מיכאל גולן
צילום: יח"צ

עסקת גולן טלקום בסכנה? אקספון הגישה צו מניעה לבית המשפט כנגד סלקום

אקספון טוענת בצו המניעה כי חברת סלקום הפרה לכאורה את הסכם שיתוף הרשתות שנחתם בין השתיים 
נדב לוי | (2)

חברת אקספון, שבשליטת חזי בצלאל, הגישה הבוקר (א') בקשה לבית המשפט כנגד חברת סלקום להוצאת צו מניעה, לאחר שזו הפרה לכאורה את הסכם שיתוף הרשתות הקיים ביניהן, כאשר חתמה לאחרונה על הסכם שיתוף רשתות עם 'אלקטרה מוצרי צריכה' בד בבד עם רכישת השליטה בגולן טלקום. נזכיר כי מדובר בעסקה שהובילה למהלך עליות גדול במניות הסלולר בבורסה בת"א, מתוך ההערכה שהתחרותיות תפחת ביום שאחרי מכירת גולן טלקום. 

כאמור, הסכם השיתוף בין סלקום לאקספון נחתם כבר לפני למעלה מחצי שנה שעל פיו התחייבו החברות להקים במשותף רשת 'דור 4', אשר תנוהל באמצעות חברה בבעלות ובשליטה משותפת בחלקים שווים. ההסכם קיבל את אישור הממונה על ההגבלים, אך ממתין כבר מעל חצי שנה לאישורו של משרד התקשורת. 

אקספון מצידה טוענת כי הסכם השיתוף בין שתי החברות הינו קריטי ומהווה את הדרך היחידה שבה יכולה אקספון להתחיל בפעילותה כמפעיל סלולר (השישי במספר) בישראל.

באקספון הדגישו כי "החברה אינה מתנגדת לצירופו של שותף לרשת 'דור 4' המשותפת נושא ההתקשרות בינה לבין סלקום, אלא שהיא עומדת על כך כי צירוף כאמור ייעשה על בסיס ההסדרים הקבועים בהסכם שיתוף סלקום-אקספון ותוך שמירה על זכויות אקספון מכוחו. אלא שכפי שעולה מהדיווחים המיידים של אלקטרה וסלקום מיום 3.1.2017, הסכם השיתוף אשר סלקום חתמה עם אלקטרה, נוגד את הסכם שיתוף סלקום-אקספון ומרוקן אותו מתוכן. כמו כן ציינה אקספון כי עשתה את מירב המאמצים כדי להגיע עם סלקום להבנה אשר תמנע את הצורך בנקיטת הליכים משפטיים. לאחר שסלקום דחתה את מאמציה של אקספון והמשיכה בהתנהלותה הכוחנית, אקספון נקטה בהליכים משפטיים נגדה, לרבות בקשה למתן צו מניעה זמני נגד ההשלמה והביצוע של הסכם סלקום-גולן." 

באקספון הסבירו בבקשה לצו המניעה כי "סלקום וגולן טלקום מקיימות מזה זמן רב מערכת יחסים מורכבת במהלכה נעשה נסיון למזג את גולן לתוך סלקום, נסיון אשר נדחה פה אחד גם על ידי הממונה על ההגבלים וגם על ידי משרד התקשורת ונסיון לשיתוף רשת אשר אף הוא לא הושלם. בהמשך, לקראת סוף 2016 סלקום הגישה בקשת פירוק כנגד גולן בגין חובה של גולן לסלקום בסך של כ-600 מליון ש"ח. מערכת היחסים הגיעה לשיאה כאשר, כחודש בלבד לאחר שהוגשה בקשת הפירוק, סלקום הסכימה להלוות לגולן לטובת רכישת השליטה בגולן, סכום של 130 מליון ש"ח, מתוך הסכום הכולל של העסקה בסך של 350 מליון ש"ח, ובכך אפשרה את ביצוע העסקה". 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הידעוני 29/01/2017 19:23
    הגב לתגובה זו
    מה עוד נדרש כדי שהגברת הנכבדה תתחיל לפעול ותעצור את העסקה המבאישה הזו .
  • 1.
    התעוררת? קלטת שסלקום ניצלה אותך רק להלחיץ את גולן? (ל"ת)
    בוקר טוב חזי 29/01/2017 17:57
    הגב לתגובה זו
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.