winter
צילום: יח"צ

איך להיערך לעונה הרטובה ולצלוח אותה בבטחה?

תוכן בחסות |

ג'יפאים נחלקים לשני סוגים, אלה שמוציאים את החיה לאירועים מיוחדים, טיולים וסופ"שים, ואלה שמתניידים בו כרכב עיקרי. לשני הטיפוסים עונת החורף מצריכה התארגנות מיוחדת כדי לצלוח את העונה הרטובה בבטיחות וללא תקלות

מאת: יובל בנר

עבור חלק מבעלי רכבי השטח תחילתה של עונת הגשמים פירושה בדיוק ההפך מלהישאר בבית – זוהי פתיחתה של עונת הטיולים והשעשועים. הם יסתערו על רכבם, יתקנו חורים, יאטמו, ישדרגו ויחליפו לסט הצמיגים החדש שרק חיכה להזדמנות לחרוש בבוץ. עבור אחרים זהו פשוט המשכו של הקיץ והם במקרה הטוב יגיעו לבדיקת חורף במוסך. בדיקה כזו אכן הכרחית אך לא רק – נהיגת חורף דורשת הסתגלות בכל כלי רכב, על אחת כמה וכמה ברכב שטח שמתנהג אחרת לגמרי על כביש רטוב. לאלה מכם שזהו החורף הראשון ברכב השטח, קיראו והפנימו. לאלה שכבר צלחו כמה עונות, תישארו, אולי עוד נצליח לחדש לכם.

בטרם ניגע בתחזוקת הרכב עצמו, יש כמה נקודות בסיסיות לגבי נהיגה ברכב שטח על כביש רטוב שחשוב להפנים: אלה מכם הנמצאים תחת ההנחה כי רכב שטח מאסיבי תמיד בטוח יותר, היפרדו ממנה. רכב שטח, במיוחד על כביש רטוב, דורש סגנון נהיגה מתון הרבה יותר. מרחק הבלימה גדל משמעותית, כך שיש לשמור מרחק גדול יותר מרכבים אחרים ובכלל, להימנע מלשמור את הברקס לרגע האחרון. יש לוודא לחץ אוויר נכון בצמיגים, שכן לחץ אוויר נמוך יכול לטלטל את הרכב ולגרום לאיבוד שליטה. יתרה מכך, עניין איבוד השליטה בכביש רטוב עלול להגיע מהר ובקלות יותר ממה שציפיתם, לכן אל תהססו לשלב ל- 4X4 כאשר יש לכם ספק באחיזת הכביש של הרכב, היא תשפר משמעותית את ה'ישיבה' של הצמיגים על הכביש. כמו כן, זהו גם הזמן הנכון לוודא שרשיון הרכב וביטוח החובה שלכם בתוקף. עדיף לעשות וידוא כפול מאשר להיות כמו לא מעט נהגים שגילו זאת באיחור.

מעבר לטכניקת נהיגה מפותחת ומודעת יותר, גם תחזוקת הרכב עצמו דורשת תשומת לב מיוחדת, אפילו אם מרדפים אחרי שיטפונות אינם כוס התה שלכם. הרשימה הבאה היא חלקית בלבד אך עובדת דרך נקודות המפתח של תחזוקת הרכב. אל תהססו להוסיף בדיקות משלכם.

  1. צמיגים: צמיגי הרכב הם נקודת המגע היחידה שלכם עם הכביש, תנו להם את הכבוד הראוי. התחילו בבדיקה של עומק החריצים – צמיג עם סוליה שחוקה יש להחליף מיד. כמו כן, בידקו הימצאות של חריצים המעידים על יובש ואת תאריך התפוגה של הצמיג. זהו לא המקום לחסוך או לנסות ולמשוך עוד חודש חודשיים, לטסט וכו. צמיג עייף יש להחליף.
 
  1. בלמים: מערכת בלמים מתרופפת זה לא משהו שניתן לפספס, לכן אין צורך להרחיב. בידקו גם את תקינות מערכת ה-ABS, בנוסף לתקינות מערכת הבלמים הכללית.
 
  1. מצבר, חשמל, אורות: התחילו בבדיקת תוקף המצבר, בידקו כמה שיותר ממערכת החשמל (זה נהיה יותר קשה ככל שהרכב חדש יותר), חפשו כל סוג של חיבורים רפויים או חשופים, עם דגש על מערכות שהוספתם באופן עצמאי. לא תירצו להיתקע בשטח או בגשם בגלל קצר. כמו כן, בידקו שכל אורות הרכב עובדים ותקינים.
 
  1. מגבים ומתזים: כל כך פשוט וכל כך משמעותי. ההמלצה המקובלת היא להחליף מגבים אחת לשנה לפני החורף, בעיקר אם אתם מעבידים אותם קשה. בידקו את תקינות מערכת המתזים ומלאו מים עד הקצה. ללא מים לא תוכלו לראות מטר קדימה במקרה של בוץ על השמשה.

    בנוסף, אם אתם טיילים רציניים, מומלץ בהחלט שיהיה ברכב סט מגבים נוסף, על כל מקרה.

 
  1. מתלים והיגוי: גשו למוסך או בידקו בעצמכם – מערכות אלה עובדות קשה כל השנה ודורשות תשומת לב מיוחדת לפני עונת הגשמים והבוץ. זוהי בדיקה מעט מורכבת יותר, כך שיש צורך במכונאי עליו אתם סומכים, או חבר עם יד טובה במיוחד.
 
  1. גיר, תיבות העברה וצירים: גם כאן התיקון יהיה כנראה מסובך מכדי להחליף בבית, או בשטח. בידקו כל נזילה, רשרוש ודפיקה. לפני עונת הגשמים קל יותר לאתר נזילות בעזרת שטיפה טובה. את כל השאר, נסו לתקן לפני שנוצרת תקלה מסובכת, יקרה ומסוכנת.
 
  1. איטום וניקוז: זהו סעיף חשוב במיוחד לאלה מכם המעוניינים 'לשחות' עם הרכב בנחלים, אך לא רק. חשוב לשמור את פנים הרכב יבש ככל האפשר, כלומר לוודא אטימה מוחלטת בדלתות ובשאר הפתחים, אך לדאוג גם לפתחי ניקוז מים ברכבים העלולים להופך לבריכה בעת צליחת נחל.
 
  1. אוורור וחימום: בידקו את מערכת האוורור של הרכב וגם את גוף החימום, נקו את פתחי כניסת האוויר ולא פחות חשוב – וודאו כי מערכת הפשרת האדים תקינה, זה יהיה קריטי כשתיכנסו רטובים לרכב.
 
  1. הגורם האנושי: אחרי שבדקתם את כל אלה ותיקנתם עוד כמה מכלולים שרק חיכו לתשומת לבכם, רכבכם יהיה מוכן לחורף במידה סבירה אמוד. אך מה אתכם? איך תוודאו כי אתם מוכנים לכל מצב? פשוט מאד. קחו תיק, עדיף איכותי ומותאם למשימה, מלאו אותו בכל מה שיכול לעזור לכם לשרוד היתקעות בשטח או אפילו סתם תקלה לצד הכביש: ערכת תיקון רדיאטורים קלה (או סתם אפוקסי), איזו איכותי, כלי עבודה טובים המותאמים לרכבכם, את חפירה קטן, כמה קרשים טובים ועבים (כבסיס לג'ק או לכל מטרה). בשבילכם, קחו כל מה שיעניק לכם נוחות בסיסית – בגדים יבשים וחמים, חליפת סערה ומגפיים, שמיכה, פנס ראש או ערכת תאורה קטנה, מטען לנייד, מזון קל, שימורים, גזייה וכלי בישול.כמובן, המטרה היא גם לשמור על קומפקטיות, שימו לב שהרכב לא הופך לקרוואן אחרי שהרכבתם לכם ערכה שכזו.
 

בשורה התחתונה בכל החזיתות חשוב ביותר לשמור על ערנות ולגלות אחריות. הימנעו מלטייל בדד באיזורים לא מוכרים, ואם כבר עשיתם זאת, ידעו מישהו לגבי מיקומכם לכל מקרה שלא יהיה. שימרו על הטבע, תהנו ממנו, ותשאירו אותו כמו שקיבלתם.

חורף נעים ובוצי.

 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: ChatGPTצילום: ChatGPT

דמוגרפיה פוגשת את הכסף הגדול: Longevity נדל״ן


מה מושך את ההון הגדול לענף הדיור המוגן, מי הם השחקנים המרכזיים בתחום, אילו רשתות מובילות את השוק, ואיך כל זה משפיע על מעמד הביניים 


נושאים בכתבה דיור מוגן

בישראל של השנים האחרונות, תחום הדיור המוגן הפך מאפיק נדל"ני נישתי למוקד משיכה חזק עבור חברות הענק במשק וגופים מוסדיים. עם ביקושים הולכים וגדלים, תשואות יציבות, ותמיכה של מגמות דמוגרפיות ארוכות טווח, קרנות, בנקים וחברות ביטוח מתחרות על מקום בחזית הענף. מה מושך את ההון הגדול לענף? מי הם השחקנים המרכזיים? אילו רשתות מובילות את השוק? ואיך כל זה משפיע על מעמד הביניים? 

מה מניע את שוק הדיור המוגן בישראל?

השקעה בדיור מוגן בישראל מתבססת על שלושה מנועי צמיחה מרכזיים: ביקוש יציב, דמוגרפיה צפויה ומודל הכנסות רב שכבתי.
הזדקנות האוכלוסייה:  לפי הדיווח של משרד הממשלה ומשרד הבריאות, בשנת 2022 כבר נמנו בישראל כ-1.2 מיליון בני 65 ומעלה שהם כ-12.4% מהאוכלוסייה והתחזיות מצביעות על גידול משמעותי עד 2035. אז צפוי מספרם להגיע ליותר מ-1.6 מיליון, כמעט 14% מהאוכלוסייה
תוחלת חיים גבוהה: כיום עומדת תוחלת החיים בישראל על כ-80.7 שנים בקרב גברים וכ-84.8 שנים בקרב נשים. נתון זה ממקם אותנו במקום גבוה יחסית, ומעיד על מגמת התארכות חיים שפועלת כיום במדינה. הביקוש למגורי איכות עם שירותי קהילה ותמיכה רפואית צפוי להמשיך ולגדול.
מודל הכנסות יציב: הרשתות פועלות בשיטה המשלבת פיקדון ראשוני (לעיתים של מאות אלפי עד מיליוני שקלים) עם דמי אחזקה חודשיים היוצרים תזרים חודשי בטוח לצד רווחי הון בשלב החתימה והאכלוס. בנוסף, שיעורי התפוסה ברשתות המובילות גבוהים גם בתקופות כלכליות מאתגרות.

רשתות הדיור המוגן המושקעות והמובילות בישראל 

בישראל פועלות כ־11 רשתות גדולות ועוד עשרות קטנות, המפעילות יחד כ־93 בתי דיור מוגן עם כ־14,500 יחידות דיור.

מי הם המשקיעים הגדולים?

הענף הישראלי ראה בשנים האחרונות כניסה של משקיעים מגוונים- מבנקים ועד חברות ביטוח וקבוצות נדל"ן ענק:

יתרונות ההשקעה לשכבות הביניים

כניסת החברות הגדולות והגופים המוסדיים לתחום הדיור המוגן אינה רק מהלך עסקי. היא גם מנוף משמעותי להרחבת הנגישות עבור שכבות הביניים. היקפי ההשקעה הגבוהים מאפשרים לרשתות להקים מתחמים בקנה מידה רחב, לשלב מספר רמות שירות ומחירים, ולהציע יחידות דיור בגדלים שונים. כך, שגם מי שמחזיק בהון מוגבל יחסית יכול למצוא מענה מתאים. בנוסף, לגופים גדולים יש יכולת לנצל יתרונות לגודל: מימון זול יותר, ניהול תפעולי יעיל, ורכישת שירותים בהיקפים גדולים ולהוזיל חלק מהעלויות לדייר הסופי. במודלים אלה, הפיקדון הראשוני מוחזר ברובו ליורשים, והדיירים בוחרים את סל השירותים שמתאים להם.
התוצאה היא שלזוגות פנסיונרים מהמעמד הביניים נפתח חלון הזדמנויות ליהנות ממגורים בסביבה מוגנת, עם שירותי בריאות וקהילה פעילה.