איך ריצה הפכה מטרנד לאורח חיים בישראל ומה עזר למהפכה?
אני רץ כבר שנים רבות, אימוני הריצה הם חלק מהשגרה הקבועה שלי. בשנה האחרונה אני מרגיש שכל העולם רץ. נוצרו עומסים במסלולי הריצה - יותר ויותר אנשים מציבים לעצמם אתגר להשתתף בתחרויות ריצה/מרתונים ומתאמנים בשקדנות בכדי להגיע למטרה אותה הציבו.
ענף הריצה גדל בישראל בקצב של כ-20% בשנה (נתונים על סמך הגידול במספר אירועי הריצה שבארץ וכמויות המשתתפים באירועי ריצה) כ-500,000 איש בישראל עוסקים כיום בריצה בחוץ ובחדרי הכושר, מתוכם כ-10%משתתפים לפחות פעם בשנה במרוץ זה או אחר. נתונים מרשימים, המעידים על מהפכה של ממש בשוק הישראלי.
סיפוק הצורך במימוש עצמי
מה הביא לחיזוק המגמה? למה רבים מאיתנו נמשכים לתחום הזה? התשובה טמונה בסיפוק צרכים. הריצה עונה על צורך מרכזי בחיים שלנו - הצורך במימוש עצמי. מאסלו העמיד את הצורך הזה במרכז הפירמידה ולא בטעות. לא כל יום אנחנו מוצאים ענף שמספק אצלנו את היצר לממש את עצמנו בצורה טוטאלית. עצם העמידה ביעדים שהרצים מציבים לעצמם וההכנה לקראת מרוצים ותחרויות, מהווה חלק מאתגר משמעותי עבורם. בנוסף, קבוצות הריצה שקמו בשילוב עם מודעות לפעילות גופנית, עוררו גל מוטיבציוני של מתאמנים הסוחפים אחריהם עוד ועוד אנשים.
המהפכה הזאת הביאה עימה לשינויים רבים המותאמים לצורך שעלה, כגון פיתוח נרחב של מסלולי ריצה לאורך פארקים (לדוגמא לאורכו של פארק הירקון) אותם פוקדים מידי יום עשרות רצים מידי יום, גידול בכמות המרוצים והתחרויות ועוד.
מלבד זאת, המודעות ההולכת וגדלה משפיעה על שוק מותגי הספורט -הצרכנים הישראלים משקיעים יותר בציוד ספורט - כך למשל, ישנה עלייה משמעותית במכירות נעלי הספורט (בדגש על נעלי ספורט מקצועיות) בהיקף של כ-300% בשנתיים האחרונות, ולא רק, אלא גם מכירות של אביזרי הספורט כגון ביגוד תומך, שעוני דופק, בקבוקי שתייה ועוד, רשמו עלייה משמעותית. את עיקר העלייה במכירות ניתן לראות לקראת מרתונים ותחרויות, אז ישנו ביקוש לדגמים ספציפיים שרושמים עלייה משמעותית במכירות.
פעילות שיווקית רחבה
הפיכת הריצה לחלק מאורח החיים של הצרכן הישראלי הביאה עימה "רוח חדשה". לאחרונה, נכנסו מותגים בינלאומיים חדשים לשוק הישראלי, כך לדוגמא, המותגים הבינלאומיים "מיזוני" ו"ברוקס", שהבחינו בפוטנציאל גדול בישראל- שוק מתפתח בתחום הריצה. הפעילות השיווקית שלהם מתמקדת בעיקר בנעל הספורט ופחות במוצרים הנלווים, מתוך הבנה שהצרכן בראש ובראשונה בוחר בנעל הספורט, אשר משפיעה על חווית הריצה כולה (נוחות, הימנעות מפציעות ועוד).
מותגים וותיקים כגון: "נייק", "סאקוני", "אדידס" ועוד, ממשיכים לבסס את הפעילות השיווקית שלהם על מחקרים ונתונים פיזיים של הרגל האנושית (חלק גדול מהמחקרים בוצע על ידי המותגים עצמם).
בנוסף, ישנו דגש על החוויה של הצרכן - יותר ויותר חנויות קונספט מוקמות בישראל. בחנויות הללו, משקיעים המותגים משאבים רבים ליצירת חוויה צרכנית הוליסטית (מהכניסה לחנות ועד היציאה ממנה). ניתן למצוא בהן דגמים ייחודים, אנשי מכירות מקצועיים, חדשנות טכנולגית כגון: מכשירים המצלמים את הרגל האישית ומתאימים עבור הצרכן את הנעל הנכונה למניעת פציעות.
בחירת המותג מעידה על הצרכן- עד כמה הוא רציני ומשקיע ומקצועי. הרצון לשדר מקצועיות גורם למותג להיות חשוב כפליים. לצרכן חשוב המותג איתו הוא מתאמן, ועוד יותר חשוב שקבוצת הריצה שלו תבחין במותג עימו הוא רץ.
קבוצת הריצה מהווה עבור הצרכן קריטריון דומיננטי בבחירת המותג, חברי הקבוצה הם למעשה מובילי דעה. אליהם מצטרפים- המדריך/ המאמן וידוענים: רצים/ספורטאים המשתמשים במותג.
ההשפעה של ספורטאי מוביל על תדמית מותג בעולם הספורט היא גבוהה במיוחד - עוד בימים שבהם מייקל ג'ורדן כיכב עם "אייר ג'ורדן" ועד לימי אולימפיאדת לונדון שבהם, המותגים ייחסו את הניצחונות של הספורטאים במדליות באולימפיאדה להם. כך למשל - את אולימפיאדת לונדון 2012 מסכמת "מיזונו" לפי מספר המדליות ש"קיבלה": 45 מדליות, 12 מתוכן זהב. בימים אלה, עובדים המותגים המובילים על החתמת כוכבי הספורט שצפויים להשתתף באולימפיאדת ריו 2016.
כל אלו, מהווים הצדקה עבור הפרמיה שגובה המותג בעבור המוצר, והצרכן הישראלי, שחיבתו למותגים ידועה, מוכן לשלם עבור מותג שמספק לו נעל איכותית ומקצועית.
ענף הריצה הוא כבר ממזמן לא טרנד, אלא חלק מאורח החיים של הצרכן הישראלי. השאלה היא מה צופה לנו העתיד? אין ספק כי שוק נעלי ומוצרי הספורט, הינו שוק מעניין ופוטנציאלי, שלתוכו ייכנסו עוד ועוד מותגים, חלקם איכותיים יותר וחלקם פחות. כל אלו, יתחרו על בחירתו של הצרכן הישראלי. השאלה הגדולה היא האם התחרותיות תוביל לירידה במחירים או שמא להתמקצעות נוספת של המותגים המובילים וגביית פרמיה בעבורה?ובנוסף, עד כמה הצרכן הישראלי יהיה מוכן להשקיע בכדי להיות מקצוען?זאת נדע רק בהמשך. ביינתים, ממשיכים לרוץ.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
