בעל מכולת מהצפון: "קוקה קולה פשוט קורעת אותי במחירים"

החברה המרכזית למשקאות ('קוקה קולה ישראל') נתונה כעת תחת חקירה של רשות ההגבלים
אמיר נהרי | (8)

החברה המרכזית לייצור משקאות ("קוקה קולה ישראל)" נמצאת בימים אלו במרכזה של חקירה ברשות ההגבלים העיסקיים, בחשד לשימוש לרעה בכוחה כמונופול כדי לקדם מוצרים נוספים אותם החברה משווקת. החברה המרכזית, הנמצאת בשליטת מוזי ורטהים, היא מונופול מוכרז מאז שנת 1998 במשקאות מוגזים בטעם קולה. אחת מההאשמות מגיעה מכיוון רשת קו-אופ, אגודה שיתופית צרכנית שמפעילה רשת קמעונאות מזון (ללא כל קשר לקו אופ הריבוע הכחול), אשר טוענת כי החברה המרכזית פועלת לכאורה להנעת מכולות מהתקשרות עם הרשת תוך הפעלת לחצים לא חוקיים.

מספר בעלי מכולות תיארו בפני Bizportal כיצד הדברים עובדים: תמורת הגדלת המכירות של מוצר הדגל 'קוקה קולה' - מציעה החברה למעשה הנחה מזערית. כאשר שאלו בעלי המכולות מדוע ההנחות שהם מקבלים אינן משמעותיות כמו אצל המתחרים, הם נענו, באופן מרומז, כי תמורת הנחות גדולות יותר על המשקה הפופולארי יהיה עליהם לרכוש ולמכור גם מוצרים נוספים של החברה - דוגמת טרה, וזה כבר לכאורה בניגוד למגבלות שהוטלו על החברה המרכזית עוד בשנת 2000.

כאשר מדובר בעסקים קטנים בפריפריה כוחה של החברה המרכזית אף גדול יותר. אין דינו של בקבוק קולה שנמכר במרכז כדינו של בקבוק הנמכר במושב בצפון או בדרום. ההסבר הוא היקף העבודה הקטן של העסקים הללו ומיקומם הגיאוגרפי, אשר מייקר את שינוע הסחורה, ולכן עלות הקניה של בקבוק קולה עבור בעל מכולת בדרום גבוהה יותר משל חברו בפתח תקווה.

איימו כי יקחו מבעלי המכולות את המקררים

וכאן נכנס חלקו של הקואופרטיב קו-אופ. לפני כחצי שנה חברה קו-אופ לקואופרטיב המושבים והקיבוצים במטרה להוזיל כמה שניתן את מחירי המוצרים שמגיעים לפריפריה בכדי להקל על כיסו של הצרכן. נכון להיום כ-90 מכולות ברחבי הארץ פועלות דרך קו-אופ ועוד 30 נמצאות בתהליך מעבר.

הבעיה היא שהתאגדות בעלי המכולות במושבים והקיבוצים פוגעת ברווח של החברה המרכזית. החברה עדיין מחוייבת למכור - הפעם לקו-אופ - אך גם נשארת המפיצה משום שלקו-אופ אין מערך הפצה. לכן, על-פי החשד, פנו בחברה המרכזית לבעלי המכולות והבהירו כי אם יעבדו דרך קו-אופ תאלץ החברה המרכזית לקחת בחזרה את המקררים מהמכולות. גם פעולה זאת סותרת לכאורה את ההגבלים שחלים על החברה מאז הוכרזה מונופול.

החברות הגדולות מקבלות מחירים טובים יותר

בעל מכולת מהצפון, שהסכים להתראיין בעילום שם, אמר ל-Bizportal כי "היום אני לוקח 80% מהמוצרים שלי דרך קו-אופ. הבעיה היא שיש בלעדיות למוצרים שהחברה המרכזית משווקת. אין לך באמת איך להשיג את המותגים הללו אלא דרך החברה או המשווקים המורשים מטעמה, והמחירים של החברה המרכזית מאוד יקרים".

בעל המכולת ממשיך ומוסיף: "אני חושב שגם קו-אופ לא מפעילה מספיק לחץ על החברה המרכזית ואפשר להשיג מהם מחירים יותר טובים. אבל גם במצב הזה, אני חוסך בעבודה מול קו-אופ 15% ממחיר המוצרים הללו. לחברות הגדולות כמו מגה או שופרסל החברה המרכזית מביאה מחירים טובים יותר. העסקים הקטנים קיוסקים ומכולות אין להם כוח קניה בפני עצמם והחברה יכולה לקרוע אותם. אני מברך על היוזמה של קו-אופ וקואופרטיב המושבים והקיבוצים".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יגיע הזמן שחרם מאורגן על חברות יעשה את העבודה. (ל"ת)
    איציק ר 17/02/2014 17:51
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    YL 17/02/2014 17:19
    הגב לתגובה זו
    רק פתיחת תיק פלילי למוזי אישית כולל צילום כ חשוד לארכיון המשטרתי הרי כסף שווה כזבל אצלו אבל......הכבוד זו הנקודה הכי רגישה
  • 6.
    יניב פדידה 17/02/2014 15:42
    הגב לתגובה זו
    הדוגמא לכך זה חברות הענק אשר אושקות את המינמרקטים מכולות פיצוציות ועוד ומכורות סחורה לנו בפער של 15-30 יותר מהסופרים מביאות לנו גיוון יותר קטן של מוצרים לו כול מוצר אפשר לקנות מאם ומקבלים אשראי נמוך מהרשתות ב 50 אחוז ויותר דוגמא טסטר ציוז בחברה 33-36 ואילו ברשתות 28.5 איני בעל מינמרקטים ו10 שנים בענף ויש המון דוגמאות לכך
  • 5.
    למרות שהבעלים מתחבא,אני אותם לא קונה! (ל"ת)
    החזירות של קוקה קולה 17/02/2014 14:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 17/02/2014 14:03
    הגב לתגובה זו
    הבעיה אצלנו בארץ שאין איגוד של צרכנים כמו בארה"ב קנדה ואירופה שם כבר היו מטילים חרם קניה על המשקה ...ולא רק על קוקה קולה אלא על כל יצרן ומשווק שמפקיע מחירים שדופקים בסוף את הצרכן הקטן ומכאן שכח השבתה יבהיר לספקים שיש להתחשב בנו הצרכנים ולאפשר לכל מוכר למכור במחיר זול כדי שנוציא פחות ולא נצטרך לממן את כל הבונוסים שמקבלות הרשתות הגדולות בשביל למכור במקרר מיוחד..בשביל מבצע בשביל חנות כאילו חדשה...בשביל מכירות וכדומה.
  • 3.
    השקולה 17/02/2014 13:38
    הגב לתגובה זו
    האם זה מוצר בריאותי, חיוני? ההפך.מי שקונה, שישלם . טרה זה בסדר, למה לא, אם המחיר דומה לשל המתחרות.
  • 2.
    מצידי שימכרו קקה קולה באלף ש"ח לא שותה את הרעל הזה (ל"ת)
    כבר 20 שנה לא נוגע 17/02/2014 13:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כלכלן 17/02/2014 12:52
    הגב לתגובה זו
    על תנובה אם טרה לא תיצר תחרות נגד תנובה המונופול הם יקרעו אותנו ללא רחמים במחירים לכן צריך לבדוק טוב טוב איזה אינטרס יש מאחורי הכתבה הזאת
רז רודיטי רייזור לאבס
צילום: ישראל פררה

מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר

מה שהיה היה - אבל תלמדו את הלקח החשוב בסיפור של אקסונז' ויז'ן לפעם הבאה

תמיר חכמוף |

אחרי ירידות חדות בשווי החברה, יו"ר אקסונז’ ויז’ן אקסונז ויזן 1.72%   ובעל המניות הגדול בחברה, רז רודיטי, רוכש מניות בשוק, במחירים שנמוכים בעשרות אחוזים ממחיר ההנפקה. מהדיווחים האחרונים לבורסה עולה כי רודיטי רכש מניות בשערים של 452 אגורות ב-21 באוקטובר ו-413 אגורות ב-27 באוקטובר, והגדיל את אחזקתו לכ-5.14 מיליון מניות, כ-28% מההון, בהיקף כספי של כ-100 אלף שקל. הרכישות מתבצעות כאמור על רקע ירידה חדה של למעלה מ-40% במניה מאז ההנפקה בסוף אוגוסט, רק לפני חודשיים אז גויסו כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף. נציין כי רודיטי רכש מניות בימים הראשונים של החברה בבורסה, במחיר של כ-682 אגורות למניה, בהיקף גבוה יותר של כ-130 אלף שקל. כיום נסחרת החברה בשווי של כ-75 מיליון שקל בלבד. מי השקיע בחברה הזו עם גירעון בהון ועם הכנסות נמוכות, רק בגלל מילות באזז? מי השקיע ביזמים שכבר הפילו את המשקיעים בעבר? גם המוסדיים השתתפו. למרות שהכתובת היתה על הקיר:


מכר למשקיעים יקר וקונה בחזרה בזול

אז עכשיו, אחרי שהמשקיעים שפכו 40 מיליון שקל ואחרי נפילה במניה, בעל השליטה "מביע אמון" עם השקעה זניחה. אגב, חשוב להבהיר משהו חשוב. השווי של החברה לא ירד ב-40%, הוא בעצם התרסק הרבה יותר. השווי של פעילות החברה - דגש על פעילות החברה בהנפקה היה 130 מיליון שקל (שווי פעילות בלי קשר למזומנים בחברה). השווי כעת 75 מיליון שקל, אבל יש מזומנים בקופה. בנטרול המזומנים השווי 35 מיליון שקל. יש כאן נפילה של 70% בשווי הפעילות. התרסקות. המשמעות אגב, שאדון רז רודיטי קנה מניות בשליש מחיר אחרי חודשיים.

הרכישה האחרונה הייתה יכולה להיות הבעת אמון, ואולי היא כזו, אבל הסכום נמוך ואיפה הוא היה כל הדרך למטה. עכשיו באים?

מבדיקת ביזפורטל עולה שדווקא הציבור היה הקונה הדומיננטי בגל העליות של ספטמבר, בעוד המוסדיים שמימנו את ההנפקה החלו למכור בהדרגה. אותם משקיעים קטנים שבנו על ההייפ והאמינו להבטחות “ללמידה מהעבר” נותרו תקועים עם מניות שרחוקות ביותר מ-50% ממחיר הרכישה, וצריכים עלייה של 100% במניה בשביל "חילוץ", בזמן שבעל השליטה מנצל את המומנטום השלילי כדי לאסוף מניות.

לצד הציבור שהקפיץ את המניה על ההייפ, גם לגופים המוסדיים לא חלק ב"אשמה". מי שהשתתפו בהנפקה מתוך אמונה שמדובר ב"מניה חמה" לשוק הישראלי, מצאו את עצמם כעת עם הפסד על הנייר או בלחץ למכור. משיחות עולה כי גוף שרכש בהנפקה ומחזיק במניה מוכר בשבועות האחרונים באופן מתודי, מה שמעמיק את הלחץ על השער, במיוחד לאור העובדה שמדובר במניה עם מחזור ממוצע קטן (במהלך אוקטובר המחזור הממוצע היה קטן מ-500 אלף שקל ביום). זה אולי נראה כמו מהלך טכני, אבל בפועל המשמעות היא שמי שהיה אמור לשמור על המשמעת המקצועית בעת השתתפות בהנפקה, נאלץ למכור בהפסד על חשבון החוסכים. במציאות של מחזורי מסחר נמוכים, גם מכירות בהיקף מתון מספיקות כדי לגרור את המניה מטה עוד כמה אחוזים בכל יום.

הנפקת הייפ שנעלם במהרה

ההנפקה של אקסונז’ ויז’ן בסוף אוגוסט לוותה באופטימיות וביקושים גבוהים, כשהיא הגיעה בדיוק בזמן שבו השוק התלהב מבינה מלאכותית ומהסקטור הביטחוני. החברה גייסה כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף, והמניה זינקה בכ-40% בימים הראשונים למסחר. למרות ההייפ החברה הציגה גירעון בהון העצמי, הפסדים מצטברים והכנסות שנתיות של כ-16 מיליון שקל בלבד וכשהמציאות דפקה בדלת המניה נפלה. מי שנכנסו בהתלהבות בגל העליות, בעיקר המשקיעים הקטנים, ספגו ירידות חדות של כמעט 50%, בעוד שגם המוסדיים שהשתתפו בהנפקה נותרו עם הפסד על הנייר. מאחורי החברה עומדים שלושת היזמים מרייזורלאבס, רז רודיטי, עידו רוזנברג ומיכאל זולוטוב, שהבטיחו “ללמוד מהעבר”, אך בשוק נראה כי “עוד חוזר הניגון” (אחרי ההייפ, המשקיעים באקסונז' מופסדים בעשרות אחוזים).

משה ממרוד תדיראן
צילום: סיון פרג'

בגלל הורדת התחזיות -הורדת דירוג לתדיראן

מעלות מורידה את הדירוג של תדיראן בנוץ' אחד, ברקע הורדת התחזיות וביצועים תפעוליים שהיו נמוכים מהצפי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה תדיראן דירוג

חברת תדיראן גרופ תדיראן גרופ סופגת מכה נוספת, והפעם היא מגיעה מכיוון שוק החוב. סוכנות הדירוג S&P מעלות (Maalot) הורידה את דירוג המנפיק של החברה ל-'ilA+'. הורדת הדירוג היא ירידה בנוץ' אחד מ-'ilAA-', כאשר תחזית הדירוג יציבה.

פעולת הדירוג מגיעה כהמשך ישיר לעדכוני התחזיות של החברה כלפי מטה. סוכנות הדירוג מציינת במפורש כי ההורדה נובעת בעיקר מהיחלשות הפרופיל הפיננסי של החברה, כמו גם התוצאות התפעוליות שהיו נמוכות מהצפי. 

נזכיר כי תדיראן הודיעה על קיצוץ משמעותי בתחזית ההכנסות ל-2026 ל-2.5 מיליארד שקל בלבד, ירידה של 45% לעומת היעד המקורי של 4.5 מיליארד שקל שהוצג במאי 2024. העדכון נבע בין היתר מהערכה מחודשת של קצב הצמיחה המתון בשוק הסולארי באיטליה, מה שהוביל להפחתת מוניטין לא תזרימית של 73 מיליון שקל על חברת הבת VP Solar. בנוסף, מימוש הפוטנציאל בתחום מערכות האגירה בישראל נדחה לשלהי 2026 ולשנים מאוחרות יותר. מדובר בעדכון שלישי כלפי מטה בתוך שנה, המשקף פער עצום בין הצהרות ההנהלה למציאות העסקית בשווקי האנרגיה. להרחבה - תדיראן שוב מאכזבת את המשקיעים - מעדכנת תחזיות למטה

החולשה בפעילות ובפרופיל הפיננסי

השיקול המרכזי להורדה הוא פער משמעותי בין ציפיות הצמיחה המקוריות לבין הביצועים בפועל בתחומי הפעילות המרכזיים, קרי מוצרי צריכה ואנרגיה מתחדשת. S&P מעלות מציינת כי הביצועים היו נמוכים מהתחזיות, בין היתר בשל הסביבה המקרו-כלכלית, עליית הריבית והירידה החדה במחירי המוצרים בשל שינויים בשיטת התמריצים בשוק האיטלקי. בשנה החולפת, ההאטה בצמיחה והשחיקה ברווחיות בתחום האנרגיה באיטליה נבעו בין היתר מהסביבה המקרו כלכלית שכללה שיעורי אינפלציה וריבית גבוהים, מהצטברות מלאי גדול של מערכות סולאריות אצל יצרנים עולמיים שהובילה לירידה חדה במחירי המערכות באירופה, ומשינויים בשיטת התמריצים של ממשלת איטליה שהקטינו את כדאיות רכישתן עבור לקוחות הקצה.

היחלשות הפרופיל הפיננסי באה לידי ביטוי ביחסים המתואמים. יחס חוב ל-EBITDA המתואם עמד על כ-3.9x ב-12 החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני 2025 , רמה שלטענת הסוכנות אינה הולמת את דירוג ה-'ilAA-' הקודם. בנוסף, סוכנות הדירוג נתנה משקל משמעותי להפחתת המוניטין המהותית שביצעה החברה. ההכרה בירידת ערך מוניטין של כ-73 מיליון שקל בפעילות האיטלקית (VP Solar) הובילה להפסד נקי של כ-52 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2025.