טור

ברוכים הבאים: דור ה-Z כבר כאן ויש לו כמה דברים חשובים ללמד אותנו על UX

הדור הדיגיטלי שנולד בשנות ה-90 לומד, חושב ופועל אחרת. אסף באר מביא את סנאפצ'ט כדוגמה ומסביר על ההבדל הבין-דורי, באמצעות השוואת עיצוב חווית המשתמש למבוגרים לבין אפליקציה שפותחה למען צעירים, על ידי מפתח בן 21
אסף באר | (1)

אחרי דור ה-X ודור ה-Y אי אפשר היה להתחמק מבואו של דור ה-Z. כמו בשני הדורות הקודמים לו, המדיה רכבה על המושג, והיום כבר אי אפשר להתעלם משטף הכתבות על אותו דור דיגיטלי שנולד באמצע-סוף שנות התשעים, היישר לזרועות הרשת עם סמארטפון ביד, דור שמעולם לא חווה את העולם ללא פייסבוק, אינסטגרם ויו-טיוב.

כדי להבין איך מייצרים חווית משתמש שתתאים לדור ה-Z (אגב, בניגוד לדור ה-Y שנקרא גם המילניומים - millenials - אין שם מקובל עדיין לילדי דור ה-Z, אנחנו נקרא להם הפוסט-מילניומים), חייבים להבין את העולם בו חי הדור הזה - מה הם אוהבים, באילו דרכים הם מתקשרים ואיך הם חושבים. הנה כמה מאפיינים פסיכולוגיים וטכנולוגיים בולטים שיעזרו לנו לקבל תמונה ברורה יותר:

 

1. בעיית קשב מובנית

כבר לא מדובר על כמה דקות ספורות של קשב אלא כמה שניות של קשב. כמות הגירויים והערוצים השונים שאליה נחשפים המילניומים היא אינסופית אך זמנם מוגבל, ולכן המסר צריך להיות קצר מושך וברור. טוויטר מציע 140 תווים, אינסטגרם ו-vine מציעים קטעי וידאו של שש עד חמש-עשרה שניות.

בעיית הקשב לא מגיעה רק מריבוי הערוצים, אלא גם מריבוי המסכים - כמה מאיתנו צופים בטלוויזיה ובודקים את הפייסבוק במקביל? בדור ה-Z מדובר פשוט בדרך בה הם צורכים מדיה, לא ניתן לרכז את הקשב במסך אחד.

 

מסרים מורכבים לצערנו קשה עוד יותר להעביר, אך מחקרים הראו כי על אף בעיית הקשב, הפוסט מילניומים סקרנים ואוהבים לחקור, כך שבמידה והצלחנו לתפוס את תשומת הלב שלהם, הם יהיו מוכנים להקדיש זמן נוסף לנושא.

 

2. מידע ויזואלי ומעט טקסט

לא רק משך הקשב התקצר, גם סוג הקשב השתנה. הזכרנו כבר את טוויטר, אבל לפעמים גם זה יותר מדי לפעמים. רוב המידע שאותו צורכים הפוסט-מילניומים מגיע בצורה של ויזואלית - מימים (memes), סטיקרים, קליפים של מספר שניות, גיפים מונפשים (animated gifs) הפכו לתחליף של ממש לשפה טקסטואלית, והם למעשה דרך ההבעה הנפוצה ברשתות חברתיות ואפליקציות צ'ט. הדוגמא הקלאסית לכך היא כמובן סנאפצ'ט, אך גם פייסבוק הוסיפה לאחרונה תמיכה בגיפים מונפשים וסטיקרים.

 

3. שיתוף הוא ברירת המחדל

כמו חידת הזן המפורסמת על העץ שנופל ביער, מבחינת הפוסט-מילניומים אם הטיול\מסיבה\ים\טקס סיום (מחק את המיותר) לא צולם ושותף בפייסבוק, אינסטוש, וואטסאפ וסנאפצ'ט, כנראה שזה אף פעם לא קרה. למעשה, הרבה פעמים מספיק לצלם ולשתף. לא חייבים לצאת לטיול עצמו.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אך לא מדובר רק בשיתוף, אלא גם בתקשורת דו צדדית. העובדה שלא ניתן לדבר עם מישהו ולקבל תשובה מיידית היא בלתי נתפסת - ומבחינת הפוסט-מילניומים חברה או שירות זה גם מישהו. אם אין תשובה, יגיע מייד פוסט זועם.

 

4. רוצים לשנות את העולם

למרות כל מה שהזכרנו, עדיין מדובר בדור יותר אידיאליסטי מדור ה-Y שהתבלט בריכוז עצמי והצלחה אישית. 60% מדור ה-Z רוצים להשאיר חותם על העולם - בניגוד ל-39% בדור ה-Y ו-1 מכל 4 מתנדב (הנתונים נכונים לשנת 2014 בארה"ב). הנושא הבולט ביותר שנוגע לפוסט-מילניומים הוא איכות הסביבה, והם מגלים סובלנות נמוכה לארגונים מזהמים או נצלניים וידאגו להשמיע את קולם בנושא.

סנאפצ'ט: האפליקציה של דור ה-Z

עם יותר ממאה מליון משתמשים פעילים, כאשר 80% מהם מתחת לגיל 24, סנאפצ'ט היא האפליקציה הנפוצה של דור ה-Z - ולכן בחרתי אותה כדי להדגים את עקרונות חווית המשתמש לפוסט-מלניומים.

מומחי חווית משתמש רבים הרימו גבה כשאשר היא זינקה בפופולריות, שכן האפליקציה שוברת דפוסי עיצוב מקובלים - אך מסתבר שדפוסי העיצוב האלו הוגדרו על ידי מבוגרים בשביל מבוגרים, ובני נוער מגיבים אחרת לממשק. לא מפתיע לגלות שהאפליקציה פותחה על ידי בחור בן 21.

לפני שננתח את האפליקציה, חשוב לי לציין כי העובדה שהאפליקציה הצליחה לא אומר בהכרח שחווית המשתמש מושלמת, אלא כי החוויה לכל הפחות לא "מפריעה" כמו שהיא מפריעה למבוגרים.

 

אז מה בעצם סנאפצ'ט עושה? סנאפצ'ט היא אפליקציית מסרוני וידאו ותמונות (כל מסרון נקרא סנאפ), באמצעותה יכולים המשתמשים לשלוח תמונות, סרטוני וידיאו, להוסיף טקסט על התמונות ולשלוח לרשימה מוגדרת של חברים. מה שמבדיל אותה משאר האפליקציות היא העובדה שהמסרים נמחקים אחרי כמה שניות. אין יותר היסטוריה, לא לשולח ולא למקבל. למעשה, יש הטוענים שזו הסיבה שאחד השימושים הנפוצים בה היא לשליחת תמונות עירום אחד לשני...

אז למה זה כל כך מתאים לדור ה-Z

אפליקציה מוכוונת שיתוף ומיידיות. בניגוד לאינסטגרם, פייסבוק וטוויטר שמתרכזות בפיד ותוכן המשתמשים האחרים, המסך הראשון שנפתח בסנאפ צ'ט הוא ממשק המצלמה - כלומר, האפליקציה מעודדת יצירת תוכן ושיתופו על פני צריכת תוכן כבר מהרגע הראשון.

בנוסף, העובדה שכל הודעה נמחקת כמעט מייד ואין היסטוריה הופכת את כל החוויה לספונטנית ומלהיבה יותר - אין תגובות, אין פיד, אין חרדה שלא תובן לא נכון. סנאפצ'ט יותר פשוטה אפילו מוואטסאפ ופייסבוק זה איפה שכל ההורים נמצאים.

התמקדות בכיף ולא בפונציונליות. במבדקי שמישות רבים שפורסמו, כמעט אף אחד מהמשתמשים שאהבו את האפליקציה לא הגדירו אותה כ"שימושית" או "מועילה". הם למעשה לא חשבו שהאפליקציה באה לפתור בעיה כלשהי אלא פשוט חשבו שכיף להשתמש בה, היא פופולרית ומגניבה. מן הסתם, בני נוער לא מחפשים שימושיות אלא כיף וכמובן להחשב בעיני החברים שלהם, אבל פעמים רבות אנשי חווית משתמש מתמקדים בפונקציונליות במקום להבין את המשתמשים שלהם.

 

אין הדרכה ראשונית (או במינוח המקצועי  - onboarding). בפעם הראשונה שפותחים את האפליקציה לאחר שמתקינים אותה, אנחנו מתבקשים לייצר משתמש ולהתחבר עם פייסבוק - ומייד מגיעים לאפליקציה. אין מסכי הסבר, אנימציה שמדגימה איך להשתמש וכד'. הנחת היסוד היא שאנשים צעירים הם חסרי סבלנות ומצד שני סקרנים ומבינים ממשק בצורה טבעית ולכן יבינו בעצמם איך להפעיל את האפליקציה.

שלא במפתיע, במבדקי שמישות התגלה כי בני 40 שהשתמשו באפליקציה היו מבולבלים וטענו שההדרכה חסרה. בעוד הצעירים לא תמיד הצליחו להבין מייד איך להשתמש, אך מהר מאוד למדו. 

 

הוספת תכונות שאינן קשורות לפונקציה העיקרית של המוצר. בנוסף לפונקציה העיקרית של המוצר - שליחת הודעות ויזואליות - ניתן גם לייצר סיפורים (stories), שהם אוסף של הודעות וכן לגלות סיפורים של אנשים אחרים. ה"סיפורים" הינם פונקציה שעומדת בפני עצמה, אך היא מוחבאת בתפריט ולכן משתמשים מבוגרים חשו שהיא לא קשורה לאפליקציה, בעוד משתמשים צעירים התלהבו ממנה, ושמחו שיש עוד תוכן נחבא שאפשר לייצר ולגלות.

 

בסופו של דבר סנאפטצ'ט הינה אפליקציה לא מושלמת בלשון המעטה. ובכל זאת, למרות כל החסרונות הבולטים שלה, שילוב של החלטות מוצריות שכיוונו לנישה פנויה ביחד עם הבנה מעמיקה של קהל היעד שלה הצליחו לייצר חווית משתמש ממכרת שהצליחה להפוך לויראלית ולתפוס פלח שוק עצום.

* הכותב, אסף באר, הוא ראש תחום CRO ומומחה חווית משתמש בנטקראפט

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אחלה של טור. תודה! (ל"ת)
    אדם 06/11/2015 10:50
    הגב לתגובה זו
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשת

משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק

לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד. 


לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.