אבי לוי מליסרון
צילום: אביב אברמוב.

מליסרון - תוצאות יציבות ברבעון השני; "אמזון אינה מהווה איום"

מליסרון מדווחת על שיפור קל בתוצאות הרבעון השני והמחצית הראשונה; החברה מתמקדת בהקמה ופיתוח של משרדים שעשויים להניב לה רווחים של מאות מיליוני שקלים
עמית בר | (2)

מליסרון מדווחת על שיפור קל בתוצאות ברבעון השני ובמחצית הראשונה של השנה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

ה-NOI) Net Operating Income) ברבעון השני עלה ל-296 מיליון שקל לעומת 293 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ה-NOI במחצית הסתכם ב-549 מיליון שקל, כמעט זהה ל-NOI  בתקופה המקבילה – 547 מיליון שקל.

ה-FFO) Funds From Operations) הסתכם במחצית ב-356 מיליון שקל, לעומת 345 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, הצליחה החברה להפחית את המינוף שנמדד לפי יחס ההלוואות לסך הנכסים (LTV) מ-53% בסוף השנה שעברה, ל-51.7% בסוף המחצית הראשונה.

בתחום הפעילות המרכזי של החברה – מתחמי קניות אזוריים  (10.9 מיליארד שקל) החברה הציגה, בראייה חצי שנתית, שיפור קל בתוצאות, כשבתחום המשרדים   (3.1 מיליארד שקל) החברה דיווחה על שיפור של 5.6% ב-NOI ל-113 מיליון שקל. בתחום הפעילות השלישי – קניונים מקומיים, קניונים קטנים יותר/ מרכזי קניות (2 מיליארד שקל) דיווחה החברה על ירידה של 4.2% ב-NOI לעומת התקופה המקבילה.

סך נכסי החברה מסתכמים ב-17.7 מיליארד שקל, כ-1.2 מיליארד שקל נכסים בהקמה שעשויים להשביח במקביל להקמתם וליצור לחברה רווחי הון. במקביל יוזמת מליסרון ומפתחת על נכסים נוספים מבנים (בעיקר משרדים).

"אנו רואים בגידול דרך רכישה, ייזום ופיתוח של נכסים את הפוטנציאל הטוב ביותר לצמיחה ולהשאת רווחים ובוחנים הזדמנויות לרכישת נכסים חדשים בפעילויות הליבה של התאגיד", מסביירם מנהלי החברה, "במסגרת זו, החברה התחילה בשנת 2016 בפיתוח הקרקע שנרכשה בספטמבר 2015 במתחם שרונה בתל אביב. החברה קיבלה היתר ראשון לפרויקט וכן התקבל ה המלצת הועדה המקומית להפקדת תוכנית להגדלת זכויות בניה בכ-50 אלף מ"ר נוספים לשימושי משרדים, מסחר ומגורים כך שיוקם מבנה משרדים ומסחר בהיקף של כ-151 אלף מ''ר ובנוסף 10 אלף מ"ר למגורים.

"בשנת 2019 ממשיכה החברה בבניית קומות החניונים בפרויקט שרונה – LandMark ובפארק עופר שער הכרמל ובמקביל מקדמת את בנייתם של בניינים  D-ו C בפארק עופר פתח תקווה במסגרת שלב  ב' של הפרויקט". מדובר על פרוקיטים בשווי של כ-2 מיליארד שקל, שצפוי שעם הקמתם יתרמו רווחי שערוך של כמה מאות מיליונים (משוערכים כיום לפי ריבית היוון של  9.6%).

מליסרון נהנית מזמינות גבוהה לשוק ההון. הגופים המוסדיים מרגישים נוח עם החזקת אגרות חוב של החברה, כשלאורך השנים האחרונות, הריבית האפקטיבית על החוב הלכה וירדה והיא מסתכמת כיום בכ-3%. מנגד, תשואה על הנכסים מסתכמת בכ-7%, כך שלחברה יש רווח של 4%.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מליסרון לא רואה בעיה בשירות החוב בשנים הקרובות תודות לפיזור פירעונות האג"ח בשנים הבאות. כמו כן, חלק גדול מנכסיה אינו משועבד, כך שתיאורטית היא יכולה לשעבדו ולקבל מימון (לצורך מחזור חובות ובכלל).

ומה לגבי האיום הגדול - קניות באינטרנט וכניסת אמזון לפעילות בארץ? ובכן, מליסרון לא מתרגשת מדי. לטענתה היא משתנה בהתאם לצרכי הקהל, ואמזון אינה מהווה איום מהותי על פעילותה.  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סטגנציה -השוכרים כבר לא יכלים לשלם יותר (ל"ת)
    מכאן רק יורדים 12/08/2019 07:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הם משקשקים מאמזון 12/08/2019 03:29
    הגב לתגובה זו
    ימי העושק של הנדלן המשרדי תמו , בקרוב תתחיל ההתרסקות והיא תהיה מפוארת
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.