פז נפט סיפקה תשואת חסר בשנים האחרונות; האם זה ישתנה?
חברת פז נפט נמצאת בצומת דרכים - אברהם ביגר היו"ר וניר שטרן המנכ"ל הנכנס מגדירים תוכנית אסטרטגית לחברה הגדולה שלא הצליחה בשנים האחרונות לייצר ערך לבעלי המניות. בשעה שמדדי המניות הבולטים בתל אביב עלו בכ-24% בשלוש השנים האחרונות (האמת נחמד, אבל לא מדהים), מניית פז פיגרה מאחור וירדה ב-7%. ובכלל - מניית פז מאכזבת כמעט בכל מבחן זמן. אולי זה בגלל בית הזיקוק עם ההוצאות הקבועות הגדולות, אולי הסיבה היא בניהול שלא הצליח להציף ערך. מה שברור הוא ששורה ארוכה של גופים מוסדיים ששולטים בפז - מאוכזבים. אז האם הפעם יגיע השינוי המיוחל?
פז היא חברה בלי בעל בית - יש לזה יתרונות, רואים רק את הציבור. ליתר דיוק אמורים לראות רק את ציבור המשקיעים. אבל זה לא בדיוק כך. אם תבחנו חברות אמריקאיות, וצריך לבחון חברות אמריקאיות, כי פז היא מקרה הבוחן הראשון בשוק המקומי של מצב כזה, תגלו שהשליטה במקרים רבים עברה להנהלה של החברה. ובכל זאת - כשהמוסדיים הם בעלי הבית, צפוי שהערך יצוף לטובת בעלי המניות. זה לא קרה בשנים האחרונות, אולי זה יקרה בשנים הקרובות. אבל רגע לפני שנדבר על העתיד, חשוב להבהיר - הפוטנציאל אמנם קיים, רק אל תצפו להוקוס פוקוס - זה עניין ארוך טווח, מדובר בחברה "כבד", חברת תשתיות, שינויים לוקחים זמן, ובדרך יהיו מהמורות. הטווח הקצר מאתגר, במקביל לשינויים בפעילות בית הזיקוק ובמיוחד כשמנכ"ל חדש נוהג לעשות ניקוי אורוות רציני.
פז הישנה ופז החדשה
פעילותה העסקית של פז נמצאת בדשדוש מתמשך. בית הזיקוק מזגזג בתוצאות, והמרווחים שלו יחסית נמוכים. פעילות הקו"מ - קמעונאות ומסחר משמע פעילות YELLOW ותחנות הדלק, יציבה וחזקה, וכשבוחנים ספציפית רואים ש-YELLOW היא סיפור הצלחה. אבל, יש כאן אבל גדול - תחנות הדלק בעידן של הרכבים החשמליים יצטרכו להמציא את עצמם מחדש. בפז כמובן יודעים את זה והם בונים על תחנות טעינה לרכבים חשמליים, לצד תחנות הדלק המסורתיות. השינוי תפיסה הזה לא ממש מופנם בפז, ומעניין יהיה לראות אם התוכנית האסטרטגית של פז תתייחס לזה, ובכלל - בית זיקוק, דלקים זה העבר. נכון שזה לא יעבור מהעולם, אבל בזה אי אפשר לנפנף למשקיעים שמבקשים לראות הצפת ערך, לראות צמיחה משמעותית שנים קדימה.
ולכן, יש סיכוי טוב שבאסטרטגיה של פז החברה תשלוף שפנים - פעילויות נוספות וחדשות שיהוו מנועי צמיחה חזקים לעתיד. אולי הרחבת הפעילות של תחנות כח ואנרגיה מתחדשת בכלל, אולי ניצול של שטחי הנדל"ן של החברה. פז עמוסה בנדל"ן - מדובר בתחנות הדלק שלה, נכסים צמודים לתחנות הדלק שבבעלותה ונכסים נוספים. בהערכה שפרסמה החברה דובר על שווי הוגן של 2.3 מיליארד שקל לנכסים האלו, לעומת כ-1.5 מיליארד שקל בספרים. אבל נראה שזה יכול להיות גבוה יותר. הסיבה - תחנות הדלק של פז הוערכו לפי שווי הוגן בהינתן שהתחנה עובדת, לא בהינתן שנערכים לבנייה על שטח התחנה. חלק מהתהליך שיעבור על פז בשנים הבאות יהיה צמצום תחנות גם לפרויקטי נדל"ן. זה יהיה מאוד מסובך, זה ידרוש הליכים בירוקרטיים מול הרשויות, אבל הפוטנציאל הנדל"ני של החברה גבוה, מאוד גבוה.
- פז צפויה להפחית כ-210-190 מיליון שקל משווי בית הזיקוק באשדוד
- נעילה מעורבת: ת"א 35 ירד ב-0.7%; מדיגוס זינקה ב-30%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לא מן הנמנע שבעוד מספר שנים נראה את החברה הופכת לחברה גדולה בתחום הנדל"ן המניב. זה יכול להיות באמצעות זרוע ייעודית שתפעל בחברה או כחברה נפרדת או באמצעות שותפות עם חברה בעלת ניסיון ומשאבים בתחום. הבסיס קיים, הפוטנציאל גדול, אבל היישום הכי חשוב. זה יהיה אחד המבחנים הגדולים של החברה בשנים הבאות.
אז יש קמעונאות ומסחר, יש נדל"ן, יש פעילויות של אספקת גז לבתים ופעילויות תעשייתיות, ויש במצטבר עסק שלפני אירועים חריגים וחד פעמיים מרוויח בהערכה גסה קרוב ל-400 מיליון שקל בשנה ונסחר ב-4.7 מיליארד שקל. מדובר במכפיל רווח יחסית נמוך, רק צריך לזכור שהרבעון השלישי של 2019 היה מאכזב, וייתכן שהקצב הזה לא יישמר בשנת 2019 כולה, למרות שהחברה תולה ומצפה לשיפור במרווח הגולמי בזכות יכולת ייצור דלקים עם תקן חדש (לתחום הספנות).
פז הרווחית שמתומחרת על פניו במחיר סביר, עם פוטנציאל עתידי ונכון - גם אם סיכונים ביחס לתחומי פעילות בית הזיקוק והדלקים, נמצאת בדיוק במקום שבו השוק עשוי להסתכל עלייה אחרת. משקיעים לא צריכים לחכות שהדברים יקרו, הם צריכים להשקיע כאשר הם סבורים שהשוק יתחיל לחשוב שהדברים יקרו. משיחות עם אנליסטים ומנהלי השקעות, עולה תמונה ברורה - השוק ממתין לתוכנית של הנהלת החברה, עם אופטימיות זהירה וזעירה. השוק עדיין לא רוצה להעלות ציפיות, אבל כולם מבינים שפז של השנים הבאות תהיה אחרת מפז של השנים הקודמות.
- טופ גאם זינקה 14%, ברן וגילת טלקום 10%; תפרון נפלה 35%, סינאל 14% - נעילה שלילית בתל אביב
- מדד ביטחוניות? שימו לב ל"אותיות הקטנות" שמשפיעות על המדד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
סכסוכים בהנהלה ותוצאות חלשות
הירידה במניה בשנים האחרונות ובתקופה האחרונה נבעו בין היתר, מהתוצאות השליליות שהציגו בחברה. החברה דיווחה על ירידה של 16% בהכנסות ברבעון השלישי של 2019 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, ברבעון נרשמה ירידה של 7.4% ברווח הנקי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
לכך, מצטרף גם הסכסוך בהנהלת החברה שהוביל לפרישתו של מנכ"ל החברה יונה פוגל, ולמינויו של מנכ"ל סלקום ניר שטרן למנכ"ל החברה. בתוך כך, על פי ההערכות בעדכון הרכב המדדים הבא ב-6 לפברואר צפויה החברה לצאת ממד ת"א 35. הגריעה מהממד צפויה לפגוע במחיר המניה (וסביר שכבר פגעה) לאור הפסקת ההשקעות בה מצד מכשירים מחקים ומצד המוסדיים, אם כי מנגד יהיו ביקושים מצד המכשירים העוקבים אחרי ת"א 90 ו-125.
התפתחות מחיר מניית פז נפט בחמש השנים האחרונות
תכנית הצפת ערך
מספר פרמטרים עשויים לתמוך בהתחזקות מניית החברה בשנים הקרובות. ראשית, המסר שפז מעבירה לשוק הוא ברור - הצפת ערך. גם ההנהלה הקודמת, מן הסתם, התמקדה בזה, אבל לא היו מהלכים גדולים מחוץ לפעילות השוטפת. ביגר שהחא כבר לא ילד וכיהן כמנכ"ל בחברות הגדולות במשק, לצד שטרן, יודעים מי בעל הבית האמיתי - המוסדיים, ומכוונים לספק תוצאות - עליית ערך/ הצפת ערך. רצון יש, תוכנית בדרך, כלים יש (ערכים בתוך החברה) וכנראה מיקוד לצד מציאת מנועי צמיחה במקביל לשיפור מבנה ההון והתזרים העתידי.
מינויו של שטרן עשוי לזרז את תחילתו של השינוי המבני, השינוי ההוני (לרבות התאמת החוב לחברה והתאמת פירעונות החוב ליכולות התזרים בשנים הבאות). ייתכן שהשינוי המבני יכלול סוג של פיצול פעילות החברה למספר חברות, תוך כדי התמקדות של כל חברה בתחום ייחודי. הרעיון הזה כבר עלה, ממש לא בטוח שזו תהיה התוכנית של הנהלת החברה. אבל יש בו הגיון. העובדה שהחברה מורכבת ממספר תחומים - בתי זיקוק, תחנות דלק, רשת YELLOW, נדל"ן, תחנות כח ועוד, מובילה לכך שהשוק מתמחר אותה בחסר.
פיצול החברה למספר חברות, אמור להציף בעיקר את ערך הנדל"ן שלא מתבטא בהיקף מלא בשווי השוק (וגם לא בדוחות הכספיים). אגב, נקודת חוזק בחברה הוא ההון העצמי - 4.1 מיליארד שקל (מכפיל הון של 1.17).
עתיד בתי הזיקוק
על פי ההערכות, תחום הזיקוק צפוי ליהנות מעלייה במרווחי הזיקוק עם כניסתו של תקן הספנות, ה-IMO 2020. אבל זה לא יהיה בוננזה גדולה. התקן אמנם צפוי להביא לגידול בביקושים לתחליפי מזוט רב גופרית, אבל זה רק חלק מפעילות בתי הזיקוק שמזגזגת בשנים האחרונות. נכון שבהודעה שהוציאה החברה, נטען כי הקמת מתקן ה-Cooler Cat יאפשרו לחברה לשפר את תמהיל המוצרים של פז״א (פז בתי זיקוק אשדוד) לנוכח השינויים בשוק. אך, מוקדם לקבוע אם בכלל ועד כמה תהנה החברה מהתקן החדש.
אינדיקציות ראשונות לכך יתקבלו בדוחות השנתיים שתציג החברה בתחילת חודש מרץ. ככל שהתמונה תתבהר יוכלו המשקיעים להיווכח ביכולת החברה להגדיל את הרווחים ממגזר בתי הזיקוק דבר אשר עשוי להעיד במידה רבה על עתידה של החברה.
לסיכום, החברה עברה ועדיין עוברת בחודשים האחרונים מתיחת פנים וכעת היא ניצבת אל מול שאלת עתידה. החברה נמדדת ונבחנת באופן שוטף, אבל במקרה שלה, על רקע הפוטנציאל ארוך הטווח (ונסתייג - כי יש כאמור גם איומים), נראה שהרבעונים לזמן הקרוב צריכים להילקח בערבון מוגבל (גם כאמור על רקע ניקוי האורוות הצפוי). מכאן שהכי נכון כנראה לבחון את התוכנית האסטרטגית של החברה ולהבין לאן פז הולכת מכאן, מהם מנועי הצמיחה שלה, ואיך הנדל"ן משתלב בעתיד. זו יכולה להיות הצלחה גדולה. אבל הכל תלוי ביישום, ובהנהלה - הנהלה טובה תוכל להוביל את פז רחוק, אבל...זה אם וכאשר זה יקרה, זה ייקח כמה שנים.
- 4.שמבין 23/01/2020 03:12הגב לתגובה זווהכתבה בקצרה.. בית הזיקוק עם ההוצאות הקבועות הגדולות.. ישארו בית הזיקוק עם הוצאות קבועות גדולות.. אין כאן נתון משתנה שיקפיץ את מניית החברה
- 3.לוין 21/01/2020 13:37הגב לתגובה זוהפתרון לרכב חשמלי הוא עמדות טעינה מהירות בתחנות. זה יקל גם על הנהגים וגם יתן מרווחי שיווק לחברות.
- 2.לאחר שיונה פוגל עזב,יש עתיד לחברה! (ל"ת)משה 21/01/2020 10:03הגב לתגובה זו
- 1.צירוף מקרים-כשהגיעה מנהלת הכספים שרונה נובאק החלה מפולת (ל"ת)אחד שיודע 21/01/2020 09:14הגב לתגובה זו
ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןטאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
ברק עילם ברח בזמן, על המשבר בנייס והסיכונים והסיכויים; ועל המימוש הצפוי בטאואר אחרי הזינוק המרשים
אולי נייס הגיעה לרצפה? אתמול היא זינקה בוול סטריט וחזרה להיסחר מעל 100 דולר. היא חוזרת למסחר בת"א עם ארביטראז' חיובי של 5%.
אחרי קריסה בשבוע האחרון על רקע הנמכת תחזית, נייס נסחרת במכפיל רווח עתידי של מתחת ל-9. זה מאוד נמוך וזה כנראה משקף שני דברים - את החשש מהנמכת ציפיות בהמשך הדרך ואת חוסר האמון בהנהלה של נייס - לא מפרסמים דוח כספי ואחרי יומיים מנמיכים ציפיות לשנה הבאה. זו התנהלות שוול סטריט לא אוהבת ולא מקבלת.
ועדיין, אולי זה בגלל חוסר הניסיון של סקוט ראסל, הטירון בתפקיד. אולי זאת טעות של מתחילים וזה מזכיר לנו שברק עילם תזמן בצורה מושלמת את העזיבה מנייס. פשוט - ברח בזמן. הוא הבין בשנה האחרונה שלו שמגיעה מהפכה גדולה, הוא לא רצה לעבור עוד מהפכה בחברה במיוחד שהיא איום גדול על הפעילות. 10 שנים הספיקו לו, כשהשנים האלו מחולקות לשתיים - השנים הטובות והשנים הגרועות. ב-5 שנים שווי נייס עלה פי 4, ב-5 שנים הבאות לא היה שינוי. בשנה האחרונה המניה קרסה במעל 50%.
מאז הודעת הפרישה שלו המניה נפלה ב60% - מה זה אם לא בריחה - ברק עילם עוזב את נייס בתזמון בעייתי - ממה מודאגים האנליסטים?
נייס היום מאוד מאוימת על ידי ה-AI ומצד שני מדגישה שה-AI הוא דווקא מנוע הצמיחה העיקרי שלה. חברות תוכנה בכלל מאוימות מאוד כי ניתן לפתח תוכנה במהירות ובזול. נייס פועלת בשוק ה-CRM שעובר טלטלות גדולות - המהפכה משנה אותו לחלוטין.
- טאואר זינקה ב-17% - מה אמר ראסל אלוונגר שהרים את המניה?
- מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נייס בנקודת הזמן הזו היא סיכוי גדול וסיכון גדול. היא לכאורה מאוד זולה, אבל זה בגלל החששות של השוק מהמשך הנמכת ציפיות. זו חברה במשבר שהחצי שנה הקרובה מאוד קריטית לעתידה. אם היא תלמד להתמודד מול איום ה-AI ואף להצטרף אליו כפי שהיא מצהירה, השוק יכול לתפוס אותה אחרת. אם היא תפספס תחזיות בהמשך, משבר האמון יכול להתחזק.
עידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסףלמרות הירידה באיתקה, דלק נסחרת בדיסקאונט משמעותי על השווי הנכסי
הורדת ההמלצה לאיתקה בסוף השבוע הובילה לירידה של 5% במניה בלונדון שמשפיעה על דלק בבורסה המקומית; ניתוח שווי הנכסים העדכני של דלק קבוצה מצביע על שווי נכסי נקי גבוה ביותר מ-20% מהמחיר בשוק
בעוד מניית איתקה סגרה את המסחר בלונדון בירידה של כ-5% בסוף השבוע האחרון בעקבות הורדת המלצה של גולדמן זאקס ל"מכירה" עם מחיר יעד של 180 פני (קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק), בהסתכלות על התמחור הכולל של דלק קבוצה דלק קבוצה -4.32% נראה שההשפעה קטנה יותר משחושבים. אם ניקח בחשבון תמחור NAV, המבוסס על שוויי שוק עדכניים של כלל החברות הבנות והנכסים, שממנה עולה כי המניה נסחרת כיום בדיסקאונט משמעותי ביחס לשווי הנכסי הנקי שלה, מעל 20%.
שווי הנכסים
החישוב כולל את כל האחזקות המרכזיות של הקבוצה מעודכן לכתיבת שורות אלה. ההחזקה המשמעותית ביותר היא החזקה של 54.66% בניו-מד אנרג'י, עם שווי החזקה כ-10.5 מיליארד שקל. ההחזקה השנייה בגודלה היא החזקה של 50.5% באיתקה אנרג'י השווה כ-7.28 מיליארד שקל לפי מחיר הסגירה של יום שישי. בנוסף החברה מחזיקה בכ-40.07% בישראכרט בשווי 1.78 מיליארד שקל, 61.36% במהדרין בשווי של 623 מיליון שקל, 24.7% בדלק ישראל בשווי של 198 מיליון שקל, 19.1% בדלק נכסים בשווי של 174 מיליון שקל, ו-32.7% ב-InPlay Oil, בשווי של 268 מיליון שקל שם השקיעה לאחרונה. סך הכל השקעות נכסים סחירים של כ-20.45 מיליארד שקל.
לכך מתווספים גם נכסים שאינם סחירים, בהם בניין מלון בהרצליה בשווי שמאות של 299 מיליון שקל, ו-25% מקרקע בעכו בשווי של 98 מיליון שקל, לסכום כולל של כ-20.85 מיליארד שקל.
הנכס שלא במאזן
אחד הנכסים החשובים ביותר, שאינו רשום במאזן מסיבות חשבונאיות אך נמצא בכל מודל של השוק, הוא התמלוגים מלווייתן, שמקנים לדלק עד 6% מהתמורות הגולמיות מפי הבאר. הערכת השווי המקובלת עומדת סביב נעות בין 650-800 מיליון דולר. בחישוב שמרני יחסית של 720 מיליון דולר, השווי שנכנס למודל עומד על כ-2.36 מיליארד שקל.
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- דלק משלימה את עסקת סיגנוס; צופה רווח חשבונאי של 600-750 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצטבר, שווי כלל הנכסים מסתכם בקצת יותר מכ-23.2 מיליארד שקל, ומהם מנוכה החוב הפיננסי נטו לפי דוחות הרבעון, 3.84 מיליארד שקל. כך מתקבל NAV של כ-19.37 מיליארד שקל. בנוסף נציין כי מאז סוף הרבעון החוב אף ירד מתחת ל-3.8 מיליארד שקל, אך במודל שנותח כאן נעשה שימוש בנתון השמרני מדוחות החברה.
