החגיגה (על חשבונכם) נמשכת: רווח של 14.1 מיליארד שקלים לחברות הרכב תוך 7 שנים - "רווחיות חריגה"
אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם היום את סקירתו השבועית תוך מיקוד ספציפי לגורם שהוביל את המשק לנתון הצמיחה המרשים ברבעון הרביעי של 2016 (צמיחה של 6.5%), והוא שוק הרכב. באוצר טוענים, כי הגידול המשמעותי ברווחי החברות בענף לא מצא ביטוי בשכר העובדים - מה שלמעשה הטיל צל על התרומה של הענף לצמיחה - ומסכמים את הרווח המצרפי של היבואניות בעשר השנים האחרונות.
בשורה התחתונה, הממצאים של האוצר שופכים אור על רווחיותם החריגה של יבואניות הרכב, אשר מרביתן חברות פרטיות. באוצר כותבים כי הממצאים מחזקים את הצורך ביישומה של התכנית להגברת התחרותיות בענף הרכב של משרד התחבורה, בפרט בכל האמור ביחס להרחבת אפשרויות היבוא של כלי רכב חדשים. תכנית זו, אשר אושרה בכנסת ביוני אשתקד, כוללת הרחבת האפשרויות של היבוא המקביל, ובכך, עשויה להביא להוזלת מחירם לצרכן של הרכבים החדשים.
נזכיר כי ב-10 השנים האחרונות נרשם גידול חד ביבוא כלי רכב. כך למשל, מרמה של 168 אלף רכבים חדשים שנמכרו בשנת 2006, עד לרמת שיא של קרוב ל-290 אלף כלי רכב חדשים ב-2016. לפי האוצר, מקובל לחשוב שהמדינה היא הנהנית העיקרית מהגידול החד ביבוא כלי רכב. אחד הגורמים התורמים לסברה זו הינה העובדה שבניגוד לדוחות יבואניות הרכב, שמרביתן חברות פרטיות, נתוני הכנסות המדינה ממיסוי רכב הינם גלויים. מיקוד זה של האוצר מתיימר לשפוך אור, לראשונה, על רווחי ורווחיות יבואניות הרכב ב-10 השנים האחרונות, על בסיס דוחות החברות לרשות המסים.
הממצאים מלמדים כי בשנים 2014-2013 נע הרווח המצרפי של 12 יבואניות הרכב בין 2-1.9 מיליארד שקל לשנה - סכום הגבוה פי 2 מהרווח בשנת 2006, טרם הגידול החד ביבוא כלי הרכב. במקביל, נרשם גידול חד בשיעור הרווחיות, לרמה ממוצעת של 9.3%, שיעור רווחיות חריג לענף המסחר. לפי האוצר, בולטת העובדה שהגידול ברווחיות יבואני הרכב נרשם בשנים בהן חל ייסוף חד של השקל. דהיינו, יבואני הרכב אינם מגלגלים את השפעות הייסוף לצרכן.
- מיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?
- כל היתרונות של רכב 7 מקומות למשפחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מצאו כי במצטבר, משנת 2007, בה החל הגידול החד ברכישות כלי רכב חדשים, ועד לשנת 2014, צברו 12 יבואניות הרכב רווח מצרפי של 14.1 מיליארד שקל (במחירי 2014). דהיינו, רווח שנתי ממוצע של 1.6 מיליארד שקל. בהשוואה לשנים 2006-2003 זהו גידול ריאלי של 72%. לשם השוואה, הכנסות המדינה השנתיות ממס קנייה ומכס על כלי רכב גדלו באותה תקופה בשיעור ריאלי של 16% בלבד (על רקע הפחתת שיעור מס קנייה). בפרט הממצאים לפיהם בתקופות של ייסוף של השקל, שיעור הרווחיות עולה באופן חד".
"לכאורה, יש בממצא זה כדי להפתיע", כתבו באוצר, "שכן, על אף העובדה שבדומה לענף המזון, גם בתחום הרכב בולטת התופעה של יבוא בלעדי, עדיין בענף הרכב קיים מגוון נרחב של דגמים ליבואנים שונים, לעומת היעדר מגוון דומה בענף המזון. הסבר אפשרי, לעובדה לפיה חרף המגוון הרחב יחסית של דגמים בידי יבואנים שונים, מתקבלים ממצאים שיש בהם כדי להעיד על רמת תחרותיות נמוכה בענף, הועלה במסגרת דוח "הועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב" ("ועדת זליכה"), כאשר זה מרמז על קיומו של מנגנון המביא לתיאום מחירים. עפ"י דוח הועדה, נמצא כי "ישנן תתי קבוצות מחירים אשר סביבן מתקבצים מספר מכוניות וכלי רכב, כאשר המחירים בכל תת קבוצה שכזו נעים על פי רוב בטווח של כ 5,000 שקלים בין הרכב הזול לרכב -היקר באותה תת קבוצה. לסיכום, ניתן לומר כי הצרכן כמעט אדיש לגבי בחירת מותג ספציפי באותה רמת מחיר. כל שנותר לקונה הוא לבחור את רמת המחיר המתאימה לו".
- 14.אורן 20/03/2017 07:03הגב לתגובה זולמה אתה לא נוקב בסכום המס שנגבה בתקופה זו? גם המדינה חוגגת על חשבונינו ואין לה עיניין אמיתי להוזיל עלויות הרכבים!
- 13.י. 19/03/2017 20:18הגב לתגובה זוולכן הם הרבה יותר עשירים מהם.
- 12.איציק ר 19/03/2017 19:23הגב לתגובה זותמיד אמרו שמחיר הרכב יקר בגלל המיסים, עכשיו מתברר שהם לא היחידים שדופקים אותנו. כאשר הדולר והיורו יורדים חזק מחירי הרכב עולים. שערורייה !!! אין תחרות, מישהו חזק דואג לחסום תחרות.!!! חלפים ושרות הורגים אותנו. 300 שקל שעת עבודה במוסך..... השתגענו...חברה, זה מרגיז ברמות. אתן לכם דוגמא. 4 פלגים לרכב. באינטרנט 150 שקלים, משווק פרטי 250 שקלים. במוסך מורשה 650 לפני מעמ. וואי וואי וואי...!!!
- 11.שלומיאל 19/03/2017 19:00הגב לתגובה זומחירי הרכב המקביל בחברות הרכב מיד שניה זולות לעיתים בעשרות אלפי ש"ח . מה שמגביל את הרכישה הוא רישום רכב חדש כאילו הוא יד שניה.
- 10.חיים 19/03/2017 17:36הגב לתגובה זולמה רכב שעלותו בחול 40 אלף יורו שווה בישראל 130 אלף יורו וצריך לשלם ביטוח 20 אלף שח?מיסים על גבי מיסים.הביטוח צריך להיות על שווי לפני המיסים ואם יש טוטאל לוסט מביאים רכב ללא יסים את המס שולם כבר.למדינה יש חלק נכבד בתאונות וגנבות.על כן צריך למצוא נוסחה ששלוש שנים ראשונות הביטוח רק על השווי ליפני מס
- 9.אלבר וקרסו מוטורס הכי מושחתות בענף (ל"ת)אבי 19/03/2017 17:35הגב לתגובה זו
- 8.אזרח 19/03/2017 17:00הגב לתגובה זומס חדש של ביבי...מס מובילאיי
- 7.קורא בין השורות 19/03/2017 16:18הגב לתגובה זואם תחברו את המע"מ ומס קניה ומכס וגם מס חברות שמשלמים היבואנים וגם מס על דיבידנד שמשלמים בעלי החברות תקבלו שעל כל שקל שהרוויחו היבואנים האוצר קיבל בין 10 ל 15.
- י 19/03/2017 16:50הגב לתגובה זוהעדר התחרות בגלל שימון הפקידים מוביל לרווחי ענק של החברות . נכון אנו משלמים כפול כי גם במיסים גוזלים אותנו אבל איך גזל אחד מצדיק את השני? נ.ב. כותב שורות אלו משלם גם מס הכנסה כפול ממשהו בעל הכנסה דומה במקומות אחרים וגם עמלות כפולות בבנקים.
- 6.רוני 19/03/2017 16:14הגב לתגובה זושיגדילו את מס החברות על יבואני הרכב.אולי 35%
- 5.י. 19/03/2017 15:56הגב לתגובה זוהחלטות ליבוא אישי התקבלו אך אינן מתורגמות לטובת הצרכן , יתכן בגלל לובי יבואני הרכב. תתחילו סוף סוף לנהל את המדינה לטובת אזרחיה.
- לא מדבר - בוכה 19/03/2017 20:56הגב לתגובה זו...תמשיך להצביע לאותה קבוצה שוב ושוב ותתפלא ששום דבר חדש לא קורה.
- כהן יוסי 19/03/2017 19:06הגב לתגובה זואין ברירה אנו בקסטרופה שמחייבת פעולה כירורגית פולשנית עד לשחרור הפקק ושיפור המצב בתחבורה הציבורית . יש להניח שהיבואנים יסתדרו עם מה שצברו לאחרונה . המוסכים וחלקי החילוף יעזרו להם לשרוד .
- 4.ישראל 19/03/2017 15:41הגב לתגובה זועכשיו השתחררתי מהצבא,אני עובד עבודה נדרשת ומרוויח 6 אלף. מרוויח יותר ממשכורת מינימום, כך שבקרוב אקנה דירה ורכב. עוד 200 שנה. עשיתי חשבון. יש לי סבלנות. כדאי גם להזדיין בסבלנות. ולא לשכוח, ישראל מקום ראשון במדד האושר. לגבי מדד העושר, זה סיפור אחר. ישראל מדינה ה ז ו י ה.
- 3.אלי 19/03/2017 15:41הגב לתגובה זומצד אחד באוצר מתלוננים על רווחי חברות הרכב ומצד שני גובים מס מופרך ,צריך להקל במס על הרכב בכדי להקל על הצרכן. להוריד גם את המס השערוריתי על הדלק.
- 2.אלי 19/03/2017 15:39הגב לתגובה זוהרי אני זועק כנגד התקשורת המגוייסת. העיתונים, האינטרנט והטלוויזייה נהנים מהרווחים האדירים של האנשים הללו. הפרסום גורם להן לשתוק! קשר השתיקה הזה קשור גם לממשלות השונות שאוהבות כסף כסף כסף היבואנים תאבי הממון אינם יודעים שובע. כל אחד מהם מחזיק מיליארדי שקלים סתם כך! אם יותר יבוא אישי - תיגמר החגיגה....
- 1.דן 19/03/2017 15:27הגב לתגובה זושימו לב ששווי השימוש נקבע על פי המחירון של אותם יבואנים האם אנחנו משלמים מיסוי יתר - בגלל המחירים הגבוהים ? האם יש מצב לייצוגית בנושא ?
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiהדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?
צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה
אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.
ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40.
ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".
בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים.
- המשקיע הגדול ביותר של אנבידיה מוכר מניות ב-150 מיליון דולר
- היום שאחרי באפט - מה תעשה ברקשייר עם קופת המזומנים העצומה שלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל.
ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiהדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?
צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה
אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.
ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40.
ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".
בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים.
- המשקיע הגדול ביותר של אנבידיה מוכר מניות ב-150 מיליון דולר
- היום שאחרי באפט - מה תעשה ברקשייר עם קופת המזומנים העצומה שלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל.
ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.
