דגל ישראל עצמאות
צילום: Istock

כמה מוציאה המדינה על בריאות, כמה על חינוך וכמה על רווחה?

הלמ"ס מציגה נתונים עיקריים במגוון נושאים, כמו אוכלוסייה, רווחה, הכנסה ממוצעת לבית ועוד
עדן ספיר | (1)

כמדי שנה, הלמ"ס מציגה נתונים עיקריים במגוון נושאים. נתונים אלו הם תמצית של השנתון הסטטיסטי לישראל, שיפורסם במלואו בחודשים הקרובים. הנתונים נכונים לשנת 2022.  בין נתונים ניתן למצוא סטטיסטיקות כמו: בערב ראש השנה תשפ"ד אוכלוסיית ישראל נאמדת בכ-9.795 מיליון נפש. האוכלוסייה צפויה להגיע ל-10 מיליון תושבים בסוף שנת 2024, ל-15 מיליון תושבים בסוף 2048 ול-20 מיליון תושבים בסוף 2065; בישראל כ-7.181 מיליון תושבים יהודים (73% מכלל האוכלוסייה), כ-2.065 מיליון תושבים ערבים (21%) וכ-549 אלף תושבים אחרים (6%); אוכלוסיית ישראל גדלה בכ-194 אלף נפש. שיעור גידול האוכלוסייה היה 2%; נולדו בישראל כ-172 אלף תינוקות; נפטרו כ-48 אלף איש; נוספו לאוכלוסייה במאזן ההגירה כ-70 אלף איש, מהם כ-66 אלף עולים חדשים.

אוכלוסייה: בסוף שנת 2022 נאמדה אוכלוסיית ישראל בכ-9.662 מיליון נפש, מתוכם  – כ-7.101 מיליון תושבים יהודים (73.5% מכלל האוכלוסייה) וכ-2.039 מיליון תושבים ערבים  (21.1%) וכ- 522 אלף אחרים (5.4%), קצב הגידול השנתי של האוכלוסייה – 2.2% (לעומת 1.8% בשנת 2021).

בריאות: הוצאה לאומית לבריאות- 132.6 מיליארד שקל (7.6% מהתמ"ג), לעומת 126.4 מיליארד ש"ח (8.0% מהתמ"ג) בשנת 2021.

תוחלת חיים של גברים – 80.7 שנים

נשים – 84.8 שנים

פטירות (2022):

סך הכל – 51,988, מהן 3,764 פטירות מקורונה

שיעור פטירות גולמי – 5.4 ל-1,000 תושבים

תמותת תינוקות- שיעור של 2.8 ל-1,000 לידות חי 

חינוך והשכלה: 

הוצאה לאומית לחינוך- 132.0 מיליארד שקל (7.5% מהתמ"ג), לעומת 123.2 מיליארד ש"ח (7.8% מהתמ"ג) בשנת 2021.

מערכת החינוך

בתי ספר:

תלמידים (תשפ"ב; 2021/22) – 1.914.7 מיליון

בחינוך היסודי – 1.118.9 מיליון

בחינוך העל-יסודי – 795.8 אלף

עובדי הוראה (תשפ"ג; 2022/23) – 182.9 אלף

מעונות יום וחינוך קדם-יסודי:

ילדים בני 0–7 (תשפ"ב; 2021/22) – 884.6 אלף

גננות בגנים (תשפ"ג; 2022/23) – 30.1 אלף

תחזית תלמידים למערכת החינוך

- מספר התלמידים הכולל במערכת החינוך צפוי לגדול ולהגיע לכ-2.748 מיליון בשנת תשפ"ח (2027/28), לעומת כ-2,496 אלף בשנת תשפ"ג (2022/23) (תוספת של כ-253 אלף תלמידים, גידול של 10.1%).

- מספר התלמידים בגני הילדים צפוי להיות כ-580 אלף בשנת 2027/28, לעומת כ-538 אלף בשנת 2022/23 (תוספת של כ-42 אלף תלמידים, גידול של 7.7%).

- מספר התלמידים בבתי הספר צפוי להיות כ-2.169 מיליון בשנת 2027/28, לעומת כ-1.958 מיליון בשנת 2022/23 (תוספת של כ-211 אלף תלמידים, גידול של 10.8%).

- מספר התלמידים בכיתות א צפוי להיות כ-193 אלף בשנת 2027/28, לעומת כ-180 אלף בשנת 2022/23 (תוספת של כ-13 אלף תלמידים, גידול של 7.3%).

-מספר התלמידים בכיתה יב (מסיימי תיכון) צפוי להיות כ-153 אלף בשנת 2027/28, לעומת כ-142 אלף בשנת 2022/23 (תוספת של כ-10 אלף תלמידים, גידול של 7.3%).

-נשירת תלמידים ממערכת החינוך (שבפיקוח משרד החינוך) (תשפ"ב; 2021/22)11.8 אלף (1.4%) מתלמידי כיתות ז–יב (לא כולל ערביי ירושלים) נשרו מהמערכת ולא עברו למסגרת לימוד חלופית.

רווחה:

הוצאות המגזר הממשלתי לרווחה :

כ-188.3 מיליארד שקל (28.5% מסך כל ההוצאות), לעומת כ-177.6 מיליארד שקל (27.6% מסך כל ההוצאות) בשנת 2021.

רשומים במחלקות לשירותים חברתיים:

סך הכל – כ-1.13 מיליון, שיעור של כ-118 ל- 1,000נפש

בקרב יהודים ואחרים – שיעור של כ-104 ל-1,000 נפש

בקרב ערבים – שיעור של כ-165 ל-1,000 נפש

השיעור הגבוה ביותר של רשומים נמצא ביישובים מאשכול חברתי-כלכלי 3–4:

כ-155 ל-1,000 נפש.

רמת חיים 

הכנסות של משקי בית:

הכנסה כספית ברוטו לחודש – 19,916 ש"ח

הכנסה כספית נטו לחודש – 16,649 ש"ח

דיור:

62.7% ממשקי הבית גרו בדירה בבעלותם.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יותם 13/09/2023 14:14
    הגב לתגובה זו
    כמה זה עולה לנו?? תגלו שזה מסתכם בעשרות מליארדים
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים

הרגולטורים ממקדים את הפיקוח במערכות מסוכנות, מחייבים שקיפות ומשאירים את האחריות אצל הגוף הפיננסי. סיווג לפי רמת סיכון, דרישת הסבר כללית, ואחריות גם כשיש צד שלישי

ליאור דנקנר |

הדוח הסופי של הצוות הבין משרדי לבחינת שימושי בינה מלאכותית בסקטור הפיננסי מתפרסם ביום רביעי ומציב כיוון רגולטורי די חד. אסדרה שמתרכזת קודם כל במערכות שמוגדרות כבעלות סיכון גבוה, ולא בניסיון להדק ברגים על כל שימוש טכנולוגי באשר הוא. נקודת המוצא היא שהבינה המלאכותית כבר בתוך המערכת, ולכן השאלה היא איפה היא עלולה לייצר פגיעה צרכנית, בעיות תחרות, או השפעה על יציבות.

הדוח מציף את נקודות החיכוך המוכרות, כמו פרטיות והטיה, אבל נכנס גם לעולמות של ניהול סיכונים ותפעול בפועל. בתוך זה הוא מתייחס גם לזירה שהולכת ותופסת נפח ככל שהכלים משתכללים, הונאות ודיסאינפורמציה שנכנסות דרך ערוצים דיגיטליים ונוגעות ישירות לפעילות פיננסית יומיומית.

לא כל מערכת באותו משקל, משקל הבינה המלאכותית יורד לקרקע

בבסיס ההמלצות נמצאת חלוקה לפי רמת סיכון. הדוח מפרט איך מעריכים סיכונים ביחס למערכות בינה מלאכותית שיכולות להשתלב בשירות לקוחות, בקבלת החלטות, בניטור חריגות, בחיתום, באשראי ובניהול סיכונים. ההבחנה הזאת מכוונת את הפיקוח למקומות שבהם יש השפעה מהותית על לקוח או על השוק, ולא רק שימוש טכני פנימי. בדוח גם יש עדכון לחלוקה עצמה, עם מעבר לשתי קטגוריות עבודה, סיכון נמוך-בינוני מול סיכון גבוה, כדי להקל על היישום.

כדי שזה לא יישאר ברמת עקרונות, הדוח מציג ארגז כלים שמדבר על תהליך קבלת החלטות, ניהול סיכונים, בקרה ופיקוח על מערכות בינה מלאכותית. הכיוון הוא להשאיר לגופים הפיננסיים גמישות יישום לפי אופי השירות ומהותיותו, אבל עם דרישות עבודה מסודרות של אחריות, תיעוד ושליטה.

הדוח מדגיש שהסיפור לא נגמר במדיניות על הנייר. הוא נשען גם על כללי ממשל תאגידי קיימים שמגדירים תפקידים לדירקטוריון ולהנהלה הבכירה כשמכניסים טכנולוגיות חדשות ומפתחים מערכות ומודלים, ומציף אפשרות להשלים את המעטפת בכלים ייעודיים לממשל בינה מלאכותית לפי הצורך.