לאחר הפסיקה על 'הצינור': איך תשמרו על נכסי הסושיאל שלכם
חלק גדול מהעובדים בתחום הניו מדיה והתקשורת מחזיקים באופן שוטף עמודים ברשתות החברתיות ולא אחת הם מנהלים גם מספר פרופילים. הסכסוך המתוקשר בין ערוץ עשר לבין גיא לרר בנוגע לבעלות על עמוד הפייסבוק הפופולרי 'הצינור' הגיע השבוע לסיומו - כשבית הדין האזורי בתל אביב קבע כי העמוד אחריו עוקבים יותר ממיליון איש, יישאר בידיו של לרר, אולם אם ערוץ עשר ידרוש זאת - לרר יאלץ לשנות את שמו. הכרעת הדין סייעה לעשות קצת סדר בבלגן. אז הנה מספר טיפים חשובים שיעזרו לכם לשמור על הנכסים בסושיאל מדיה, גם אם תיפרדו ממקום העבודה.
1. פתיחת חשבון על ידי העובד לפני מועד תחילת ההעסקה תחזק את העובד, פתיחת החשבון על ידי המעסיק לפני מועד תחילת ההעסקה, תחזק מטבע הדברים את המעסיק.
2. יש לוודא כי מטרת הנכס הינה אישית ולא לסייע בניהול העבודה, (האם העבודה על החשבון היתה חלק משמעותי מהעבודה, או פעולה אגבית). למשל, במקרה של 'הצינור' צוין כי שם העמוד היה דומה, אך לא זהה, וגם הלוגו של התכנית והעמוד לא היו זהים. כמו כן, העמוד הפנה גם לאתר בשם 'התולעת' שהיה בבעלותו הפרטית ובניהולו של לרר.
3. יש להקפיד לנהל את הנכס הדיגיטלי בזמן הפרטי ולא על חשבון שעות העבודה. אין זה אומר שאם בתור מנהל ניו מדיה, עבדת על הנכסים הדיגיטליים של המעסיק מחוץ לשעות העבודה ניתן יהיה לדרוש בעלות על אותם הנכסים.
4. ככל שאתם עורכים קמפיין ממומן, ממנו אותו בעצמכם. יחד עם זאת, ככל שאתם מנהלים חשבון סושיאל מדיה שנוקט בגישת Call to action בעולם האמיתי, הרי שלא תהיה לכם ברירה לממן אותו, במקרה הזה, היו אתם המממנים.
5. הקפידו לנהל את חשבון הניו מדיה שבבעלותכם באופן אישי. המבחן אינו בשאלה מי היה האדמין של חשבון הסושיאל מדיה, אלא דווקא מי מינה מנהלים נוספים והאם המעסיק היה אחד מהמנהלים של חשבון הסושיאל מדיה, לרבות השאלה האם וכמה בעלי תפקיד בעמוד, מינה על מנת שיהיו עושי דברו.
6. אין זה מספיק רק לנהל בפועל את החשבון, אלא צריך להיות גם הגורם שמתווה את רוח העמוד. אין לתת למעסיק לקבוע מה הם התכנים שיעלו או שאינם ראויים לעלות. גם אם המעסיק מנסה לקבוע את רוחו של העמוד, יבחנו כמה בפועל התייחסו מנהלי העמוד להוראות המעסיק, ומה הייתה התגובה.
7. הכי חשוב - קבעו את הבעלות שלכם על נכסי הסושיאל מדיה כבר בחוזה העסקה. ראוי להבהיר, כי מקום בו ההסכם שותק (הסכם בו אין התייחסות לבעלות לא לגבי העובד ולא לגבי המעסיק), יגברו הסיכויים שהבעלות בחשבון הסושיאל מדיה, שייכת לעובד.
8. יש וודא כי המעסיק לא קבע נהלים שעניינם שימוש ברשתות חברתיות, לרבות המחשבים בהם מותר לעשות שימוש ברשתות, על מנת לפרסם בחשבון הסושיאל מדיה.
במקומות עבודה רבים נוהגת גישת ה-BYOD (Bring Your Own Device) שמחלישה בפועל את המעסיק. מאידך, מקום בו ישנם נהלים הקובעים חובת השבת סיסמאות למעסיק בסיום העסקתו, וודאו כי אתם עומדים בנהלים של המעסיק.
ראוי להבהיר, שאין ברשימה לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי.
עו"ד אסף מסדה שותף במשרד כהן-מסדה המתמחה בתחום דיני העבודה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים
ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור.
גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון.
דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.
קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים
הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.
