הצניחה בשופרסל לא הותירה ברירה - דסק"ש בוחנת הפחתת השווי בספרים

בדסק"ש מסבירים כי ההפחתה נובעת מהפער בין השווי בשוק לשווי בספרים. השווי של שופרסל בספרי דסק"ש עומד על 2.08 מיליארד שקל, השווי בשוק - 1.42 מיליארד שקל. הפער: 660 מיליון שקל
תומר קורנפלד | (3)

הפחתות השווי בקבוצת IDB נמשכות. היום דיווחה דיסקונט השקעות כי היא צפויה לבצע הפחתה בשווי של חברת שופרסל, זאת כחלק מהיערכותה לפרסום הדוחות הכספיים לשנת 2011.

הפחתת השווי נובעת מהתמשכות הפער השלילי בין שווי השוק של השקעתה של החברה בשופרסל לבין ערכה בספרי דיסקונט השקעות. הערכות השווי מתבצעת על ידי מעריך שווי בלתי תלוי. חברת שופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל נמצאת בשליטתה של חברת דיסקונט השקעות בשיעור של 46%.

נזכיר כי בתחילת 2010, רשמה דיסקונט השקעות רווח הון עצום של 1.2 מיליארד שקל, זאת כחלק מעסקה לרכישת 8.3% ממניות רשת הקמעונאות באמצעות הצעת הרכש. רווח הון העצום סייע לדסק"ש לחלק דיבידנדים גדולים בשנה זו בשל הרווחים החשבונאיים.

המחיקה הנוכחית צפויה לבוא לידי ביטוי ברישום הפסד בתוצאות הרבעון הרביעי של השנה. המחיקה מצטרפת להפחתות נוספות שביצעה הקבוצה בשנה החולפת כשהמרכזית שבהן הייתה הפחתה של שווי הקרקע בלאס ווגאס, וירידת שווי ההשקעה של הקבוצה בבנק קרדיט סוויס.

נכון לסוף ספטמבר רשומה חברת שופרסל בספרי דסק"ש לפי שווי של 2.08 מיליארד שקל. שווי השוק של ההחזקה של דסק"ש במניות כור בהתאם למחיר השוק הסתכם בכ-1.42 מיליארד שקל. המשמעות היא שדסק"ש עשויה לבצע הפחתה בשווי של שופרסל בהיקף של עד 660 מיליון שקל.

השנה החולפת הייתה לא פשוטה עבור מניית שופרסל, שאיבדה כ-30% מערכה. הירידה באה על רקע המחאה החברתית אשר גרמה לרשת הקמעונאות להגביר את המבצעים בחנויות, דבר אשר שחק את הרווחים של החברה.

מידרוג בוחנת את הדירוג

בתוך כך, המיזוג המתגבש בקבוצת IDB בין דיסקונט השקעות לבין חברת הבת כור גרם לסוכנות הדירוג מידרוג לבחון את ההשלכות של העסקה על דירוג החוב של החברות.

דירוג החוב של חברת דסק"ש עומד היום על A1 עם אופק שלילי. סך החוב המדורג מסתכם ב-5.4 מיליארד שקל. מנגד, דירוג החוב של חברת כור נמוך בדרגה אחת (A2) והוא עם אופק יציב. סך הדירוג מסתכם ב-2.05 מיליארד שקל.

במסגרת המיזוג המתגבש עשויה דסק"ש לרכוש את החזקות הציבור בחברת כור, בהתאם למחיר אשר ייקבע על פי הערכת שווי לחברה. בקבוצת IDB העריכו כי המיזוג בין שתי החברות יושלם עד סוף הרבעון השני של שנת 2012.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    משקיע 20/02/2012 11:58
    הגב לתגובה זו
    מישהו יכול להסביר מה המהלך הזה יעשה למניה החבוטה של שופרסל?
  • 2.
    נילי 20/02/2012 11:12
    הגב לתגובה זו
    והבונוסים לבכירים. כך יהיה לכם ברכה בהכנסות ויהיה לכם גם מה להציג במאזנים בתור הרווחים . מספיק עם השחיתותיות !
  • 1.
    לא נורא נשר תפצה במחירי המלט המופרזים (ל"ת)
    צחי 20/02/2012 10:15
    הגב לתגובה זו
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

אבי שכטר מנכ"ל קבוצת מר; קרדיט: אייל טואגאבי שכטר מנכ"ל קבוצת מר; קרדיט: אייל טואג

ההכנסות צמחו, הרווח קפץ: המגזר המקומי דחף את קבוצת מר לרבעון חזק

ברבעון השלישי של 2025 הציגה קבוצת מר עלייה מתונה בהכנסות, אך שיפור חד ברווחיות הודות לשינוי בתמהיל המכירות וצמצום פעילויות רווחיות פחות. המגזר הישראלי בולט במיוחד, עם קפיצה משמעותית ברווח, בעוד שהמגזר הגלובלי נשחק בעקבות האטה בשוקי התקשורת באמריקה הלטינית. למרות זאת, הרווח הנקי של החברה מזנק, והצבר מגיע לשיא של כ-900 מיליון שקל - נתון שמסמן את המשך מגמת הצמיחה

עוזי גרסטמן |

קבוצת מר CMER  פרסמה היום את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון השלישי ולתשעת החודשים הראשונים של 2025, והם מציירים תמונה מורכבת אך חיובית: ההכנסות אמנם עלו בצורה מתונה ברבעון, אך הרווחיות השתפרה בצורה משמעותית, בעיקר בזכות העדפה ברורה למוצרים ולפעילויות שמניבים שיעורי רווח גבוהים יותר. ברבעון השלישי הסתכמו הכנסות החברה בכ-180.5 מיליון שקל - עלייה של כ־3.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מאחורי העלייה עומדת בעיקר הפעילות בישראל, שצברה תאוצה ובלטה ברווחיותה. מנגד, הפעילות הבינלאומית נותרה כמעט ללא שינוי, כשהירידות בתחום תשתיות התקשורת באמריקה הלטינית המשיכו להעיק על המגזר.

בפעילות החברה בישראל בלטה צמיחה חדה בהכנסות שהגיעו ל-87.3 מיליון שקל - עלייה של כ-8.6% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. ואלם הנתון המרשים יותר הוא זינוק של כ-38.9% ברווח המגזרי, שהגיע ל-6.5 מיליון שקל. זאת הודות לשיפור ביכולות התפעול ולדגש הולך וגובר על מוצרים רווחיים יותר, במקביל לצמצום פעילויות שהניבו רווחיות נמוכה. במגזר הגלובלי נרשמה דווקא יציבות בהכנסות - כ-93.2 מיליון שקל, לעומת כ-94.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההאטה בשוקי התקשורת באמריקה הלטינית היא הסיבה העיקרית לשחיקה, אך הרווח במגזר נותר דומה לרבעון המקביל - כ-11.5 מיליון שקל, מה שמעיד על התאמה פנימית טובה לנסיבות.

הרווח הגולמי ברבעון קפץ בכ-15.7% והגיע ל-37.1 מיליון שקל, המשקפים שיעור רווחיות של 21% מההכנסות - שיפור ניכר לעומת 18% בשנה שעברה. התוצאה הזו מודגשת בייחוד לאור העובדה שההכנסות עצמן כמעט שלא השתנו: המשמעות היא שהחברה מצליחה למכור יותר מוצרים ושירותים ברווחיות גבוהה, תוך צמצום פעילויות שאינן תורמות לשורה התחתונה. הרווח התפעולי ברבעון עלה אף הוא, לכ-17.5 מיליון שקל - עלייה של כ־9.1% לעומת התקופה המקבילה ב-2024. אף שהוצאות המכירה וההנהלה גדלו בגלל השקעה מוגברת בשיווק ובפיתוח פעילויות בישראל ובעולם, הרווח הגולמי החזק קיזז את העלייה הזו כמעט במלואה.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי ברבעון הגיע ל-13.3 מיליון שקל - עלייה של כ-14% לעומת הרבעון המקביל, ואף קפיצה משמעותית לעומת 7.7 מיליון שקל בלבד שנרשמו ברבעון השני של השנה. השיפור החד מדגיש את האפקט של שינויי התמהיל העסקי, גם בלי זינוק משמעותי בהיקף המכירות. 

בתשעת החודשים הראשונים של 2025 מצטיירת תמונה דומה: ההכנסות ירדו מעט לכ-484.5 מיליון שקל, בעיקר בגלל ירידה בפעילות תשתיות התקשורת במרכז אמריקה והשפעות מבצע עם כלביא מול איראן על שרשרת האספקה. עם זאת, הרווח הגולמי בתקופה עלה ב-12.5% והגיע ל-96.1 מיליון שקל - נתון המשקף שינוי עמוק באופן שבו החברה מתעדפת את תחומי הפעילות שלה.