לא להאמין: למרות המשבר - בונוסים חולקו למנהלי אל על

גיא בן סימון | (15)
נושאים בכתבה אל על

למרות השנה הקשה שעברה על חברת התעופה אל על, במהלכה ניהלה משבר מתוקשר עם הטייסים ברקע לחידוש הסכמי השכר, החברה הודיעה על בונוסים לבכירים בגין ביצועי שנת 2016.

נזכיר כי המשבר בין אל על לטייסים הביא ללא מעט ביטולי טיסות (שאילצו את החברה לחכור מטוסים זרים על מנת לספק שירות ללקוחות), ואף הכתיר את אל על כחברת התעופה הגרועה ביותר בעולם (לפי 'בלומברג') בהתחשב בזמן ההמתנה לטיסות. עם זאת, דירקטוריון החברה אישר מענקים שמנים ל-5 הבכירים בחברה.

מנכ"ל החברה, דוד מימון, יקבל מענק של 2.1 מיליון שקל; היו"ר עמיקם כהן שפרש צפוי לקבל מענק של 1.08 מיליון שקל; טל בקר, (אשר כיהן כסמנכ"ל המבצעים של החברה עד לחודש דצמבר 2016) יקבל מענק של 237 אלף שקל; שלום זהבי (אשר כיהן כסמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים של החברה עד לחודש דצמבר 2016), צפוי לקבל מענק של 420 אלף שקל; וחנן מטסרו (סמנכ"ל משאבי אנוש ומנהל אשר אמור לסיים את כהונתו כנושא משרה בחברה בחודש מאי 2017) צפוי לקבל גם כן 420 אלף שקל; המענק שישולם בגין שנת 2016 למבקר הפנימי של החברה, גיל בר, הינו 252 אלף שקל.

הסכומים שישולמו למנכ"ל החברה ולמבקר הפנימי, משקפים 70% מהמענק אשר אושר לשלם להם בגין שנת 2016 בסך של 3 מיליון שקל ו-360 אלף שקל, בהתאמה, כאשר יתרת ה-30% מתוך המענק המלא מהווה למעשה מענק אשר ישולם בהתאם לתנאי מדיניות התגמול של החברה לשנים 2017-2019.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    בא 01/05/2017 13:18
    הגב לתגובה זו
    ונשמות אבודות ,הכול זמני ואתם לא תגיעו למקום טוב אחרי המוות .
  • 14.
    מופתע עובד אל על. 01/05/2017 11:43
    הגב לתגובה זו
    אכן נשברו כול הבושות. בונוס לעמיקם כהן? האיש הרע הזה המושחת והנהנתן מקבל 1000k שקלים? על מה? בושה וכלימה.
  • 13.
    אדי 01/05/2017 06:28
    הגב לתגובה זו
    בעלי מניות סובלים, לקוחות סובלים והמנהלים חוגגים כל הדרך אל הבנק על חשבונם. הפרטה נוסח ישראל.
  • 12.
    צדקו הטייסים ידעו עם מי יש להם עסק (ל"ת)
    ברור 30/04/2017 21:53
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אריק בק 30/04/2017 20:32
    הגב לתגובה זו
    ....יקח ללקוח הישראלי להגיע לרמת המודעות של זה האמריקאי בעוד ------ 100 שנה ....
  • 10.
    עמי 30/04/2017 18:56
    הגב לתגובה זו
    מיהם הפראירים שעדיין טסים איתם ?
  • 9.
    אלגרבלי 30/04/2017 18:25
    הגב לתגובה זו
    בתוך שבוע בשורה מפתיעה ומשמחת מאוד
  • 8.
    כל הכבוד לדוד מימון יצאת מלך ....ופרגנת גם לעובדים (ל"ת)
    H 30/04/2017 16:52
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מי טס עם החברה הכושלת הזו ? בונוסים להנהלה כושלת? (ל"ת)
    אולי דפס יעשה משהו?! 30/04/2017 16:11
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מירה 30/04/2017 15:49
    הגב לתגובה זו
    חיים את היום לא מעניין מה מחר מנהלים בינוניים שמרפדים את הישבן שלהם בביזניס קלאס תהנו
  • 5.
    עוזי 30/04/2017 12:15
    הגב לתגובה זו
    טס הרבה לחו״ל, בשנים האחרונות לא טס באל על. השרות בחברה אינו טוב (בלשון המעטה), הצוות נותן התחושה שהם עושים לנו,לקוחותיו, טובה. לפני כל טיסה צריך לקוות שהכל בסדר אצל הטייסים... והנהלת החברה עוד מחלקת לעצמה בונוסים ? בסוף גם הפראיירים יגמרו, ונראה אתכם זוחלים אלינו, הלקוחות שנזנחו על ידכם ונטשו אתכם, בזחילה.
  • 4.
    אלי 30/04/2017 11:48
    הגב לתגובה זו
    העובד הפשוט תמיד ישאר דפוק
  • 3.
    הם מקבלים הוקרה שלא דרדרו את החברה עוד יותר. (ל"ת)
    לא נוסע ולא מתמיד 30/04/2017 11:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דניאל 30/04/2017 10:37
    הגב לתגובה זו
    רק בישראל חברה מושחתת ומפסידה שדופקת את הלקוחות משלמת בונוסים והפריירים שעדיין טסים איתם משלמים.
  • 1.
    אבל יש למנהלים שבימי המשבר לא עשו כלום (ל"ת)
    לעובדים אין כסף 30/04/2017 10:28
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%

ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה

תמיר חכמוף |

ג’י סיטי ג'י סיטי 2.14%  , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה,  פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.

בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO"עם השפעה זניחה על המינוףג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.

מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.

מה המספרים מספרים

מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch)  עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.

כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.

יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי

ה"תכנית אסטרטגית" של אוגווינד נחשפת: הנפקה בדיסקאונט למנהלים

אחרי זינוק ביותר מ-50% בעקבות ההבטחות והראיון על "פרק חדש" אוגווינד מודיעה על הנפקה פרטית בדיסקאונט של 30% ובדילול של 42% בהון - המשקיעים הקטנים נשארים בחוץ, וההנהלה "מביעה אמון בחברה" במחיר מבצע; אישור הגיוס תלוי בבעלי המניות - אל תהיו פרייארים!

נושאים בכתבה אוגווינד

מתחילת נובמבר אוגווינד זינקה יותר כ-57%, בעקבות הבאזז סביב ה“תוכנית האסטרטגית” וגם ההבטחות שהיו"ר יפתח רון-טל והמנכ"ל טל רז נתנו לנו שעכשיו זו כבר לא חברת מו״פ, אלא “שחקן אנרגיה יזמי באירופה”. אבל היום מתברר מה באמת מסתתר מאחורי כל ההצהרות האחרונות, דבר שעצוב לומר היה כתוב על הקיר לכל אורך הדרך - גיוס הון בדיסקאונט למקורבים ולבעלי עניין, כשהציבור נשאר בחוץ. כשפורסמה התכנית ניתחנו אותה - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד? כבר בחודש הקודם כתבנו לכם שהחברה לא באמת מתקדמת לשלב מסחרי, אלא מכינה את הקרקע לגיוס הון נוסף. כבר אז כתבנו שאוגווינד מנסה לצייר חזון על התרחבות לאירופה, אבל בפועל זה איתות לשוק שהיא צריכה כסף כדי לשרוד. והנה זה הגיע.

אוגווינד הודיעה כי ועדת הביקורת אישרה הנפקה פרטית של 14.3 מיליון מניות במחיר של 3.5 שקלים למניה יחד עם 14.3 מיליון אופציות במחיר מימוש של 5 שקלים עד סוף 2028. אם לוקחים בחשבון את כל האופציות, זה משקף דילול של כמעט 42% מההון. בשוק המניה נסחרת סביב 4.96 שקלים, כך שהמשתתפים בהנפקה יקבלו את המניות בכ-30% הנחה למחיר המניה בשוק ערב ההנפקה, ובחישוב אפקטיבי קרוב ל-2 שקלים למניה, כלומר דיסקאונט של יותר מ-50%.

בזמן שהמשקיעים הקטנים רכשו מניות בשערים גבוהים, בזמן שהמשקיעים הסכימו לתת לאוגווינד שאכזבה לא פעם ולא פעמיים - צ'אנס נוסף. אוגווינד חוזרת על הדפוס, ההנהלה תקבל אופציות ומניות במחירי רצפה. ואם זה לא מספיק, החברה גם מודיעה על כוונה לגייס עד 30 מיליון שקל נוספים ממוסדיים באותם תנאים שפירטנו.

לפי ההודעה לבורסה זה עדיין לא סופי ותלוי באישור האסיפה הכללית של בעלי המניות. לכאורה זה בקשה מוגזמת מהמשקיעים שקנו מניות במחיר מלא. להנהלה לא מגיעה כזאת מתנה לפני שיש בכלל הכנסות משמעותיות שלא לדבר על רווחים, כשכל מה שנראה הוא שהתכנית האסטרטגית בסופו של דבר מדללת את המשקיעים בחיר נמוך. 

מה שהובטח ומה שבאמת קרה

כשדיברנו עם ההנהלה בתחילת החודש, גם אנחנו רצינו להאמין. רצינו לחשוב שאולי הפעם באמת יש שינוי אמיתי, שאוגווינד עברה שלב. הם דיברו על “פרק חדש באירופה”, על פרויקטים של מאות מיליוני אירו, על מימון מוסדי חכם ועל שלב מסחרי שמתחיל סוף-סוף לקרום עור וגידים - יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”