מתקפת סייבר
צילום: copilot - microsoft

הסיכון הגדול ביותר למערכת הבנקאות בישראל - מתקפות סייבר

על רקע העלייה במתקפות כנגד גופים ישראלים, איומי הסייבר ממשיכים להוות הסיכון הגדול ביותר על מערכת הבנקאות בארץ, כך עולה מסקירת הבנקאות שמפרסם היום הפיקוח על הבנקים; המגמה צפוי להתעצם במהל השנה הקורבה
איתן גרסטנפלד |

על רקע העלייה במתקפות כנגד גופים ישראלים, איומי הסייבר ממשיכים להוות הסיכון הגדול ביותר על מערכת הבנקאות בארץ, כך עולה מסקירת מערכת הבנקאות בישראל לשנת 2023, אשר מתפרסמת היום על ידי הפיקוח על הבנקים. להערכתם, מגמה זו צפויה להמשך ואף להתגבר במהלך שנת 2024.

מתוצאות הסקר שערך הפיקוח על הבנקים, עולה כי חלה עלייה ברמת הסיכון של מתקפו סייבר על מערכת הבנקאות, וכי איום זה הינו המשמעותי ביותר על המערכת וצפוי להיות כזה גם בשנת 2024. לאחר מכן, דורגו הסיכון הגאופוליטי והסיכון הפוליטי המקומי, כסיכונים המטרידים ביותר עבור המערכת אחרי סיכון הסייבר. זאת על רקע מלחמת "חרבות ברזל", השפעותיה על הכלכלה והחשש להתפתחות המלחמה לזירות נוספות, לצד חשש משינויי חקיקה משמעותיים, ובפרט קידום חקיקה שנוגעת להיטל מיוחד על מערכת הבנקאות.

הסיכונים המטרידים כיום את מערכת הבנקאות. קרדיט: הפיקוח על הבנקים

לדברי הפיקוח בשנת 2023 נותר איום הסייבר גבוה הן בישראל והן בזירה הבין־לאומית. ארגונים ברחבי העולם ובכלל זה במגזר הפיננסי, חוו עלייה בתדירות ובתחכום של מתקפות סייבר, לצד תקיפות באמצעות שרשרת האספקה, אירועי כופרה וסחיטה, דלף מידע ומתקפות מניעת שירות (DDoS) בעצימות גבוהה. לצד זה, בישראל, ובין היתר על רקע מלחמת "חרבות ברזל", עלייה ניכרת במתקפות הסייבר. מסקר שערך הפיקוח על הבנקים בקרב מנהלי הגנת הסייבר במערכת הבנקאות עלה כי רובם אכן זיהו עוד טרם המלחמה עלייה מסוימת בסיכון הסייבר בשנת 2023 בהשוואה לשנת 2022. לאחר פרוץ המלחמה חלה החמרה משמעותית ברמת הסיכון, בעיקר ברמה המדינתית, אך גם ברמת מערכת הבנקאות והתאגידים הבנקאים.

תוצאות סקר שערך הפיקוח על הבנקים בקרב מנהלי הגנת הסייבר במערכת הבנקאות – ”האם חלו התפתחויות בזירות הסייבר השונות?“ 

קרדיט: הפיקוח על הבנקים

למרות העלייה בכמות המתקפות, במהלך שנת 2023 לא התרחשו אירועי סייבר ואבטחת מידע מהותיים בקרב גופי מערכת הבנקאות. במהלך שנת 2023 ליווה הפיקוח על הבנקים את הטיפול ב-21 אירועי סייבר במערכת הבנקאות, בהשוואה ל-15 אירועים בשנת 2022. מהסקר שערך הפיקוח על הבנקים בקרב מנהלי הגנת הסייבר במערכת הבנקאות, עלה כי חלה לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" עלייה בכמות ניסיונות התקיפה בהשוואה לשנת 202,2 בעיקר בתקיפות מסוג מניעת שירות מבוזרות (DDoS), אך לא חל שינוי משמעותי בבחינת כמות אירועי הסייבר וברמת הנזקים בפועל.

קיראו עוד ב"BizTech"

עם זאת, בשנת 2023 נצפתה מגמת עלייה בהונאות סייבר מבוססות הנדסה חברתית ובנזקי הונאות אלה בהשוואה לשנת 2022. סקר הסיכונים שערך הפיקוח על הבנקים בקרב נושאי משרה בכירים במערכת הבנקאות ובקרב חברות כרטיסי האשראי חושף כי המשיבים סבורים כי הסיכונים המתאימים ביותר לגופי מערכת הבנקאות בתחום הסייבר הם אירועי סייבר מבוססי הנדסה חברתית שמופנים כלפי לקוחות ואירועי מניעת שירות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקפי גוגל; קרדיט: יוטיובמשקפי גוגל; קרדיט: יוטיוב

חוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה

ענקית הטכנולוגיה מציגה חזון מחודש למשקפיים חכמים, שנים אחרי כישלון Google Glass. החברה מפתחת שתי קטגוריות של משקפי AI, בשיתוף עם שורת יצרניות משקפיים וטכנולוגיה, ומתכננת להיכנס לשוק תחרותי במיוחד מול מטא, סנאפ ואפל. הדגמות שנערכו בניו יורק מציגות מוצר בשל בהרבה, שמחבר עיצוב יומיומי עם יכולות מציאות רבודה, עוזר חכם וממשק תוכנה רחב

עוזי גרסטמן |

במשך שנים גוגל נזהרה מלחזור לעולם המשקפיים החכמים, לאחר ש-Google Glass זכורים עד היום כאחת ההשקות המהוססות והבעייתיות בתולדות החברה. כעת היא שבה לזירה עם גישה מתונה ומדויקת הרבה יותר: שתי קטגוריות של משקפי AI, שמיועדות להגיע לשוק ב-2026: האחת עם תצוגה מלאה על העדשות, והאחרת מבוססת על אודיו בלבד. מדובר בניסיון להתמודד עם היתרון שצברה מטא, שהצליחה למכור מאות אלפי זוגות תחת המותגים ריי-באן ואוקלי, וכן להיערך למוצרים המתקרבים מצד אפל וסנאפ.

לדברי החברה, הדגמים החדשים מפותחים בשיתוף כמה שחקנים מוכרים: סמסונג, Warby Parker ו-Gentle Monster. אף שעדיין לא נחשפו עיצובים סופיים, גוגל מציינת כי מדובר בשיתוף פעולה הדוק שאמור לאפשר שילוב בין טכנולוגיה מתקדמת למראה יומיומי, כזה שאינו מסגיר את הכוח החישובי שמסתתר בתוכו. בחלק מהמקרים המשקפיים יסתמכו על הטלפון לצורך עיבוד, מה שמאפשר לשמור על משקל קל ועיצוב דק, בדומה לקו המצליח של מטא.

במהלך הדגמה שנערכה במשרדיה של גוגל בניו יורק, הוצגו זוגות שונים של משקפיים ניסיוניים, ובהם גם דגם מפותח יותר בשם Project Aura - פרויקט שמפותח ביחד עם Xreal. הוא פועל עצמאית על מערכת אנדרואיד XR, בדומה ל-גלקסי XR של סמסונג, אך נראה קרוב הרבה יותר למוצר לביש רגיל מאשר לאוזנייה מגושמת. Aura מספק שדה ראייה של 70 מעלות וכולל ממשק מוכר המבוסס על מעקב ידיים, אם כי עם מספר קטן יותר של מצלמות. כמו מערכות דומות, הוא דורש חיבור קבוע לסוללה חיצונית.

גוגל הציגה גם שני סוגי משקפיים עם תצוגה מובנית: דגם מונוקולרי, שבו מסך אחד מוטמע בעדשה הימנית, ודגם בינוקולרי שבו שתי עדשות מציגות מידע. שניהם תומכים בשכבות מציאות רבודה, כמו ניווט בגוגל מפות או השתתפות ב-Google Meet, אך הדגם הבינוקולרי מספק תצוגה רחבה בהרבה. בהדגמות אפשר היה לעבור בין תרגום סימולטני שמופיע על המסך לבין האזנה בלבד דרך הרמקולים הזעירים, ולבחור בכל רגע את רמת ה"נוכחות הדיגיטלית" הרצויה.

השימוש בגוגל מפות היה אחד המקרים שבהם המסך שינה את חוויית השימוש לחלוטין. מעבר לחצים המתנופפים מעל הכביש, ניתן היה להנמיך את המבט ולקבל מפה מלאה של האזור, עם ציון מדויק של כיוון התנועה. גם צילום התמונות נהפך למעניין: לאחר צילום, ניתן היה לבקש מהמערכת לעבד את התמונה בעזרת מודל ה-Gemini Nano Banana Pro, ולהתבונן בגרסה המשופרת ישירות דרך העדשה, בלי לשלוף את הטלפון.

chatgpt
צילום: טוויטר

OpenAI משיקה את GPT-5.2 - בניסיון לחדש את ההובלה במרוץ ה-AI

המודל המעודכן מציע שיפור משמעותי ביכולות תכנות, ניתוח והסקה, אך ההתקדמות מגיעה לצד לחצים תחרותיים, עלויות תשתית עצומות ושינויי אסטרטגיה שממקדים את החברה בשוק העסקי והמפתחים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ChatGPT OpenAI


OpenAI הציגה את GPT-5.2, עדכון משמעותי למודל הבינה המלאכותית שלה, בזמן שהלחץ התחרותי בענף גובר. השקת Gemini 3 של גוגל, שקיבל הערכה גבוהה על יכולותיו בתחומי קוד והסקה מורכבת, הציבה אתגר ממשי לחברה. כעת OpenAI מנסה לחדד מחדש את יתרונותיה ולהציע כלי עבודה שישרתו לא רק משתמשים פרטיים, אלא בעיקר ארגונים ומפתחים שמחפשים פתרונות מתקדמים ויציבים.


המודל החדש מבטיח יכולת משופרת בביצוע משימות ארוכות ומורכבות בתחומי תכנות, מתמטיקה וניתוח נתונים. ב-OpenAI מציינים כי המערכת מהירה יותר מגרסאות קודמות ומסוגלת להתאים את אופן העבודה שלה למשימות שונות, בהתאם לשלושת המודלים המוצעים: גרסה מהירה, גרסה "חושבת" המיועדת למשימות מורכבות וגרסת פרימיום מדויקת במיוחד.


מאחורי ההשקה מסתתר גם לחץ פנימי. מנכ"ל החברה, סם אלטמן, הודיע בתחילת החודש על "קוד אדום" פנימי, בעקבות ירידה בתנועת המשתמשים ועלייה בפעילות המתחרים. המסר לעובדים היה ברור: שינוי סדרי עדיפויות והאצה של הפיתוח סביב ChatGPT. כחלק מהמהלך, GPT-5.2 מופנה בראש ובראשונה לשוק העסקי ולמפתחים. החברה מבקשת להפוך את המודל לכלי עבודה מרכזי בבניית אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית, במטרה להעמיק את החדירה בשוק הארגוני ולהגדיל הכנסות.


במקביל, החברה מתמודדת עם השקעות עתק שנועדו לתמוך בהרחבת התשתית, סכומים שצפויים לעלות על טריליון דולר בשנים הקרובות. התחייבויות כאלה ניתנו בתקופה שבה OpenAI נתפסה כמובילה ברורה בשוק, אך התחרות מול גוגל ואנתרופיק מציבה אתגר אחר לחלוטין.



המודל החדש מציג שיפור בביצועים

בזירת הביצועים, GPT-5.2 מציג שיפור בציונים במבחני קוד, מדעים וניתוח טקסט ארוך, לעומת גרסאות קודמות. לפי הנתונים שהציגה החברה, הגרסה "החושבת" מתמודדת בהצלחה עם בעיות הדורשות מספר שלבי הסקה, ומפחיתה באופן משמעותי את שיעור הטעויות בתשובות. מבחנים אלו ממקמים את OpenAI מחדש מול גוגל, במיוחד מול יכולת ה-Deep Think של Gemini 3, שהובילה את הדירוגים במהלך החודש האחרון. לדברי אנשי הפיתוח בחברה, היכולת להתמודד עם אתגרים מתמטיים היא למעשה מדד לכושר ניתוח רחב יותר, שיכול להשפיע על משימות כמו חיזוי פיננסי או הערכת סיכונים.