איך להיערך לעונה הרטובה ולצלוח אותה בבטחה?
ג'יפאים נחלקים לשני סוגים, אלה שמוציאים את החיה לאירועים מיוחדים, טיולים וסופ"שים, ואלה שמתניידים בו כרכב עיקרי. לשני הטיפוסים עונת החורף מצריכה התארגנות מיוחדת כדי לצלוח את העונה הרטובה בבטיחות וללא תקלות
מאת: יובל בנר
עבור חלק מבעלי רכבי השטח תחילתה של עונת הגשמים פירושה בדיוק ההפך מלהישאר בבית – זוהי פתיחתה של עונת הטיולים והשעשועים. הם יסתערו על רכבם, יתקנו חורים, יאטמו, ישדרגו ויחליפו לסט הצמיגים החדש שרק חיכה להזדמנות לחרוש בבוץ. עבור אחרים זהו פשוט המשכו של הקיץ והם במקרה הטוב יגיעו לבדיקת חורף במוסך. בדיקה כזו אכן הכרחית אך לא רק – נהיגת חורף דורשת הסתגלות בכל כלי רכב, על אחת כמה וכמה ברכב שטח שמתנהג אחרת לגמרי על כביש רטוב. לאלה מכם שזהו החורף הראשון ברכב השטח, קיראו והפנימו. לאלה שכבר צלחו כמה עונות, תישארו, אולי עוד נצליח לחדש לכם.
בטרם ניגע בתחזוקת הרכב עצמו, יש כמה נקודות בסיסיות לגבי נהיגה ברכב שטח על כביש רטוב שחשוב להפנים: אלה מכם הנמצאים תחת ההנחה כי רכב שטח מאסיבי תמיד בטוח יותר, היפרדו ממנה. רכב שטח, במיוחד על כביש רטוב, דורש סגנון נהיגה מתון הרבה יותר. מרחק הבלימה גדל משמעותית, כך שיש לשמור מרחק גדול יותר מרכבים אחרים ובכלל, להימנע מלשמור את הברקס לרגע האחרון. יש לוודא לחץ אוויר נכון בצמיגים, שכן לחץ אוויר נמוך יכול לטלטל את הרכב ולגרום לאיבוד שליטה. יתרה מכך, עניין איבוד השליטה בכביש רטוב עלול להגיע מהר ובקלות יותר ממה שציפיתם, לכן אל תהססו לשלב ל- 4X4 כאשר יש לכם ספק באחיזת הכביש של הרכב, היא תשפר משמעותית את ה'ישיבה' של הצמיגים על הכביש. כמו כן, זהו גם הזמן הנכון לוודא שרשיון הרכב וביטוח החובה שלכם בתוקף. עדיף לעשות וידוא כפול מאשר להיות כמו לא מעט נהגים שגילו זאת באיחור.
מעבר לטכניקת נהיגה מפותחת ומודעת יותר, גם תחזוקת הרכב עצמו דורשת תשומת לב מיוחדת, אפילו אם מרדפים אחרי שיטפונות אינם כוס התה שלכם. הרשימה הבאה היא חלקית בלבד אך עובדת דרך נקודות המפתח של תחזוקת הרכב. אל תהססו להוסיף בדיקות משלכם.
- צמיגים: צמיגי הרכב הם נקודת המגע היחידה שלכם עם הכביש, תנו להם את הכבוד הראוי. התחילו בבדיקה של עומק החריצים – צמיג עם סוליה שחוקה יש להחליף מיד. כמו כן, בידקו הימצאות של חריצים המעידים על יובש ואת תאריך התפוגה של הצמיג. זהו לא המקום לחסוך או לנסות ולמשוך עוד חודש חודשיים, לטסט וכו. צמיג עייף יש להחליף.
- בלמים: מערכת בלמים מתרופפת זה לא משהו שניתן לפספס, לכן אין צורך להרחיב. בידקו גם את תקינות מערכת ה-ABS, בנוסף לתקינות מערכת הבלמים הכללית.
- מצבר, חשמל, אורות: התחילו בבדיקת תוקף המצבר, בידקו כמה שיותר ממערכת החשמל (זה נהיה יותר קשה ככל שהרכב חדש יותר), חפשו כל סוג של חיבורים רפויים או חשופים, עם דגש על מערכות שהוספתם באופן עצמאי. לא תירצו להיתקע בשטח או בגשם בגלל קצר. כמו כן, בידקו שכל אורות הרכב עובדים ותקינים.
- מגבים ומתזים: כל כך פשוט וכל כך משמעותי. ההמלצה המקובלת היא להחליף מגבים אחת לשנה לפני החורף, בעיקר אם אתם מעבידים אותם קשה. בידקו את תקינות מערכת המתזים ומלאו מים עד הקצה. ללא מים לא תוכלו לראות מטר קדימה במקרה של בוץ על השמשה.
- מנכל"ית בססח: "כמעט כל חברה במשק מתפקדת כבנק קטן בעל כורחה"
- נפגעה מאוטובוס, קיבלה הצעה מעליבה - וזכתה לבסוף לפיצוי של כמעט 200 אלף שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, אם אתם טיילים רציניים, מומלץ בהחלט שיהיה ברכב סט מגבים נוסף, על כל מקרה.
- מתלים והיגוי: גשו למוסך או בידקו בעצמכם – מערכות אלה עובדות קשה כל השנה ודורשות תשומת לב מיוחדת לפני עונת הגשמים והבוץ. זוהי בדיקה מעט מורכבת יותר, כך שיש צורך במכונאי עליו אתם סומכים, או חבר עם יד טובה במיוחד.
- גיר, תיבות העברה וצירים: גם כאן התיקון יהיה כנראה מסובך מכדי להחליף בבית, או בשטח. בידקו כל נזילה, רשרוש ודפיקה. לפני עונת הגשמים קל יותר לאתר נזילות בעזרת שטיפה טובה. את כל השאר, נסו לתקן לפני שנוצרת תקלה מסובכת, יקרה ומסוכנת.
- איטום וניקוז: זהו סעיף חשוב במיוחד לאלה מכם המעוניינים 'לשחות' עם הרכב בנחלים, אך לא רק. חשוב לשמור את פנים הרכב יבש ככל האפשר, כלומר לוודא אטימה מוחלטת בדלתות ובשאר הפתחים, אך לדאוג גם לפתחי ניקוז מים ברכבים העלולים להופך לבריכה בעת צליחת נחל.
- אוורור וחימום: בידקו את מערכת האוורור של הרכב וגם את גוף החימום, נקו את פתחי כניסת האוויר ולא פחות חשוב – וודאו כי מערכת הפשרת האדים תקינה, זה יהיה קריטי כשתיכנסו רטובים לרכב.
- הגורם האנושי: אחרי שבדקתם את כל אלה ותיקנתם עוד כמה מכלולים שרק חיכו לתשומת לבכם, רכבכם יהיה מוכן לחורף במידה סבירה אמוד. אך מה אתכם? איך תוודאו כי אתם מוכנים לכל מצב? פשוט מאד. קחו תיק, עדיף איכותי ומותאם למשימה, מלאו אותו בכל מה שיכול לעזור לכם לשרוד היתקעות בשטח או אפילו סתם תקלה לצד הכביש: ערכת תיקון רדיאטורים קלה (או סתם אפוקסי), איזו איכותי, כלי עבודה טובים המותאמים לרכבכם, את חפירה קטן, כמה קרשים טובים ועבים (כבסיס לג'ק או לכל מטרה). בשבילכם, קחו כל מה שיעניק לכם נוחות בסיסית – בגדים יבשים וחמים, חליפת סערה ומגפיים, שמיכה, פנס ראש או ערכת תאורה קטנה, מטען לנייד, מזון קל, שימורים, גזייה וכלי בישול.כמובן, המטרה היא גם לשמור על קומפקטיות, שימו לב שהרכב לא הופך לקרוואן אחרי שהרכבתם לכם ערכה שכזו.
בשורה התחתונה בכל החזיתות חשוב ביותר לשמור על ערנות ולגלות אחריות. הימנעו מלטייל בדד באיזורים לא מוכרים, ואם כבר עשיתם זאת, ידעו מישהו לגבי מיקומכם לכל מקרה שלא יהיה. שימרו על הטבע, תהנו ממנו, ותשאירו אותו כמו שקיבלתם.
חורף נעים ובוצי.
אופיר לוינגר. צילום: יח"צמדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?
בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר
רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה.
אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו.
לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.
כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה.
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- 34 מיליון דולר: מישורים מוכרת מרכז קניות בצפון קרוליינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.
צילום: Freepikמיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?
שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב
כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.
המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"
אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.
גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.
מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"
המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.
- כל היתרונות של רכב 7 מקומות למשפחות
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.
