לאחר הפסיקה על 'הצינור': איך תשמרו על נכסי הסושיאל שלכם
חלק גדול מהעובדים בתחום הניו מדיה והתקשורת מחזיקים באופן שוטף עמודים ברשתות החברתיות ולא אחת הם מנהלים גם מספר פרופילים. הסכסוך המתוקשר בין ערוץ עשר לבין גיא לרר בנוגע לבעלות על עמוד הפייסבוק הפופולרי 'הצינור' הגיע השבוע לסיומו - כשבית הדין האזורי בתל אביב קבע כי העמוד אחריו עוקבים יותר ממיליון איש, יישאר בידיו של לרר, אולם אם ערוץ עשר ידרוש זאת - לרר יאלץ לשנות את שמו. הכרעת הדין סייעה לעשות קצת סדר בבלגן. אז הנה מספר טיפים חשובים שיעזרו לכם לשמור על הנכסים בסושיאל מדיה, גם אם תיפרדו ממקום העבודה.
1. פתיחת חשבון על ידי העובד לפני מועד תחילת ההעסקה תחזק את העובד, פתיחת החשבון על ידי המעסיק לפני מועד תחילת ההעסקה, תחזק מטבע הדברים את המעסיק.
2. יש לוודא כי מטרת הנכס הינה אישית ולא לסייע בניהול העבודה, (האם העבודה על החשבון היתה חלק משמעותי מהעבודה, או פעולה אגבית). למשל, במקרה של 'הצינור' צוין כי שם העמוד היה דומה, אך לא זהה, וגם הלוגו של התכנית והעמוד לא היו זהים. כמו כן, העמוד הפנה גם לאתר בשם 'התולעת' שהיה בבעלותו הפרטית ובניהולו של לרר.
3. יש להקפיד לנהל את הנכס הדיגיטלי בזמן הפרטי ולא על חשבון שעות העבודה. אין זה אומר שאם בתור מנהל ניו מדיה, עבדת על הנכסים הדיגיטליים של המעסיק מחוץ לשעות העבודה ניתן יהיה לדרוש בעלות על אותם הנכסים.
4. ככל שאתם עורכים קמפיין ממומן, ממנו אותו בעצמכם. יחד עם זאת, ככל שאתם מנהלים חשבון סושיאל מדיה שנוקט בגישת Call to action בעולם האמיתי, הרי שלא תהיה לכם ברירה לממן אותו, במקרה הזה, היו אתם המממנים.
5. הקפידו לנהל את חשבון הניו מדיה שבבעלותכם באופן אישי. המבחן אינו בשאלה מי היה האדמין של חשבון הסושיאל מדיה, אלא דווקא מי מינה מנהלים נוספים והאם המעסיק היה אחד מהמנהלים של חשבון הסושיאל מדיה, לרבות השאלה האם וכמה בעלי תפקיד בעמוד, מינה על מנת שיהיו עושי דברו.
6. אין זה מספיק רק לנהל בפועל את החשבון, אלא צריך להיות גם הגורם שמתווה את רוח העמוד. אין לתת למעסיק לקבוע מה הם התכנים שיעלו או שאינם ראויים לעלות. גם אם המעסיק מנסה לקבוע את רוחו של העמוד, יבחנו כמה בפועל התייחסו מנהלי העמוד להוראות המעסיק, ומה הייתה התגובה.
7. הכי חשוב - קבעו את הבעלות שלכם על נכסי הסושיאל מדיה כבר בחוזה העסקה. ראוי להבהיר, כי מקום בו ההסכם שותק (הסכם בו אין התייחסות לבעלות לא לגבי העובד ולא לגבי המעסיק), יגברו הסיכויים שהבעלות בחשבון הסושיאל מדיה, שייכת לעובד.
8. יש וודא כי המעסיק לא קבע נהלים שעניינם שימוש ברשתות חברתיות, לרבות המחשבים בהם מותר לעשות שימוש ברשתות, על מנת לפרסם בחשבון הסושיאל מדיה.
במקומות עבודה רבים נוהגת גישת ה-BYOD (Bring Your Own Device) שמחלישה בפועל את המעסיק. מאידך, מקום בו ישנם נהלים הקובעים חובת השבת סיסמאות למעסיק בסיום העסקתו, וודאו כי אתם עומדים בנהלים של המעסיק.
ראוי להבהיר, שאין ברשימה לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי.
עו"ד אסף מסדה שותף במשרד כהן-מסדה המתמחה בתחום דיני העבודה
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
טבלת רייטינג מעודכנת, המספרים, השינויים וכמה אנשים צופים בגיא פינס?
הנתונים מראים שליטה כמעט אבסולוטית, לכל הפחות במה שנוגע למקום הראשון ברצועות המשמעותיות ביותר בטלוויזיה, מהדורת החדשות המרכזיות והפריים טיים, כולן, בשליטת קשת. ובכלל - קשת היא מונופול לא מוצהר. מונופול מול המפרסמים שאת השאריות מעבירים לערוצים אחרים.
המהדורה המובילה היא של קשת 12 עם 15.9% ברייטינג ו-394 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 7.9% ו-218 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 5.2% ו-121 אלף צופים וכאן 11, שחזרה למימדים "רגילים", עם 2.6% ו-68 אלף צופים. חדשות 12 היא התוכנית הכי נצפית בכלל - בקרב כל הסגמנטים, גם מול תוכניות הבידור והפריים טיים.
פריים טיים
גם בפריים טיים קשת הובילה, עם "נוטוק" המקורית שעמדה על 14.8% רייטינג ו-338 אלף צופים. אחריה היה, איך לא, ריאליטי אוכל, כש-"משחקי השף" הגיעו למקום השני עם 10.4% ו-237 אלף צופים, ובמקום השלישי היו הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 8.9% ויותר צופים מהמקום השני, עם 241 אלף צופים. את הרשימה סגרה "זמן אמת" התיעודית של כאן 11, עם 4.4% רייטינג ו-106 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב
תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.5% ו-73 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים ואילו רשת סגרה את הרשימה עם 1.7% ו-34 אלף צופים.
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורות המוקדמות לאורך אחר
הצוהריים ושעות הערב המוקדמות מובילה עדיין קשת 12 כאשר המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו מובילה עם 10.2% ברייטינג ו-236 אלף צופים. אחריה שש עם עודד בן עמי עם 7.1% רייטינג ו-173 אלף צופים. המהדורות הנוספות של שעה שבע בערב הן שבע עם שלזינגר וברדוגו ב-14 עם
6.2% ו-160 אלף צופים ואזור בחירה של רביב דרוקר וברוך קרא בפער משמעותי עם 4.5% ו-115 אלף צופים. רפי רשף בחמש אחר הצוהריים מוביל עם 6.6% ו-156 אלף צופים בעוד שמעון ריקלין בשעה שש בערוץ 14 עם 5.3% ו-133 אלף צופים ומוריה וברקו ב-13 עם רייטינג של 3.6% ו-84 אלף
צופים.
