אייל דשא מדבר: "מי שישיק גרסה גנרית לקופקסון מסתכן בהפסד של מיליארדים"

סמנכ"ל הכספים של טבע השתתף בכנס השנתי של אופנהיימר: "נפחית ההוצאות ב-500 מיליון דולר, יש לנו 15 מוצרים ב-Phase 3"
אבי שאולי | (3)
נושאים בכתבה אייל דשא טבע

אייל דשא, סמנכ"ל הכספים של טבע, השתתף הבוקר בכנס השנתי של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. לדבריו: "מי שישיק גרסה גנרית לקופקסון לוקח סיכון והנזקים עלולים להיות מיליארדי דולרים".

לגבי הפעילות השוטפת של טבע, מסר אייל דשא כי "החברה ממוקדת מאוד בצמיחה אורגנית. אנו מאמינים שזהו לב השיפור העסקי. במקביל ממשיכה החברה בתהליך של הפיכתה לאחד מהחברות המרכזיות בתחומה בעולם".

תהליך סגירה של 11 מפעלים ברחבי העולם

מעבר לתוכנית הצמיחה בדרך של רכישות אסטרטגיות, נאלצה טבע לצאת בשנה האחרונה בתוכנית התייעלות מקיפה: "אנו מתמקדים בהפחתת הוצאות. תכנית הפחתת ההוצאות באה לידי ביטוי באמצעות ריכוז ייצור באזורים יקרים פחות. הטרנספורמציה של מערך התפעול שלנו נמצאת בשיא המאמצים ומתחילה להראות תוצאות", אמר דשא.

טבע מתמקדת בחלקים הרווחיים והצומחים שלה והכוונה היא להקטין את ההוצאה ב-500 מיליון דולר לפחות עד 2017. כרגע טבע בתהליך סגירה של 11 מפעלים.

תרופת הדגל של טבע, היא הקופקסון שתורם ליותר ממחצתית הרווח שלה. תוקף הפטנט פג תוקף בעוד שבועיים והמתח רב - מה יעשו המתחרות?

"הקופקסון, המוצר המרכזי של טבע, הוא מוצר שאנו מאמינים בו מאוד. הן מבחינת פיתוח המוצר והן מבחינת בטיחות המטופלים. טרשת נפוצה היא מחלה בה תוחלת החיים של חולה היא כשנתיים וחצי פחות מתוחלת חיים ממוצעת של אדם בריא. ולכן הנושא של בטיחות בשימוש במוצר הוא אבן מרכזית בפיתוח.

המוצר הזה נמצא בצמיחה מדודה מאוד, למרות התקפות מצד מוצרים חדשים הנכנסים לשוק".

דשא מרוצה מכך שבית המשפט העליון בארה"ב הסכים לשמוע את הערעור של טבע נגד פקיעת תוקף הפטנט של הקופקסון. "כל עוד הערעור עומד, במידה ויהיה אישור - מי שעושה את זה לוקח סיכון והנזקים עלולים להיות במיליארדי דולרים", הזהיר דשא.

מה לגבי מוצרים חדשים?

"לטבע יש צבר של 15 מוצרים ב-Phase 3. העתיד של מוצרים חדשים נראה טוב. טבע הולכת ומרחיבה את מאגר המוצרים שלה לטיפול בבעיות נוספות.

הראייה של טבע היא לטווח הארוך, אך יחד עם זאת אנו לא מוותרים על ההסתכלות לטווח הקצר ועל ההווה. אנו שומרים על הנכסים, עושים רכישות משלימות, מפתחים מוצרים, משלימים ניסויים".

איך בונים עתיד חדש לחברה כל כך ותיקה ודומיננטית?

"לוקחים את הבסיס התפעולי של החברה ומחזקים אותו, משתמשים בחוזקים של טבע. אנו משתמשים בדברים בהם אנו חזקים על מנת לבנות עתיד שהוא מובחן, מביא יתרונות אסטרטגיים ועסקיים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    KAMPOS 11/05/2014 13:13
    הגב לתגובה זו
    קצת מוזר לשמוע את האמירה הזו מאחד שעובד בחברה סופר גנרית וקצת עצוב לשמוע שהיא מתבססת על מוצר אחד שמניב כ-50 אחוז מהרווחים בשורה התחתונה אני מקווה שהוא צודק
  • 2.
    ירקרק 11/05/2014 12:52
    הגב לתגובה זו
    אתה מתכוון, מי שיעשה לכם את אותו הדבר שאתם עשיתם בעשרים השנים האחרונות ומזה הפכתם למעצמה גנרית - הולך להפסיד מליארדים?
  • 1.
    עידן 11/05/2014 12:42
    הגב לתגובה זו
    תישן
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.