
כלל ביטוח תשקיע 250 מיליון שקל בבוני התיכון; המניה עולה 7%
הגוף המוסדי ישקיע 150 מיליון שקל ב-5 פרויקטים ל-1.4 אלף דירות עד שנת 2027, ועוד 100 מיליון שקל לפרויקטים עתידיים, זו לא הרכישה הראשונה של כלל בתחום ההתחדשות העירונית; וגם - מה עשתה המניה לאחרונה?
חברת כלל החזקות עסקי ביטוח כלל עסקי ביטוח 1.54% תזרים 250 מיליון שקל ישירות להון הפרויקטים של חברת ההתחדשות העירונית בוני התיכון בוני תיכון -2.87% העוסקת בייזום ובניית פרויקטים של
בנייה למגורים.
ההשקעה תחולק לשני שלבים: בשלב הראשון יוזרמו 150 מיליון
שקל לחמישה פרויקטים בעלי תב”ע מאושרת, הכוללים שני מיזמי פינוי-בינוי ברחובות, פרויקט בעגור ברמלה, אחד בכפר סבא ואחד ביבנה - בסך כ-1.4 אלף דירות. בשלב השני יוקצו עוד 100 מיליון שקל להשקעות בפרויקטים עתידיים נוספים, אשר יקבלו אישורים תכנוניים בשנים הקרובות.
המודל הפיננסי שבחרו הצדדים מציב את כלל ביטוח כשותפה באקוויטי של כל פרויקט: החברה תזרום 49% מההון העצמי הדרוש ותיהנה מ-25% מהרווח הנקי. גישה זו מאפשרת לבוני התיכון לצמצם את הצורך בהון העצמי היזמי, ועם זאת להאיץ
את תחילת העבודות - הן על רקע מורכבות אישור התב”ע והן בשל הביקושים הגוברים באזורים המבוקשים.
זו לא הפעם הראשונה בה אנו עדים לגוף מוסדי גדול שנכנס להשקעה בחברות התחדשות עירונית,כך למשל - כתבנו על השאלה - מה
המוסדיים יודעים שאנחנו לא? גופים כמו מנורה, הפניקס ואף כלל עצמה - השקיעו סכומי כסף גדולים על פרויקטים של התחדשות עירונית.
משנת 2022, נכנסו גופים מוסדיים לעומק שוק ההתחדשות העירונית, דרך השקעות ממוקדות בחברות ופרויקטים. כלל ביטוח כבר רכשה מניות
מ-ICR שבשליטת ישראל קנדה בכ-260 מיליון שקל, והשקיעה 330 מיליון שקל נוספים ב-20% מאפריקה מגורים התחדשות עירונית.
מנורה הצטרפה עם השקעה של כ-30 מיליון שקל בהכשרת היישוב התחדשות עירונית. גם הפניקס, הראל ובנק מזרחי מעורבים במימון פרויקטים דרך קרנות
פרטיות וליווי חוץ-בנקאי.
לצד המוסדיים פועלים גם גופים חוץ-בנקאיים כמו ברקת קפיטל, פנינסולה וקטה גרופ, שהפכו לשחקנים חזקים יחסית במימון של יזמים קטנים ובפרויקטים הנמצאים בשלבים מוקדמים.
למה דווקא עכשיו?
ההשקעה החדשה נחתמת בתקופה שבה שוק המגורים רווי אתגרים, עליית מחירי קרקע ובנייה, תנודתיות בריביות ומשבר כוח האדם בענף. ובכל זאת, אולי זו בעצם הזדמנות למנף הון, לזרז תהליכים תכנוניים ולהגדיל את ההיצע.
בוני התיכון, שפועלת מאז אמצע שנות ה-80 ומתמקדת
ביזום, תכנון ובנייה של מיזמי פינוי-בינוי ותוספות בנייה ב‑15 ערים מרכזיות בישראל, רואה במימון המוסדי כלי אסטרטגי לשמירה על צמיחה מתמדת.
לחברה יותר מ‑80 פרויקטים ב‑8 ערים כבר בשלבי ביצוע או שיווק, וזרם ההשקעות הצפוי יאפשר לה להרחיב את פעילותה לערים
נוספות ובמקביל להבטיח גיבוי הוני לפרויקטים גדולים יותר ומורכבים יותר.
בכלל ביטוח מציינים כי המהלך מתאים לאסטרטגיית ההשקעות שלהם, אשר נותנת להם חשיפה אלטרנטיבית וסולידית בשוק הנדל”ן, עם פוטנציאל תשואה יציב לאורך שנים.
מנגד, בוני התיכון
מתחזקת ביכולת להוציא פרויקטים לפועל במהירות יחסית, מה שיתרום להגברת ההיצע באזורים כמו רחובות, רמלה, כפר סבא ויבנה, שבהם נרשמת עלייה מתמדת בביקושים בשל פיתוח תשתיות תחבורה וקרבה למרכזי תעסוקה.
עמי פרץ, מנכ"ל בוני התיכון, מסר: "אנחנו מברכים על השותפות עם כלל ביטוח, גוף מוסדי מרכזי ומוערך, שמהווה תוספת כוח משמעותית לפעילות שלנו. בוני התיכון, שנוסדה לפני כ-40 שנה, היא אחת החברות
המובילות בישראל בתחום ההתחדשות העירונית עם פריסה רחבה ותנופת עשייה של עשרות פרויקטים באזורים המבוקשים ביותר בארץ, בהיקף עצום של עשרות אלפי יחידות דיור"
ברק בנסקי, משנה למנכ"ל,
מנהל חטיבת ההשקעות של כלל, מסר: ״אנו מברכים על השותפות עם חברת בוני התיכון, ורואים בהשקעה הרחבה של אסטרטגיית ההשקעות שביצעה כלל בשנים האחרונות בתחום הנדל״ן למגורים במשק המקומי, בדגש על תחום ההתחדשות העירונית"
- ב-200 מיליון שקל: המבורגר מוכרים לכלל מניות הראל
- כלל רוכשת מניות ב-200 מיליון שקל בקבוצת ניסקו לפי שווי של 1.6 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שווי שוק, הון עצמי ומה עשתה המניה?
שווי השוק של חברת בוני התיכון עומד על כ-895 מיליון שקל, הונה העצמי נאמד בכ-208 מיליון שקל. המניה עלתה מתחילת השנה בכ-20% וב-12 החודשים האחרונים בכ-51%.

יהיה מעניין להמשיך ולעקוב אחרי חברת בוני התיכון, בעיקר בעקבות ההודעה על השקעתה של כלל ביטוח אבל לא רק - לאחרונה היא מאיצה תהליכים בחברה וקיבלה מספר תב"עות מאושרות. כך או אחרת - נמשיך לעקוב.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 1.79%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

אלקטריאון: עסקה בשווי 21.8 מיליון שקל בארה"ב
אלקטריאון נבחרה לפרויקט טעינה במישיגן, ארה"ב בהיקף של כ-21.8 מיליון שקל, לצד הגשת הצעה לפרויקט טעינה דו-כיווני בשטוקהולם ובמילאנו
אלקטריאון אלקטריאון -2.97% מדווחת על זכייה בפרויקט הובלה בתחום תשתיות טעינה חכמות במישיגן. מדובר בפרויקט עירוני בהובלת משרד התחבורה של מישיגן בשווי של כ-21.8 מיליון שקל, שבמסגרתו ייפרסו מערכות טעינה דינמית, סמי-דינמית וסטטית ל-16 כלי רכב משישה ציים שונים, ביניהם ובהם רכבי הפצה של UPS ורכבי שאטל, חלוקה והפצות של חברות נוספות.
הפרויקט כולל השקת מודל Charging-as-a-Service) CaaS) בארה"ב, שבמסגרתו אלקטריאון מספקת את תשתית הטעינה ומקבלת תשלום חודשי עבור כל רכב בתמורה לשירות. הפרויקט צפוי לשמש כבסיס להתקשרות נוספת ולהעלות לכביש רכבים נוספים (נמצאים בשימוש של חברת מוניות מהגדולות בעולם) עם מערכת הטעינה האלחוטית של אלקטריאון.
בפרויקט תחבור אלקטריאון לשותפים אסטרטגיים מובילים בתעשיית הרכב, ובהם יצרנית הרכב Xos Xos 0.26% עמה מקיימת החברה פרויקט נוסף, יצרניות חלקי הרכב Roush ו-UES וחברת DENSO, עמה מקיימת החברה פעולה מעמיק ורחב, לפיתוח מערכות טעינה אלחוטיות עבור רכבי נוסעים. כמו כן, הפרויקט יבוצע בליווי הנדסי של חברת ההנדסה המובילה Jacobs Engineering ובשיתוף עם חברת החשמל DTE energ. בנוסף הפרויקט ילווה מחקרית על ידי אוניברסיטת מישיגן ומכון המחקר Aspire.
הפרויקט מהווה שלב שלישי ומשמעותי בפעילותה של החברה בדטרויט, וזאת לאחר פרויקט משותף עם חברת MDOT ב-2023 שעסק בהקמת הכביש החשמלי הראשון בארה"ב, ופרויקט משותף עם חברת עם Xos בדטרויט, הכולל בתוכו, בין היתר, אינטגרציה של מערכות הטעינה האלחוטיות של החברה לרכבי טעינה דינמית שלהם על הכביש החשמלי שהקימה החברה בדיטרויט, וטעינה סטטית במסוף UPS.
- אלקטריאון מתייעלת: תפטר כמה עשרות עובדים בישראל, מודה שהפתרון נישתי?
- אלקטריאון חושפת: "טויוטה מאמינה בנו, זו השקעה לטווח בינוני-ארוך"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיצד בנוי מודל ה-CaaS
שאלנו את החברה מספר שאלות לגבי מודל התפעול של הפרויקט במישיגן:
מהם מנגנוני התשלום הצפויים, מהן ההערכות לגבי החזר ההשקעה (IRR), ומתי החברה צופה להתחיל לייצר הכנסות מהותיות?