בשלושת העשירונים התחתונים מוציאים יותר מאשר מרוויחים

רק ל-56% ממשקי הבית בעשירון התחתון יש מחשב בבית, וזאת למרות שמספר הילדים במשפחה עומד על 4.1 בממוצע לעומת 2.7 בממוצע בעשירון העליון. כל הנתונים בפנים
נועם בראל | (3)

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה הבוקר (ד') את ממצאיה הראשונים מסקר הוצאות משק הבית לשנת 2017, מהם עולה כי ההכנסה הכספית נטו לחודש למשק בית היא 16,518 שקל וההוצאה הכספית היא 13,114 שקל לחודש - כלומר כ-80% מההכנסה.

על פי נתוני הלמ"ס, הפערים בין העשירון העליון לתחתון בהכנסות הכספיות נטו גבוהים הרבה יותר מהפערים בהוצאות הכספיות, וזאת כאשר העשירון העליון מכניס פי 7.4 יותר מהעשירון התחתון ומוציא פי 2.3 יותר מהעשירון התחתון. בנוסף, על פי הנתונים, ההוצאה הכספית של משקי הבית בשלושת העשירונים התחתונים למעשה גבוהה מהכנסתם, כאשר העשירון התחתון מוציא כמעט פי 80% יותר ממה שהוא מכניס. 

הכנסה כספית נטו והוצאה כספית בעשירונים של משקי בית 

  קרדיט: הלמ"ס

למרות הפערים הגדולים, מהנתונים עולה כי ההכנסה הנמוכה לא עוצרת מהעשירון התחתון להרחיב את מספר הנפשות במשפחה, וזאת כאשר בחמישון התחתון הממוצע הוא 4.1 נפשות במשפחה לעומת כ-2.7 נפשות בממוצע בחמישון העליון. הדבר מתבטא גם בסוג ההוצאות, כאשר יותר מרבע מההוצאה החודשית של החמישון התחתון (26.5%) הייתה על מזון והלבשה והנעלה, לעומת פחות מחמישית (17.2%) בחמישון העליון.

הפערים הגדולים בין העשירונים מורגשים היטב כאשר מגיעים לבחון את המוצרים בבעלותם, ושם התמונה הרבה פחות נחמדה. מהנתונים עולה כי רק ל-56% ממשקי הבית בעשירון התחתון יש מחשב בבית - נתון מדאיג לכל הדעות - וזאת לעומת כ-92.2% ממשקי הבית בעשירון העליון, ונציין כי 63% ממשקי הבית בעשירון התחתון הם עם ילדים לעומת כ-21% בלבד בעשירון העליון. 

 

עוד עולה מנתוני הרכב ההוצאות החודשי כי בכל העשירונים כ-25% מההכנסה הולך לתשלום הוצאות דיור וכ-10% הולך לתחזוקת הדירה ומשק הבית. הפערים מתרחבים, ובצורה מפתיעה יש לומר, כשמגיעים לדברים בסיסיים יותר, כגון מזון, עליו מוציא העשירון התחתון כ-22.7% מהכנסותיו, לעומת כ-14.3% בלבד בעשירון העליון. בקטוגריית תחבורה ותקשורת הנתון בדיוק הפוך, כאשר בעשירון העליון מוציאים כ-24% מההכנסה לעומת כ-14% בלבד בעשירון התחתון.

הרכב ההוצאות הממוצע של משקי הבית 

  קרדיט: הלמ"ס

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    האשם תמיד 12/12/2018 16:07
    הגב לתגובה זו
    האבות הגרושים נדרשים לשלם מעבר למשכורתם כדי לסבסד הצריכה של האמהות- ולאף אחד לא צורם שמסתכלים על נתנוי אלימות נגד נשים ועוצמים עין מכמות האבות המתאבדים
  • 1.
    העשירונים התחתונים מורכבים מחרדים וערבים שחיים מקיצבאות (ל"ת)
    מחשב לא נמצא כעיקרון 12/12/2018 13:17
    הגב לתגובה זו
  • וגם סמארטפון לא נמצא 12/12/2018 14:44
    הגב לתגובה זו
    הם גם חיים מתרומות, עזרה הדדית מהקהילה ובקושי משלמים מס (חלקם גם מתעסקים הרבה במזומן כך שגם את ההכנסות האמיתיות לא נכנסות לטבלה) המצב בארץ מעולם לא היה טוב יותר! רמות אבטלה נמוכות ביותר ואחת הנמוכות בעולם, חברות נואשות למצוא עובדים, בעצם מי שמחפש עבודה תוך שעה צריך למצוא. מפה אפשר רק לרדת השאלה מתי...
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?