החגיגה (על חשבונכם) נמשכת: רווח של 14.1 מיליארד שקלים לחברות הרכב תוך 7 שנים - "רווחיות חריגה"
אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם היום את סקירתו השבועית תוך מיקוד ספציפי לגורם שהוביל את המשק לנתון הצמיחה המרשים ברבעון הרביעי של 2016 (צמיחה של 6.5%), והוא שוק הרכב. באוצר טוענים, כי הגידול המשמעותי ברווחי החברות בענף לא מצא ביטוי בשכר העובדים - מה שלמעשה הטיל צל על התרומה של הענף לצמיחה - ומסכמים את הרווח המצרפי של היבואניות בעשר השנים האחרונות.
בשורה התחתונה, הממצאים של האוצר שופכים אור על רווחיותם החריגה של יבואניות הרכב, אשר מרביתן חברות פרטיות. באוצר כותבים כי הממצאים מחזקים את הצורך ביישומה של התכנית להגברת התחרותיות בענף הרכב של משרד התחבורה, בפרט בכל האמור ביחס להרחבת אפשרויות היבוא של כלי רכב חדשים. תכנית זו, אשר אושרה בכנסת ביוני אשתקד, כוללת הרחבת האפשרויות של היבוא המקביל, ובכך, עשויה להביא להוזלת מחירם לצרכן של הרכבים החדשים.
נזכיר כי ב-10 השנים האחרונות נרשם גידול חד ביבוא כלי רכב. כך למשל, מרמה של 168 אלף רכבים חדשים שנמכרו בשנת 2006, עד לרמת שיא של קרוב ל-290 אלף כלי רכב חדשים ב-2016. לפי האוצר, מקובל לחשוב שהמדינה היא הנהנית העיקרית מהגידול החד ביבוא כלי רכב. אחד הגורמים התורמים לסברה זו הינה העובדה שבניגוד לדוחות יבואניות הרכב, שמרביתן חברות פרטיות, נתוני הכנסות המדינה ממיסוי רכב הינם גלויים. מיקוד זה של האוצר מתיימר לשפוך אור, לראשונה, על רווחי ורווחיות יבואניות הרכב ב-10 השנים האחרונות, על בסיס דוחות החברות לרשות המסים.
הממצאים מלמדים כי בשנים 2014-2013 נע הרווח המצרפי של 12 יבואניות הרכב בין 2-1.9 מיליארד שקל לשנה - סכום הגבוה פי 2 מהרווח בשנת 2006, טרם הגידול החד ביבוא כלי הרכב. במקביל, נרשם גידול חד בשיעור הרווחיות, לרמה ממוצעת של 9.3%, שיעור רווחיות חריג לענף המסחר. לפי האוצר, בולטת העובדה שהגידול ברווחיות יבואני הרכב נרשם בשנים בהן חל ייסוף חד של השקל. דהיינו, יבואני הרכב אינם מגלגלים את השפעות הייסוף לצרכן.
- כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל
- רכב 7 מקומות: אינסוף אפשרויות למשפחה, לחברים ולחיים הדינמיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מצאו כי במצטבר, משנת 2007, בה החל הגידול החד ברכישות כלי רכב חדשים, ועד לשנת 2014, צברו 12 יבואניות הרכב רווח מצרפי של 14.1 מיליארד שקל (במחירי 2014). דהיינו, רווח שנתי ממוצע של 1.6 מיליארד שקל. בהשוואה לשנים 2006-2003 זהו גידול ריאלי של 72%. לשם השוואה, הכנסות המדינה השנתיות ממס קנייה ומכס על כלי רכב גדלו באותה תקופה בשיעור ריאלי של 16% בלבד (על רקע הפחתת שיעור מס קנייה). בפרט הממצאים לפיהם בתקופות של ייסוף של השקל, שיעור הרווחיות עולה באופן חד".
"לכאורה, יש בממצא זה כדי להפתיע", כתבו באוצר, "שכן, על אף העובדה שבדומה לענף המזון, גם בתחום הרכב בולטת התופעה של יבוא בלעדי, עדיין בענף הרכב קיים מגוון נרחב של דגמים ליבואנים שונים, לעומת היעדר מגוון דומה בענף המזון. הסבר אפשרי, לעובדה לפיה חרף המגוון הרחב יחסית של דגמים בידי יבואנים שונים, מתקבלים ממצאים שיש בהם כדי להעיד על רמת תחרותיות נמוכה בענף, הועלה במסגרת דוח "הועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב" ("ועדת זליכה"), כאשר זה מרמז על קיומו של מנגנון המביא לתיאום מחירים. עפ"י דוח הועדה, נמצא כי "ישנן תתי קבוצות מחירים אשר סביבן מתקבצים מספר מכוניות וכלי רכב, כאשר המחירים בכל תת קבוצה שכזו נעים על פי רוב בטווח של כ 5,000 שקלים בין הרכב הזול לרכב -היקר באותה תת קבוצה. לסיכום, ניתן לומר כי הצרכן כמעט אדיש לגבי בחירת מותג ספציפי באותה רמת מחיר. כל שנותר לקונה הוא לבחור את רמת המחיר המתאימה לו".
- 14.אורן 20/03/2017 07:03הגב לתגובה זולמה אתה לא נוקב בסכום המס שנגבה בתקופה זו? גם המדינה חוגגת על חשבונינו ואין לה עיניין אמיתי להוזיל עלויות הרכבים!
- 13.י. 19/03/2017 20:18הגב לתגובה זוולכן הם הרבה יותר עשירים מהם.
- 12.איציק ר 19/03/2017 19:23הגב לתגובה זותמיד אמרו שמחיר הרכב יקר בגלל המיסים, עכשיו מתברר שהם לא היחידים שדופקים אותנו. כאשר הדולר והיורו יורדים חזק מחירי הרכב עולים. שערורייה !!! אין תחרות, מישהו חזק דואג לחסום תחרות.!!! חלפים ושרות הורגים אותנו. 300 שקל שעת עבודה במוסך..... השתגענו...חברה, זה מרגיז ברמות. אתן לכם דוגמא. 4 פלגים לרכב. באינטרנט 150 שקלים, משווק פרטי 250 שקלים. במוסך מורשה 650 לפני מעמ. וואי וואי וואי...!!!
- 11.שלומיאל 19/03/2017 19:00הגב לתגובה זומחירי הרכב המקביל בחברות הרכב מיד שניה זולות לעיתים בעשרות אלפי ש"ח . מה שמגביל את הרכישה הוא רישום רכב חדש כאילו הוא יד שניה.
- 10.חיים 19/03/2017 17:36הגב לתגובה זולמה רכב שעלותו בחול 40 אלף יורו שווה בישראל 130 אלף יורו וצריך לשלם ביטוח 20 אלף שח?מיסים על גבי מיסים.הביטוח צריך להיות על שווי לפני המיסים ואם יש טוטאל לוסט מביאים רכב ללא יסים את המס שולם כבר.למדינה יש חלק נכבד בתאונות וגנבות.על כן צריך למצוא נוסחה ששלוש שנים ראשונות הביטוח רק על השווי ליפני מס
- 9.אלבר וקרסו מוטורס הכי מושחתות בענף (ל"ת)אבי 19/03/2017 17:35הגב לתגובה זו
- 8.אזרח 19/03/2017 17:00הגב לתגובה זומס חדש של ביבי...מס מובילאיי
- 7.קורא בין השורות 19/03/2017 16:18הגב לתגובה זואם תחברו את המע"מ ומס קניה ומכס וגם מס חברות שמשלמים היבואנים וגם מס על דיבידנד שמשלמים בעלי החברות תקבלו שעל כל שקל שהרוויחו היבואנים האוצר קיבל בין 10 ל 15.
- י 19/03/2017 16:50הגב לתגובה זוהעדר התחרות בגלל שימון הפקידים מוביל לרווחי ענק של החברות . נכון אנו משלמים כפול כי גם במיסים גוזלים אותנו אבל איך גזל אחד מצדיק את השני? נ.ב. כותב שורות אלו משלם גם מס הכנסה כפול ממשהו בעל הכנסה דומה במקומות אחרים וגם עמלות כפולות בבנקים.
- 6.רוני 19/03/2017 16:14הגב לתגובה זושיגדילו את מס החברות על יבואני הרכב.אולי 35%
- 5.י. 19/03/2017 15:56הגב לתגובה זוהחלטות ליבוא אישי התקבלו אך אינן מתורגמות לטובת הצרכן , יתכן בגלל לובי יבואני הרכב. תתחילו סוף סוף לנהל את המדינה לטובת אזרחיה.
- לא מדבר - בוכה 19/03/2017 20:56הגב לתגובה זו...תמשיך להצביע לאותה קבוצה שוב ושוב ותתפלא ששום דבר חדש לא קורה.
- כהן יוסי 19/03/2017 19:06הגב לתגובה זואין ברירה אנו בקסטרופה שמחייבת פעולה כירורגית פולשנית עד לשחרור הפקק ושיפור המצב בתחבורה הציבורית . יש להניח שהיבואנים יסתדרו עם מה שצברו לאחרונה . המוסכים וחלקי החילוף יעזרו להם לשרוד .
- 4.ישראל 19/03/2017 15:41הגב לתגובה זועכשיו השתחררתי מהצבא,אני עובד עבודה נדרשת ומרוויח 6 אלף. מרוויח יותר ממשכורת מינימום, כך שבקרוב אקנה דירה ורכב. עוד 200 שנה. עשיתי חשבון. יש לי סבלנות. כדאי גם להזדיין בסבלנות. ולא לשכוח, ישראל מקום ראשון במדד האושר. לגבי מדד העושר, זה סיפור אחר. ישראל מדינה ה ז ו י ה.
- 3.אלי 19/03/2017 15:41הגב לתגובה זומצד אחד באוצר מתלוננים על רווחי חברות הרכב ומצד שני גובים מס מופרך ,צריך להקל במס על הרכב בכדי להקל על הצרכן. להוריד גם את המס השערוריתי על הדלק.
- 2.אלי 19/03/2017 15:39הגב לתגובה זוהרי אני זועק כנגד התקשורת המגוייסת. העיתונים, האינטרנט והטלוויזייה נהנים מהרווחים האדירים של האנשים הללו. הפרסום גורם להן לשתוק! קשר השתיקה הזה קשור גם לממשלות השונות שאוהבות כסף כסף כסף היבואנים תאבי הממון אינם יודעים שובע. כל אחד מהם מחזיק מיליארדי שקלים סתם כך! אם יותר יבוא אישי - תיגמר החגיגה....
- 1.דן 19/03/2017 15:27הגב לתגובה זושימו לב ששווי השימוש נקבע על פי המחירון של אותם יבואנים האם אנחנו משלמים מיסוי יתר - בגלל המחירים הגבוהים ? האם יש מצב לייצוגית בנושא ?
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףהגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים
הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?
במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע.
זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.
הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע.
השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק.
- ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
- ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגקמהדע מזנקת 6%, טאואר 4%; קמטק נופלת 7% - עליות מתונות במדדים
מגמה חיובית בת"א ברקע העליות בחוזים העתידיים (להרחבה - השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות) מדד ת"א 35 עולה 0.4% ומדד ת"א 90 מוסיף 0.7%.
במבט על הסקטורים, מדד הבנקים יורד 0.3%, מדד הביטוח עולה 0.6%, מדד הנדל"ן עולה 0.8% ומדד הנפט והגז יורד 0.3%.
החשב הכללי במשרד האוצר פרסם כי הגירעון התקציבי המשיך לעלות גם באוקטובר, והגיע
ל-4.9% מהתוצר כ-102.5 מיליארד שקל ב-12 החודשים האחרונים, לעומת 4.7% בספטמבר. מתחילת השנה נרשם גירעון של 71.5 מיליארד שקל, כאשר הכנסות המדינה עמדו על כ-457.5 מיליארד שקל עלייה של כ-14.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בעוד שההוצאות הסתכמו בכ-529 מיליארד
שקל, עלייה של 5.1%. באוצר מזכירים כי יעד הגירעון לשנת 2025 עודכן כבר 3 פעמים, וכעת הממשלה צפויה להגדילו ל-5.2% בעקבות עלויות הביטחון והסיוע למפונים.
אבל מעבר לכותרות, נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת
על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב
המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה - הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
המשקיעים מצפים להורדת ריבית, כאשר מה שצפוי לסגור סופית את הנושא יהיה מדד המחירים שיתפרסם ביום שישי. הציפיות בשוק מצביעות על עלייה של כ-0.5%. אחרי שהמדד הקודם הפתיע בירידה חדה של 0.6% והוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5%, השוק מעריך כי גם הפעם נראה נתון שיחזק את ההסתברות להורדת ריבית כבר בהחלטה הקרובה האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע
- ג'י סיטי ירדה 6.8%, נקסט ויז'ן עלתה 7.1%, סגירה יציבה במדדים
- איי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג’י סיטי ג'י סיטי -0.67% ממשיכה לרכז עניין, לאחר ההודעה בשבוע שעבר על רכישת מניות נוספות בחברת הבת הפינית סיטיקון והתחייבותה להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט. מאז ההודעה של מעלות ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות, מניית החברה איבדה גובה והאג"ח של החברה רשמו ירידות, סימן לכך שהמשקיעים מתחילים להפנים את ההשלכות האפשריות על המינוף והנזילות. למרות שהחברה הצהירה כי ההשפעה על רמת המינוף תהיה “זניחה”, חברת הדירוג הזהירה כי במקרה של היענות רחבה להצעת הרכש, יחס החוב להון העצמי עלול לטפס לטווח של 70%-75%, ובתרחישים שונים אף לעבור את רף ה־80%. זה אומר שיש עלייה ניכרת בסיכון הפיננסי של החברה, בדיוק בזמן שבו היא מנסה ליישם תוכנית ארוכת טווח לצמצום חוב ומינוף עד 2028. ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%.
