אורי סירקיס: "רמת המחירים הנוכחית עשויה להמשיך גם בשנה הבאה"
בתחילת השבוע פרסמה ישראייר ישראייר גרופ 0% את דוחותיה הכספיים לשנת 2023 ולמרות שיפורים שרשמה בשנה כולה, דווקא הרבעון הרביעי היה חלש עם צניחה של 48% בהכנסות. ההפסד הנקי גדל מ-1.1 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2022 ל-2.9 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2023. בישראייר ציינו כי מלחמת חרבות ברזל פגעה בתוצאותיה כך שמחזור ההכנסות נפגע בטווח שבין 45 ל-55 מליון דולר, הרווחיות הגולמית נפגעה בטווח שבין 7 ל-9 מליון דולר והרווח הנקי נפגע בטווח שבין 5 ל-7 מליון דולר. החוב הפיננסי של החברה עמד על כ-40 מליון דולר בסוף שנת 2023, כ-11 מליון דולר יותר מאשתקד. מניית ישראייר קפצה ב-32% בשנה האחרונה למחיר של 1.4 שקל ושווי שוק של 366.7 מיליון שקל. בשיחה עם ביזפורטל אומר מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, כי "2023 נפתחה בהצלחה והיינו בטוחים שאנחנו בדרך לשנת שיא של כל הזמנים בקבוצת ישראייר עם ציפיות לרווח נקי של מעל 23 מיליון דולר והטסה של 1.1 מיליון נוסעים. לצערנו הדברים השתנו ב-7 באוקטובר ולבסוף סיימנו את השנה עם שיפור ברווח הגולמי והתפעולי אך עם ירידה של 2 מיליון דולר בהשוואה לשנה שלפני כן. הפגיעה נבעה בעיקר מחברות הבת שמתמחות בתיירות בדגש על דיזנהאוס שמתמחה בתיירות נכנסת בה הושבתה הפעילות לחלוטין. הפגיעה בחרות הבת שלנו נאמדה בכ-3 מיליון דולר ברווח הנקי. בנוסף הייתה כמובן פגיעה בכמויות הנוסעים שהשפיעה על הרווחיות הגולמית וכנגזר מכך גם ברווח הנקי. מחזור המכירות היה יכול להיות גם הוא בסדר גודל של 50 מיליון דולר". על מה היית ממקד את הפגיעה ברבעון הרביעי? "הפגיעה נובעת מהעובדה שאנחנו חברת תיירות כאשר הביקוש למוצרי התיירות ירד ברבעון כמעט לחלוטין ובמקום לעסוק בליבה שלנו עסקנו בהטסת נוסעים שביקשו לחזור בדחיפות לישראל ובכאלו שביקשו לצאת בדחיפות מהארץ. לא יהיה נכון להשוות אותנו לאל על שהציגה רבעון יפה. אנחנו כאמור מתמקדים בתיירות להבדיל מאל על. ברמת התחרות, לכל מקום שאנחנו טסים גם אל על טסה ולהם גם יש יעדים ארוכי טווח עם רווחיות נאה". עד כמה העובדה שאילת מאוכלסת במפונים רבים השפיעה עליכם? "במהלך השנה מימשנו את התכנית האסטרטגית שלנו לאילת שכללה 3 פרמטרים מרכזיים. הראשון הוא מכירת מטוסי ה-ATR ומעבר להפעלת מטוסים צרי-גוף, השני הוא בנייה מחדש של לוח הטיסות ולהתאים אותו לשיאי הביקוש והמהלך השלישי הוא הטמעה של טכנולוגיית AI שתנהל את המחירים בנתיב לעיר הדרומית. הצעדים הללו הביאו לשיפור של 3 מיליון דולר ברווחיות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023, הם היו אמורים להביא לשיפור של מיליון דולר נוספים ברבעון הרביעי אך בשל הפסקת הפעילות זה לא קרה. נתח השוק של הקו לאילת מהפעילות של החברה הוא כ-11%-13%, אך כאמור הוא קו משמעותי ברווחיות". אתם רואים חזרה של הביקושים לקראת הפסח? או שמא יש עדיין מגמת מלחמה? "חודש נובמבר היה החודש הקשה ביותר מבחינת הביקושים ותנועת המטוסים בנתב"ג. אם בנובמבר עברו כ-400,000 נוסעים בנמל, נתב"ג סיים את חודש מרץ עם כ-900,000 נוסעים והציפייה היא לכ-1.1-1.2 מיליון נוסעים באפריל. מגמת ההתאוששות נמשכת ועדיין אנחנו מדברים על כ-50% פחות משנה שעברה. אנחנו רואים המשך ביקוש לחברות תעופה ישראליות ונתח השוק שלנו עומד על כ-6.5%. לצד זאת אנחנו רואים שינוי במפת היעדים לאור המלחמה עם הפסקת טיסות לטורקיה, לשארם א-שייח' ולמרוקו כשהנוסעים עוברים ליוון, ורנה, בורגס וכדומה". המחירים עלו, כמות המכירות ירדה, מה זה עשוי לעשות לרווחים? "יש נטייה להשוות אזורי ביקוש שונים וכתוצאה מכך את השפעת המחירים. אנחנו רואים עליית מחיר של כ-50-100 דולר למושב כאשר במקביל יש גם עלייה בהוצאות לאור מחסור באמצעי ייצור בעולם - ריינאייר למשל דיווחה שחסרים לה עשרות מטוסים וגם וויז-אייר הודיעה שיש לה 32 מטוסים מקורקעים, כל אלו מעלים את המחירים. אנחנו מעריכים שהמשבר הזה ילווה אותנו לא רק השנה אלא גם בשנה הבאה ולכן הנחת העבודה היא שרמת המחירים הנוכחית עשויה להמשיך גם בשנה הבאה. חלק מהלקוחות מעדיפים להמתין עם ההזמנות גם בגלל החשש מביטול הטיסה בעקבות השפעות חיצוניות כמו המצב הביטחוני והסיבה השנייה היא המתנה שחברות זרות נוספות יחזרו לטוס ומחירי הכרטיסים יירדו". כיום יש לכם 6 מטוסים של אייבאס מדגם A320 ואתם צפויים לקלוט עוד 2 ברבעון השלישי. יש מחשבה על דגמים נוספים של איירבאס או של בואינג? חושבים אולי גם מטוסים רחבי-גוף? "כרגע אין לנו כוונה כזאת. אנחנו מתרכזים ביתרון היחסי שבנינו לאורך השנים ומביא לכך שאנחנו מייצרים רווח יציב לאורך שנים ולא מושפעים מתנודתיות בשל אירועי קיצון. בסופו של דבר ישראייר תייצר רווח נקי בסביבות ה-20 מיליון דולר בשנה, רווח שאמור להשתפר מדי שנה. אין לנו תכנון כרגע להצטייד במטוסים מדגם A321, אנחנו כן בוחנים הזדמנויות, אבל גם למטוסים אלו יש משבר שקשור למנועים שלהם ולכן בעיתוי הנוכחי זה לא יהיה נכון, במיוחד לאור העובדה שרק לאחרונה יצרנו לעצמנו צי מטוסים אחיד בחברה". בעבר דובר על מיזוג עם ארקיע. זה עדיין על הפרק? "הודענו לשוק ההון שבמקביל לפיתוח של הפעילות שלנו אנחנו בוחנים כל הזמן הזדמנויות עסקיות אם זה רכישת מניות של סמארטווינגס או מיזוגים עם חברות אחרות. כרגע אין נו מה לחדש בעניין הזה אבל אם כן אז אני בטוח ששוק ההון ישמע על כך". לדעתך חידוש המו"מ עם סמארטווינגס באמת עשוי להבשיל הפעם? "סמארטווינגס הודיעו לנו שבכוונתם לחדש לקראת סוף החודש את המו"מ ואני מקווה שהפעם הוא יהיה קצר יותר ואפקטיבי יותר. אם אכן נרכוש מניות בסמארטווינגס אין לנו כוונה לערבב את ציי המטוסים. המטרה המרכזית שלנו היא לשמור על סמארטווינגס כיישות עצמאית ולסייע בשותפות לפתח אותה".
- 2.תטוסו ריקים 04/04/2024 08:38הגב לתגובה זוהיחידים שישלמו מחיר מלא זה המוני ישראלים עם כרטיס לכוון אחד
- יואש הבואש 07/04/2024 10:46הגב לתגובה זומהאנטישמיות המעוררת באירופה ובארצות הברית.
- 1.RYAAY 04/04/2024 07:30הגב לתגובה זו!!
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי
ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי 0% , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).
ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד 0% שירדה ביותר מ-8%.
מתוך הדוח של מעלות
בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק
מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.
בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.
- ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות
- ג'י סיטי: ה-NOI עלה ב-7.3%, ה-FFO מהנדל"ן המניב עלה ב-24.7% ל-116 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי
שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהיום בבורסה: על נייס והשבבים - והאם אייסיאל תתקן?
הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'? וגם - עונת הדוחות מעלה הילוך - מי צפויות לדווח?
השבוע הקודם ננעל במחזור ענק של כ-13.4 מיליארד שקל השני בגובהו אי פעם, שלב הנעילה (החדש) רשם מחזור של כ-9.4 מיליארד שקל על רקע עדכון המדדים החצי-שנתי. במסגרת העדכון הצטרפו למדד ת״א-35 מניות מגדל ביטוח מגדל ביטוח 0% ונקסט ויז׳ן נקסט ויז'ן 0% , בעוד שמניות החברה לישראל חברה לישראל 0% ואנרג׳יאן אנרג'יאן 0% הועברו למדד ת״א-90. המהלך גרם לתנודתיות גדולה במיוחד בשתי האחרונות, בעיקר לאחר הצניחה במניית איי.סי.אל איי.סי.אל 0% ובמניית בעלת השליטה בה - החברה לישראל - בעקבות הפשרה עם המדינה סביב זיכיון ים המלח. הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה, גם היום אייסיאל תעמוד במוקד לאחר שהשוק יאכל מחדש את השפעות ההתפתחויות על הרווחיות הליבתית שלה.
בצל המחזור החריג, חמישי סגר שלילי: ת"א 35 ירד ב-0.45% ות"א 90 איבד 1.1%. עם זאת, מגזר הפיננסים היה חיובי כשמדדי הבנקים והביטוח עלו ב-1.1% כל אחד בעוד שמדד הנדל"ן ירד ב-1.3% ומדד הנפט והגז עלה קלות ב-0.3%.
בסיכום שבועי - שבוע המסחר הראשון של נובמבר נפתח חיובי, בהמשך לסנטימנט האופטימי של החודש שעבר, על רקע ההתקדמות בהסכם הפסקת האש והציפיות להפחתת ריבית בהחלטת בנק ישראל הקרובה. מדדי המניות המובילים סיימו את השבוע בעליות - ת״א 35 עלה בכ-1.9% ת״א 125 הוסיף כ-1.5%. מגזר הביטוח בלט עם זינוק של כ-8.3%, ת״א נפט וגז התחזק בכ-3.7%, והבנקים עלו כ-1%, זה למרות הצהרה של שר האוצר סמוטריץ' על בחינת מס ייעודי על רווחי הבנקים אמירה שגרמה להכבדה על מניות הבנקים בסוף השבוע - "לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור"בעוד בוול סטריט כבר מסכמים ביצועים של סקטורים בתל אביב עונת הדוחות רק בתחילתה. בשבוע שעבר זכורים לנו דוחות טבע 0% ו- נובה 0% שהתוצאות שלהן גרמו לתנודתיות גבוהה, טבע לכיוון מעלה עם עקיפה של הציפיות ועדכון תחזית, נובה עם ביצועים קצת מעל הציפיות ותחזית שמרנית שדרדרו את המניה. גם השבוע מצפים לנו דוחות בעיקר מסקטורי האנרגיה מתחדשת, שבבים ו-IT. מהחברות שדיווחו על מועד הגשת התוצאות ניתן לצפות לדוחות של החברות הבאות:
- איי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
- היום של טבע, ומה עוד קרה בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחר: משק אנרגיה, טאואר, קמטק, נקסטויז'ן, קופיוג'ן ולייבפרסון,
בשלישי - אלעל, הבורסה, בזק, אמות, וברייסנוויי.
ברביעי - אייסיאל, אנלייט, אנרג'יקס, תורפז, מבנה, פריון, מטריקס, גילת ולוינשטיין
בחמישי ידווחו נייס וספיינס.
המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס 0% צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.
