גיא לרר
צילום: מיכאל פולוצ'ק
טור

לאחר הפסיקה על 'הצינור': איך תשמרו על נכסי הסושיאל שלכם

אחרי פסיקת ביה"ד בעניינו של עמוד הצינור והניצחון של גיא לרר, עו"ד אסף מסדה עם כמה טיפים שעשויים לעזור במידה ותגיעו למחלוקת עם המעסיק שלכם
עו"ד אסף מסדה |

חלק גדול מהעובדים בתחום הניו מדיה והתקשורת מחזיקים באופן שוטף עמודים ברשתות החברתיות ולא אחת הם מנהלים גם מספר פרופילים. הסכסוך המתוקשר בין ערוץ עשר לבין גיא לרר בנוגע לבעלות על עמוד הפייסבוק הפופולרי 'הצינור' הגיע השבוע לסיומו - כשבית הדין האזורי בתל אביב קבע כי העמוד אחריו עוקבים יותר ממיליון איש, יישאר בידיו של לרר, אולם אם ערוץ עשר ידרוש זאת - לרר יאלץ לשנות את שמו. הכרעת הדין סייעה לעשות קצת סדר בבלגן. אז הנה מספר טיפים חשובים שיעזרו לכם לשמור על הנכסים בסושיאל מדיה, גם אם תיפרדו ממקום העבודה.

1. פתיחת חשבון על ידי העובד לפני מועד תחילת ההעסקה תחזק את העובד, פתיחת החשבון על ידי המעסיק לפני מועד תחילת ההעסקה, תחזק מטבע הדברים את המעסיק. 

2. יש לוודא כי מטרת הנכס הינה אישית ולא לסייע בניהול העבודה, (האם העבודה על החשבון היתה חלק משמעותי מהעבודה, או פעולה אגבית). למשל, במקרה של 'הצינור' צוין כי שם העמוד היה דומה, אך לא זהה, וגם הלוגו של התכנית והעמוד לא היו זהים. כמו כן, העמוד הפנה גם לאתר בשם 'התולעת' שהיה בבעלותו הפרטית ובניהולו של לרר. 

3. יש להקפיד לנהל את הנכס הדיגיטלי בזמן הפרטי ולא על חשבון שעות העבודה. אין זה אומר שאם בתור מנהל ניו מדיה, עבדת על הנכסים הדיגיטליים של המעסיק מחוץ לשעות העבודה ניתן יהיה לדרוש בעלות על אותם הנכסים. 

4. ככל שאתם עורכים קמפיין ממומן, ממנו אותו בעצמכם. יחד עם זאת, ככל שאתם מנהלים חשבון סושיאל מדיה שנוקט בגישת Call to action בעולם האמיתי, הרי שלא תהיה לכם ברירה לממן אותו, במקרה הזה, היו אתם המממנים. 

5. הקפידו לנהל את חשבון הניו מדיה שבבעלותכם באופן אישי. המבחן אינו בשאלה מי היה האדמין של חשבון הסושיאל מדיה, אלא דווקא מי מינה מנהלים נוספים והאם המעסיק היה אחד מהמנהלים של חשבון הסושיאל מדיה, לרבות השאלה האם וכמה בעלי תפקיד בעמוד, מינה על מנת שיהיו עושי דברו. 

6. אין זה מספיק רק לנהל בפועל את החשבון, אלא צריך להיות גם הגורם שמתווה את רוח העמוד. אין לתת למעסיק לקבוע מה הם התכנים שיעלו או שאינם ראויים לעלות. גם אם המעסיק מנסה לקבוע את רוחו של העמוד, יבחנו כמה בפועל התייחסו מנהלי העמוד להוראות המעסיק, ומה הייתה התגובה.

7. הכי חשוב - קבעו את הבעלות שלכם על נכסי הסושיאל מדיה כבר בחוזה העסקה. ראוי להבהיר, כי מקום בו ההסכם שותק (הסכם בו אין התייחסות לבעלות לא לגבי העובד ולא לגבי המעסיק), יגברו הסיכויים שהבעלות בחשבון הסושיאל מדיה, שייכת לעובד.

8. יש וודא כי המעסיק לא קבע נהלים שעניינם שימוש ברשתות חברתיות, לרבות המחשבים בהם מותר לעשות שימוש ברשתות, על מנת לפרסם בחשבון הסושיאל מדיה. 

במקומות עבודה רבים נוהגת גישת ה-BYOD (Bring Your Own Device) שמחלישה בפועל את המעסיק. מאידך, מקום בו ישנם נהלים הקובעים חובת השבת סיסמאות למעסיק בסיום העסקתו, וודאו כי אתם עומדים בנהלים של המעסיק.

 

ראוי להבהיר, שאין ברשימה לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי.

 

עו"ד אסף מסדה  שותף במשרד כהן-מסדה המתמחה בתחום דיני העבודה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.