אלביט מערכות, חייל
צילום: יח"צ
ראיון

"לאלביט מערכות יש פוטנציאל אדיר לשנים הקרובות"

יוסי גספר, סמנכ"ל הכספים של אלביט מערכות: "לא צריך לבחון אותנו לפי רבעון אחד אלא לפי 5 רבעונים. אנחנו בונים פוזיציות מול הלקוחות שילוו אותנו שנים קדימה. ברבעון הזה נמשכה הצמיחה האורגנית - שליש מהצמיחה היא אורגנית ושני שליש זה החיבור של תע"ש" 
איתן גרסטנפלד | (7)
נושאים בכתבה אלביט מערכות

מניית אלביט מערכות 0.79% יורדת בכ-3% על רקע התוצאות שנתפסות כחלשות (בהמשך על רקע הראיון, מניית החברה עלתה וסגרה בעליה קלה). בשנה האחרונה עלתה המניה ב-23% לרמת שיא שמבטאת שווי של 24.5 מיליארד שקל. החברה היא מהחברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ומהצומחות שבהן, וזו אולי הסיבה שהשוק מתמחר אותה לפי מכפיל רווח יחסית גבוה (כ-25).

בשיחה עם סמנכ"ל הכספים של החברה, יוסי גספר, עולה תמונה ורודה - "לא צריך לבחון אותנו לפי רבעון אחד אלא לפי 5 רבעונים. אנחנו בונים פוזיציות  מול הלקוחות שילוו אותנו שנים קדימה. ברבעון הזה נמשכה הצמיחה האורגנית - שליש מהצמיחה היא אורגנית ושני שליש זה החיבור של תע"ש.

"תעש הורידה לנו את הרווחיות הגולמית ברבעון, אבל אנחנו מאוד אופטימיים לגבי הסינרגיה ממנה, ונעלה את הרווחיות שלה. ובכלל – אלביט מערכות נמצאת במקום מאוד טוב, יש לנו פוטנציאל אדיר לשנים הבאות".

איפה אלביט מערכות תהיה עוד 5 שנים?

"אני אופטימי. אם היית שואל אותי לפני 5 שנים, לא הייתי חושב שנגיע לאן שהגענו והייתי פחות אופטימי. עכשיו אני רואה הרבה כיוונים טובים. המצב של החברה טוב מאוד, והכיוונים שאליהם היא פונה, הטריטוריות הגיאוגרפיות, גדלים במקביל לגידול בתקציבי הביטחון לרבות תקציבי ביטחון הפנים, וזה מחלחל לצבר שלנו ויתבטא בתוצאות העתידיות שלנו. המיקום של אלביט תלוי במספר דברים, כמובן במה שאנחנו עושים, אבל גם בסביבה הגיאו-פוליטית, כרגע אנחנו חיים בסביבה תומכת. אם המצב לא ישתנה דרמטית אני מניח שמה שראינו עד עכשיו נראה גם בעתיד - המשך גידול".

איך הסביבה הנוכחית שלכם?

"בסביבה הנוכחית, אחד הדברים החשובים ביותר, הוא לכבוש פוזיציות אצל הלקוחות, שילוו אותנו הרבה שנים קדימה. כשנכנסים לשוק עם מוצר מסוים לא משנה אם זה מטוס טנק או מל"ט זה ילווה את החברה אסטרטגית תקופה ארוכה. לכן זו האסטרטגיה שהחברה נוקטת בה בשנים האחרונות, רואים את זה בהשקעות במו"פ, שיווק וגידול בהון החוזר הנדרש, בכדי לספק את הפעילות הזאת". 

"אנחנו כחברה ביטחונית עוסקים בפרויקטים ארוכי טווח, מערכת קשרים של ספק-לקוח לטווח הרחוק. אנחנו מספקים מוצרים ביטחוניים וזה לא דבר חריג שמערכת קשרים נמשכת עשרות שנים". 

רשמתם גידול בהכנסות ממה זה נבע?

"כשמסתכלים על השווקים השונים, ארה"ב כמובן מובילה ומבחנתנו היא השוק הכי חשוב הגענו ברבעון הנוכחי ל-30% מכירות בשוק האמריקאי, מדובר במכירות שיא. לגבי הצמיחה, היא נבעה בעיקר מהחיבור של תעש, שלא הופיעה ברבעון המקביל. אני מעריך שבערך שני שליש הם כתוצאה מצירוף תעש, והיתר מגיע מצמיחה אורגנית.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"הסביבה העסקית שבה אנחנו פועלים חיובית מאוד, לאור הצמיחה בתקציבי ביטחון לרבות תקציבי ביטחון פנים. אלו תקציבים שמזינים את העסקים שלנו ברוב העולם, כשארה"ב מובילה, אבל גם באירופה ובמזרח הרחוק בהחלט יש צמיחה בתקציבים".

מה קרה לרווח והרווחיות הגולמית?

"החולשה של הרבעון מתחילה מכך שהרווח הגולמי ירד. הוא ירד משתי סיבות עיקריות, ראשית הרווח הגולמי של תעש נמוך משל יתר הקבוצה. שנית, באופן ספציפי ברבעון הנוכחי יש מיקס של פרויקטים שהם ברווחיות נמוכה יותר. שני הדברים הללו התחברו יחד וזה זרם למטה, לשורה התחתונה. 

"אני חושב שהתכנית הרב שנתית שלנו תביא את הפירות, והרווחיות הגולמית של תעש תטפס למעלה לרמות דומות ליתר הקבוצה". 

התכנית שאתה מדבר עליה תכלול רה ארגון בתעש?

"מבחינת פיטורים, מימשנו את הדברים שסוכמו עם ההסתדרות, הממשלה וועד העובדים. עשינו שינוי גם במבנה הארגוני של החברה, שיהיה יותר מכוון עסקי. בנוסף, אנחנו עושים פעילות אדירה לקידום מוצרי תעש בשווקים בינלאומיים. כיום, תעש מוכרת 80% בארץ ו-20% בחו"ל בניגוד לאלביט שאצלה המצב הפוך. לכן, אחד השינויים האסטרטגים בתעש, הוא להרחיב את השווקים הבינלאומיים. אנחנו מתחילים לראות דברים חיוביים בווקטור הזה".

אחרי התוספת של תעש יש רכישות נוספות בקנה?

"חלק מהאסטרטגיה שלנו היא, לראות איפה אפשר לחזק את הפרוטפוליו שלנו, ואיפה אנחנו יכולים לחזק את הפוזיציה שלנו בשווקים, זה מה שדוחף אותנו לרכישות. אנחנו ממשיכים לחפש, יש לנו מאזן טוב ומקורות תקציביים לרכישה, אם נמצא דברים שעונים לקריטריונים הללו בהחלט נרכוש".

קניית חברות ממשלתיות שיופרטו עומדת על הפרק?

"ההפרטות הממשלתיות מלוות אותנו עשרות שנים, רק הסיפור של תעש לקח בערך 15 שנה, המו"מ והוויכוחים לקחו 2.5-3 שנים. אנחנו לא יודעים מה הדינמיקה בדברים שקורים בארץ וקשה לחזות אותם. כרגע הפוקוס שלנו הוא דווקא יותר ארה"ב ואירופה".

מה הם מנועי הצמיחה של אלביט?

"העולם הולך למספר כיוונים, כיוון ראשון הוא של מערכים לא מאוישים, בכדי להוריד עלות וסיכון מבני אדם. זה מאפשר ורסטיליות בטיפול של איומים, זה נכון באוויר, ביבשה וגם בים".

"הכיוון השני הוא תחום ה-AI, בינה מלאכותית, בכדי להוריד עומס מהמפעיל של המערכת, מנסים לעשות מערכות אוטונומיות ככל האפשר, שיאפשרו לקבל החלטות בזמן קצר".

 

"הכיוון השלישי הוא אבזור החייל, מאחר והאלקטרוניקה זולה וקלה כמו גם מקורות אנרגיה קלים, יש דברים שאתה יכול לספק ברמת החייל. בעבר, הדבר לא התפשר כי החייל לא היה מסוגל לסחוב. בראייה קדימה החייל הוא מכונה מתוחכמת עם המון אלקטרוניקה".

"הכיוון הרביעי הוא, העברת אינפורמציה בקצב מהיר והרחבת רוחב הסרט. מאחר וכמות האינפורמציה כל כך גדולה מערכות התקשורת עמוסות מאוד, לכן נצרכת גם יצרית זיכרון, וקישוריות בין החייל למפקדה. כל זאת בנוסף לתחום החימוש החכמים, היום חימושים חייבים להיות מאוד מדויקים, גם בזמן וגם במקום בכדי למנוע פגיעה בחפים מפשע".

יש לכם מוצר שמבחינתכם הוא גולת הכותרת?

"אחד הדברים שמאפיין אותנו לטוב ולרע הוא, שגם במוצרים וגם בטריטוריות שבהן אנו פועלים אין לנו משהו שהוא מרכז הקופה. אנחנו מאד מבוזרים, כל תחום שאנחנו עוסקים בו אנחנו מהחברות המובילות. גם בתחום הלוקחות אין לנו לקוח מוביל".

בכדי לקבל כמה מוצרים יש לכם? מול כמה חברות אתם עובדים?

"עם הווריאציות השונות יש לנו אלפי מוצרים, מבחינת לקוחות יש לנו מאות לקוחות בו זמנית, חלק מתחלפים וחלק גדול נשארים לזמן ארוך. אני מעריך ש-80% מהחברות נשארות איתנו לטווח הארוך". 

מהם השווקים המרכזיים בחו"ל בהם אתם פועלים? 

"מבחינת השווקים המערביים זה ארה"ב ומדינות נבחרות באירופה, ואוסטרליה. בנוסף, הודו הוא שוק חשוב מאד, ואנחנו מוכרים שם מגוון מוצרים רחב באופן יפה. במזרח הרחוק יש את דרום קוריאה, ועוד מספר מדינות בדרום מזרח אסיה".

איפה אלביט ממוקמת אל מול החברות האחרות בתחום?

"יש מספר מצומם של חברות גדולות, עם מכירות של מעל 10 מיליארד דולר, כמו בואינג לוקהיד מרטין ואחרות. מתחתם יש את החברות הבינוניות שהן בין 1 ל-10 מליארד דולר, אנחנו שם עם ערך של 7 מיליארד, אין הרבה חברות בממדים האלו. מתחתם יש את האחרות שהם קטנות יותר. בשנים האחרונות אנחנו עדים לפעילות אינטנסיבית של מיזוג בין חברות".

אלביט מערכות עשויה להימכר? 

"אנחנו תמיד נחשבים חברה אטרקטיבית מאוד, בגלל הזריזות, הטכנולוגיה המתקדמת  הפתרונות הייחודים והבאלנס בכל העולם - אנחנו מפוזרים, ולכן הסיכון שלנו יותר נמוך. מצד שני, אנחנו חברה ביטחונית ישראלית, לקנות אותנו זה לא תהליך פשוט. הדברים לא היו רלוונטיים עד עכשיו למרות שאנחנו ביחסים מצוינים עם החברות הגדולות שחלקן לקוחות שלנו".

אתם נסחרים במכפיל רווח גבוה יכול להיות שזה מפחיד את המשקיעים?

"קטנותי מלהתייחס למחיר המניה, אבל הדבר שמאפיין אותנו הוא הדינמיקה של הארגון. קצב הצמיחה והסיכון היחסית נמוך שלנו בגלל הפיזור היחסית גדול בטריטוריות השונות ותחומי העסקים שבהם אנו עוסקים".

התוכנית שלכם דורשת מזומנים, אתם מתכננים הנפקה בקרוב?

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ממשיכים עם אותם ... 27/11/2019 09:09
    הגב לתגובה זו
    עד שהמניה לא תחטוף מכה כבדה לא יתחילו לנהל את העניינים כמו שצריך.
  • 6.
    חברה טובה מניה יקרה (ל"ת)
    דני 26/11/2019 18:27
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אחלה ראיון, חברה מצויינת (ל"ת)
    בני 26/11/2019 17:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אור 26/11/2019 13:44
    הגב לתגובה זו
    חברה טובה
  • 3.
    תומר 26/11/2019 13:35
    הגב לתגובה זו
    השאירו בתעש מנהלים ועובדים כושלים,הגיעו יותר יועצים מעובדים,לקחו כיועצים עובדים לשעבר(אם קשרים במקמות הנכונים)מקבלים גם פנסיה וגם שכר ענק כיועצים,הם אלו שגורמים להפסדים הענקיים תומר
  • 2.
    אלביט 26/11/2019 13:28
    הגב לתגובה זו
    יודעת גם לרדת יפה,מראיינים מנכ"ל שאופטימי בשיא!?!?!?!!
  • 1.
    ישראל 26/11/2019 12:12
    הגב לתגובה זו
    בממוצע הוא כ 9% אך שערי הבורסה עולים בכפולות מהרווח השנתי הממוצע.
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 2.09%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף

יו"ר נקסט ויז'ן: "יהיו עוד הזמנות גדולות לא יודע אם כזאת, אבל הביקוש מאוד חזק"

"אין הבעת אמון גדולה יותר מלקבל הזמנה כזאת; הלקוח אומר, אני סומך עליכם שתדעו לספק בהיקפים כאלה" יו"ר נקסט ויז'ן חן גולן מתייחס לעסקת הענק "היתרון של נקסט ויז'ן הוא לא רק טכנולוגי, אלא גם ביכולת לדלבר מהר ובכמויות" האם המגמה תמשיך? "אנחנו רואים את 'אפקט פוטין' שהראה שגם כדי לתחזק שלום צריך צבאות חזקים"

נקסט ויז’ן נקסט ויז'ן 11.92%   דיווחה על הזמנה גדולה במיוחד, בהיקף של כ-76.8 מיליון דולר, מלקוח קיים, לרכישת מצלמות מתוצרתה, עם אספקה מדורגת עד סוף 2026. להזמנה צורף גם מנגנון שדרוג שעשוי להגדיל את היקפה בעוד עד כ-3 מיליון דולר. העסקה הזו מצטרפת להזמנה נוספת שעליה דיווחה החברה רק בשבוע שעבר, בהיקף של כ-9.6 מיליון דולר, כך שבתוך שבוע צבר ההזמנות החדש של נקסט ויז’ן מתרחב בעשרות מיליוני דולרים. 

עד כמה זה משמעותי? בין ינואר לספטמבר השנה רשמה נקסט ויז’ן הכנסות של כ-120 מיליון דולר, כך שההזמנות שעליהן דווח בימים האחרונים משקפות לבדן שוות לכ-86% מהשורה העליונה שנרשמה בתשעת החודשים הראשונים של השנה. מה שמיוחד בהזמנה הזאת הוא לא רק הגודל שלה אלא גם מועד האספקה, כל ההזמנה תסופק בתוך 2026, וזה לוח זמנים מאוד קצר. בתעשייה הזו, אחד היתרונות הכי משמעותיים הוא היכולת להבטיח אספקה מהירה. היכולת של נקסט ויז’ן לספק במועדים קצרים נותנת לה יתרון תחרותי מובהק מול מתחרות, והלקוחות סומכים עליה בעניין הזה. זה משהו שמחזק את הפעילות שלה גם לשנים הבאות. כדי להבין איך העסקה הזאת תשפיע על חברת המצלמות המיוצבות, שהמניה שלה כבר הספיקה כמעט לשלש את ערכה רק השנה, ולזנק יותר מ-1900% מ-3 שנים, דיברנו עם יו"ר נקסט ויז'ן חן גולן.


איך אתה מתאר את העסקה, ומה מייחד אותה ביחס לעסקאות קודמות?

"מה שמייחד את העסקה הזאת זה קודם כול הגודל שלה ולוחות הזמנים. מדובר בהזמנה של 76.8 מיליון דולר, לתקופה של כשנה, כשהאספקה כולה אמורה להתבצע בשנת 2026. יש גם אופציה לבצע שינויים שיכולים להגדיל את ההיקף. מעבר למספרים, זו עסקה עם לקוח שאומר בפועל: אני עובד עם נקסט ויז’ן, יש לה מוצרים טובים, ואני סומך עליה שתדע לספק בהיקפים כאלה ובזמנים קצרים. אין הבעת אמון גדולה מזו.

כמה זמן עסקה כזו “מתבשלת”? זה משהו שהיה בפייפליין הרבה חודשים?

"הביצוע הטכני של עסקה כזאת הוא לא תהליך ארוך. מה שחשוב הוא הדרך שהובילה לשם. הקשר עם הלקוח נבנה לאורך שנים. כמעט כל לקוח מתחיל ברכישה של מצלמה אחת או שתיים, מבצע אינטגרציה, בדיקות והפגמות. אם הוא גדל, בונה מוצר תחרותי ומצליח לזכות במכרזים, ההזמנות שהוא מקבל מתגלגלות אלינו. אנחנו מספקים לו את פתרון הווידאו המיוצב, וכך נוצר המעגל".

כלומר, אין כאן מכרז מול ספקים אחרים ברגע קבלת ההזמנה?

"אנחנו לא עושים מכרזים. הלקוחות שלנו הם יצרני הכלים. הם מתמודדים על מכרזים מול הגורמים שמזמינים מהם את הכלים. אחרי שהם זוכים במכרז, הם משרשרים אלינו את ההזמנה, כי המוצר שלנו כבר עומד בדרישות. זה לקוח שעובד איתנו הרבה שנים, מכיר את המוצר, ובשלב הזה רק ביצעה את ההזמנה".