מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

שנה חדשה, צרות ישנות: האם בואינג תצא מהמשבר?

בעוד שצי מטוסי ה-737 MAX שלה עומד מקורקע ברחבי העולם, בואינג תתמודד עם חקירות על מטוסים אחרים שלה, תחרות חזקה, האטה כלכלית אפשרית, והמשך אי אמון בכל הענף
נועם בראל | (1)
נושאים בכתבה בואינג

התאריך בלוח השנה אולי השתנה, אך גם בשנת 2020, חברת התעופה האמריקנית, בואינג, תתמודד עם אותה בעיה: מתי, ואם בכלל, צי מטוסי ה- 737 MAX שלה ייחשב שוב בטוח לטיסה.  

בעוד שצי המטוסים שלה עומד מקורקע ברחבי העולם, בואינג מתמודדת עם חקירות על מטוסים אחרים שלה, תחרות חזקה, האטה כלכלית אפשרית, והמשך אי אמון בכל הענף, כך שגם בעוד עשר שנים בראש החברה, למנכ"ל הנכנס דייויד קאלון תהיה מספיק עבודה על הראש.

ועם זה לא מספיק, למרות מינוי המנכ"ל החדש, החברה עדיין עומדת בפני שאלות קשות בנושאי ניהול, צוות ההנדסה המואשם בליקויים, והפיקוח (או היעדר הפיקוח) על ידי הדירקטוריון. החברה תהיה אחראית גם על תשלומי פיצויים של מיליארדי דולרים ללקוחותיה ולמשפחות של נפגעי התקלות במטוסי ה-737.

למרבה האירוניה, בואינג, חברה שחרטה על דגלה את המצויינות ההנדסית, מתמקדת לאחרונה בקיצוץ בעלויות, כאשר היא עשויה להפסיד 10 מיליארד דולר על הצרות שנגרמו לה בגלל הנדסה לקויה. מאז שנת 2018, כאשר התרחשה ההתרסקות הראשונה ב- 737 MAX, בואינג הציגה "היעדר מנהיגות, היעדר אסטרטגיה וחוסר יכולת לתקשר," אמר ריצ'רד אבולעפיה, מחברת הייעוץ לתעופה Teal Group.

ועם זאת, ברור שהנושא מספר אחת לטיפול נותר חוסר הוודאות סביב מטוס ה-737 MAX, כאשר למעלה מ -400 מהמטוסים הושעו על ידי איגוד התעופה האמריקני (FAA) מאז ה- 13 במרץ, 2019 בגלל בעיות שדווחו במערכת בקרת הטיסה שלו.

גם אם התיקונים של בואינג יאושרו על ידי ה- FAA ועל ידי גופי תעופה עולמיים אחרים, אמריקן איירליינס הסירה את המטוב מלו"ז הטיסות שלה עד 7 באפריל, סאות'ווסט הסירה אותו עד ה-13 באפריל, ויונייטד איירליינס הסירה אותו עד ה-4 ביוני.

המשבר בחברה הוביל בסופו של דבר לפיטוריו של המנכ"ל מוילנברג, כמו גם לשאלות על כמה "פיקוח על העבודה" התיר ה-FAA לבואינג, תביעות ממשפחות הקורבנות, מחברות התעופה, ומטייסים ודיילים בחברה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

נושאים אלה ואחרים יהפכו את 2020 לשנה מאתגרת במיוחד עבור בואינג. אך עם זאת, אסור לשכוח שמדובר בחברה נהדרת, עם מאה שנות הישגים בתכנון וייצור מטוסים, אשר שרדה תהפוכות בתעשייה, מלחמות ואינספור משברים. דבר אחד בטוח - תהליך השבת אמון הוא תמיד קשה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עדית מנור 05/01/2020 15:08
    הגב לתגובה זו
    בתביעה של חישולי כרמל ייתגלו כל הבעיות להתרסקויות מטוסים.
איתי בן זאב. קרדיט: Xאיתי בן זאב. קרדיט: X

אקזיט של מילארד שקל על ההשקעה במניית הבורסה

מנדי הניג |

קרן מניקיי  שהחזיקה בעבר כ-20% ממניות הבורסה לניירות ערך בת"א, השלימה מכירה כוללת של כל החזקותיה בתמורה מצטברת של כ-1.1 מיליארד שקל. המכירה האחרונה, בהיקף של 5.6% מהמניות תמורת כ-400 מיליון שקל, בוצעה לגופים מוסדיים מקומיים וזרים והביאה לסיום אחזקתה של הקרן בישראל.

האקזיט של מניקיי מהווה תשואה פנמנלית: הקרן רכשה את מניות הבורסה באוגוסט 2018 תמורת כ-110 מיליון שקל בלבד, לפי שווי חברה של כ-550 מיליון שקל. היא הרוויחה פי 11 על ההשקעה במניית הבורסה. השווי של הבורסה היום הוא פי 7.2 - פי 13 מהשווי ו היא השקיעה.

במהלך השנים ביצעה מניקיי מספר מכירות חלקיות. בתחילת 2025 היא מכרה 4.8% ממניות הבורסה לבורסה עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, מהלך בעייתי שבעצם סידר לה מחיר טוב על חשבון המשקיעים הקיימים.סוג של "חילוץ" ההשקעה על ידי הנהלת הבורסה. ביולי מכרה הקרן מניות נוספות בהיקף של כחצי מיליארד שקל וכעת היא מחסלת את ההחזקה.


הבורסה בת"א מתנהלת ללא גרעין שליטה כשלמעשה היא ביטוי לשלטון המנהלים. איתי בן זאב, המנכ"ל בעצם שולט בחברה בפועל. זה עלול לייצר חיכוך בין בעלי המניות לבין המנהלים, כשלעיתים האינטרסים לא משותפים.

הבורסה לניירות ערך סיימה את הרבעון השני של 2025 עם תוצאות מרשימות שמוכיחות שהשוק הישראלי ממשיך לשגשג למרות האתגרים. הרווח זינק ב-80% לכ-43.6 מיליון שקל, לעומת 24.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. גם ההכנסות עלו בקצב של 29% ל-136.1 מיליון שקל. ה-EBITDA המתואם עלה ב-56% ל-71.6 מיליון שקל, ושולי הרווח השתפרו מ-43.6% ל-52.6%.

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוזדניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוז
ראיון

מנכ"ל הקרן שעשתה 120% ב-3 שנים חושף את הסודות

דניאל לייטנר לקח את הקרן של תמיר פישמן מאפס ל-1.5 מיליארד שקל - בדרך הוא פגש את הקורונה, מהפיכה משפטית, מלחמות בעזה וטילים מאיראן - עדיין הוא פרו-שוק: מאמין בסקטור האנרגיה (דלק ונאוויטס) חותך פוזיציות כשמנכ"לים נוטשים; וגם - האם הורדת ריבית תמנע את הקריסה של הנדל"ן?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה תמיר פישמן ראיון

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, לקח את קרן המניות של בית ההשקעות מאפס עגול ליותר מ־1.5 מיליארד שקל בשווי נכסים. ומה שמדהים זה שזה קרה תוך כדי רצף של טלטלות. מהקורונה דרך המהפכה המשפטית ועד המלחמה בעזה וטילים מאיראן ובכל זאת הקרן מציגה בשלוש השנים האחרונות תשואה של יותר מ־120%, שזה לא רק הכי טוב בשוק אלא אפילו עוקף את מה שהביא ה-S&P בתקופה הזאת. בנוסף, חשוב לציין שלכל בית השקעות יש קרנות מוצלחות יותר וכאלו שפחות, לא באנו לנתח את המכלול כולו אלא להבין איך לייטנר הצליח לקחת את הקרן המנייתית לרמות כאלו גבוהות.

השאלה הכי בוערת שנדרשנו אליה הייתה כמובן לאיך הוא מתייחס כמנהל השקעות אל "נאום הספרטה" של נתניהו שאותו הוא הגדיר כ"לא חכם ולא במקום", והוסיף והזהיר שמסרים על "מדינת ספרטה" יכולים להחריף את הלחץ הבינלאומי על ישראל ולקבל גם ביטוי בשוק המקומי. 

וכדאי שנקשיב לו. במהלך השנים לייטנר צבר תובנות על מה כדאי - ובעיקר על מה לא כדאי - לעשות. "בהשקעות יותר חשוב זה מה לא לקנות מאשר מה לקנות" וכשמדברים איתו הוא לא מסתיר את ההעדפות שלו: להשקיע באנרגיה, כמו בדלק ובנאוויטס, לזהות בזמן את החולשה של סקטורים בעייתיים כמו נדל"ן, ולהיות עם יד על הדופק כל הזמן. אחד הכללים שהוא פיתח לאורך הדרך הוא "פרדוקס המנכ"ל העוזב" זאת אומרת שכשמנכ"ל עוזב בשיא זה הזמן גם שלנו לממש - ככה עשתה הקרן בנייס כשברק עילם פרש, באייל טרייבר במיטרוניקס וגם בפנינסולה. ואם כבר הזכרנו את נייס - הוא עוקב מקרוב אחרי חברות הצמיחה כמו מאנדיי וגם נייס, הוא מסתכל על מהפכת ה־AI ותוהה בקול האם המודלים העסקיים של החברות האלה בכלל מסוגלים לשרוד כיום "אפשר לשכפל את מאנדיי בעשר דקות".

אבל אם תשאלו אותו איך עושים כזאת תשואה בכזאת סביבה עסקית? התשובה תהיה שאין קסמים, יש עבודה קשה והרבה. לייטנר מנהל את הקרן בגישה שמזכירה יותר כמו פרייבט אקוויטי מקרן נאמנות. הוא קופץ ממשרד למשרד ולא מסתמך רק על ניתוח המספרים שהחברות מנדבות. הוא פוגש בהנהלות, עושה שיחות עם מתחרים ויורד לשטח כל הזמן.


אני רוצה להתחיל עם ההסתכלות שלך על הנאום של ראש הממשלה מזווית כלכלית אם שמים את הפוליטיקה בצד מה זה עושה לנו?