פז נפט סיפקה תשואת חסר בשנים האחרונות; האם זה ישתנה?
חברת פז נפט נמצאת בצומת דרכים - אברהם ביגר היו"ר וניר שטרן המנכ"ל הנכנס מגדירים תוכנית אסטרטגית לחברה הגדולה שלא הצליחה בשנים האחרונות לייצר ערך לבעלי המניות. בשעה שמדדי המניות הבולטים בתל אביב עלו בכ-24% בשלוש השנים האחרונות (האמת נחמד, אבל לא מדהים), מניית פז פיגרה מאחור וירדה ב-7%. ובכלל - מניית פז מאכזבת כמעט בכל מבחן זמן. אולי זה בגלל בית הזיקוק עם ההוצאות הקבועות הגדולות, אולי הסיבה היא בניהול שלא הצליח להציף ערך. מה שברור הוא ששורה ארוכה של גופים מוסדיים ששולטים בפז - מאוכזבים. אז האם הפעם יגיע השינוי המיוחל?
פז היא חברה בלי בעל בית - יש לזה יתרונות, רואים רק את הציבור. ליתר דיוק אמורים לראות רק את ציבור המשקיעים. אבל זה לא בדיוק כך. אם תבחנו חברות אמריקאיות, וצריך לבחון חברות אמריקאיות, כי פז היא מקרה הבוחן הראשון בשוק המקומי של מצב כזה, תגלו שהשליטה במקרים רבים עברה להנהלה של החברה. ובכל זאת - כשהמוסדיים הם בעלי הבית, צפוי שהערך יצוף לטובת בעלי המניות. זה לא קרה בשנים האחרונות, אולי זה יקרה בשנים הקרובות. אבל רגע לפני שנדבר על העתיד, חשוב להבהיר - הפוטנציאל אמנם קיים, רק אל תצפו להוקוס פוקוס - זה עניין ארוך טווח, מדובר בחברה "כבד", חברת תשתיות, שינויים לוקחים זמן, ובדרך יהיו מהמורות. הטווח הקצר מאתגר, במקביל לשינויים בפעילות בית הזיקוק ובמיוחד כשמנכ"ל חדש נוהג לעשות ניקוי אורוות רציני.
פז הישנה ופז החדשה
פעילותה העסקית של פז נמצאת בדשדוש מתמשך. בית הזיקוק מזגזג בתוצאות, והמרווחים שלו יחסית נמוכים. פעילות הקו"מ - קמעונאות ומסחר משמע פעילות YELLOW ותחנות הדלק, יציבה וחזקה, וכשבוחנים ספציפית רואים ש-YELLOW היא סיפור הצלחה. אבל, יש כאן אבל גדול - תחנות הדלק בעידן של הרכבים החשמליים יצטרכו להמציא את עצמם מחדש. בפז כמובן יודעים את זה והם בונים על תחנות טעינה לרכבים חשמליים, לצד תחנות הדלק המסורתיות. השינוי תפיסה הזה לא ממש מופנם בפז, ומעניין יהיה לראות אם התוכנית האסטרטגית של פז תתייחס לזה, ובכלל - בית זיקוק, דלקים זה העבר. נכון שזה לא יעבור מהעולם, אבל בזה אי אפשר לנפנף למשקיעים שמבקשים לראות הצפת ערך, לראות צמיחה משמעותית שנים קדימה.
ולכן, יש סיכוי טוב שבאסטרטגיה של פז החברה תשלוף שפנים - פעילויות נוספות וחדשות שיהוו מנועי צמיחה חזקים לעתיד. אולי הרחבת הפעילות של תחנות כח ואנרגיה מתחדשת בכלל, אולי ניצול של שטחי הנדל"ן של החברה. פז עמוסה בנדל"ן - מדובר בתחנות הדלק שלה, נכסים צמודים לתחנות הדלק שבבעלותה ונכסים נוספים. בהערכה שפרסמה החברה דובר על שווי הוגן של 2.3 מיליארד שקל לנכסים האלו, לעומת כ-1.5 מיליארד שקל בספרים. אבל נראה שזה יכול להיות גבוה יותר. הסיבה - תחנות הדלק של פז הוערכו לפי שווי הוגן בהינתן שהתחנה עובדת, לא בהינתן שנערכים לבנייה על שטח התחנה. חלק מהתהליך שיעבור על פז בשנים הבאות יהיה צמצום תחנות גם לפרויקטי נדל"ן. זה יהיה מאוד מסובך, זה ידרוש הליכים בירוקרטיים מול הרשויות, אבל הפוטנציאל הנדל"ני של החברה גבוה, מאוד גבוה.
- פז צפויה להפחית כ-210-190 מיליון שקל משווי בית הזיקוק באשדוד
- נעילה מעורבת: ת"א 35 ירד ב-0.7%; מדיגוס זינקה ב-30%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לא מן הנמנע שבעוד מספר שנים נראה את החברה הופכת לחברה גדולה בתחום הנדל"ן המניב. זה יכול להיות באמצעות זרוע ייעודית שתפעל בחברה או כחברה נפרדת או באמצעות שותפות עם חברה בעלת ניסיון ומשאבים בתחום. הבסיס קיים, הפוטנציאל גדול, אבל היישום הכי חשוב. זה יהיה אחד המבחנים הגדולים של החברה בשנים הבאות.
אז יש קמעונאות ומסחר, יש נדל"ן, יש פעילויות של אספקת גז לבתים ופעילויות תעשייתיות, ויש במצטבר עסק שלפני אירועים חריגים וחד פעמיים מרוויח בהערכה גסה קרוב ל-400 מיליון שקל בשנה ונסחר ב-4.7 מיליארד שקל. מדובר במכפיל רווח יחסית נמוך, רק צריך לזכור שהרבעון השלישי של 2019 היה מאכזב, וייתכן שהקצב הזה לא יישמר בשנת 2019 כולה, למרות שהחברה תולה ומצפה לשיפור במרווח הגולמי בזכות יכולת ייצור דלקים עם תקן חדש (לתחום הספנות).
פז הרווחית שמתומחרת על פניו במחיר סביר, עם פוטנציאל עתידי ונכון - גם אם סיכונים ביחס לתחומי פעילות בית הזיקוק והדלקים, נמצאת בדיוק במקום שבו השוק עשוי להסתכל עלייה אחרת. משקיעים לא צריכים לחכות שהדברים יקרו, הם צריכים להשקיע כאשר הם סבורים שהשוק יתחיל לחשוב שהדברים יקרו. משיחות עם אנליסטים ומנהלי השקעות, עולה תמונה ברורה - השוק ממתין לתוכנית של הנהלת החברה, עם אופטימיות זהירה וזעירה. השוק עדיין לא רוצה להעלות ציפיות, אבל כולם מבינים שפז של השנים הבאות תהיה אחרת מפז של השנים הקודמות.
- ניתוח רבעוני: מכירות הדירות קפאו אבל המניות קרובות לשיא, האם השוק מתעלם מהסימנים?
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
סכסוכים בהנהלה ותוצאות חלשות
הירידה במניה בשנים האחרונות ובתקופה האחרונה נבעו בין היתר, מהתוצאות השליליות שהציגו בחברה. החברה דיווחה על ירידה של 16% בהכנסות ברבעון השלישי של 2019 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, ברבעון נרשמה ירידה של 7.4% ברווח הנקי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
לכך, מצטרף גם הסכסוך בהנהלת החברה שהוביל לפרישתו של מנכ"ל החברה יונה פוגל, ולמינויו של מנכ"ל סלקום ניר שטרן למנכ"ל החברה. בתוך כך, על פי ההערכות בעדכון הרכב המדדים הבא ב-6 לפברואר צפויה החברה לצאת ממד ת"א 35. הגריעה מהממד צפויה לפגוע במחיר המניה (וסביר שכבר פגעה) לאור הפסקת ההשקעות בה מצד מכשירים מחקים ומצד המוסדיים, אם כי מנגד יהיו ביקושים מצד המכשירים העוקבים אחרי ת"א 90 ו-125.
התפתחות מחיר מניית פז נפט בחמש השנים האחרונות
תכנית הצפת ערך
מספר פרמטרים עשויים לתמוך בהתחזקות מניית החברה בשנים הקרובות. ראשית, המסר שפז מעבירה לשוק הוא ברור - הצפת ערך. גם ההנהלה הקודמת, מן הסתם, התמקדה בזה, אבל לא היו מהלכים גדולים מחוץ לפעילות השוטפת. ביגר שהחא כבר לא ילד וכיהן כמנכ"ל בחברות הגדולות במשק, לצד שטרן, יודעים מי בעל הבית האמיתי - המוסדיים, ומכוונים לספק תוצאות - עליית ערך/ הצפת ערך. רצון יש, תוכנית בדרך, כלים יש (ערכים בתוך החברה) וכנראה מיקוד לצד מציאת מנועי צמיחה במקביל לשיפור מבנה ההון והתזרים העתידי.
מינויו של שטרן עשוי לזרז את תחילתו של השינוי המבני, השינוי ההוני (לרבות התאמת החוב לחברה והתאמת פירעונות החוב ליכולות התזרים בשנים הבאות). ייתכן שהשינוי המבני יכלול סוג של פיצול פעילות החברה למספר חברות, תוך כדי התמקדות של כל חברה בתחום ייחודי. הרעיון הזה כבר עלה, ממש לא בטוח שזו תהיה התוכנית של הנהלת החברה. אבל יש בו הגיון. העובדה שהחברה מורכבת ממספר תחומים - בתי זיקוק, תחנות דלק, רשת YELLOW, נדל"ן, תחנות כח ועוד, מובילה לכך שהשוק מתמחר אותה בחסר.
פיצול החברה למספר חברות, אמור להציף בעיקר את ערך הנדל"ן שלא מתבטא בהיקף מלא בשווי השוק (וגם לא בדוחות הכספיים). אגב, נקודת חוזק בחברה הוא ההון העצמי - 4.1 מיליארד שקל (מכפיל הון של 1.17).
עתיד בתי הזיקוק
על פי ההערכות, תחום הזיקוק צפוי ליהנות מעלייה במרווחי הזיקוק עם כניסתו של תקן הספנות, ה-IMO 2020. אבל זה לא יהיה בוננזה גדולה. התקן אמנם צפוי להביא לגידול בביקושים לתחליפי מזוט רב גופרית, אבל זה רק חלק מפעילות בתי הזיקוק שמזגזגת בשנים האחרונות. נכון שבהודעה שהוציאה החברה, נטען כי הקמת מתקן ה-Cooler Cat יאפשרו לחברה לשפר את תמהיל המוצרים של פז״א (פז בתי זיקוק אשדוד) לנוכח השינויים בשוק. אך, מוקדם לקבוע אם בכלל ועד כמה תהנה החברה מהתקן החדש.
אינדיקציות ראשונות לכך יתקבלו בדוחות השנתיים שתציג החברה בתחילת חודש מרץ. ככל שהתמונה תתבהר יוכלו המשקיעים להיווכח ביכולת החברה להגדיל את הרווחים ממגזר בתי הזיקוק דבר אשר עשוי להעיד במידה רבה על עתידה של החברה.
לסיכום, החברה עברה ועדיין עוברת בחודשים האחרונים מתיחת פנים וכעת היא ניצבת אל מול שאלת עתידה. החברה נמדדת ונבחנת באופן שוטף, אבל במקרה שלה, על רקע הפוטנציאל ארוך הטווח (ונסתייג - כי יש כאמור גם איומים), נראה שהרבעונים לזמן הקרוב צריכים להילקח בערבון מוגבל (גם כאמור על רקע ניקוי האורוות הצפוי). מכאן שהכי נכון כנראה לבחון את התוכנית האסטרטגית של החברה ולהבין לאן פז הולכת מכאן, מהם מנועי הצמיחה שלה, ואיך הנדל"ן משתלב בעתיד. זו יכולה להיות הצלחה גדולה. אבל הכל תלוי ביישום, ובהנהלה - הנהלה טובה תוכל להוביל את פז רחוק, אבל...זה אם וכאשר זה יקרה, זה ייקח כמה שנים.
- 4.שמבין 23/01/2020 03:12הגב לתגובה זווהכתבה בקצרה.. בית הזיקוק עם ההוצאות הקבועות הגדולות.. ישארו בית הזיקוק עם הוצאות קבועות גדולות.. אין כאן נתון משתנה שיקפיץ את מניית החברה
- 3.לוין 21/01/2020 13:37הגב לתגובה זוהפתרון לרכב חשמלי הוא עמדות טעינה מהירות בתחנות. זה יקל גם על הנהגים וגם יתן מרווחי שיווק לחברות.
- 2.לאחר שיונה פוגל עזב,יש עתיד לחברה! (ל"ת)משה 21/01/2020 10:03הגב לתגובה זו
- 1.צירוף מקרים-כשהגיעה מנהלת הכספים שרונה נובאק החלה מפולת (ל"ת)אחד שיודע 21/01/2020 09:14הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ניתוח רבעוני: מכירות הדירות קפאו אבל המניות קרובות לשיא, האם השוק מתעלם מהסימנים?
דוחות חברות הנדל"ן לרבעון השני מראים ירידה חדה במכירות, בעיקר בתל אביב, בשל הריבית הגבוהה והמגבלות על הקבלנים; בחודשים האחרונים נרשמה התעוררות, אך היא מבוססת על
מבצעי מימון; האם המשקיעים מתעלמים מהסימנים?
דוחות חברות הנדל"ן למגורים לרבעון השני של 2025 מציגים תמונה לא מחמיאה, עם הירידה החדה ביותר בקצב מכירת הדירות בשנים האחרונות, כך עולה מהסקירה הרבעונית של IBI. סביבת הריבית הגבוהה, לצד מגבלות שהטיל המפקח על הבנקים על מבצעי הקבלנים, פגעו ישירות בביקושים. לכך נוספו גם אירועי סוף יוני, שהחריפו את ההאטה והביאו לירידה חדה בהיקף העסקאות בהשוואה לתקופה המקבילה.
רבעון חלש
הרבעון השני של 2025 התברר כנקודת השפל במכירת דירות אצל מרבית החברות. כך לדוגמא ברבעון השני חברת דמרי מכרה 176 דירות, ירידה מ-247 ברבעון המקביל של 2024. באזורים נרשמה מכירת 59 דירות בלבד לעומת 120, ובאקרו הנתונים חלשים במיוחד עם 11 דירות שנמכרו לעומת 98. גם חג'ג' נדל"ן חוותה ירידה, מ-32 ל-8 דירות.אאורה מציגה ירידה משמעותית של כ-68% עם מכירה של 98 דירות לעומת 306 ברבעון השני של 2024. פרשקובסקי ודוניץ חוות גם הן ירידה חדה: פרשקובסקי ירדה מ-46 ל-24 דירות, ודוניץ צנחה מ-55 ל-12 דירות בלבד.
סביבת הריבית הגבוהה, שהמשיכה להעיב על יכולת הלקוחות ליטול משכנתאות בהחזרים סבירים, פגשה מגבלות רגולטוריות חדשות מצד המפקח על הבנקים, שהגבילו את גמישות מבצעי הקבלנים. המשמעות הייתה ירידה חדה בקצב העסקאות לעומת הרבעון המקביל, גם בפרויקטים שבהם נרשם ביקוש גבוה בשנים קודמות.
לכך נוספה ההסלמה הביטחונית בסוף חודש יוני מול איראן, שיצרה חוסר ודאות כלכלי והובילה לקיפאון נוסף בשוק, אם כי צריך לזכור
כי מדובר בשבועיים לקראת סוף הרבעון, כך שההשפעה הייתה מוגבלת. השילוב בין עלויות מימון גבוהות, מגבלות אשראי וחששות ביטחוניים הפך את הרבעון לחלש במיוחד, כאשר גם חברות חזקות עם צבר פרויקטים רחב, דוגמת אזורים, דמרי ואקרו, לא הצליחו להציג קצב מכירות סביר ביחס לעבר.
למעשה, מבצעי השיווק, שהיו עד כה כלי מרכזי להמרצת מכירות, איבדו חלק ניכר מהאפקטיביות שלהם, והחברות נאלצו להמתין לפתיחת פרויקטים חדשים כדי לחדש את המומנטום.
- אמות פותחת את השנה ביציבות, אך שומרת על תחזית שמרנית
- המשקיעים החדשים - כך נראית הדרך של הצעירים להיכנס לשוק הנדל"ן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חולשה בת"א
אחת הנקודות הבולטות בדוחות היא החולשה של החברות שמרב פעילותן מתרכזת
בתל אביב. מחירי הדירות הגבוהים בעיר מתורגמים למשכנתאות כבדות והחזרים חודשיים משמעותיים, מה שהופך את הרכישה לאתגרית במיוחד בסביבת ריבית גבוהה. התוצאה: קצב המכירות בתל אביב נחתך בצורה חדה יותר לעומת אזורים אחרים, גם בפרויקטים מבוקשים. חברות כמו אקרו וחג׳ג׳,
שמחזיקות צבר גדול של פרויקטים במרכז העיר, חוות מצד אחד פוטנציאל תשואה גבוה אם השוק יתאושש, אך מצד שני נושאות על גבם פרופיל סיכון גבוה, שכן כל האטה נוספת ברכישת דירות יוקרה או במרכז תל אביב משפיעה ישירות על תזרים המזומנים שלהן. שתיהן חוו ירידה של 63% במכירות
במחצית הראשונה של 2025 לעומת המקבילה בשל ריכוז הפרויקטים בת"א. במילים אחרות, החשיפה לתל אביב מעניקה אפסייד משמעותי בעת עלייה בביקושים, אך בתקופה של לחץ מימוני וחוסר ודאות כלכלית היא עלולה להפוך למלכודת נזילות.