יעקב לוקסנבורג לפידות קפיטל
צילום: שלומי יוסף
דוחות

לפידות קפיטל: הרווח ברבעון זינק ב-62% ל-112 מ' שקל

הרווח ב-2024 עלה ב-16.5% והסתכם ב-444 מיליון שקל; בסך הכל קיבלה החברה כ-175 מיליון שקל בדיבידנדים מהחברות המוחזקות במהלך השנה

רוי שיינמן |

לפידות קפיטל לפידות קפיטל לפידות קפיטל 0.86%  , קבוצת ההשקעות השולטת בדניה סיבוס, אפריקה מגורים, סאני תקשורת ועוד, רשמה רווח של 112 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2024 לעומת 69 מיליון שקל ברבעון המקביל, עלייה של 62%. ב-2024 כולה הסתכם הרווח ב-444 מיליון שקל לעומת 381 מיליון שקל בשנת 2023. הרווח הנקי של בעלי המניות של לפידות הסתכם בכ-272 מיליון שקל לעומת כ240 מיליון שקל בשנת 2023.


יתרות נזילות של החברה נכון לסוף השנה הסתכמה לכ-1.64 מיליארד שקל. ההון העצמי המאוחד של לפידות הסתכם בכ-3.7 מיליארד שקל (חלק הבעלים כ-2.4 מיליארד שקל), זאת לעומת 3.1 מיליארד שקל (חלק הבעלים כ-2 מיליארד שקל) בסוף 2023.


סך הדיבידנד עליו הכריזו כלל חברות הקבוצה במהלך שנת 2024 הסתכם ב-268 מיליון שקל, מתוכם כ-175 מיליון שקל חלקה של לפידות. במצטבר הכריזה לפידות על דיבידנדים בשנת 2024 בסך 51 מיליון שקל, וזאת בנוסף לרכישה עצמאית של מניות שביצע החברה בשנת 2024 בסך של כ-7 מיליון שקל. בנוסף, דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד בשנת 2025 בסך של 8 מיליון שקל.


לאחרונה נכנסה לפידות למאבק ההשתלטות על חלל תקשורת כשמולה עומד שיתוף הפעולה של יעקב פרנקל וחברת 4iG. חלל מחכה שמשרד התקשורת יאשר את הסדר החוב שהציעו פרנקל ו-4iG, ולפידות ניצלה את ההתמהמהות של המשרד בשביל להציע הצעה משלה, כמעט זהה לזו של פרנקל ו-4iG, למעט שבהצעה של לפידות בעלי החוב של חלל יקבלו חזרה כ-280 מתוך 330 מיליון הדולר שחייבים להם, לעומת 270 מיליון דולר בהצעה של פרנקל ו-4iG.


תוצאות החברות המוחזקות

דניה דניה סיבוס -1.23%   (מוחזקת בשיעור של כ- 75%), סיימה את שנת 2024 עם הכנסות שיא בהיקף של 6 מיליארד שקל, גידול של 11% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי של דניה בשנת 2024 הסתכם בכ-173.6 מיליון שקל, לעומת כ-196.1 מיליון שקל בשנת 2023. צבר ההזמנות של החברה נכון לסוף שנת 2024 עמד על כ-12.2 מיליארד שקל (ללא פרויקט הקו הכחול). בשנת 2024 נכנסו לצבר ההזמנות פרויקטים בהיקף כולל של מעל 3.9 מיליארד שקל ולאחר תאריך המאזן ועד מועד פרסום הדוחות, נכנסו לצבר פרויקטים נוספים בהיקף כולל של כ- 2.4 מיליארד שקל. למועד המאזן לחברה קופת מזומנים בסך של כ-935 מיליון שקל, ללא חוב. דירקטוריון דניה אישר חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-40 מיליון שקל בגין רווחי הרבעון הרביעי.


אפריקה מגורים אפריקה מגורים  (מוחזקת בשיעור של 51%), מכרה במהלך שנת 2024 כ-535 יחידות דיור בהיקף כספי של כ-1.761 מיליארד שקל (כולל מע"מ) לעומת 233 יחידות דיור בהיקף כספי של כ- 768 מיליון שקל (כולל מע"מ) בשנת 2023. שיעור הרווח הגולמי ממכירת דירות לרבעון הרבעי לשנת 2024 נותר גבוהה ועלה ל-28% לעומת 24% ברבעון המקביל אשתקד. לחברה 3,173 יח"ד בשלבי ביצוע ושיווק שונים, מתוכן נמכרו 1,728 יח"ד (כ-55%), בהיקף כספי של כ-4.686 מיליארד שקל כולל מע"מ (חלק החברה). החברה סיימה את הרבעון הרביעי לשנת 2024 עם רווח נקי לבעלי המניות של 125 מיליון שקל לעומת כ-75 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לצד המשך שמירה על מינוך נמוך של 37.5% יחס החוב נטו ל-CAP נטו של החברה, דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד בסך של 25 מיליון שקל בגין רווחי הרבעון.


סאני תקשורת סאני תקשורת  (מוחזקת בשיעור של כ-52%), יבואנית סמסונג בישראל, רשמה הכנסות בסך 1.057 מיליארד שקל בשנת 2024 לעומת מכירות של 854 מיליון שקל בשנה המקבילה אשתקד, עליה של כ- 24%. הרווח הנקי של סאני בשנת 24 הסתכם בכ-48 מיליון שקל לעומת לרווח נקי של 22 מיליון שקל בשנה המקבילה אשתקד, עליה של 115%. דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד בסך של 12 מיליון שקל בגין רווחי הרבעון הרביעי בלבד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איציק פרנק
צילום: ליאת מנדל

ברן מדווחת על זכייה בפרויקט EPC בכ-100 מיליון אירו

קבוצת ברן מדווחת על זכייה במכרז להקמת פרויקט (EPC) באחד ממדינות במזרח אירופה, החברה באיחוד האירופאי; התמורה צפויה לעמוד על כ-100 מיליון אירו ומקפיצה את צבר ההזמנות של החברה לשיא חדש

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ברן איציק פרנק

חברת ברן ברן 2.33%  דיווחה הבוקר על זכייה של חברת בת במכרז להקמת פרויקט (EPC) שהינו הקמת תחנת כוח המשלבת ייצור של כ-100 MW חשמל וכ-85 MW חום. הפרויקט יוקם באחת ממדינות מזרח אירופה החברה באיחוד האירופי. 

זמן ביצוע הפרויקט צפוי להתחיל מיד לאחר חתימת הסכם מפורט ולהיארך כשנתיים, כאשר התמורה הכוללת הצפויה לחברה הבת הינה כ-100 מיליון אירו.

איציק פרנק, מנכ״ל קבוצת ברן: ״זכייה זו הינה זכייה יוקרתית ומשמעותית עבורנו שכן היא תולדה של עבודה מואמצת של הצוות שלנו במגזר אינטרנשיונל בהובלת אשר צור. פרויקט זה הינו הפרויקט השני בשנת 2025 אותו אנחנו מתחילים באירופה וזאת בהמשך לפרויקט התעשייתי התהליכי אותו התחלנו רק בחודשים אלו בבלקן. שני פרויקטים הלו מביאים את צבר העבודות שלנו באירופה בלבד להיקף של כ-150 מ' יורו. לא רק זאת, שני פרויקטים אלו גם מחזירים את ברן חזרה לתכנון וביצוע בתחומי האנרגיה והתעשייה בהיקפים משמעותיים והינם לביצוע מיידי מה שמכניס אותנו חזק לפעילות משמעותית בשנת 2026 והלאה והיד עוד נטויה.

זוהי תקופה מרגשת בברן שכן הצמיחה בצבר בפעילות שלנו באירופה מתווספת לגידול המשמעותית בצבר שלנו בפרויקטי תשתיות מים באפריקה במהלך החודשים האחרונים לצד המשך גידול בפעילות בישראל אשר צפויים להביא את ברן לגבהים חדשים ברמת היקף הפעילות."

ההזדמנות של ברן - מהערבה לסוואנה

לפני כחודש פרסמו ניתוח על קבוצת ברן מאת דן וינטרניץ, ראש תחום ניהול התיקים באושן יצירה, שם הוא אמר כי מדובר בחברת הנדסה ותיקה הפועלת 46 שנה בישראל ובעולם, בולטת לאחרונה בשל מעורבותה בפרויקט שדה התעופה רמון שסומן על ידי החות'ים, ובעיקר בשל תנופת צמיחה מרשימה. החברה מספקת פתרונות הנדסיים מקיפים בתחומי תשתיות לאומיות, מים, אנרגיה, תקשורת, ועוד, כולל תכנון, ניהול, הקמה ותפעול. כושר הביצוע של ברן בפרויקטים מורכבים במתכונות כמו EPC ו-Key-Turn, ניסיונה הבינלאומי (אפריקה, אירופה) ודירוגיה הטובים, מציבים אותה כגורם מוביל. למרות ירידה מסוימת בהכנסות וברווח בטווח הקצר, לחברה צבר הזמנות ענק המהווה בסיס איתן לעתיד, והיא מנטרלת סיכון גיאוגרפי בחו"ל באמצעות מימון של בנקים זרים והבנק העולמי.

מנועי הצמיחה העיקריים של ברן כוללים גידול בפעילות בישראל (תשתיות לאומיות) וצבר הזמנות בינלאומי משמעותי, כשהבולט שבהם הוא עסקת מים ענקית באפריקה בהיקף של 480 מיליון דולר שצפויה להכפיל את הכנסותיה החל מ-2027. הדו"חות מראים כי מגזר חו"ל מציג שיעור רווחיות תפעולית גבוה יותר (13% ב-2024), אך גם מגזר ישראל משפר את הרווחיות בהתמדה. החברה פועלת לחיזוק אסטרטגי באמצעות מיזוגים ורכישות (כמו רכישת א.בלאו מהנדסים) וצפויה למכור את פעילותה ההפסדית ברוסיה. עם צבר של 1.7 מיליארד ש"ח (ללא הפרויקט באפריקה), הון עצמי משמעותי, ומינוף פיננסי אפסי, ברן נמצאת בעיצומו של מעבר לחברת תשתיות בינלאומית גדולה, ועל פי ההערכות, היא מתומחרת בחסר ביחס לפוטנציאל הצמיחה העתידי שלה (מכפיל 7.6 על רווחי 2026).

משה סבוסקי, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה, צילום: יח"צמשה סבוסקי, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה, צילום: יח"צ

חולקת את כביש 6 והנתיב המהיר: שפיר מכניסה מוסדיים כשותפים בכבישים לפי שווי של 900 מיליון שקל

חברת ההנדסה תמכור כ-35% משלושת פרויקטי הזכיינות שבבעלותה - כביש 6 צפון, הנתיב המהיר לתל אביב וכביש 16 לירושלים - לשני מוסדיים; התמורה תשמש להרחבת הפעילות במכרזי תשתיות חדשים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שפיר הנדסה

שפיר הנדסה שפיר הנדסה 3.88%   נערכת למהלך אסטרטגי ראשון מסוגו מאז הקמתה, כשהיא מוכרת כשליש מהחזקותיה בשלושה מפרויקטי הזכיינות המרכזיים שלה לשני גופים מוסדיים ישראליים. על פי מזכר ההבנות שנחתם, שווי הנכסים הכולל בעסקה מוערך בכ-900 מיליון שקל, והיקף התמורה הצפוי לחברה עומד על כ-320 עד 330 מיליון שקל. מדובר למעשה באקזיט ראשון של שפיר בתחום הנכסים המניבים, מהלך שמסמן שינוי בגישתה המסורתית להחזקה מלאה בפרויקטים תשתיתיים ארוכי טווח.

המהלך יבוצע באמצעות הקמת שותפות מוגבלת חדשה בשליטת שפיר, שתאגד את החזקות החברה בשלוש חברות הזכיינות: כביש 6 חוצה צפון, הנתיב המהיר לתל אביב וכביש 16 - הכניסה לירושלים. המוסדיים ירכשו בין 33.5% ל-38.5% מהיחידות בשותפות, לפי שווי של 9 עד 10 מיליון שקל לכל אחוז מההחזקה. השליטה והניהול בפרויקטים יישארו בידי שפיר, והמוסדיים לא יוכלו להחליף את השותף הכללי, למעט במקרים חריגים.

לפי דיווחי החברה, שווי נכסי מגזר הזכיינות של שפיר עמד בסוף 2024 על כ-590 מיליון שקל לאחר קיזוז התחייבויות. המשמעות היא שהחברה מוכרת את הנתח בשווי גבוה משמעותית מהערך הרשום בספרים, שכן לא מדובר רק בשלושת הכבישים הכלולים בעסקה, אלא ביחס לכל מגזר הזכיינות של שפיר, הכולל גם נכסים נוספים כמו מתקן ההתפלה באשדוד, חניוני הלאום והדסה בירושלים, מבני ציבור (כנסת ישראל, בצלאל, גבעת שמואל), ומרכזי תחבורה וביטחון כדוגמת מתקני צה"ל. בעסקה הנוכחית משתקף שווי של 950-900 מיליון שקל לשלושת הכבישים בלבד, כמעט פי שניים מההון העצמי של כלל המגזר כולו.

אחת הסיבות לפרמיה הגבוהה נעוצה באופי התזרימי של הנכסים: בכביש 16, לדוגמא, המדינה משלמת לזכיין תשלום רבעוני קבוע שאינו תלוי בתנועה בכביש, כך שההכנסה מובטחת ומזכירה מבנה של אג"ח מיועד עם קופון קבוע רק שמדובר בהבטחת תשלום של המדינה. כך שפיר למעשה יוצרת מזומן ללא הנפקת חוב, שמאפשר לה להמשיך להנות מהשבחה עתידית וגם לבצע השקעות אחרות. גם הנתיב המהיר לתל אביב נהנה ממודל הכנסות יציב, ואילו כביש 6 מתבסס על דמי שימוש של נהגים, שבשל הביקוש צפוי לעבור הרחבה. לכן, על פי הערכות, תשואת ההשקעה בפרויקטים האלה קרובה לתשואת אג"ח ממשלתית, עם פרמיית סיכון קלה בלבד.

הכנסות, נכסים ותכנון קדימה

שפיר הנדסה, שבשליטת האחים חן, גיל, ישראל והראל שפירא, נסחרת כיום בשווי של כ-10.4 מיליארד שקל. במחצית הראשונה של 2025 הסתכמו הכנסותיה ב-2.76 מיליארד שקל והרווח הנקי עמד על 67 מיליון שקל. פעילות החברה מתחלקת בין שלושה מגזרים עיקריים: תשתיות (567 מיליון שקל ברבעון השני), תעשייה (602 מיליון שקל) ונדל"ן (80 מיליון שקל).