רעיון השקעה

פז נפט סיפקה תשואת חסר בשנים האחרונות; האם זה ישתנה?

מהם האיומים ומהם ההזדמנויות של פז, למה הטווח הקצר מאתגר וכמה באמת שווה הנדל"ן של החברה? 
איתן גרסטנפלד | (4)
נושאים בכתבה אברהם ביגר נפט

חברת פז נפט נמצאת בצומת דרכים - אברהם ביגר היו"ר וניר שטרן המנכ"ל הנכנס מגדירים תוכנית אסטרטגית לחברה הגדולה שלא הצליחה בשנים האחרונות לייצר ערך לבעלי המניות. בשעה שמדדי המניות הבולטים בתל אביב עלו בכ-24% בשלוש השנים האחרונות (האמת נחמד, אבל לא מדהים), מניית פז פיגרה מאחור וירדה ב-7%. ובכלל - מניית פז מאכזבת כמעט בכל מבחן זמן. אולי זה בגלל בית הזיקוק עם ההוצאות הקבועות הגדולות, אולי הסיבה היא בניהול שלא הצליח להציף ערך. מה שברור הוא ששורה ארוכה של גופים מוסדיים ששולטים בפז - מאוכזבים. אז האם הפעם יגיע השינוי המיוחל?  

פז היא חברה בלי בעל בית - יש לזה יתרונות, רואים רק את הציבור. ליתר דיוק אמורים לראות רק את ציבור המשקיעים. אבל זה לא בדיוק כך. אם תבחנו חברות אמריקאיות, וצריך לבחון חברות אמריקאיות, כי פז היא מקרה הבוחן הראשון בשוק המקומי של מצב כזה, תגלו שהשליטה במקרים רבים עברה להנהלה של החברה. ובכל זאת - כשהמוסדיים הם בעלי הבית, צפוי שהערך יצוף לטובת בעלי המניות. זה לא קרה בשנים האחרונות, אולי זה יקרה בשנים הקרובות. אבל רגע לפני שנדבר על העתיד, חשוב להבהיר - הפוטנציאל אמנם קיים, רק אל תצפו להוקוס פוקוס - זה עניין ארוך טווח, מדובר בחברה "כבד", חברת תשתיות, שינויים לוקחים זמן, ובדרך יהיו מהמורות. הטווח הקצר מאתגר, במקביל לשינויים בפעילות בית הזיקוק ובמיוחד כשמנכ"ל חדש נוהג לעשות ניקוי אורוות רציני. 

פז הישנה ופז החדשה

פעילותה העסקית של פז נמצאת בדשדוש מתמשך. בית הזיקוק מזגזג בתוצאות, והמרווחים שלו יחסית נמוכים. פעילות הקו"מ - קמעונאות ומסחר משמע פעילות YELLOW ותחנות הדלק, יציבה וחזקה, וכשבוחנים ספציפית רואים ש-YELLOW היא סיפור הצלחה. אבל, יש כאן אבל גדול - תחנות הדלק בעידן של הרכבים החשמליים יצטרכו להמציא את עצמם מחדש. בפז כמובן יודעים את זה והם בונים על תחנות טעינה לרכבים חשמליים, לצד תחנות הדלק המסורתיות. השינוי תפיסה הזה לא ממש מופנם בפז, ומעניין יהיה לראות אם התוכנית האסטרטגית של פז תתייחס לזה, ובכלל - בית זיקוק, דלקים זה העבר. נכון שזה לא יעבור מהעולם, אבל בזה אי אפשר לנפנף למשקיעים שמבקשים לראות הצפת ערך, לראות צמיחה משמעותית שנים קדימה. 

ולכן, יש סיכוי טוב שבאסטרטגיה של פז החברה תשלוף שפנים - פעילויות נוספות וחדשות שיהוו מנועי צמיחה חזקים לעתיד. אולי הרחבת הפעילות של תחנות כח ואנרגיה מתחדשת בכלל, אולי ניצול של שטחי הנדל"ן של החברה. פז עמוסה בנדל"ן - מדובר בתחנות הדלק שלה, נכסים צמודים לתחנות הדלק שבבעלותה ונכסים נוספים. בהערכה שפרסמה החברה דובר על שווי הוגן של 2.3 מיליארד שקל לנכסים האלו, לעומת כ-1.5 מיליארד שקל בספרים. אבל נראה שזה יכול להיות גבוה יותר. הסיבה - תחנות הדלק של פז הוערכו לפי שווי הוגן בהינתן שהתחנה עובדת, לא בהינתן שנערכים לבנייה על שטח התחנה. חלק מהתהליך שיעבור על פז בשנים הבאות יהיה צמצום תחנות גם לפרויקטי נדל"ן. זה יהיה מאוד מסובך, זה ידרוש הליכים בירוקרטיים מול הרשויות, אבל הפוטנציאל הנדל"ני של החברה גבוה, מאוד גבוה.   

לא מן הנמנע שבעוד מספר שנים נראה את החברה הופכת לחברה גדולה בתחום הנדל"ן המניב. זה יכול להיות באמצעות זרוע ייעודית שתפעל בחברה או כחברה נפרדת או באמצעות שותפות עם חברה בעלת ניסיון ומשאבים בתחום. הבסיס קיים, הפוטנציאל גדול, אבל היישום הכי חשוב. זה יהיה אחד המבחנים הגדולים של החברה בשנים הבאות.    

אז יש קמעונאות ומסחר, יש נדל"ן, יש פעילויות של אספקת גז לבתים ופעילויות תעשייתיות, ויש במצטבר עסק שלפני אירועים חריגים וחד פעמיים מרוויח בהערכה גסה קרוב ל-400 מיליון שקל בשנה ונסחר ב-4.7 מיליארד שקל. מדובר במכפיל רווח יחסית נמוך, רק צריך לזכור שהרבעון השלישי של 2019 היה מאכזב, וייתכן שהקצב הזה לא יישמר בשנת 2019 כולה, למרות שהחברה תולה ומצפה לשיפור במרווח הגולמי בזכות  יכולת ייצור דלקים עם תקן חדש (לתחום הספנות).

פז הרווחית שמתומחרת על פניו במחיר סביר, עם פוטנציאל עתידי ונכון - גם אם סיכונים ביחס לתחומי פעילות בית הזיקוק והדלקים, נמצאת בדיוק במקום שבו השוק עשוי להסתכל עלייה אחרת. משקיעים לא צריכים לחכות שהדברים יקרו, הם צריכים להשקיע כאשר הם סבורים שהשוק יתחיל לחשוב שהדברים יקרו. משיחות עם אנליסטים ומנהלי השקעות, עולה תמונה ברורה - השוק ממתין לתוכנית של הנהלת החברה, עם אופטימיות זהירה וזעירה. השוק עדיין לא רוצה להעלות ציפיות, אבל כולם מבינים שפז של השנים הבאות תהיה אחרת מפז של השנים הקודמות.       

קיראו עוד ב"שוק ההון"

סכסוכים בהנהלה ותוצאות חלשות

הירידה במניה בשנים האחרונות ובתקופה האחרונה נבעו בין היתר, מהתוצאות השליליות שהציגו בחברה. החברה דיווחה על ירידה של 16% בהכנסות ברבעון השלישי של 2019 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, ברבעון נרשמה ירידה של 7.4% ברווח הנקי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

לכך, מצטרף גם הסכסוך בהנהלת החברה שהוביל לפרישתו של מנכ"ל החברה יונה פוגל, ולמינויו של מנכ"ל סלקום ניר שטרן למנכ"ל החברה. בתוך כך, על פי ההערכות בעדכון הרכב המדדים הבא ב-6 לפברואר צפויה החברה לצאת ממד ת"א 35. הגריעה מהממד צפויה לפגוע במחיר המניה (וסביר שכבר פגעה) לאור הפסקת ההשקעות בה מצד מכשירים מחקים ומצד המוסדיים, אם כי מנגד יהיו ביקושים מצד המכשירים העוקבים אחרי ת"א 90 ו-125. 

התפתחות מחיר מניית פז נפט בחמש השנים האחרונות

תכנית הצפת ערך

מספר פרמטרים עשויים לתמוך בהתחזקות מניית החברה בשנים הקרובות. ראשית,  המסר שפז מעבירה לשוק הוא ברור - הצפת ערך. גם ההנהלה הקודמת, מן הסתם, התמקדה בזה, אבל לא היו מהלכים גדולים מחוץ לפעילות השוטפת. ביגר שהחא כבר לא ילד וכיהן כמנכ"ל בחברות הגדולות במשק, לצד שטרן, יודעים מי בעל הבית האמיתי - המוסדיים, ומכוונים לספק תוצאות  - עליית ערך/ הצפת ערך. רצון יש, תוכנית בדרך, כלים יש (ערכים בתוך החברה) וכנראה מיקוד לצד מציאת מנועי צמיחה במקביל לשיפור מבנה ההון והתזרים העתידי. 

מינויו של שטרן עשוי לזרז את תחילתו של השינוי המבני, השינוי ההוני (לרבות התאמת החוב לחברה והתאמת פירעונות החוב ליכולות התזרים בשנים הבאות). ייתכן שהשינוי המבני יכלול סוג של פיצול פעילות החברה למספר חברות, תוך כדי התמקדות של כל חברה בתחום ייחודי. הרעיון הזה כבר עלה, ממש לא בטוח שזו תהיה התוכנית של הנהלת החברה. אבל יש בו הגיון.  העובדה שהחברה מורכבת ממספר תחומים - בתי זיקוק, תחנות דלק, רשת YELLOW, נדל"ן, תחנות כח ועוד, מובילה לכך שהשוק מתמחר אותה בחסר.

פיצול החברה למספר חברות, אמור להציף בעיקר את ערך הנדל"ן שלא מתבטא בהיקף מלא בשווי השוק (וגם לא בדוחות הכספיים). אגב, נקודת חוזק בחברה הוא ההון העצמי - 4.1 מיליארד שקל (מכפיל הון של 1.17).

עתיד בתי הזיקוק

על פי ההערכות, תחום הזיקוק צפוי ליהנות מעלייה במרווחי הזיקוק עם כניסתו של תקן הספנות, ה-IMO 2020. אבל זה לא יהיה בוננזה גדולה. התקן אמנם צפוי להביא לגידול בביקושים לתחליפי מזוט רב גופרית, אבל זה רק חלק מפעילות בתי הזיקוק שמזגזגת בשנים האחרונות. נכון שבהודעה שהוציאה החברה, נטען כי הקמת מתקן ה-Cooler Cat יאפשרו לחברה לשפר את תמהיל המוצרים של פז״א (פז בתי זיקוק אשדוד)  לנוכח השינויים בשוק. אך, מוקדם לקבוע אם בכלל ועד כמה תהנה החברה מהתקן החדש.

אינדיקציות ראשונות לכך יתקבלו בדוחות השנתיים שתציג החברה בתחילת חודש מרץ. ככל שהתמונה תתבהר יוכלו המשקיעים להיווכח ביכולת החברה להגדיל את הרווחים ממגזר בתי הזיקוק דבר אשר עשוי להעיד במידה רבה על עתידה של החברה.

לסיכום, החברה עברה ועדיין עוברת בחודשים האחרונים מתיחת פנים וכעת היא ניצבת אל מול שאלת עתידה. החברה נמדדת ונבחנת באופן שוטף, אבל במקרה שלה, על רקע הפוטנציאל ארוך הטווח (ונסתייג - כי יש כאמור גם איומים), נראה שהרבעונים לזמן הקרוב צריכים להילקח בערבון מוגבל (גם כאמור על רקע ניקוי האורוות הצפוי). מכאן שהכי נכון כנראה לבחון את התוכנית האסטרטגית של החברה ולהבין לאן פז הולכת מכאן, מהם מנועי הצמיחה שלה, ואיך הנדל"ן משתלב בעתיד. זו יכולה להיות הצלחה גדולה. אבל הכל תלוי ביישום, ובהנהלה - הנהלה טובה תוכל להוביל את פז רחוק, אבל...זה אם וכאשר זה יקרה, זה ייקח כמה שנים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שמבין 23/01/2020 03:12
    הגב לתגובה זו
    והכתבה בקצרה.. בית הזיקוק עם ההוצאות הקבועות הגדולות.. ישארו בית הזיקוק עם הוצאות קבועות גדולות.. אין כאן נתון משתנה שיקפיץ את מניית החברה
  • 3.
    לוין 21/01/2020 13:37
    הגב לתגובה זו
    הפתרון לרכב חשמלי הוא עמדות טעינה מהירות בתחנות. זה יקל גם על הנהגים וגם יתן מרווחי שיווק לחברות.
  • 2.
    לאחר שיונה פוגל עזב,יש עתיד לחברה! (ל"ת)
    משה 21/01/2020 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צירוף מקרים-כשהגיעה מנהלת הכספים שרונה נובאק החלה מפולת (ל"ת)
    אחד שיודע 21/01/2020 09:14
    הגב לתגובה זו
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ארז עוזיר

לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל

העסקה, בהיקף של כ־460–500 מיליון שקל, תאפשר לנופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי להיכנס לייצור חשמל קונבנציונלי באמצעות אחזקת אלומיי בתחנת הכוח דוראד

אדיר בן עמי |

חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה , שבשליטת איש העסקים עופר ינאי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל. לפי הדיווחים, היקף העסקה מוערך בכ־460–500 מיליון שקל, והיא משקפת לאלומיי שווי של כ־1 מיליארד שקל, פרמיה מתונה ביחס לשווי השוק של החברה בבורסה.

העסקה צפויה להתבצע באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי השליטה הנוכחיים באלומיי: שלמה נחמה, רני פרידריך וענת רפאל, אלמנתו של חמי רפאל המנוח. שלושת השותפים מחזיקים יחד בכ־45.9% ממניות אלומיי, ומנסים זה כשנתיים למצוא רוכש לאחזקה. נופר, שפועלת מאז הקמתה כמעט אך ורק בתחום האנרגיה המתחדשת, רואה במהלך רכישה אסטרטגית שמאפשרת לה כניסה מהירה לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי. זאת, על רקע העלייה בביקוש לחשמל בישראל והסביבה הרגולטורית התומכת בהרחבת כושר הייצור.


הנכס המרכזי של אלומיי

הנכס המרכזי של אלומיי הוא אחזקתה בתחנת הכוח דוראד, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, הממוקמת מדרום לאשקלון. אלומיי מחזיקה, בשרשור, בכ־17% ממניות דוראד, וביחד עם קבוצת לוזון מדובר באחזקה משמעותית בגוף המייצר כ־850 מגה־וואט חשמל. בנוסף לדוראד, לאלומיי פעילות רחבה גם בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה מחזיקה מתקנים סולאריים פעילים ובייזום בישראל, ארה״ב ומספר מדינות באירופה, ובהן איטליה, ספרד והולנד. בישראל היא שותפה גם בפרויקט אגירה שאובה בצוק מנרה, הנמצא בשלבי הקמה.

מבחינה פיננסית, אלומיי אינה מציגה בשלב זה רווחיות. במחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־20.1 מיליון אירו וסיימה בהפסד נקי של כ־1.6 מיליון אירו. בחברה ייחסו את הגידול בהכנסות לחיבור מתקנים סולאריים חדשים באיטליה.


תקופה סוערת בנופר

אלומיי נסחרת כעת לפי שווי של מיליארד שקל, בעוד נופר נסחרת כיום לפי שווי של כמעט 4 מיליארד שקל. הרכישה מגיעה לאחר תקופה סוערת בנופר, שכללה עזיבת המנכ״לים המשותפים ומכירת מניותיהם. בעקבות זאת, חיזק ינאי את שליטתו בחברה, בין היתר באמצעות הקמת חברה משותפת עם לאומי פרטנרס, שאליה הועברו רוב מניותיו בנופר.