סמנכל כספים
צילום: Hunters Race on Unsplash

סמנכ"ל כספים – חלק מההנהלה או מנהל מחלקת הכספים?

עמוס כהן |
נושאים בכתבה סמנכ"ל כספים

הגעתם לתפקיד הבכיר ביותר בתחום הכספים בחברה. שאפו. זו דרך קשה שלא הרבה צולחים אותה ועם התפקיד מגיעה גם המון אחריות. איך מתמודדים איתה? מה חשוב יותר לארגון - שתנהלו את מחלקת הכספים או שתהיו חלק מההנהלה הבכירה של החברה?

אני לא חושב שיש תשובה אחת ברורה, זה משתנה מחברה לחברה, מענף לענף, מאדם לאדם, אבל ננסה בכל זאת להבין מה הקווים המנחים כדי למצב את עצמכם במקום הנכון ביותר לצרכים של החברה.

 קרדיט: Hunters Race on Unsplash

מנהל הכספים - מנהל מחלקה

אני אתחיל מהסוף, מנהלי כספים הם בראש וראשונה מנהלי מחלקת הכספים ורק אחר כך חלק מהנהלת החברה. הדבר הבסיסי והחשוב ביותר הוא ש"הדברים הבסיסיים ינגנו", שמחלקת הכספים תתפקד היטב. כדי להגיע ליעד צריך לבנות מחלקה במבנה ארגוני נכון שיודעת להציג נתונים הכי קרוב לזמן אמת שאפשר. מחלקה שיודעת לקלוט את כל המידע, להכין שכר, לדווח לרשויות, שיהיה בה מנגנון של בקרה תקציבית, יכולות גבייה משולבות בשלבי המכירה. צריך לשלוט בתשלומים, לנהל את האובליגו של הלקוחות, להבין את מצב המלאי, מצב הפיתוח, צרכי האשראי, תזרים המזומנים, תשלומי מיסים אופטימליים ועוד עשרות נושאים. כן עשרות נושאים. מנהל כספים הוא תפקיד שכולל אחריות גדולה ברובדים רבים - מאזניים, תוצאתיים, תזרימיים, עסקיים, משפטיים ועוד.

 

אתם לא צריכים לעשות את הכל בידיים, יש לכם צוות, אבל אתם חייבים להבין איך כל המשימות השוטפות מנוהלות ומבוצעות בתוך לוח זמנים שמאפשר לחברה להתנהל בצורה יעילה. אין קיצורי דרך כאן, צריך לרדת לפרטים, מי עושה מה, מתי, איך ולמה. לא לקחת כלום כמובן מאליו. כשתכנסו לתפקיד תגלו משימות שמבוצעות בצורה שגויה או לא יעילה במשך שנים "כי ככה תמיד עושים" או כי פשוט לא יודעים שיש דרך אחרת. אפשר לייעל דרך תהליכים, כלים ומערכות, שינוי מבנה ארגוני, חלוקת משימות טובה יותר ועוד.

כשאתם נכנסים לתפקיד חדש תתחילו בלהקשיב - תשבו עם כל אחד ואחת מהצוות, תבינו את היום-יום שלהם, המשימות, האתגרים, הקשיים ורק לאחר מכן אפשר לשבת עם החשבים (תלוי בגודל המחלקה) לשרטט את המבנה ותהליכי העבודה המצויים ומה אפשר וכדאי לשנות כדי לשפר אותם.

לא את הכל צריך לשנות, לא כל הצוות יהיה כמו שאתם רוצים שיהיה וחשוב להבין זאת - לא כולם בקצב עבודה גבוה, לא כולם מבינים את המשימות מיד, בכל צוות יש טובים וטובים פחות. הצוות לעיתים יכלול בעלי תפקידים שרגילים לעבוד בצורה מסוימת, גם אם היא לא היעילה ביותר, אם היא עובדת, לפעמים עדיף לא לשנות. לא כולם יעבדו בדרך שאתם תרצו, לא כולם יעבדו בדרך הנכונה, הקלה או היעילה ביותר. אבל לפעמים, להזיז אותם לדרך היעילה, יהיה מורכב ומסובך. מנהל צריך לדעת לפעמים לשלם את "הקנס". לתת לעובדים להמשיך בשיטה שלהם, כל עוד זה לא בזבוז זמן משווע וכל עוד העבודה נעשית טוב והמעבר לשיטה אחרת יהיה מלווה בקשיים רבים.  

קיראו עוד ב"CFO"

עם זאת, וצריך לדעת זאת. מדובר בתפקיד ניהולי, אתם הבוסים. הרגעים שתאלצו לקבל החלטות קשות יגיעו, כשאיש צוות מסוים לא מתאים לצורת העבודה שאתם רוצים להתוות, לא מפגין נכונות להתאקלם וללמוד את מה שחשוב לכם, אתם תאלצו לעשות שינויים. אף אחד לא אוהב לפטר, אבל אם לא תעשו את השינויים הנדרשים, אתם מפרים את האחריות שלכם לחברה.

הכל מנגן כמו שצריך? תמשיכו ללוות ולבקר את השינויים והתהליכים, שוב ושוב עד שתרגישו שלא צריכים שום בקרה.

 

חלק מההנהלה הבכירה ביותר

אתם חלק מהנהלת החברה הבכירה ביותר, בחלק ניכר מהפעמים אתם כנראה אחד מ-3 האנשים החשובים ביותר בארגון, במקרים רבים אתם מס' 2 בארגון. אתם שם בשביל יותר "מהשוטף", אתם שם להתוות דרך, אסטרטגיה, צמיחה, מיזוגים, רכישות, גיוסים, גורמי מימון ועוד.

התפקיד שלכם הוא ליזום. לא להגיב. אל תחכו שדברים יקרו ואז תגיבו להם, לדוגמא: אל תחכו להזדמנויות של מיזוגים ורכישות, תחפשו אותם, תכינו רשימה, שבו עם המנכ"ל או סמנכ"ל פיתוח עסקי (תלוי בגודל החברה) ותבנו תכנית עם מי נפגשים, מתי ואיך. אל תגיבו לבעיות בתזרים, תכינו תכנית מימון מראש שתענה על כל הצרכים של החברה לטווח הקצר ולטווח הארוך.

תקדישו חלק ניכר מהשבוע שלכם לחשיבה, פגישות שאינן על השוטף, עם קולגות, סמנכ"לים אחרים, מנהלי ביניים (גם לא ממחלקת הכספים), מתחרים, סמנכ"לי כספים אחרים מהענף, התעשייה, קודמכם בתפקיד וכל גורם אחר שיעזור לכם להבין מה הכיוון הנכון ביותר לחברה.

 

סיכום 

קיימת נטייה לסמנכ"לי כספים להגדיר את תפקידם כחלק מההנהלה הבכירה, יותר מאשר כמנהלי מחלקת הכספים. יש כאלו שאפילו מזניחים את ניהול משימות המחלקה, כי זה מעניין יותר ומשמעותי יותר להיות חלק מההנהלה הבכירה ולהתעסק באסטרטגיה, מיזוגים ורכישות ופיתוח עסקי. זה לא בהכרח טעות, אבל זה צריך להיות במידה הנכונה ורק לאחר שאתם מרגישים שמחלקת הכספים עובדת לא רבב.

הכירו את BizAlert מערכת ההתראות העסקיות והמשפטיות של ביזפורטל. המערכת שנותנת לכם התראות לכל מה שחשוב על ספקים, מתחרים ולקוחות - למידע נוסף ולקבלת עדכונים בחינם

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ מנהל רשות המסים
צילום: יעל צור

בעל עסק, מרוויח עד 120 אלף ש' בשנה? קבל פטור מהגשת דוח שנתי לרשות המסים

הקלה גדולה על בעלי עסקים זעירים - פטור מהגשת דוח, תשלום מקדמות ומחובות נוספים לרשויות
חיים בן הקון |
רפורמה חשובה לעסקים זעירים יוצאת לדרך. עסקים עם מחזור של עד 120 אלף שקל בשנה יוכלו לקבל פטור מהגשת דו"ח שנתי, מתשלום מקדמות ומחובות נוספים. מדובר על הקלה גדולה לכאלו שמרוויחים יחסית מעט והבירוקרטיה מעמיסה עליהם מאוד. מס הכנסה בעצם במבחן העלות תועלת, מוותר להם על הגשת דוח ומקדמות, ומגדיר את הדוח שלהם באופן יחסית אוטומטי - ההכנסות השוטפות והכרה בהוצאות לפי נוסחה מסוימת.   

רפורמה חשובה לעסקים זעירים

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום את התיקון לתקנות מס הכנסה, המאפשר לעסקים עם מחזור שנתי שאינו עולה על תקרת המחזור של עוסק פטור (120 אלף ₪ בשנת 2024) להירשם כ"עסק זעיר" במס הכנסה. עסקים שיירשמו כ"עסק זעיר" יהיו רשאים לנכות מהכנסותיהם הוצאות בשיעור של 30% מהמחזור במקום לדרוש הוצאות שהוצאו בפועל במסגרת הדו"ח השנתי. ברוב המקרים, עסקים אלה יהיו פטורים מהגשת דו"ח שנתי, ובנוסף, לא יחויבו בתשלום מקדמות מס הכנסה במהלך השנה ובהגשת הצהרת הון. כיום, בעלי עסקים זעירים נדרשים להגיש בתחילת השנה העוקבת דו"ח שנתי המפרט את הכנסות העסק וההוצאות שבעל העסק מבקש לנכות מהכנסתו לצורך חישוב המס, ובנוסף הם נדרשים לדווח ולשלם מקדמות אחת לחודשיים במהלך שנת המס. עבור בעלי עסקים רבים מדובר בהליכים מורכבים הדורשים זמן וידע מקצועי. במסגרת הרפורמה, עסקים העומדים בתנאי החוק שייבחרו לסווג את עצמם כ"בעל עסק זעיר", יוכלו לבחור בדרך התנהלות קלה יותר וייהנו מממשקים פשוטים מול רשות המסים.  במהלך השנה, יערכו עסקים אלה חישוב מס, במערכת תיאומי המס (בדומה לשכירים שעובדים בעבודה נוספת), ובתום השנה ידווחו על מחזור הכנסתם וישלמו את המס המגיע, בהתאם לחישוב שהמערכת תערוך עבורם על בסיס תיאום המס ולאחר ניכוי הוצאות בשיעור של 30% מהמחזור. על בעל עסק שמעוניין להיכנס למסלול החדש להירשם במערכת ייעודית שפותחה לשם כך. במהלך חודש נובמבר תעלה רשות המסים לאוויר עמוד אינטרנט ייעודי אשר יכלול גישה לכל המערכות המקוונות שפותחו לטובת הרפורמה, לצד הסברים מפורטים בנוגע לשימוש בהן. עסקים העומדים בתנאים להכרה כ"בעל עסק זעיר" שיבצעו את שינוי הסיווג וחישוב המס במהלך שנת 2024 יהיו זכאים לפטור מהגשת דו"ח שנתי כבר השנה (דו"ח שנתי לשנת המס 2024).     

מה זה בעצם עסק זעיר ואיך מס הכנסה מגדיר עסקים?

ההגדרות של מס הכנסה בישראל עבור עסקים מסוגים שונים מבוססות בעיקר על מחזור ההכנסות השנתי והיקף הפעילות. הנה פירוט של ההגדרות:

עסק זעיר

עסק זעיר הוא בדרך כלל עסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו נמוך, בדרך כלל עד כ-120,000 ש"ח. מדובר בעסק קטן מאוד שיכול להיות עצמאי יחיד או עוסק פטור. ההגדרה עשויה לכלול עוסקים שלא חלה עליהם חובת ניהול ספרים או שנדרשים להגיש דוחות פשוטים בלבד.  

עסק קטן

עסק קטן מוגדר כעסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו נע בין 120,000 ש"ח לכ-25 מיליון ש"ח, בהתאם לתחום הפעילות. בעסקים קטנים, ייתכן ויהיו כמה עובדים אך עדיין מדובר בעסקים בקנה מידה מצומצם יחסית. עסקים קטנים מחויבים בניהול ספרי חשבונות בהתאם לדרישות מס הכנסה והמע"מ ועשויים להיות רשומים כעוסקים מורשים או כחברות בע"מ.  

עסק בינוני

עסק בינוני הוא עסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו נע בין 25 מיליון ש"ח ל-100 מיליון ש"ח. עסקים אלו בדרך כלל מעסיקים מספר עובדים נרחב יותר ויש להם ניהול מורכב יותר. הם חייבים בניהול ספרי חשבונות מפורטים ועומדים בדרישות מס הכנסה ומע"מ שכוללות דיווחים חודשיים או דו-חודשיים.  

עסק גדול

עסק גדול מוגדר כעסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו עולה על 100 מיליון ש"ח. מדובר בחברות ובארגונים שמעסיקים מספר גדול של עובדים ופועלים בשווקים גדולים יותר. עסקים גדולים נדרשים לניהול ספרי חשבונות מורכב ולדיווחים שוטפים למוסדות המס.  

עוסק פטור

עוסק שמחזור עסקאותיו השנתי נמוך מהתקרה הקבועה בחוק (כ-107,000 ש"ח נכון לשנת 2024). עוסק פטור אינו מחויב לגבות מע"מ מלקוחותיו, אך אינו יכול לקזז מע"מ תשומות.  

עוסק מורשה

עוסק שמחזור עסקאותיו גבוה מהתקרה לעוסק פטור והוא מחויב בגביית מע"מ והעברת הדיווחים למס הכנסה ולמע"מ בהתאם.הגדרות אלו נועדו לשמש את רשויות המס לצורך קביעת דרישות הדיווח והטיפול בכל סוגי העסקים, ובמקרים מסוימים הן גם משפיעות על חובות רגולטוריות אחרות כגון תשלומים לביטוח לאומי   על רקע הרפורמה בעסקים זעירים, אמר שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "אנחנו נחושים להקל על העסקים הזעירים שפועלים כחוק. המהלך שאושר היום בוועדת הכספים הוא צעד חשוב שמסייע להם – חוסך להם כסף, מפשט תהליכים, ומפחית את הצורך בבירוקרטיה ובפנייה לרואה חשבון ומס הכנסה, מפשט תהליכים ומהווה דחיפה לפיתוח הכלכלה. כך אנו מאפשרים לעסקים להתמקד בצמיחה ולא בבירוקרטיה.״ מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ': "כלכלת ישראל מתמודדת בימים אלה עם אתגרים קשים, בשל מלחמת חרבות ברזל. דווקא עכשיו, יותר מתמיד, חשוב לקדם צעדים שיעודדו פעילות כלכלית במשק. במסגרת זו, עשינו מאמצים גדולים בשנתיים האחרונות לבחון כיצד ניתן להקל על ההתנהלות של עסקים קטנים מול רשות המסים, ואת התוצאה של המאמצים האלה רואים היום. החל מהיום, קל יותר לעשות עסקים במדינת ישראל. שכירים שרוצים מקור הכנסה נוסף, או יזמים עם רעיון לעסק קטן, לא יצטרכו יותר להתלבט האם היוזמה הכלכלית שלהם שווה את ההתנהלות מול רשויות המס. הם ייפגשו את רשות המסים רק פעמיים בשנה, בפעולה קצרה ומקוונת".