איך להיערך לעונה הרטובה ולצלוח אותה בבטחה?
ג'יפאים נחלקים לשני סוגים, אלה שמוציאים את החיה לאירועים מיוחדים, טיולים וסופ"שים, ואלה שמתניידים בו כרכב עיקרי. לשני הטיפוסים עונת החורף מצריכה התארגנות מיוחדת כדי לצלוח את העונה הרטובה בבטיחות וללא תקלות
מאת: יובל בנר
עבור חלק מבעלי רכבי השטח תחילתה של עונת הגשמים פירושה בדיוק ההפך מלהישאר בבית – זוהי פתיחתה של עונת הטיולים והשעשועים. הם יסתערו על רכבם, יתקנו חורים, יאטמו, ישדרגו ויחליפו לסט הצמיגים החדש שרק חיכה להזדמנות לחרוש בבוץ. עבור אחרים זהו פשוט המשכו של הקיץ והם במקרה הטוב יגיעו לבדיקת חורף במוסך. בדיקה כזו אכן הכרחית אך לא רק – נהיגת חורף דורשת הסתגלות בכל כלי רכב, על אחת כמה וכמה ברכב שטח שמתנהג אחרת לגמרי על כביש רטוב. לאלה מכם שזהו החורף הראשון ברכב השטח, קיראו והפנימו. לאלה שכבר צלחו כמה עונות, תישארו, אולי עוד נצליח לחדש לכם.
בטרם ניגע בתחזוקת הרכב עצמו, יש כמה נקודות בסיסיות לגבי נהיגה ברכב שטח על כביש רטוב שחשוב להפנים: אלה מכם הנמצאים תחת ההנחה כי רכב שטח מאסיבי תמיד בטוח יותר, היפרדו ממנה. רכב שטח, במיוחד על כביש רטוב, דורש סגנון נהיגה מתון הרבה יותר. מרחק הבלימה גדל משמעותית, כך שיש לשמור מרחק גדול יותר מרכבים אחרים ובכלל, להימנע מלשמור את הברקס לרגע האחרון. יש לוודא לחץ אוויר נכון בצמיגים, שכן לחץ אוויר נמוך יכול לטלטל את הרכב ולגרום לאיבוד שליטה. יתרה מכך, עניין איבוד השליטה בכביש רטוב עלול להגיע מהר ובקלות יותר ממה שציפיתם, לכן אל תהססו לשלב ל- 4X4 כאשר יש לכם ספק באחיזת הכביש של הרכב, היא תשפר משמעותית את ה'ישיבה' של הצמיגים על הכביש. כמו כן, זהו גם הזמן הנכון לוודא שרשיון הרכב וביטוח החובה שלכם בתוקף. עדיף לעשות וידוא כפול מאשר להיות כמו לא מעט נהגים שגילו זאת באיחור.
מעבר לטכניקת נהיגה מפותחת ומודעת יותר, גם תחזוקת הרכב עצמו דורשת תשומת לב מיוחדת, אפילו אם מרדפים אחרי שיטפונות אינם כוס התה שלכם. הרשימה הבאה היא חלקית בלבד אך עובדת דרך נקודות המפתח של תחזוקת הרכב. אל תהססו להוסיף בדיקות משלכם.
- צמיגים: צמיגי הרכב הם נקודת המגע היחידה שלכם עם הכביש, תנו להם את הכבוד הראוי. התחילו בבדיקה של עומק החריצים – צמיג עם סוליה שחוקה יש להחליף מיד. כמו כן, בידקו הימצאות של חריצים המעידים על יובש ואת תאריך התפוגה של הצמיג. זהו לא המקום לחסוך או לנסות ולמשוך עוד חודש חודשיים, לטסט וכו. צמיג עייף יש להחליף.
- בלמים: מערכת בלמים מתרופפת זה לא משהו שניתן לפספס, לכן אין צורך להרחיב. בידקו גם את תקינות מערכת ה-ABS, בנוסף לתקינות מערכת הבלמים הכללית.
- מצבר, חשמל, אורות: התחילו בבדיקת תוקף המצבר, בידקו כמה שיותר ממערכת החשמל (זה נהיה יותר קשה ככל שהרכב חדש יותר), חפשו כל סוג של חיבורים רפויים או חשופים, עם דגש על מערכות שהוספתם באופן עצמאי. לא תירצו להיתקע בשטח או בגשם בגלל קצר. כמו כן, בידקו שכל אורות הרכב עובדים ותקינים.
- מגבים ומתזים: כל כך פשוט וכל כך משמעותי. ההמלצה המקובלת היא להחליף מגבים אחת לשנה לפני החורף, בעיקר אם אתם מעבידים אותם קשה. בידקו את תקינות מערכת המתזים ומלאו מים עד הקצה. ללא מים לא תוכלו לראות מטר קדימה במקרה של בוץ על השמשה.
- מדריך לקניית רכב: איך לבחור נכון ולחסוך אלפי שקלים
- מגדל בתשואת הון יוצאת דופן ועלייה של 10% בהון העצמי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, אם אתם טיילים רציניים, מומלץ בהחלט שיהיה ברכב סט מגבים נוסף, על כל מקרה.
- מתלים והיגוי: גשו למוסך או בידקו בעצמכם – מערכות אלה עובדות קשה כל השנה ודורשות תשומת לב מיוחדת לפני עונת הגשמים והבוץ. זוהי בדיקה מעט מורכבת יותר, כך שיש צורך במכונאי עליו אתם סומכים, או חבר עם יד טובה במיוחד.
- גיר, תיבות העברה וצירים: גם כאן התיקון יהיה כנראה מסובך מכדי להחליף בבית, או בשטח. בידקו כל נזילה, רשרוש ודפיקה. לפני עונת הגשמים קל יותר לאתר נזילות בעזרת שטיפה טובה. את כל השאר, נסו לתקן לפני שנוצרת תקלה מסובכת, יקרה ומסוכנת.
- איטום וניקוז: זהו סעיף חשוב במיוחד לאלה מכם המעוניינים 'לשחות' עם הרכב בנחלים, אך לא רק. חשוב לשמור את פנים הרכב יבש ככל האפשר, כלומר לוודא אטימה מוחלטת בדלתות ובשאר הפתחים, אך לדאוג גם לפתחי ניקוז מים ברכבים העלולים להופך לבריכה בעת צליחת נחל.
- אוורור וחימום: בידקו את מערכת האוורור של הרכב וגם את גוף החימום, נקו את פתחי כניסת האוויר ולא פחות חשוב – וודאו כי מערכת הפשרת האדים תקינה, זה יהיה קריטי כשתיכנסו רטובים לרכב.
- הגורם האנושי: אחרי שבדקתם את כל אלה ותיקנתם עוד כמה מכלולים שרק חיכו לתשומת לבכם, רכבכם יהיה מוכן לחורף במידה סבירה אמוד. אך מה אתכם? איך תוודאו כי אתם מוכנים לכל מצב? פשוט מאד. קחו תיק, עדיף איכותי ומותאם למשימה, מלאו אותו בכל מה שיכול לעזור לכם לשרוד היתקעות בשטח או אפילו סתם תקלה לצד הכביש: ערכת תיקון רדיאטורים קלה (או סתם אפוקסי), איזו איכותי, כלי עבודה טובים המותאמים לרכבכם, את חפירה קטן, כמה קרשים טובים ועבים (כבסיס לג'ק או לכל מטרה). בשבילכם, קחו כל מה שיעניק לכם נוחות בסיסית – בגדים יבשים וחמים, חליפת סערה ומגפיים, שמיכה, פנס ראש או ערכת תאורה קטנה, מטען לנייד, מזון קל, שימורים, גזייה וכלי בישול.כמובן, המטרה היא גם לשמור על קומפקטיות, שימו לב שהרכב לא הופך לקרוואן אחרי שהרכבתם לכם ערכה שכזו.
בשורה התחתונה בכל החזיתות חשוב ביותר לשמור על ערנות ולגלות אחריות. הימנעו מלטייל בדד באיזורים לא מוכרים, ואם כבר עשיתם זאת, ידעו מישהו לגבי מיקומכם לכל מקרה שלא יהיה. שימרו על הטבע, תהנו ממנו, ותשאירו אותו כמו שקיבלתם.
חורף נעים ובוצי.
מחלום למציאות – עם המינימל החדש של קליל FINE 7400

מגדירים מחדש את קטגוריית המינימל
הכניסה של מערכת FINE 7400 מבית קליל משנה את כללי המשחק ומביאה עמה בשורה אמיתית לעולם העיצוב והאדריכלות בארץ. המערכת משמרת את הערכים המרכזיים של המינימליזם – קווים נקיים, מינימום חשיפה של חומר גלוי ותחושת מרחב ומאפשרת להשיג את המראה המינימליסטי, הדק, המוקפד והיוקרתי עם עד 99% זכוכית. בזכות פרופילים דקים במיוחד ואביזרים נסתרים למערכת מראה עיצובי נקי במיוחד. הבשורה הגדולה של מערכת FINE 7400 טמונה בנגישות שלה. בעוד שמערכות מינימל יוקרתיות היו בעבר נחלתם של פרויקטים יוקרתיים בלבד, קליל מצליחה לפתח מערכת דלתות הזזה אלומיניום מתקדמת המצליחה להשיג את המראה המינימליסטי בעלות נגישה מבעבר. מערכת FINE 7400 מגדירה מחדש את הקטגוריה, ומאפשרת לאדריכלים ומעצבי פנים לשלב את המינימליזם בעיצוב מבלי לחשוש מעלויות גבוהות וחריגות בתקציב. העיצוב המינימליסטי פוגש את הנגישות אמנם אין מדובר במערכות מינימליסטיות "פֶּר-סֶה", אך סדרת דלתות ההזזה FINE 7400 מבית קליל מעניקה אפשרות להנות ממערכות דלתות אלומיניום בעלות פרופיל דקיק ומראה מינימליסטי, במחיר נגיש וזמין יותר. המערכת משמרת את הערכים המרכזיים של המינימליזם – קווים נקיים, חומר גלוי במינימום ותחושת מרחב – תוך שהיא מייתרת את הצורך באופרציות מורכבות ומיותרות.