פז רוצה למכור את בית הזיקוק ב-3.5 מיליארד שקל - הקונים לא עומדים בתור

כחלק מהתוכנית האסטרטגית של פז, תנסה הנהלת החברה למכור את בית הזיקוק ולהיכנס לתחום האנרגיה המתחדשת - זה לא הולך להיות קל; פז: "לא נעשתה פנייה לאף גורם בשוק למכירת בית הזיקוק"
ערן סוקול | (6)

כחלק מהתוכנית האסטרטגית של פז נפט והכיוונים העתידיים של החברה (הרחבה כאן) מנסה הנהלת החברה למכור את בית הזיקוק שברשותה. בית הזיקוק שממוקם באשדוד הוא עקב אכילס בתוצאות החברה - למרות הסינרגיה החזקה עם תחנות הדלק - כמחצית מתפוקת בית הזיקוק משמשת לתחנות דלק של פז וליתר חברות הקבוצה, התשואה שבית הזיקוק מייצר נמוכה מאוד. מעבר לכך, הנהלת פז - אברהם ביגר (יו"ר) וניר שטרן (המנכ"ל החדש) מבינה שהעתיד הוא לא בבית הזיקוק אלא בחנויות הנוחות, בנדל"ן ובאנרגיה מתחדשת.

על פי מקורות לא רשמיים, פז מציעה את בית הזיקוק למכירה ומצפה לקבל 3.5-4 מיליארד שקל. למרות זאת בהנהלת פז טוענים כי "לא נעשתה פנייה לאף גורם בשוק למכירת בית הזיקוק".

בכל אופן, בספרים בית הזיקוק רשום בכ-2.9 מיליארד שקל, כך שלכאורה עסקה כזו תניב לה רווח, אבל יכול מאוד להיות שפז לא תתעקש על המחיר ואפילו תסתפק במחיר שרשום בספרים. בית הזיקוק אמנם מייצר רווחים ותזרימים באופן שוטף, אך האיומים עליו ענקיים - ראשית קיימים בעיות תפעוליות וסיכונים תפעוליים שוטפים. שנית - האנרגיה המתחדשת הולכת ותופסת נתח שוק גדול יותר כך שבהדרגה הביקושים יירדו. שלישית - הרגולציה בתחום איכות הסביבה והתקנות המחמירות אמנם עוזרות לנו לנשום אוויר נקי יותר, אבל פוגעות בבית הזיקוק.

בית זיקוק זה עסק של העבר, לא העתיד, אין מנוע צמיחה, אין אפסייד. הרוכש יבטא את כל הסיכונים והאיומים האלו במחיר העסקה.

בתשעת החודשים הראשונים של 2019 ה-EBITDA המתואם (נטרול של הוצאות חריגות) הסתכם בכ-135 מיליון שקל, לעומת כ-270 מיליון שקל בתקופה המקבילה. ברבעון הרביעי צפוי בית הזיקוק להפסיד 55-65 מיליון שקל כשה-EBITDA המתואם יסתכם ב-25 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ביוקלין 15/03/2020 08:38
    הגב לתגובה זו
    אז רוצים 3.5 מליארד . אולי תשובה יקנה. תמיד יהיו כמה מנהל קרנות ומנהל בנקים שיתנו לו כסף שלנו לזרוק לפח
  • 3.
    ממליץ לבזן חיפה לקנות את פז בחזרה.למה העתיד של בזן חיפה (ל"ת)
    ווי 02/03/2020 02:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דדד 29/01/2020 23:37
    הגב לתגובה זו
    ניתוח עסקי עלוב הבנוי על הדלפות ממעוניינים. ביגר משאיר הריסות והבעלים שותקים... הצגה חוזרת של אותו מנהל שעשה זאת בעבר לא פעם. רוצה לצמוח מחנויות מכולת של הדור הקודם... כאשר יש לפז נכס טכנולוגי ועסקי כמו בית הזיקוק ותחנות כוח? צריך בדיקה רפואית....
  • 1.
    dw 29/01/2020 18:08
    הגב לתגובה זו
    אה, לא זורק? כמובן שלא. גם כל מי שקונה היום קיה ספורטאג' 2020 לא הולך לזרוק אותה לפח לפחות 20-30 שנה, כלומר לפני 2040-50 תשכחו מזה שמישהו פה יסגור בית זיקוק. צאו מהסרט. אין חיה כזו. ישראל מעודדת ילודה, אנחנו מתרבים כמו שפנים וכל שנה יש פה עוד 200 אלף תושב ו 100 אלף מכוניות. כל שנה. עוד עשור עוד מיליון כלי רכב. לכן אם כבר השאלה היא אם יוקם בית זיקוק שלישי. תשובה: לא. למה. כי מי מתנדב שיקימו לו נימבי כזה ליד הבית? רגע. לא כולם בבת אחת. :-) לכן זה עסק טוב לפחות ל 20-30 שנה קרובות. אגב, כמה אוטובוסים חשמליים אתם מכירים? כמה משאיות חשמליות אתם מכירים? כמה ספינות ומטוסים חשמליים אתם מכירים. הקיצר - חברים. צריך בית זיקוק. גם פז נפט וגם בזן לא הולכים לשום מקום.
  • ביולין 15/03/2020 08:39
    הגב לתגובה זו
    כבר יש כמה חברות שמצאו שיטה להפוך את חיידקי קורונה לבנזין
  • הגזמת 01/03/2020 11:53
    הגב לתגובה זו
    כבר היום מלא רכביים חדשים הם היברידיים, ואוטוטו יהיו גם חשמליים. כמעט אף אחד לא מחזיק רכב 20-30 שנה. רוב הישראלים מחליפים רכב כל 3 שנים - כי זה מחזור חיי הרכב בליסינג. וזה אומר שסביר בהחלט לראות צמצום בצריכת בנזין תוך זמן קצר יחסית. מדינה לא תצטרך אפילו להכריח רוב האנשים לוותר ע"י מיסוי, הם לבד יעברו לרכבים חדישים יותר. אוטובוסים חשמליים? רואה אותם המון בגוש-דן. גם שאר כלי רכב חשמליים יבואו.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

חוזה מכירת דירה CHATGPTחוזה מכירת דירה CHATGPT

ניתוח רבעוני: מכירות הדירות קפאו אבל המניות קרובות לשיא, האם השוק מתעלם מהסימנים?

דוחות חברות הנדל"ן לרבעון השני מראים ירידה חדה במכירות, בעיקר בתל אביב, בשל הריבית הגבוהה והמגבלות על הקבלנים; בחודשים האחרונים נרשמה התעוררות, אך היא מבוססת על מבצעי מימון; האם המשקיעים מתעלמים מהסימנים?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה נדלן מכירת דירה

דוחות חברות הנדל"ן למגורים לרבעון השני של 2025 מציגים תמונה לא מחמיאה, עם הירידה החדה ביותר בקצב מכירת הדירות בשנים האחרונות, כך עולה מהסקירה הרבעונית של IBI. סביבת הריבית הגבוהה, לצד מגבלות שהטיל המפקח על הבנקים על מבצעי הקבלנים, פגעו ישירות בביקושים. לכך נוספו גם אירועי סוף יוני, שהחריפו את ההאטה והביאו לירידה חדה בהיקף העסקאות בהשוואה לתקופה המקבילה.

רבעון חלש

הרבעון השני של 2025 התברר כנקודת השפל במכירת דירות אצל מרבית החברות. כך לדוגמא ברבעון השני חברת דמרי מכרה 176 דירות, ירידה מ-247 ברבעון המקביל של 2024. באזורים נרשמה מכירת 59 דירות בלבד לעומת 120, ובאקרו הנתונים חלשים במיוחד עם 11 דירות שנמכרו לעומת 98. גם חג'ג' נדל"ן חוותה ירידה, מ-32 ל-8 דירות.אאורה מציגה ירידה משמעותית של כ-68% עם מכירה של 98 דירות לעומת 306 ברבעון השני של 2024. פרשקובסקי ודוניץ חוות גם הן ירידה חדה: פרשקובסקי ירדה מ-46 ל-24 דירות, ודוניץ צנחה מ-55 ל-12 דירות בלבד. 

סביבת הריבית הגבוהה, שהמשיכה להעיב על יכולת הלקוחות ליטול משכנתאות בהחזרים סבירים, פגשה מגבלות רגולטוריות חדשות מצד המפקח על הבנקים, שהגבילו את גמישות מבצעי הקבלנים. המשמעות הייתה ירידה חדה בקצב העסקאות לעומת הרבעון המקביל, גם בפרויקטים שבהם נרשם ביקוש גבוה בשנים קודמות. 

לכך נוספה ההסלמה הביטחונית בסוף חודש יוני מול איראן, שיצרה חוסר ודאות כלכלי והובילה לקיפאון נוסף בשוק, אם כי צריך לזכור כי מדובר בשבועיים לקראת סוף הרבעון, כך שההשפעה הייתה מוגבלת. השילוב בין עלויות מימון גבוהות, מגבלות אשראי וחששות ביטחוניים הפך את הרבעון לחלש במיוחד, כאשר גם חברות חזקות עם צבר פרויקטים רחב, דוגמת אזורים, דמרי ואקרו, לא הצליחו להציג קצב מכירות סביר ביחס לעבר. למעשה, מבצעי השיווק, שהיו עד כה כלי מרכזי להמרצת מכירות, איבדו חלק ניכר מהאפקטיביות שלהם, והחברות נאלצו להמתין לפתיחת פרויקטים חדשים כדי לחדש את המומנטום.

חולשה בת"א

אחת הנקודות הבולטות בדוחות היא החולשה של החברות שמרב פעילותן מתרכזת בתל אביב. מחירי הדירות הגבוהים בעיר מתורגמים למשכנתאות כבדות והחזרים חודשיים משמעותיים, מה שהופך את הרכישה לאתגרית במיוחד בסביבת ריבית גבוהה. התוצאה: קצב המכירות בתל אביב נחתך בצורה חדה יותר לעומת אזורים אחרים, גם בפרויקטים מבוקשים. חברות כמו אקרו וחג׳ג׳, שמחזיקות צבר גדול של פרויקטים במרכז העיר, חוות מצד אחד פוטנציאל תשואה גבוה אם השוק יתאושש, אך מצד שני נושאות על גבם פרופיל סיכון גבוה, שכן כל האטה נוספת ברכישת דירות יוקרה או במרכז תל אביב משפיעה ישירות על תזרים המזומנים שלהן. שתיהן חוו ירידה של 63% במכירות במחצית הראשונה של 2025 לעומת המקבילה בשל ריכוז הפרויקטים בת"א. במילים אחרות, החשיפה לתל אביב מעניקה אפסייד משמעותי בעת עלייה בביקושים, אך בתקופה של לחץ מימוני וחוסר ודאות כלכלית היא עלולה להפוך למלכודת נזילות.