אדוארדו אלשטיין
צילום: דרור עינב

מסתמן: אי.די.בי בדרך להסדר (שוב) - מנהלת שיחות עם מחזיקי האג"ח

הסדר החוב בקבוצה קרוב מתמיד, החברה מנהלת שיחות במטרה להגיע למתווה מוסכם עם נושיה; תשואות האג"ח כבר מתמחרות הסדר חוב
איתן גרסטנפלד | (3)

חברת האחזקות אי.די.בי, מדווחת כי היא פועלת מול מחזיקי אגרות החוב ובעל השליטה אדורדו אלשטיין, במטרה לגבש מתווה פעולה מוסכם. פירוש הדבר הוא כי החברה נערכת לקראת הסדר ופועלת אל מול הנושים בכדי להגיע להסכמות בנושא. בהודעה שהוציאה החברה היום נכתב כי נכון למועד זה טרם גובש מתווה פעולה בין החברה ובעלת השליטה בה, ובין החברה ומחזיקי אגרות החוב. לצורך קידום מתווה, החברה ובעלת השליטה בה, יפנו למחזיקי אגרות חוב של החברה במטרה לקבל מהם אינדיקציות בדבר עמדתם ביחס לדרכי פעולה אפשריות. תשואות האג"ח של IDB - השוק מתמחר הסדר חוב זאת, לאחר שבדוחותיה השנתיים שפרסמו בשבוע שעבר נכתב כי, החברה גיבשה מתווה יחד עם בעל השליטה בחברה, בהסכמה עם ועדת הביקורת. לפיו, בין היתר, החברה תפעל יחד עם בעלת השליטה לגיבוש תוכנית ומתווה פעולה בקשר עם מצבה הכספי של החברה ולצורך המשך שירות התחייבויותיה. אי.די.בי - הסדר חוב בדרך קבוצת אידיבי בשליטת אדוארדו אלשטיין נמצאת בצרות כבר הרבה זמן. כבר בהסדר חוב הקודם ורכישתה לאחר שנוחי דנקנר בעל השליטה בה נפל, היה ברור שמדובר בקבוצה ממונפת ומסוכנת, כבר אז נזרעו שורשי המשבר הנוכחי. בחודש שעבר אידיבי ביקשה, לדחות תשלום ריבית למחזיקי האג"ח שלה. אמנם, מדובר בתשלום יחסית קטן, אך החברה לא רצתה לשלמו, מחשש שהתשלום הזה יוגדר בהמשך כהעדפת נושים. המהלך הזה חולל התכנסות לעבר הסדר חוב. מחזיקי החוב יצטרכו לקבל החלטה אם להיענות לבקשה. סיכויים לא גבוהים מאחר שהסיכויים שהחברה תחלץ מהסדר חוב נמוכים. נכון לסוף חודש מרץ, הערך הנכסי הנקי של הקבוצה (NAV) היה שלילי ועמד על כ-1.2 מיליארד שקל.   הערך הגדול של הקבוצה מתרכז בחברת ההחזקות דיסקונט השקעות שמניותיה משועבדות לחלק מסדרות האג"ח. דסק"ש מחזיקה במניות שופרסל 2.32%סלקום -1.98%נכסים ובנין 1.38%  ובמניית אלרון 0.38% .

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אודי 07/04/2020 13:31
    הגב לתגובה זו
    מנייקים בעליי האגחים כל זמן שמרביחים הכל בסדר , ברגע שמצב בחברה יורד ,ישר קופצים ורוצים הכסף, עושים לאלשטיין נוחי דנקנרמהדורה שניה.
  • 2.
    מיקי 06/04/2020 16:02
    הגב לתגובה זו
    שיא הטמטום והפשע נגד עם ישראל. הכל קומבינה נסתרת.
  • 1.
    ה NAV של דסקש כבר עלה למעל 500 מיליון שח (ל"ת)
    סוחר 06/04/2020 14:12
    הגב לתגובה זו
סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות
הלך הכסף

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים

אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים

רן קידר |
נושאים בכתבה סייברוואן

חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה  - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.

סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות  קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל. 

הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט. 

בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.      

סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל:


גנרל אלקטריק
צילום: Google Street View/Baris Onur

600% בארבע שנים: שלוש החברות של ג’נרל אלקטריק מתפצלות בביצועים

הפיצול של ג’נרל אלקטריק הופך את התמונה לחדה יותר, כי כל עסק עומד לבד. וורנובה נהנית מביקוש לחשמל וטורבינות גז, איירוספייס נשענת על תנועה אווירית ושירותים, והלת’קייר סופגת לחץ מסין וממכסים

ליאור דנקנר |

ג’נרל אלקטריק מפרקת בשנים האחרונות את הקונצרן הישן לשלוש חברות ציבוריות נפרדות, אחת לתעופה, אחת לאנרגיה ואחת לבריאות. מהרגע שהשוק מתחיל לתמחר כל פעילות לבד, התמונה נהיית ברורה יותר, גם לטוב וגם לרע.

מאז ההודעה על המהלך בנובמבר 2021 ועד היום, מי שהחזיק את ההשקעה לאורך כל הדרך ומחזיק גם בשלוש החברות שנולדו מהפיצול מציג תשואה מצטברת של יותר מ-600%. זה מגיע מזה שחלק מהפעילויות מושכות חזק למעלה, ואחרות מתקדמות בקצב איטי יותר, בלי שמישהו “מסתיר” את זה בתוך דוח מאוחד.

בפועל זה קורה בשני שלבים. בתחילת 2023 פעילות הבריאות יוצאת כחברה עצמאית. באפריל 2024 גם פעילות האנרגיה מתפצלת, ופעילות התעופה נשארת כחברה עצמאית שממותגת כאיירוספייס.


וורנובה

בוורנובה GE Vernova -4.61%   הסיפור הוא בעיקר ביקוש לחשמל, לא סיסמאות. ברגע שהביקוש עולה, חברות חשמל צריכות עוד יכולת ייצור ועוד חיזוק לרשת. וכשצריך להוסיף יכולת מהר יחסית, טורבינות גז וציוד תשתיות חוזרים למרכז, גם אם זה פחות נוצץ מכותרות על אנרגיה ירוקה.