקלה גדולה לכאלו שמרוויחים יחסית מעט והבירוקרטיה מעמיסה עליהם מאוד. מס הכנסה בעצם במבחן העלות תועלת, מוותר להם על הגשת דוח ומקדמות, ומגדיר את הדוח שלהם באופן יחסית אוטומטי - ההכנסות השוטפות והכרה בהוצאות לפי נוסחה מסוימת.   

רפורמה חשובה לעסקים זעירים

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום את התיקון לתקנות מס הכנסה, המאפשר לעסקים עם מחזור שנתי שאינו עולה על תקרת המחזור של עוסק פטור (120 אלף ₪ בשנת 2024) להירשם כ"עסק זעיר" במס הכנסה. עסקים שיירשמו כ"עסק זעיר" יהיו רשאים לנכות מהכנסותיהם הוצאות בשיעור של 30% מהמחזור במקום לדרוש הוצאות שהוצאו בפועל במסגרת הדו"ח השנתי. ברוב המקרים, עסקים אלה יהיו פטורים מהגשת דו"ח שנתי, ובנוסף, לא יחויבו בתשלום מקדמות מס הכנסה במהלך השנה ובהגשת הצהרת הון. כיום, בעלי עסקים זעירים נדרשים להגיש בתחילת השנה העוקבת דו"ח שנתי המפרט את הכנסות העסק וההוצאות שבעל העסק מבקש לנכות מהכנסתו לצורך חישוב המס, ובנוסף הם נדרשים לדווח ולשלם מקדמות אחת לחודשיים במהלך שנת המס. עבור בעלי עסקים רבים מדובר בהליכים מורכבים הדורשים זמן וידע מקצועי. במסגרת הרפורמה, עסקים העומדים בתנאי החוק שייבחרו לסווג את עצמם כ"בעל עסק זעיר", יוכלו לבחור בדרך התנהלות קלה יותר וייהנו מממשקים פשוטים מול רשות המסים.  במהלך השנה, יערכו עסקים אלה חישוב מס, במערכת תיאומי המס (בדומה לשכירים שעובדים בעבודה נוספת), ובתום השנה ידווחו על מחזור הכנסתם וישלמו את המס המגיע, בהתאם לחישוב שהמערכת תערוך עבורם על בסיס תיאום המס ולאחר ניכוי הוצאות בשיעור של 30% מהמחזור. על בעל עסק שמעוניין להיכנס למסלול החדש להירשם במערכת ייעודית שפותחה לשם כך. במהלך חודש נובמבר תעלה רשות המסים לאוויר עמוד אינטרנט ייעודי אשר יכלול גישה לכל המערכות המקוונות שפותחו לטובת הרפורמה, לצד הסברים מפורטים בנוגע לשימוש בהן. עסקים העומדים בתנאים להכרה כ"בעל עסק זעיר" שיבצעו את שינוי הסיווג וחישוב המס במהלך שנת 2024 יהיו זכאים לפטור מהגשת דו"ח שנתי כבר השנה (דו"ח שנתי לשנת המס 2024).     

מה זה בעצם עסק זעיר ואיך מס הכנסה מגדיר עסקים?

ההגדרות של מס הכנסה בישראל עבור עסקים מסוגים שונים מבוססות בעיקר על מחזור ההכנסות השנתי והיקף הפעילות. הנה פירוט של ההגדרות:

עסק זעיר

עסק זעיר הוא בדרך כלל עסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו נמוך, בדרך כלל עד כ-120,000 ש"ח. מדובר בעסק קטן מאוד שיכול להיות עצמאי יחיד או עוסק פטור. ההגדרה עשויה לכלול עוסקים שלא חלה עליהם חובת ניהול ספרים או שנדרשים להגיש דוחות פשוטים בלבד.  

עסק קטן

עסק קטן מוגדר כעסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו נע בין 120,000 ש"ח לכ-25 מיליון ש"ח, בהתאם לתחום הפעילות. בעסקים קטנים, ייתכן ויהיו כמה עובדים אך עדיין מדובר בעסקים בקנה מידה מצומצם יחסית. עסקים קטנים מחויבים בניהול ספרי חשבונות בהתאם לדרישות מס הכנסה והמע"מ ועשויים להיות רשומים כעוסקים מורשים או כחברות בע"מ.  

עסק בינוני

עסק בינוני הוא עסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו נע בין 25 מיליון ש"ח ל-100 מיליון ש"ח. עסקים אלו בדרך כלל מעסיקים מספר עובדים נרחב יותר ויש להם ניהול מורכב יותר. הם חייבים בניהול ספרי חשבונות מפורטים ועומדים בדרישות מס הכנסה ומע"מ שכוללות דיווחים חודשיים או דו-חודשיים.  

עסק גדול

עסק גדול מוגדר כעסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו עולה על 100 מיליון ש"ח. מדובר בחברות ובארגונים שמעסיקים מספר גדול של עובדים ופועלים בשווקים גדולים יותר. עסקים גדולים נדרשים לניהול ספרי חשבונות מורכב ולדיווחים שוטפים למוסדות המס.  

עוסק פטור

עוסק שמחזור עסקאותיו השנתי נמוך מהתקרה הקבועה בחוק (כ-107,000 ש"ח נכון לשנת 2024). עוסק פטור אינו מחויב לגבות מע"מ מלקוחותיו, אך אינו יכול לקזז מע"מ תשומות.  

עוסק מורשה

עוסק שמחזור עסקאותיו גבוה מהתקרה לעוסק פטור והוא מחויב בגביית מע"מ והעברת הדיווחים למס הכנסה ולמע"מ בהתאם.הגדרות אלו נועדו לשמש את רשויות המס לצורך קביעת דרישות הדיווח והטיפול בכל סוגי העסקים, ובמקרים מסוימים הן גם משפיעות על חובות רגולטוריות אחרות כגון תשלומים לביטוח לאומי   על רקע הרפורמה בעסקים זעירים, אמר שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "אנחנו נחושים להקל על העסקים הזעירים שפועלים כחוק. המהלך שאושר היום בוועדת הכספים הוא צעד חשוב שמסייע להם – חוסך להם כסף, מפשט תהליכים, ומפחית את הצורך בבירוקרטיה ובפנייה לרואה חשבון ומס הכנסה, מפשט תהליכים ומהווה דחיפה לפיתוח הכלכלה. כך אנו מאפשרים לעסקים להתמקד בצמיחה ולא בבירוקרטיה.״ מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ': "כלכלת ישראל מתמודדת בימים אלה עם אתגרים קשים, בשל מלחמת חרבות ברזל. דווקא עכשיו, יותר מתמיד, חשוב לקדם צעדים שיעודדו פעילות כלכלית במשק. במסגרת זו, עשינו מאמצים גדולים בשנתיים האחרונות לבחון כיצד ניתן להקל על ההתנהלות של עסקים קטנים מול רשות המסים, ואת התוצאה של המאמצים האלה רואים היום. החל מהיום, קל יותר לעשות עסקים במדינת ישראל. שכירים שרוצים מקור הכנסה נוסף, או יזמים עם רעיון לעסק קטן, לא יצטרכו יותר להתלבט האם היוזמה הכלכלית שלהם שווה את ההתנהלות מול רשויות המס. הם ייפגשו את רשות המסים רק פעמיים בשנה, בפעולה קצרה ומקוונת".