דוח דו"ח דוחות מסמכים מחשבון מספרים נתונים טבלה חשבון עמלות שורה ניהול דמי כסף חסכון פנסיה מס העלמות העלמת
צילום: Pixabay

על רקע המלחמה המתמשכת: בכמה ירד שכר סמנכ"לי הכספים בישראל

כך עולה מסקירה של Moore Financial Consulting, זרוע הייעוץ הפיננסי של משרד רואי החשבון ליאון אורליצקי ושות', בשיתוף עם חברת ההשמה PivotHR, לגבי 2023. מהסקירה עולה כי ב-2023 הגיעה עלות השכר הממוצעת של סמנכ"לי כספים בחברות בורסאיות ל-1.86 מיליון שקל בשנה. התגמול ההוני צנח ב-30%
עוזי גרסטמן | (2)

בימים שבהם שוק התעסוקה עובר שינויים מהירים, שכרם של מנהלי הכספים (סמנכ"לי כספים) מושך תשומת לב רבה בקרב המשקיעים והציבור הרחב. סקירה שנתית חדשה שפורסמה על ידי Moore Financial Consulting, זרוע הייעוץ הפיננסי של משרד רואי החשבון ליאון אורליצקי ושות', בשיתוף עם חברת ההשמה PivotHR, חושפת תמונה מקיפה ומפתיעה אודות שכרם של מנהלי הכספים בחברות בורסאיות ורואי חשבון בשוק הפרטי ב-2023.

הסקירה מעלה תמונת מצב מעמיקה בנוגע לרמות השכר של מנהלי הכספים בישראל, ומציגה מגמות מעניינות שמצביעות על שינויים נרחבים בשוק העבודה, ובפרט בענפי הטכנולוגיה והתעשייה. בסקירה זו הושם דגש על פילוח רמות השכר לפי ענפים, תוך התמקדות בתפקידים בכירים, שהשפעתם על השוק הכללי רחבה.

מהסקירה עולה כי ב-2023 הגיעה עלות השכר הממוצעת של סמנכ"לי כספים בחברות בורסאיות ל-1.86 מיליון שקל בשנה. עם זאת, מדובר בירידה של כ-12.4% לעומת השנה הקודמת, 2022 - מה שמצביע על ירידה משמעותית בגובה התגמול שמנהלי כספים מקבלים, וזאת על אף חשיבותם האסטרטגית הגוברת בתקופות של אי ודאות כלכלית.

ירידה של 18% במענקים

ההבדל המשמעותי ביותר התבטא דווקא בירידה בתגמול ההוני, שצנח בכ-30.7%. ירידה זו משקפת את המעבר להקטנת התגמולים מבוססי מניות ואופציות, שהיוו בעבר חלק מרכזי מחבילת השכר של סמנכ"לים. הירידה במענקים גם היא ניכרת, עם ירידה של כ-18%, לעומת ירידה של 1.7% ברכיב השכר הקבוע.

הסקירה מפרטת גם את חלוקת השכר הממוצע לפי ענפים, ומצביעה על פערים ניכרים בין התחומים השונים. בראש הטבלה ניצבים סמנכ"לי כספים בחברות טכנולוגיה ותוכנה, עם תגמול כולל ממוצע של 4.421 מיליון שקל לשנה, שהופך אותם למרוויחים המובילים במשק. אחריהם נמצאים סמנכ"לי הכספים בענף הנדל"ן, שם השכר הממוצע הגיע ל-3.025 מיליון שקל בשנה. מנגד, בתחתית הרשימה נמצאים סמנכ"לי כספים בתעשיית המזון, עם תגמול ממוצע של 1.027 מיליון שקל בלבד.

מעניין לראות גם את השינויים שחלו בין 2022 ל-2023. כך לדוגמה, רשתות שיווק מזון הציגו עלייה מרשימה של כ-16% בסך התגמולים, בעוד שבענף הגומי והפלסטיקה נרשמה עלייה של כ-10.1%. לעומת זאת, תחום התוכנה והאינטרנט הציג צניחה של כ-60.1% בסך התגמולים בין 2022 ל-2023.

הירידה בשכרם של סמנכ"לי כספים נובעת משילוב של כמה גורמים כלכליים מרכזיים. בין הסיבות המרכזיות, ניתן למנות את הקשיים הכלכליים שבהם נתקלו חברות טכנולוגיה רבות במהלך השנים האחרונות, כשמשברים כלכליים גלובליים ומקומיים יצרו תנודתיות רבה בשוק ההון. בשל כך, חברות רבות נאלצו להקטין את שכר הבכירים ואת המענקים ההוניים, כחלק מהמאמץ לשמור על יציבות כלכלית.

קיראו עוד ב"CFO"

בנוסף, ענפים מסוימים כמו תעשיית האנרגיה המתחדשת, הציגו צמיחה שלילית - מה שהוביל להקטנת התגמולים לסמנכ"לי הכספים. לעומת זאת, ענפים מסורתיים יותר, כמו תעשיית המזון, נהנו מצמיחה עקבית שהשפיעה לטובה על השכר של בכיריהם.

נתון מעניין נוסף מהסקירה הוא השינוי בהרכב השכר. ב-2023 גדל המשקל של רכיב השכר המזומן מתוך סך התגמולים הכוללים לכ-55.7%, לעומת 47.9% ב-2022. לעומת זאת, משקל התגמול ההוני ירד לכ-23.9% בלבד, לאחר שהיה כ-30.1% שנה קודם לכן. גם משקל המענקים ירד, מ-21.9% ב-2022 לכ-20.5% ב-2023.

יותר ויותר חברות מקטינות את התגמול ההוני

מגמות אלה משקפות את השינוי בגישת החברות בשוק ההון כלפי ניהול התמריצים של הבכירים, כשיותר ויותר חברות בוחרות להקטין את התגמול ההוני ולהגדיל את השכר המזומן והמענקים השוטפים.

השוק הפיננסי ממשיך להשתנות באופן מתמיד, והאתגרים הכלכליים הגלובליים משפיעים רבות על שוק התעסוקה הישראלי. כתוצאה מכך, חברות רבות נאלצות לחשוב מחדש על מדיניות השכר שלהן ולהתאים אותה לצרכים המשתנים של השוק.

יש להניח שבשנים הקרובות נראה המשך ירידה בתגמול ההוני, לצד עלייה קלה בשכר הקבוע והמענקים. עם זאת, תלוי מאוד במצב הכלכלי הגלובלי וביכולתן של חברות ישראליות להתמודד עם השינויים המהירים בשוק.

בנוסף, התחזקות מגמות כמו עבודה מרחוק, חידושים טכנולוגיים והשפעת המהפכה הירוקה יכולים לשנות את התמונה הכללית בתחום השכר ולהשפיע על המגמות בשוק.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מסכנים מה יעשו עכשיו איך יקנו 5 ווילות בשנה (ל"ת)
    רון 07/10/2024 18:19
    הגב לתגובה זו
  • גד 07/10/2024 19:15
    הגב לתגובה זו
    קשה להיגמל מאיסוף דירות. זה ממכר
שי אהרונוביץ מנהל רשות המסים
צילום: יעל צור

בעל עסק, מרוויח עד 120 אלף ש' בשנה? קבל פטור מהגשת דוח שנתי לרשות המסים

הקלה גדולה על בעלי עסקים זעירים - פטור מהגשת דוח, תשלום מקדמות ומחובות נוספים לרשויות
חיים בן הקון |

רפורמה חשובה לעסקים זעירים יוצאת לדרך. עסקים עם מחזור של עד 120 אלף שקל בשנה יוכלו לקבל פטור מהגשת דו"ח שנתי, מתשלום מקדמות ומחובות נוספים. מדובר על הקלה גדולה לכאלו שמרוויחים יחסית מעט והבירוקרטיה מעמיסה עליהם מאוד. מס הכנסה בעצם במבחן העלות תועלת, מוותר להם על הגשת דוח ומקדמות, ומגדיר את הדוח שלהם באופן יחסית אוטומטי - ההכנסות השוטפות והכרה בהוצאות לפי נוסחה מסוימת.   

רפורמה חשובה לעסקים זעירים

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום את התיקון לתקנות מס הכנסה, המאפשר לעסקים עם מחזור שנתי שאינו עולה על תקרת המחזור של עוסק פטור (120 אלף ₪ בשנת 2024) להירשם כ"עסק זעיר" במס הכנסה. עסקים שיירשמו כ"עסק זעיר" יהיו רשאים לנכות מהכנסותיהם הוצאות בשיעור של 30% מהמחזור במקום לדרוש הוצאות שהוצאו בפועל במסגרת הדו"ח השנתי. ברוב המקרים, עסקים אלה יהיו פטורים מהגשת דו"ח שנתי, ובנוסף, לא יחויבו בתשלום מקדמות מס הכנסה במהלך השנה ובהגשת הצהרת הון. כיום, בעלי עסקים זעירים נדרשים להגיש בתחילת השנה העוקבת דו"ח שנתי המפרט את הכנסות העסק וההוצאות שבעל העסק מבקש לנכות מהכנסתו לצורך חישוב המס, ובנוסף הם נדרשים לדווח ולשלם מקדמות אחת לחודשיים במהלך שנת המס. עבור בעלי עסקים רבים מדובר בהליכים מורכבים הדורשים זמן וידע מקצועי. במסגרת הרפורמה, עסקים העומדים בתנאי החוק שייבחרו לסווג את עצמם כ"בעל עסק זעיר", יוכלו לבחור בדרך התנהלות קלה יותר וייהנו מממשקים פשוטים מול רשות המסים.  במהלך השנה, יערכו עסקים אלה חישוב מס, במערכת תיאומי המס (בדומה לשכירים שעובדים בעבודה נוספת), ובתום השנה ידווחו על מחזור הכנסתם וישלמו את המס המגיע, בהתאם לחישוב שהמערכת תערוך עבורם על בסיס תיאום המס ולאחר ניכוי הוצאות בשיעור של 30% מהמחזור. על בעל עסק שמעוניין להיכנס למסלול החדש להירשם במערכת ייעודית שפותחה לשם כך. במהלך חודש נובמבר תעלה רשות המסים לאוויר עמוד אינטרנט ייעודי אשר יכלול גישה לכל המערכות המקוונות שפותחו לטובת הרפורמה, לצד הסברים מפורטים בנוגע לשימוש בהן. עסקים העומדים בתנאים להכרה כ"בעל עסק זעיר" שיבצעו את שינוי הסיווג וחישוב המס במהלך שנת 2024 יהיו זכאים לפטור מהגשת דו"ח שנתי כבר השנה (דו"ח שנתי לשנת המס 2024).     

מה זה בעצם עסק זעיר ואיך מס הכנסה מגדיר עסקים?

ההגדרות של מס הכנסה בישראל עבור עסקים מסוגים שונים מבוססות בעיקר על מחזור ההכנסות השנתי והיקף הפעילות. הנה פירוט של ההגדרות:

עסק זעיר

עסק זעיר הוא בדרך כלל עסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו נמוך, בדרך כלל עד כ-120,000 ש"ח. מדובר בעסק קטן מאוד שיכול להיות עצמאי יחיד או עוסק פטור. ההגדרה עשויה לכלול עוסקים שלא חלה עליהם חובת ניהול ספרים או שנדרשים להגיש דוחות פשוטים בלבד.  

עסק קטן

עסק קטן מוגדר כעסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו נע בין 120,000 ש"ח לכ-25 מיליון ש"ח, בהתאם לתחום הפעילות. בעסקים קטנים, ייתכן ויהיו כמה עובדים אך עדיין מדובר בעסקים בקנה מידה מצומצם יחסית. עסקים קטנים מחויבים בניהול ספרי חשבונות בהתאם לדרישות מס הכנסה והמע"מ ועשויים להיות רשומים כעוסקים מורשים או כחברות בע"מ.  

עסק בינוני

עסק בינוני הוא עסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו נע בין 25 מיליון ש"ח ל-100 מיליון ש"ח. עסקים אלו בדרך כלל מעסיקים מספר עובדים נרחב יותר ויש להם ניהול מורכב יותר. הם חייבים בניהול ספרי חשבונות מפורטים ועומדים בדרישות מס הכנסה ומע"מ שכוללות דיווחים חודשיים או דו-חודשיים.  

עסק גדול

עסק גדול מוגדר כעסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו עולה על 100 מיליון ש"ח. מדובר בחברות ובארגונים שמעסיקים מספר גדול של עובדים ופועלים בשווקים גדולים יותר. עסקים גדולים נדרשים לניהול ספרי חשבונות מורכב ולדיווחים שוטפים למוסדות המס.  

עוסק פטור

עוסק שמחזור עסקאותיו השנתי נמוך מהתקרה הקבועה בחוק (כ-107,000 ש"ח נכון לשנת 2024). עוסק פטור אינו מחויב לגבות מע"מ מלקוחותיו, אך אינו יכול לקזז מע"מ תשומות.  

עוסק מורשה

עוסק שמחזור עסקאותיו גבוה מהתקרה לעוסק פטור והוא מחויב בגביית מע"מ והעברת הדיווחים למס הכנסה ולמע"מ בהתאם.הגדרות אלו נועדו לשמש את רשויות המס לצורך קביעת דרישות הדיווח והטיפול בכל סוגי העסקים, ובמקרים מסוימים הן גם משפיעות על חובות רגולטוריות אחרות כגון תשלומים לביטוח לאומי   על רקע הרפורמה בעסקים זעירים, אמר שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "אנחנו נחושים להקל על העסקים הזעירים שפועלים כחוק. המהלך שאושר היום בוועדת הכספים הוא צעד חשוב שמסייע להם – חוסך להם כסף, מפשט תהליכים, ומפחית את הצורך בבירוקרטיה ובפנייה לרואה חשבון ומס הכנסה, מפשט תהליכים ומהווה דחיפה לפיתוח הכלכלה. כך אנו מאפשרים לעסקים להתמקד בצמיחה ולא בבירוקרטיה.״ מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ': "כלכלת ישראל מתמודדת בימים אלה עם אתגרים קשים, בשל מלחמת חרבות ברזל. דווקא עכשיו, יותר מתמיד, חשוב לקדם צעדים שיעודדו פעילות כלכלית במשק. במסגרת זו, עשינו מאמצים גדולים בשנתיים האחרונות לבחון כיצד ניתן להקל על ההתנהלות של עסקים קטנים מול רשות המסים, ואת התוצאה של המאמצים האלה רואים היום. החל מהיום, קל יותר לעשות עסקים במדינת ישראל. שכירים שרוצים מקור הכנסה נוסף, או יזמים עם רעיון לעסק קטן, לא יצטרכו יותר להתלבט האם היוזמה הכלכלית שלהם שווה את ההתנהלות מול רשויות המס. הם ייפגשו את רשות המסים רק פעמיים בשנה, בפעולה קצרה ומקוונת".