איפה הכסף? ה-AI הפיננסי לא מחזיר את ההשקעה
מחקר של BCG מגלה שמנהלי כספים מאמצים טכנולוגיות בינה מלאכותית, אך ברוב המקרים התשואה על ההשקעה נמוכה מהציפיות - ולעיתים אף זניחה לחלוטין, וגם - ארבעת העקרונות המרכזיים שעשויים להכריע בין הצלחה עסקית לאכזבה
הבינה מלאכותית כבר שבתה את דמיונם של המשקיעים והמובילים במשק, וכמובן שגם את זה של מנהלי כספים ברחבי העולם - אך אלה עדיין לא רואים הצדקה להשקעה שלהם. מחקר שביצעה לאחרונה חברת הייעוץ Boston Consulting Group (BCG) מצא כי על אף האימוץ הגובר של טכנולוגיות
AI במחלקות הכספים, התשואה על ההשקעה (ROI) רחוקה מלספק את הציפיות.
במסגרת הסקר, שנערך בקרב למעלה מ-280 מנהלי כספים בכירים בחברות בינלאומיות, נמצא כי ה-ROI החציוני ביוזמות AI במחלקות עומד על 10% בלבד - חצי מהיעד השכיח של 20% שארגונים
מציבים לעצמם. כשליש מהמשיבים דיווחו על תשואה של פחות מ-5%, ורק חמישית הצליחו לעבור את רף ה-20%.
הטכנולוגיה אמנם פורצת קדימה - כבר יותר ממחצית מהחברות משתמשות ב-AI או GenAI בתחומי חשבונאות, תכנון פיננסי, ואף ניתוח עסקאות ומיזוגים.
אך בפועל, רק 45% מהמשתתפים יודעים לכמת את התשואה מהשקעה זו. כלומר, ברוב הארגונים התשואה כלל לא קיימת או זניחה. הפער בין היקף ההטמעה לבין התועלת שנמדדת בפועל מדגיש בעיה מהותית: ארגונים משקיעים בלי ודאות שהם יקבלו החזר על ההשקעה. יותר מכך - כ-73% מהמשיבים דיווחו
על ארבעה חסמים או יותר בדרך למימוש הערך, בהם עלויות יישום גבוהות, איכות נתונים בעייתית, דרישות רגולטוריות מחמירות וחוסר תיאום בין המחלקות.
איפה כן נמצא הערך?
באופן מפתיע, השימושים שמייצרים את התשואה הגבוהה ביותר אינם דווקא
האוטומציות המוכרות של חשבוניות או כתיבת דוחות, אלא דווקא יישומים מתקדמים כמו חיזוי תזרימי מזומנים, ניתוח סיכונים וזיהוי הונאות בזמן אמת. כך לדוגמה, חברת מדיה גלובלית שהטמיעה סוכן מבוסס GenAI הצליחה לאתר אנומליות פיננסיות, מהלך שאיפשר קבלת החלטות מהירה יותר
ומנע פגיעה בחברה.
- השקעות אדירות בתשתיות AI - וול סטריט בפומו?
- מיקרוסופט תשקיע יותר מ-33 מיליארד דולר בחברות ניאו-קלאודס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי BCG, הצלחה לא תלויה רק בטכנולוגיה אלא באסטרטגיה ברורה, סדרי עדיפויות נכונים, ושיתוף פעולה על פני כל הארגון. המחקר מזהה ארבעה עקרונות שמבדילים בין ROI חיובי לאכזבה בכל הנוגע ליישום AI:
1. פוקוס על
ערך מהיר: ארגונים מצליחים לא מחפשים למידה מתמשכת או ניסויים טכנולוגיים, אלא רודפים אחרי ניצחונות מהירים ומדידים. יוזמות שמספקות תוצאה מוקדמת מייצרות גם מומנטום להמשך.
2. שילוב בתוך טרנספורמציה רחבה: הטמעה מוצלחת של AI לא עומדת לבדה. היא חלק מתהליך שינוי כולל במחלקת הכספים, ולא פרויקט טכנולוגי יחיד. שילוב כזה מעלה את סיכויי ההצלחה ב-7 נקודות אחוז לעומת גישות מבודדות.
- OpenAI משיקה את Sora 2 ומאיימת על הוליווד; האם כל אחד יכול להיות במאי?
- במקום שאתם תחפשו באינטרנט - הוא יחפש אתכם: העידן הפרואקטיבי של OpenAI
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מאנדיי משיקה: סוכני AI חדשים ומוצר לניהול קמפיינים כחלק...
3. שיתוף פעולה עם IT וספקים: ארגונים שלא מנסים "להמציא את הגלגל" בעצמם אלא משתפים פעולה עם מחלקות IT פנימיות ועם ספקים חיצוניים נהנים מהתקדמות מהירה יותר ויעילה יותר. בחלק מהחברות המובילות אף נעשה שימוש בכלים קיימים במערכות ERP כמו SAP או BlackLine.
4. יישום הדרגתי ומתוזמן: בניגוד לשינויים גורפים וחדים, ארגונים מצליחים מתחילים בצוות מצומצם, מבצעים צעדים מדודים, ומודדים כל שלב.
דרך זו חוסכת מאמצים, ממקדת את הלמידה, ומגבירה את ההחזר על ההשקעה.
לא כל AI נולד שווה
המחקר גם מזהיר מהשימוש הלא מדויק בטכנולוגיה. מודלי AI מצטיינים בעיקר במשימות מבוססות שפה כמו ניסוח תגובות, כתיבת פרשנויות, או הפקת תובנות
בשפה טבעית. אך הן פחות מתאימות למשימות חישוביות כמו התאמות חשבונאיות או בקרת עמידה ברגולציה, בהן יש להעדיף AI מסורתי או אוטומציות ייעודיות אחרות.
עוד נמצא כי רבות מהחברות בונות פתרונות בעצמן במקום להשתמש בכלים שזמינים לכולם. מה שמוביל לעלויות גבוהות יותר ולעיכובים בהחזר ההשקעה. לפי BCG, יש להשקיע בפיתוח עצמי רק כאשר יש וודאות כי הדבר יביא לביתרון תחרותי מובהק או יענה על צורך ייחודי, כזה שהכלים הקיימים לא יודעים לענות עליו.

OpenAI משיקה את Sora 2 ומאיימת על הוליווד; האם כל אחד יכול להיות במאי?
עורכי ווידאו, במאים, מעצבים, אפילו שחקנים - המקצוע שלכם בסכנה, הכירו את Sora 2; הדור החדש של מחולל הווידאו מעורר ביקורת על שימוש בדמויות מוגנות ויכולות דיפ-פייק מתקדמות, אבל הוא רק מוכיח שמדובר במהפכה של ממש
OpenAI חשפה את Sora 2, הדור המשודרג והמהפכני של כלי הווידאו שלה שיוצר סרטונים מטקסט בלבד. המוצר החדש לא רק משפר באופן דרמטי את איכות הווידאו והמציאותיות, אלא גם מציג יכולות חדשות שמעוררות דילמות אתיות ומשפטיות. בנוסף למנוע הווידאו המשודרג, נלווית אליו אפליקציה עצמאית ל-iOS בשם Sora, המשמשת כרשת חברתית שבה משתמשים יוצרים ומשתפים סרטונים שנוצרו על ידי המודל. תוך ימים ספורים מההשקה, האפליקציה זינקה למקום הראשון בחנויות האפליקציות בארצות הברית, אך בו זמנית עוררה סערה ציבורית. הטכנולוגיה הציגה יכולות מתקדמות ליצירת תוכן שעלול להפר זכויות יוצרים, ליצור סרטונים מזויפים של אנשים אמיתיים, ואף להפיק תוכן אלים וגזעני שחומק מהבקרות הטכנולוגיות של החברה.
המהפכה המתפתחת במהירות מעוררת שאלות מהותיות לגבי הגבול בין חדשנות טכנולוגית לבין אחריות חברתית. בעוד OpenAI מתגאה ביכולות המרשימות של המודל החדש, מומחים משפטיים, יוצרי תוכן ורגולטורים מזהירים מפני השלכות רחבות טווח על זכויות יוצרים, פרטיות אישית, ואפילו על עצם היכולת להבחין בין אמת לשקר בעידן הדיגיטלי.
מה חדש ב-Sora 2
Sora 2 מציג שיפורים משמעותיים על פני קודמו, כולל סנכרון מושלם בין וידאו וקול, אפקטים סביבתיים ומוזיקה שנוצרים באופן אוטומטי ומתואמים לפעולה הוויזואלית. המודל החדש מפגין שליטה משופרת בתנועה ובפיזיקה, יוצר אובייקטים שנעים באופן ריאליסטי וביטויי פנים טבעיים שמדמים רגשות אנושיות אמיתיות. התכונה המרכזית והשנויה ביותר במחלוקת היא יכולת ה-cameo – טכנולוגיה שמאפשרת למשתמש לצלם סרטון קצר של עצמו או של אדם אחר, ולאחר מכן להכניס את דמותו לתוך כל סצנה מדומיינת. המשתמש יכול ליצור סרטון שבו הוא רוקד עם מפורסמים, לוחם בקרבות או נואם בפני קהל ענק, הכול ללא צורך בציוד מקצועי או ידע טכני מתקדם.
OpenAI מתגאה ביכולת החדשה לייצר סרטונים באורך של עד 20 שניות ברזולוציה של 1080p, עם פרטים ריאליסטיים כמו השתקפויות במים, תנועת בדים ברוח, וביטויי פנים עדינים. המודל מסוגל להבין הוראות מורכבות כמו "צור סרטון של חתול שמנגן בפסנתר כאשר בחוץ יורד שלג, ובאמצע החתול מסתכל ישר למצלמה ומחייך", וליצור תוכן שנראה כאילו צולם במצלמה מקצועית.
היכולות הטכניות המרשימות כוללות גם הבנה מתקדמת של תאורה וצבעים, יצירת סצנות עם מספר דמויות שמקיימות ביניהן אינטראקציה מורכבת, ואפילו יכולת ליצור סרטונים בסגנונות שונים, מאנימציה ועד לריאליזם פוטוגרפי. רמת האיכות והפירוט מגיעה לנקודה שבה קשה להבדיל בין תוכן שנוצר בבינה מלאכותית לבין צילומים אמיתיים.

OpenAI משיקה את Sora 2 ומאיימת על הוליווד; האם כל אחד יכול להיות במאי?
עורכי ווידאו, במאים, מעצבים, אפילו שחקנים - המקצוע שלכם בסכנה, הכירו את Sora 2; הדור החדש של מחולל הווידאו מעורר ביקורת על שימוש בדמויות מוגנות ויכולות דיפ-פייק מתקדמות, אבל הוא רק מוכיח שמדובר במהפכה של ממש
OpenAI חשפה את Sora 2, הדור המשודרג והמהפכני של כלי הווידאו שלה שיוצר סרטונים מטקסט בלבד. המוצר החדש לא רק משפר באופן דרמטי את איכות הווידאו והמציאותיות, אלא גם מציג יכולות חדשות שמעוררות דילמות אתיות ומשפטיות. בנוסף למנוע הווידאו המשודרג, נלווית אליו אפליקציה עצמאית ל-iOS בשם Sora, המשמשת כרשת חברתית שבה משתמשים יוצרים ומשתפים סרטונים שנוצרו על ידי המודל. תוך ימים ספורים מההשקה, האפליקציה זינקה למקום הראשון בחנויות האפליקציות בארצות הברית, אך בו זמנית עוררה סערה ציבורית. הטכנולוגיה הציגה יכולות מתקדמות ליצירת תוכן שעלול להפר זכויות יוצרים, ליצור סרטונים מזויפים של אנשים אמיתיים, ואף להפיק תוכן אלים וגזעני שחומק מהבקרות הטכנולוגיות של החברה.
המהפכה המתפתחת במהירות מעוררת שאלות מהותיות לגבי הגבול בין חדשנות טכנולוגית לבין אחריות חברתית. בעוד OpenAI מתגאה ביכולות המרשימות של המודל החדש, מומחים משפטיים, יוצרי תוכן ורגולטורים מזהירים מפני השלכות רחבות טווח על זכויות יוצרים, פרטיות אישית, ואפילו על עצם היכולת להבחין בין אמת לשקר בעידן הדיגיטלי.
מה חדש ב-Sora 2
Sora 2 מציג שיפורים משמעותיים על פני קודמו, כולל סנכרון מושלם בין וידאו וקול, אפקטים סביבתיים ומוזיקה שנוצרים באופן אוטומטי ומתואמים לפעולה הוויזואלית. המודל החדש מפגין שליטה משופרת בתנועה ובפיזיקה, יוצר אובייקטים שנעים באופן ריאליסטי וביטויי פנים טבעיים שמדמים רגשות אנושיות אמיתיות. התכונה המרכזית והשנויה ביותר במחלוקת היא יכולת ה-cameo – טכנולוגיה שמאפשרת למשתמש לצלם סרטון קצר של עצמו או של אדם אחר, ולאחר מכן להכניס את דמותו לתוך כל סצנה מדומיינת. המשתמש יכול ליצור סרטון שבו הוא רוקד עם מפורסמים, לוחם בקרבות או נואם בפני קהל ענק, הכול ללא צורך בציוד מקצועי או ידע טכני מתקדם.
OpenAI מתגאה ביכולת החדשה לייצר סרטונים באורך של עד 20 שניות ברזולוציה של 1080p, עם פרטים ריאליסטיים כמו השתקפויות במים, תנועת בדים ברוח, וביטויי פנים עדינים. המודל מסוגל להבין הוראות מורכבות כמו "צור סרטון של חתול שמנגן בפסנתר כאשר בחוץ יורד שלג, ובאמצע החתול מסתכל ישר למצלמה ומחייך", וליצור תוכן שנראה כאילו צולם במצלמה מקצועית.
היכולות הטכניות המרשימות כוללות גם הבנה מתקדמת של תאורה וצבעים, יצירת סצנות עם מספר דמויות שמקיימות ביניהן אינטראקציה מורכבת, ואפילו יכולת ליצור סרטונים בסגנונות שונים, מאנימציה ועד לריאליזם פוטוגרפי. רמת האיכות והפירוט מגיעה לנקודה שבה קשה להבדיל בין תוכן שנוצר בבינה מלאכותית לבין צילומים אמיתיים.