"ההחזרים על השקעות בעשור הקרוב יהיו נמוכים מאי פעם" - מה יוביל למהפך?
"צפי ההחזרים על אפיקי השקעות מועדפים לעשור הקרוב נמוך יותר באופן גורף מאי פעם -אבל 'הלם חדשנות' לשוק יוכל לשנות רדיקלית את תמונת המצב", כך אמר כריסטוף דונאיי, אסטרטג ראשי בענקית הבנקאות השוויצרית 'פיקטה ניהול הון'.
בשיטת חישוב ייחודית לפיקטה, המבוססת על המסקנה כי החזרים ארוכי טווח מושפעים בעיקר מגדילת התוצר הלאומי הגולמי ואינפלציה, נותחו שיעורי ההחזרים בשני תרחישים: האחד - המשך החזרים נמוכים שיביא לנורמליזציה של הצמיחה הכלכלית בשוק ולאינפלציה והשני - באם זוכה השוק ל"הלם חדשנות" כפי שנראה בזמנו בעולם ההי טק, שיאיץ הצמיחה.
צפי החזרים לכמעט כל אפיקי ההשקעות המועדפים הינם נמוכים מאי פעם בעבר - וברוב המקרים באופן משמעותי. זה משקף את "מתיחת" ערך השווי.
לפי פיקטה, צפי ההחזרים מקרנות השקעה נראה יותר חיובי, עם 10.3% שנתי בממוצע (במונחים נומינלים) בארה"ב, ו-10.1% באירופה. "אבל יש לקחת בחשבון כי זה משקף את הפעילות "בשולי הטרנד" במדדים הן האמריקנים והן האירופים בשנה האחרונה. המגמה החיובית בצפי ההחזרים אף חזקה יותר בקרנות ההשקעה הפרטיות עם 13%, אך צריך לשקול את ההחזרים שם בזהירות כנגד הקפאה".
דוניי טוען כי בסביבה של צפי החזרים נמוך יחסית בכל האפיקים המועדפים כמעט, פורטפוליו מסורתי של 60/40 (60% קרנות השקעה, 40% אג"ח ממשלתי) יחזיר 6.9% שנתי בלבד וגם זה רק עם משקללים "הלם חדשנות" שיכה את השוק. "בלעדיו, ההחזר הוא של 4.2% - וזאת בהשוואה ל-10.9% בין 1981-2012. על מנת לחזור ולהפיק את ההחזרים הגבוהים יצטרכו המשקיעים לקחת על עצמם סיכונים גבוהים - לא יהיו יותר 'ארוחות חינם'. חדשנות תוכל להאיץ צמיחה ולהגדיל החזרים".
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- מיומנו של יועץ השקעות - טעויות שמשקיעים עושים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"החזרים נמוכים משקפים חלקית גם צפי לצמיחה כלכלית "זחלנית". ניתוחים מסויימים אף צופים כי בשווקים המפותחים צפויה 'דריכה במקום' עתידית, אבל אנחנו יותר סקפטיים. גם בהתבסס על משבר 2008-2009, בו הוכח תפקידם של פקטורים מעגליים לצמיחה חלשה - תרחיש אחר, המתבסס על "זריקת חדשנות" לשווקים, הוא לנורמליזציה של צמיחה כלכלית באופן הדרגתי (GDP סביבות 2.5% ואינפלציה של 2% בארה"ב)".
לסיכום, דוניי אומר כי גל חדשנות עלול להביא עימו טרנפורמציה קיצונית בכל התחומים – "כזו שאף עלולה לסתור את תרחיש הגדילה הבסיסי שלנו. התרחיש הקיצוני הוא שעם הלם החדשנות לשוק תגיע גם דחיפה גדולה לגדילה, לדוגמא, קצב הצמיחה בארה"ב ינסוק ל-4%.
- 1.פיני 08/10/2015 20:57הגב לתגובה זואם הכל היה נכון כל הכלכלנים היו מילארדרים.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
