פועלים: "רמת הסיכון בהשקעה בשוק המניות ממשיכה להיות גבוהה מאוד"
"רמת הסיכון בהשקעה בשוק המניות ממשיכה להיות גבוהה מאוד" כותבים כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית בהתייחס לשוק המניות המקומי וממליצים לשמור על חשיפה מנייתית מצומצמת ומסבירים כי "רמת הסיכון נובעת מהמשך סימני התקררות שנרשמים במשק הישראלי, אי הודאות הגבוהה בכלכלה הגלובלית, האתגרים עימם מתמודדות חברות רבות והמשך הירידה בנפח הפעילות בבורסה".
בפועלים ממליצים ללקוחות לשמור על חשיפה מנייתית מצומצמת, תוך מיקוד התיק במניות דפנסיביות, בעלות מדיניות חלוקת דיבידנדים ברורה ואגרסיבית, אשר תפצה בטווח הקצר על התנודתיות הגבוהה בשערי המניות עצמם. "אומנם שעריהן של מניות רבות ירדו בחודשים האחרונים לרמות אטרקטיביות להשקעה בטווח הארוך, אולם אנו מעריכים כי עד למימוש הפוטנציאל החיובי הגלום במניות אלו תימשך התנודתיות העזה בשעריהן, ועל כן ההשקעה גם במניות טומנת בחובה סיכון גבוה מאוד בשלב זה".
גם ביחס לשוק המניות העולמי מעדיפים בפועלים לנקוט במשנה זהירות "לאור האתגרים הגלובליים, עודנו דבקים בגישה זהירה בטווח הקרוב, ומזה זמן אנו ממליצים למקם את תיק ההשקעות הגלובלי בעמדה הגנתית יחסית, תוך ניהול סיכונים קפדני (דגש על רכיבים דפנסיביים לצד נדבך מסוים של רכיבים מחזוריים)".
כלכלני פועלים מתייחסים בסקירתם גם לבעלי שליטה בחברות שונות בשוק הישראלי שמבצעים לאחרונה רכישות חוזרות של מניותיהן לצורך הגדלת אחזקותיהם או לשם מחיקתן מהמסחר, זאת על רקע המחירים הנמוכים אליהן ירדו המניות, ואומרים "אנו סבורים, כי למרות הסימנים לפיהם שוק המניות המקומי נסחר כיום ברמות מחירים זולות, הרי שרמת הסיכון להשקעה בו עודנה גבוהה מאוד. זאת, כשמחד נמצאים האיומים מהזירה הגלובלית, בעיקר מכיוון הכלכלה האירופית, ומנגד ישנו האיום הכלכלי המקומי, עם ריבוי הסימנים להמשך התקררות המשק, אשר אם תימשך עלולה להמשיך ולפגוע גם בתוצאות החברות הציבוריות השונות".
בפועלים מתייחסים גם למהלך המסעיר שאירע בשבוע החולף בשוק הביטוח המקומי, כאשר על רקע העלייה הדרמטית ב-4 השנים האחרונות בגיל התמותה הממוצע של ציבור המבוטחים הישראלי, נאסר על חברות הביטוח להמשיך ולמכור ביטוחי מנהלים החל משנת 2013, והן נדרשות להפריש מאות מיליוני שקלים לעתודות, מה שיפגע ברווחיותן. על כך אומרים הכלכלנים בבנק: "בטווח הארוך צפויה פגיעה בחברות הביטוח, שכן מדובר במוצר הנושא דמי ניהול גבוהים. עם זאת, בטווח הקצר תיתכן מכירה מוגברת של פוליסות אילו, עד לכניסת האיסור לתוקף. מנגד, בטווח הקצר יתכנו הפרשות משמעותיות על ידי חברות הביטוח בשל עדכון לוחות התמותה והחישובים האקטואריים הנגזרים מהן".
הגורמים התומכים בהמשך הפיחות
בהתייחסם לשוק המט"ח המקומי מציינים בפועלים כי הדולר התחזק מול השקל והוא זוחל לעבר קו 4 השקלים, בו שהה לאחרונה לפני כשלוש שנים. להערכתם, השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה בעיקר בהשפעת ההתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות בעולם.
בבנק מונים את הגורמים השונים שתומכים בהמשך מגמת הפיחות: "צמצום פער הריבית בין השקל והדולר, ההאטה בצמיחה הכלכלית בישראל, ירידה בהיקף היצוא וגיוון תיק ההשקעות של הלקוחות, כולל הפניית השקעות של ישראלים לחו"ל ויציאת משקיעים זרים מישראל".
בהתייחס לגובה ריבית בנק ישראל אומרים כלכלני המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים "אנו צופים הפחתה אחת נוספת בריבית עד סוף השנה לרמה של 2.0%. הריבית צפויה להיוותר ברמה נמוכה זו תקופה ארוכה".
ממליצים על אג"ח קונצרניות
כלכלני הבנק סוקרים גם את שוק האג"ח המקומי ואומרים כי המק"מ מוסיף להוות חלופה לצרכי נזילות. בהתייחסם לאפיק ההשקעה באג"ח עם ריבית משתנה ממליצים בפועלים להיחשף לריבית השקלית המשתנה באמצעות אגרות חוב קונצרניות בדרוגים גבוהים בריבית משתנה ובעיקר בטווחים הארוכים, אשר נסחרות בתוספות תשואה גבוהות מעל המק"מ (של כ- 2.5% -2.3%). באפיק הריבית הקבועה אומרים בפועלים כי "התשואה השוטפת באגרות החוב השקליות במח"מ הבינוני, בשילוב סביבת הריבית הנמוכה, תומכות בהמשך השקעה ברכיב זה".
בהתייחסם לאפיק צמוד המדד, עוד בטרם פירסום מדד המחירים לצרכן לחודש יוני, מסבירים בפועלים כי ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון ירדו בשבוע האחרון, בחלק הקצר של העקום (עד שנתיים),לרמה ממוצעת של כ-1.75%, ואילו בחלקים הבינוני והארוך הציפיות עלו במקצת לרמות של 2.33% ו- 2.38% בהתאמה. "בהתחשב בציפיות האינפלציה הנ"ל, הממשלתיים הבינוניים והארוכים נראים סבירים להשקעה עם יתרון מסוים לטווח הארוך (ללקוחות המעוניינים להגדיל סיכון). את החשיפה לטווח הקצר ניתן לבצע באמצעות רכישת אגרות חוב קונצרניות בדרוגים גבוהים. בנוסף, ניתן להיחשף לטווח הבינוני בעזרת מדדי התל בונד 20 ו-40, אשר מגלמים תשואות של כ- 3.63% ו-3.5% בהתאמה, ומרווחים מעל האג"ח הממשלתי הצמוד ברמות של כ- 2.86% ו- 2.83% בהתאמה".

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?