הצפת ערך: פז מתכננת לפצל את תחום הנדל"ן לחברה נפרדת
הסכסוך המתמשך בחברת פז נפט לקראת סיום. החברה מעדכנת כי מתנהל מו"מ עם המנכ"ל, יונה פוגל על פרישה במהלך 2020. המו"מ מתנהל לבקשת פוגל ככל הנראה על רקע מתיחות בין פוגל ליו"ר החברה אברהם ביגר. בתגובה לדיווח מניית החברה עולה ב-4.5%.
הבקשה לפרישה מגיעה על רקע דיווחים על מתיחות בין פוגל ליו"ר החברה החדש אברהם ביגר, ששימש בעבר גם כמנכ"ל החברה.
המתיחות נבעה גם מהשינוי המבני בחברה שפוגל רצה בו חלקית, בעוד ביגר היה בעדו - מדובר בשינוי מבני לפיצול פעילות החברה למספר חברות, תוך כדי התמקדות של כל חברה בתחום ייחודי. כיום בגלל שפז מורכבת ממספר תחומים - בתי זיקוק, תחנות דלק, רשת YELLOW, נדל"ן, תחנות כח ועוד; השוק, ככל הנראה, מתמחר אותה בחסר.
פז נסחרת בבורסה אחרי העלייה היום בשווי של 5.1 מיליארד שקל, בעוד הונה העצמי מסתכם ב-4 מיליארד שקל. החברה הרוויחה בשנת 2018 מעל 400 מיליון שקל על הכנסות מצרפיות של 14.1 מיליארד שקל. במחצית הראשונה נרשמה ירידה בהכנסות ל-6.6 מיליארד שקל לעומת 6.7 מיליארד שקל, והרווח ירד בהתאמה. הרווח התפעולי ירד ל-252 מיליון שקל לעומת 340 מיליון בתקופה המקבילה.
הרווח הנקי ירד ל-134 מיליון שקל לעומת 167 מיליון בתקופה המקבילה. אמנם מדובר בירידה משמעותית, אבל בהנהלת פז אופטימיים - מעבר למרווח הזיקוק שמשתפר, החברה נקטה במהלכים אסטרטגיים בכל התחומים כדי לשפר את הרווח, כשבמקביל החלה בתוכנית השבחה לנדל"ן שברשותה, ומדובר בנדל"ן בהיקף של מיליארדים.
- פז צפויה להפחית כ-210-190 מיליון שקל משווי בית הזיקוק באשדוד
- נעילה מעורבת: ת"א 35 ירד ב-0.7%; מדיגוס זינקה ב-30%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפיצול צפוי להציף ערך
פיצול החברה למספר חברות, אמור להציף את ערך הנדל"ן שלא מתבטא בשווי השוק (וגם לא בדוחות הכספיים). פז מחזיקה בשטחים נרחבים (תחנות הדלק ושטחים נוספים) במקומות אטרקטיביים כשתוכנית הפיתוח שלה לנכסים היא קבלת תב"ע מורחבת ובנייה למשרדים ולמגורים או מכירה המקרקעין. ערך הנדל"ן על פי הערכות בשוק עשוי להיות גבוה מ-2 מיליארד שקל, מדובר על השבחה של 500 מיליון שקל ומעלה לעומת הרשום בדוחות.
מעבר לכך, השוק מתקשה לתמחר חברת אחזקות כמו פז, ולרוב חברות אחזקה נסחרות בדיסקאונט (הנחה על השווי הנכסי). מכאן שפיצול החברה יטיב עם מחזיקי המניות. פז נזכיר, היא חברה ללא בעל שליטה. בפועל, הגופים המוסדיים הם השולטים בה, וכמובן שהם ירצו לראות השבחת ערך מהירה.
הפיצול הצפוי מתבטא כאמור כבר בבורסה - מניית החברה מזנקת מהשפל של השבועות האחרונים (ראו גרף)
- 2.אחד 19/09/2019 09:05הגב לתגובה זולא לומדים מטעויות של אחרים
- 1.אנונימי 18/09/2019 16:31הגב לתגובה זולהפריד נדלן לחברה נפרדת יוצא ניגודי עניינים ברורים- ראו את מגה עם אלון בריבוע נדל"ן. יהיה ויכוח תמידי בין העלאת שכר דירה ושערוכים בהמשך לזה לבין התחנות דלק שירצו שלא יקחו לה את כל הרווח .בכל העולם הניסיונות של הפרדת עסקים תפעוליים לנדל"ן ותפעול נכשלו מאותן סיבות של ניגודי עניינים והחברה התפעולית שאין לה את הנדל"ן לבסוף מגיעה למקום לא כולל שחלק גדול הגיעו לפשיטת רגל -חומר למחשבה

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה
חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל).
נזכרנו בראיון הזה בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק.
לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):
המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.
- רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%. זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה
חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל).
נזכרנו בראיון הזה בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק.
לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):
המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.
- רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%. זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.
