מפתח
צילום: shutterstock

בין משבר להזדמנות: סקירת ענף הרכב בצל משברים עולמיים

הקורונה פגעה קשות בייצור, משבר השבבים איים להשבית ואז גם פרצה המלחמה באוקראינה. למה בכל זאת כדאי להישאר אופטימיים בנוגע לענף הרכב – ואיך כל זה קשור לליסינג תפעולי? על משברים והזדמנויות

כתיבת המומחים |
נושאים בכתבה ליסינג

ברוב המקרים בהם המושגים "ענף הרכב" ו"משבר עולמי" מוצאים את עצמם באותו המשפט, הכוונה היא לסוגיות הקשורות למחירי הנפט: מחיר החביות המאמיר לפתע במדינות המפרץ, סנקציות בינלאומיות שמשפיעות על צריכת הדלק של משפחתיות הנוסעות בקצה השני של העולם וכד'. אלא שבשנתיים האחרונות נאלץ ענף הרכב להתמודד עם כמה אתגרים חדשים ומורכבים. כאלו הדורשים מיצרניות הרכב להפוך עולמות כדי לשמור על רצף הייצור שלהן ומהצרכנים, כמות בלתי מבוטלת של סבלנות ושאר רוח. תוסיפו לכך את המוטיב של חוסר וודאות והרי לכם תחום שלם שכבר מזה תקופה ארוכה אינו יציב.

מהם אם כן השינויים התכופים שחווה הענף, כיצד הם השפיעו על צרכני הקצה (הנהגים) כמו גם על החברות הגדולות בשוק הליסינג התפעולי והפרטי? לפניכם סקירה קצרה על משברים עולמיים, מהפיכות והזדמנויות.

 

בחסות: משבר הקורונה ומצוקת השבבים

האתגר הגדול ביותר שאיתו התמודד בשנים האחרונות ענף הרכב בכלל ותחום הליסינג בפרט, הגיע כמובן בחסות משבר הקורונה. זה התחיל מקווי ייצור שלמים שפשוט נעצרו, ממחסור עצום במכולות לשינוע רכבים ברחבי העולם וכמובן, ממשבר השבבים המפורסם שעתיד ללוות אותנו גם בשנתיים הבאות . אותם רכיבים קטנטנים האחראים לכך שהרכבים של ימינו יהיו הרבה מעבר למכונה עם ארבעה גלגלים, מנוע וכמה מכלולים, ויותר כמו כזו עתידנית עם פלטפורמות דיגיטליות, מערכות בטיחות ובקרות נהיגה שונות ומגוונות. שלא לדבר על כך שבימים של מגיפה עולמית מסתורית, המביאה עימה גם מאות מיליונים של מובטלים חדשים וחוסר ודאות כלכלי, ממילא יש פחות רוכשים פוטנציאליים של רכבים חדשים. בכל זאת, אנחנו מדברים כאן על אחת מהוצאותיה הגדולות יותר של משפחה בעולם המערבי, אחרי דיור כמובן.

 

גם תחומים כמו הליסינג התפעולי והפרטי הושפעו ממשבר הקורונה שהרי עובדים רבים נשלחו לחל"ת, אחרים איבדו לגמרי את פרנסתם וככלל, רבים מאיתנו מצאו את עצמם יותר בבית – ופחות מאחורי ההגה.

 

משברים בצל מהפיכה

האבסורד הוא שמשבר השבבים כמו גם שאר האתגרים שהביאה איתה מגיפת הקורונה לעולם הרכב, הגיעו בדיוק בשיאה של מהפכה מוטורית משמעותית אחרת: עלייתו של הרכב החשמלי. בדיוק כשכמעט כל יצרנית רכב גדולה בעולם (בארה"ב, אירופה והמזרח הרחוק) הפנימה כי ארסנל הדגמים שברשותה חייב לכלול לפחות דגם חשמלי לגמרי אחד, הגיע הנגיף מסין שכמעט השבית את כל כדור הארץ. אך זה לא נגמר שם. דווקא כשנהגים בכל רחבי העולם וגם כאן בישראל, החלו לבחון ברצינות את האפשרות לעבור לרכב חשמלי ולהיפרד לשלום ממשאבת הדלק, זמני האספקה של רכבים חשמליים לגמרי הגיעו לחצי שנה ויותר. מסוג הגורמים המובילים להתייקרות של מחירי הדגמים, וגם מכבידים מאוד על מקבלי ההחלטות בתחום הליסינג לקבל החלטות קרדינליות לגבי ציי הרכב שלהם.

 

מישהו אמר מלחמה?

האמת היא שאנליסטים בכל רחבי העולם כבר חזו שענף הרכב ישתחרר כמעט סופית מהשפעות הקורונה לקראת סוף השנה הנוכחית, אבל אז פרצה המלחמה באוקראינה. נכון, עימותים צבאיים בסדרי גודל משתנים פורצים ברחבי העולם כמעט בכל רגע נתון, אבל במקרה זה, לגיאוגרפיה יש חשיבות רבה בעניין. באוקראינה פועלים מפעלי ייצור של כמה מיצרניות הרכב הבולטות בעולם והיא גם משנעת משטחה לא מעט חלפים ורכבים למדינות אירופה הסמוכות אליה. בנוסף, גם אוקראינה וגם רוסיה מפיקות מחצבים רבים כמו מתכות שונות או גז המשמש בתעשיית הרכב בכלל – ובתחום הרכב החשמלי בפרט, והנה לכם משבר נוסף המשפיע עמוקות על כושר הייצור של כמה מהכוחות הגדולים בשוק. מי שצפויה להינזק פחות מהאירוע הזה היא תעשיית הרכב הנוסקת בסין, שכן בשנים האחרונות מאות דגמים שונים של עשרות יצרניות סיניות שונות הציפו את עולם הרכב החשמלי – בכל זאת, מדובר כאן בנתח משמעותי.

 

חשוב לזכור שעולם הרכב ממילא מתמודד בעידן הנוכחי עם לא מעט אתגרים גדולים דוגמת המשך פיתוח המכונית החשמלית בכל מה שקשור להגדלת טווח הנסיעה בין טעינות, אספקה סדירה של סוללות חזקות ואמינות והתמודדות עם דרישתן של חברות נוספות בשוק הליסינג התפעולי והפרטי, לקבל אף הן את ההזדמנות להשתתף במהפכה החשמלית המתחוללת. במקביל, יצרניות הרכב בכל רחבי העולם צריכות להתמודד עם איום חדש ומעט לא צפוי: סייבר, כי מתברר שאם המכונית שלנו כה חכמה, דיגיטלית ומקוונת, תמיד יהיה גם מי שינסה להזיק לה ולפרוץ למערכותיה מרחוק. בהחלט לא איום שאפשר להקל בו ראש.

 

עם הפנים קדימה

כל זה מתרחש בעת שבכירי הענף דנים רבות בסוגיות החשובות של המצאה ושיפור מערכות בטיחות מצילות חיים נוספות, וגריעתם מהכביש של מכוניות מיושנות אשר סיכויהן להיות מעורבות בתאונה גבוה משמעותית לעומת כאלו חדישות וחכמות.

 

ועוד לא אמרנו כלום על הרכבים האוטונומיים. אלו האמורים להסיע אותנו ממקום למקום, ללא כל נהג שישב מאחורי ההגה. זה אולי נשמע כמו מדע בדיוני, אבל בכמה מקומות ספציפיים ברחבי העולם כבר מדובר במציאות של ממש (בפרט בקמפוסים או בשטחים מסחריים מגודרים), ודי ברור כי תוך כמה שנים גם תחום זה יזלוג לקהל הרחב.

 

במילים אחרות, האתגרים של ענף הרכב לא נגמרים אבל כמוהם, גם ההזדמנויות להמשיך ולהתפתח טכנולוגית, להתייעל ועל הדרך, אפילו לשמור על הסביבה.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: יח"צצילום: יח"צ

מה משקיעים בשוק ההון יכולים ללמוד מהמפרסמים בגוגל אדס ואיך עקרונות השקעות הערך חזרו לעולם השיווק הדיגיטלי

בעולם שבו כל קליק שווה כסף, מומלץ להסתכל על עולם השיווק כהשקעה, לא כהוצאה

נושאים בכתבה שיווק דיגיטלי

מרווח ביטחון - גם בשיווק

עוד מושג שלקוח ישירות מעולם ההשקעות הוא “מרווח הביטחון” (Margin of Safety). זהו העיקרון הבסיסי שלפיו משקיע לעולם לא ישקיע את כל הונו בהזדמנות אחת, גם אם היא נראית מפתה.

בעולם שבו כל קליק שווה כסף וכל שנייה של תשומת לב מתומחרת, יש טשטוש גבולות בין פרסום להשקעה. גיא אברמוב, מומחה לשיווק דיגיטלי עם ניסיון של למעלה מ-17 שנה בניהול קמפיינים בגוגל אדס, מציע דרך אחרת להסתכל על עולם השיווק - לא כהוצאה, אלא כהשקעה. בעידן של חוסר יציבות כלכלית, עליות ריבית ואי ודאות בשווקים, ייתכן שדווקא מפרסמים בפלטפורמה של גוגל אדס יכולים ללמד את המשקיעים שיעור חשוב על ניהול הון, משמעת וסבלנות.

“בעולם השיווק והפרסום, מרווח ביטחון הוא לא רק תקציבי” מסביר אברמוב. “זה גם טקטי. לא לשים את כל הביצים בקמפיין אחד, לא לבנות על מילות מפתח בודדות, ולא להניח שהפלטפורמה תישאר קבועה לנצח. בדיוק כמו שמשקיע מפזר סיכונים, כך גם מפרסם חייב לפזר אסטרטגיות”.

לדבריו, עסקים שמבינים את זה שורדים תנודות בשוק הרבה יותר טוב. כשהאלגוריתם משתנה, כשהתחרות מתייקרת, או כשהצרכנים משנים הרגלים - המפרסם שיש לו רזרבות של ידע, קהלים ואפיקים נוספים, פשוט שורד.

שיווק דיגיטלי כהשקעה, לא כהוצאה

הגישה של אברמוב נולדה מתוך חיבור אינטואיטיבי בין שני עולמות שנראים במבט ראשון זרים זה לזה. מצד אחד  ניהול תקציבי פרסום בגוגל, עולם של ניסוי וטעייה, מדדים משתנים בזמן אמת ותחרות אינסופית על תשומת לב. מצד שני עולם ההשקעות הקלאסי, שבו ערך נבנה לאורך שנים דרך החלטות שקולות ומבוססות נתונים.