סמנכ"ל כספים – חלק מההנהלה או מנהל מחלקת הכספים?

עמוס כהן |
נושאים בכתבה סמנכ"ל כספים

הגעתם לתפקיד הבכיר ביותר בתחום הכספים בחברה. שאפו. זו דרך קשה שלא הרבה צולחים אותה ועם התפקיד מגיעה גם המון אחריות. איך מתמודדים איתה? מה חשוב יותר לארגון - שתנהלו את מחלקת הכספים או שתהיו חלק מההנהלה הבכירה של החברה?

אני לא חושב שיש תשובה אחת ברורה, זה משתנה מחברה לחברה, מענף לענף, מאדם לאדם, אבל ננסה בכל זאת להבין מה הקווים המנחים כדי למצב את עצמכם במקום הנכון ביותר לצרכים של החברה.

 קרדיט: Hunters Race on Unsplash

מנהל הכספים - מנהל מחלקה

אני אתחיל מהסוף, מנהלי כספים הם בראש וראשונה מנהלי מחלקת הכספים ורק אחר כך חלק מהנהלת החברה. הדבר הבסיסי והחשוב ביותר הוא ש"הדברים הבסיסיים ינגנו", שמחלקת הכספים תתפקד היטב. כדי להגיע ליעד צריך לבנות מחלקה במבנה ארגוני נכון שיודעת להציג נתונים הכי קרוב לזמן אמת שאפשר. מחלקה שיודעת לקלוט את כל המידע, להכין שכר, לדווח לרשויות, שיהיה בה מנגנון של בקרה תקציבית, יכולות גבייה משולבות בשלבי המכירה. צריך לשלוט בתשלומים, לנהל את האובליגו של הלקוחות, להבין את מצב המלאי, מצב הפיתוח, צרכי האשראי, תזרים המזומנים, תשלומי מיסים אופטימליים ועוד עשרות נושאים. כן עשרות נושאים. מנהל כספים הוא תפקיד שכולל אחריות גדולה ברובדים רבים - מאזניים, תוצאתיים, תזרימיים, עסקיים, משפטיים ועוד.

 

אתם לא צריכים לעשות את הכל בידיים, יש לכם צוות, אבל אתם חייבים להבין איך כל המשימות השוטפות מנוהלות ומבוצעות בתוך לוח זמנים שמאפשר לחברה להתנהל בצורה יעילה. אין קיצורי דרך כאן, צריך לרדת לפרטים, מי עושה מה, מתי, איך ולמה. לא לקחת כלום כמובן מאליו. כשתכנסו לתפקיד תגלו משימות שמבוצעות בצורה שגויה או לא יעילה במשך שנים "כי ככה תמיד עושים" או כי פשוט לא יודעים שיש דרך אחרת. אפשר לייעל דרך תהליכים, כלים ומערכות, שינוי מבנה ארגוני, חלוקת משימות טובה יותר ועוד.

כשאתם נכנסים לתפקיד חדש תתחילו בלהקשיב - תשבו עם כל אחד ואחת מהצוות, תבינו את היום-יום שלהם, המשימות, האתגרים, הקשיים ורק לאחר מכן אפשר לשבת עם החשבים (תלוי בגודל המחלקה) לשרטט את המבנה ותהליכי העבודה המצויים ומה אפשר וכדאי לשנות כדי לשפר אותם.

לא את הכל צריך לשנות, לא כל הצוות יהיה כמו שאתם רוצים שיהיה וחשוב להבין זאת - לא כולם בקצב עבודה גבוה, לא כולם מבינים את המשימות מיד, בכל צוות יש טובים וטובים פחות. הצוות לעיתים יכלול בעלי תפקידים שרגילים לעבוד בצורה מסוימת, גם אם היא לא היעילה ביותר, אם היא עובדת, לפעמים עדיף לא לשנות. לא כולם יעבדו בדרך שאתם תרצו, לא כולם יעבדו בדרך הנכונה, הקלה או היעילה ביותר. אבל לפעמים, להזיז אותם לדרך היעילה, יהיה מורכב ומסובך. מנהל צריך לדעת לפעמים לשלם את "הקנס". לתת לעובדים להמשיך בשיטה שלהם, כל עוד זה לא בזבוז זמן משווע וכל עוד העבודה נעשית טוב והמעבר לשיטה אחרת יהיה מלווה בקשיים רבים.  

קיראו עוד ב"CFO"

עם זאת, וצריך לדעת זאת. מדובר בתפקיד ניהולי, אתם הבוסים. הרגעים שתאלצו לקבל החלטות קשות יגיעו, כשאיש צוות מסוים לא מתאים לצורת העבודה שאתם רוצים להתוות, לא מפגין נכונות להתאקלם וללמוד את מה שחשוב לכם, אתם תאלצו לעשות שינויים. אף אחד לא אוהב לפטר, אבל אם לא תעשו את השינויים הנדרשים, אתם מפרים את האחריות שלכם לחברה.

הכל מנגן כמו שצריך? תמשיכו ללוות ולבקר את השינויים והתהליכים, שוב ושוב עד שתרגישו שלא צריכים שום בקרה.

 

חלק מההנהלה הבכירה ביותר

אתם חלק מהנהלת החברה הבכירה ביותר, בחלק ניכר מהפעמים אתם כנראה אחד מ-3 האנשים החשובים ביותר בארגון, במקרים רבים אתם מס' 2 בארגון. אתם שם בשביל יותר "מהשוטף", אתם שם להתוות דרך, אסטרטגיה, צמיחה, מיזוגים, רכישות, גיוסים, גורמי מימון ועוד.

התפקיד שלכם הוא ליזום. לא להגיב. אל תחכו שדברים יקרו ואז תגיבו להם, לדוגמא: אל תחכו להזדמנויות של מיזוגים ורכישות, תחפשו אותם, תכינו רשימה, שבו עם המנכ"ל או סמנכ"ל פיתוח עסקי (תלוי בגודל החברה) ותבנו תכנית עם מי נפגשים, מתי ואיך. אל תגיבו לבעיות בתזרים, תכינו תכנית מימון מראש שתענה על כל הצרכים של החברה לטווח הקצר ולטווח הארוך.

תקדישו חלק ניכר מהשבוע שלכם לחשיבה, פגישות שאינן על השוטף, עם קולגות, סמנכ"לים אחרים, מנהלי ביניים (גם לא ממחלקת הכספים), מתחרים, סמנכ"לי כספים אחרים מהענף, התעשייה, קודמכם בתפקיד וכל גורם אחר שיעזור לכם להבין מה הכיוון הנכון ביותר לחברה.

 

סיכום 

קיימת נטייה לסמנכ"לי כספים להגדיר את תפקידם כחלק מההנהלה הבכירה, יותר מאשר כמנהלי מחלקת הכספים. יש כאלו שאפילו מזניחים את ניהול משימות המחלקה, כי זה מעניין יותר ומשמעותי יותר להיות חלק מההנהלה הבכירה ולהתעסק באסטרטגיה, מיזוגים ורכישות ופיתוח עסקי. זה לא בהכרח טעות, אבל זה צריך להיות במידה הנכונה ורק לאחר שאתם מרגישים שמחלקת הכספים עובדת לא רבב.

הכירו את BizAlert מערכת ההתראות העסקיות והמשפטיות של ביזפורטל. המערכת שנותנת לכם התראות לכל מה שחשוב על ספקים, מתחרים ולקוחות - למידע נוסף ולקבלת עדכונים בחינם

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

300 אלף עסקים יקבלו פטור מהגשת דוחות מס - האם הפטור חל עליכם?

כל מה שצריך לדעת על הרפרומה החשובה על עסקים זעירים; שאלות ותשובות
אורי עזרא |
נושאים בכתבה עסק זעיר
רפורמה חדשה לעסקים הקטנים החל מהיום עוסקים מורשים ועוסקים פטורים בעלי מחזור הכנסות של עד 120 אלף ₪ בשנה יוכלו לקבל פטור מהגשת דוח שנתי ובנוסף להכיר הוצאות של 30% מההכנסות ללא המצאת מסמך כלשהו, בנוסף לא לדווח מקדמות שוטפות אלא לשלם פעם אחת במהלך השנה. כיום, כל עצמאי רשאי להכיר הוצאות שהוצאו בשל ייצור ההכנסה כגון שיווק, פרסום, תכנות, משרדיות, רכב וכו', הוצאות אלו מסתכמות לרוב מעל 30% מסך ההכנסות של העצמאי כך שהמהלך החדש אינו מתאים לכל בעל עסק ויש לבחון את הנושא יותר לעומקו, כמו כן, כפי שיפורט בהמשך הכתבה לא כולם יכולים לנכות מההכנסה את 30% באופן אוטומטי.    אז... איך נרשמים? ומה עלינו לעשות? בעלי עסקים (עוסק מורשה או עוסק פטור) בעלי הכנסות שהינם עד לתקרת ההכנסות של עוסק פטור (120 אלף ₪ בשנת 2024) יכולים להירשם במס הכנסה כ"עסק זעיר" ובכך יהיו רשאים לנכות ההכנסה בשיעור של 30% מבלי להכיר הוצאות נוספות והמצאת מסמכים. בטרם רישום למערכת כעוסק זעיר מומלץ לבחון את היקף ההוצאות שיש לעוסק להכיר בכל אופן וזאת על מנת לנצל את מלוא הזכויות. במסגרת סעיף 87 ב לפקודת מס הכנסה הגדרת "עוסק זעיר" הינו תושב ישראל המפיק הכנסות מעסק או ממשלח יד, בעל הכנסות של עד התקרה של ההכנסות של עוסק פטור ושנרשם במס הכנסה כעוסק זעיר. חשוב לציין שהדיווחים עבור עוסק זעיר יחלו רק עבור הדוחות השנתיים לשנת 2024 ויבוצע במערכת ייעודית של רשות המיסים אשר טרם פורסמה.   עוסק זעיר פטור מתשלום מקדמות? עצמאי רגיל נדרש לשלם מידי חודש/יים מקדמות למס הכנסה ובשנה לאחר מכן להגיש דוח שנתי שבמסגרת הדוח נקבע סכום המס שעליו לשלם, במידה ושילם מקדמות במהלך השנה יותר מסכום הנדרש יקבל החזר מס עם ריבית והצמדה ולהיפך (לפי העניין). עוסק זעיר עליו לדווח במהלך השנה את צפי ההכנסות שלו מעסק והכנסות נוספות (כגון משכורת, מילואים וכו') ובהתאם לכך המערכת תערוך לו תחשיב מס משוער (בדומה למקדמות של עצמאי), לאחר תום השנה על העוסק הזעיר לדווח את סכומי ההכנסות המדויקות שהיו בשנה שחלפה ולשלם את המס המדויק הנדרש. במסגרת דיווח זה יהיה על העוסק הזעיר לדווח לא רק על הכנסות מעסק אלא על כל הכנסותיו כגון דמי לידה, מילואים, משכורות וכו' (בדומה לדוח שנתי). מתי ניתן להירשם כעוסק זעיר במס הכנסה? רשות המיסים תפתח מערכת ייחודית לטובת הרישום כ"עוסק זעיר" ובמסגרת סעיף 87 ג לפקודת מס הכנסה על העצמאי להירשם לא יאוחר ממעוד האחרון להגשת דוח שנתי . בטיוטת תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון) שאושרו בוועדת הכספים של הכנסת בתאריך 4/11/2024 עד תום שנת המס שבה הופקה הכנסה בעל עסק הזהיר הגיש בקשה לפטור מהגשת הדין וחשבון באופן מקוון. אם יש לי הכנסות גם משכר וגם כעצמאי אז אני יכול להיחשב כ"עוסק זעיר"? כן, ההכנסות של המשכורת אינן רלוונטיות לטובת חישוב ההכנסות מעסק (לגבי תקרת ההכנסות כאמור) אבל בחישוב המס לתשלום יהיה הסכום המצרפי של הרווחים בעסק ושל הברוטו ממשכורות לרבות דמי לידה, אבטלה, מענקים וכו'.   אם חשבתי שלא אעבור את התקרה של ההכנסות כעוסק זעיר ולבסוף עברתי, מה עלי לעשות? במידה והינך עוסק פטור, עליך לפנות באופן דחוף למע"מ כדי להסדיר את המעמ שלך וכן לשלם את המע"מ על החריגה שמעל לתקרת ההכנסות של עוסק פטור. בנוסף עליך לשנות את ההגדה של העסק שלך במס הכנסה במקום "עוסק זעיר" לעצמאי רגיל ובשל כך לבחון אם הינך נדרש לשלם מקדמות מס הכנסה, לדווח דוח שנתי על ההכנסות שלך וכו'. במידה והינך עוסק מורשה, הרי שיש לעדכן את מס הכנסה בלבד לצורך החזרת סיווג התיק לעצמאי וכמובן לבחון את הצורך בתשלום מקדמות מס הכנסה ולדווח דוח שנתי לרשויות המס. האם הרפורמה מייתרת את שרותי רואה החשבון? על אף שרשות המיסים מנסה לעשות את התהליך יותר קל ונח לעוסקים, בכל זאת יש שלושה דיווחים שהעוסקים ידרשו לבצע לרשות המיסים: דיווח ראשון הינו במהלך השנה, דיווח זה מחליף את דיווח המקדמות. דיווח שני העוסק מצהיר על כל ההכנסות של העוסק (דבר אשר מחליף את הדוח השנתי) דיווחים אלו ככל הנראה לא יהיו פשוטים וידרשו מיומנות. דיווח שלישי העוסק נדרש לדווח למע"מ על מחזור העסקאות שלו מידי ינואר עבור שנה קודמת. בנוסף, מעבר לדיווחים ותשלומים לרשות המיסים יש אלמנטים נוספים בניהול העסק וזה מול ביטוח לאומי. ישנה חשיבות עליונה בדיווח לביטוח לאומי כבר בעת פתיחת העסק לצורך הסדרת מעמד בביטוח לאומי כך שהעצמאי יהיה מבוטח בביטוח לאומי בקצבאות השונות לרבות פגיעה בעבודה, דמי לידה, מילואים וכו'. בנוסף, הדיווחים לרשות המיסים ישפיעו גם על הקצבאות והתשלומים לביטוח לאומי דבר אשר מצריך ידע רב בתכנון הנושא כדי לנצל את הזכויות במסגרת החוק.   מי לא יכול לנכות מהכנסותיו 30%? כאמור עוסק זעיר זכאי לניכוי של 30% מהכנסותיו, קרי, יוכרו לו אוטומטית הוצאות של 30% ללא המצאת מסמך כלשהו, יחד עם זאת במסגרת סעיף 87 ה (א) לפקודת מס הכנסה בעל עסק זעיר לא יהיה רשאי לנכות את הניכוי במידה והוא מעסיק עובדים, ניהל ספרים שלא כחוק, ההכנסה בעסקה התקבלה על ידי מעסיקו (בשכר במקביל), יותר מ 25 % מההכנסות התקבלו מקרוב של העוסק הזעיר וכן ישנן עוד מספר קריטריונים בפקודה.   מאיזה סכום הכנסה אני לא נדרש לשלם מס? אם הכנסותיך היחידות הן מעסק ומוכר לך ניכוי בשיעור של 30% אז בהכנסה של 85 אלף ₪ בשנה גבר ללא ילדים יהיה פטור מתשלום מיסים וזאת מאחר והכנסותיו נטו יהיו 85*0.7 = 60 אלף ₪ סכום אשר מתקזז עם נקודות זיכוי של גבר ללא נקודות זיכוי נוספות. ישנן סיבות רבות לקבלת נקודות זיכוי נוספות כגון: אישה, תואר, חייל משוחרר, ילד נכה וכו' . במידה והינך זכאי לנקודות זיכוי נוספות ו/או זיכוים אחרים אז גם בהכנסה העולה על הסכום האמור לא יהיה חיוב במס בהתאמה.   איך מחשבים את שנת המס? שנת המס היא שנה קלנדרית – מ-1 בינואר עד 31 בדצמבר. אם העסק נפתח באמצע השנה, כמו בנובמבר, ניתן לנצל את מלוא התקרה של 120 אלף שקל עד סוף השנה, והסכום יתאפס בינואר לשנה החדשה. הרפורמה הזו מבשרת שתי בשורות, אחת דיווחים יותר פשוטים לעסקים הקטנים אך בכל זאת דורשים בירוקרטיה לא קטנה של דיווחים הן במהלך השנה והן דיווח לאחר תום השנה והשנייה הכרת הוצאה של 30% באופן אוטומטי, אלא שחלק מהעסקים האלו מוציאים יותר מ-30%. במצב כזה כדי לקבל את ההוצאות המותרות להם הם יצטרכו להגיש דוחות שוטפים. כנראה שבפועל, מי שההוצאות שלו מעט מעל ה-30% יעדיף שלא לדווח לרשויות המס ולהיות תחת הפטור לעסק זעיר. כלומר הוא יוותר על הוצאות ורק כדי שיהיה פטור מהבירוקרטיה והדיווחים השוטפים שלוקחים גם משאבים זמן וכסף. אם ההוצאה של עסק זעיר משמעותית מעל 30%, העוסק יצטרך לחשב עלות תועלת - כמה יחסוך לו במס הדיווח השוטף (יותר הוצאות - פחות מס), וכמה יעלה לו הדיווח השוטף. יכול להיות שהחיסכון במס ברמות האלו יהיה נמוך ולא יצדיק את הטיפול השוטף והגשת הדוחות.  הכותב: רו"ח אורי עזרא מקבוצת אליוט גלובל