גרופון
צילום: טוויטר

גרופון מזהירה מפשיטת רגל - המניה נופלת ב-20%

"קצב שריפת המזומנים וההפסדים התפעוליים מצביעים על כך שלא נוכל לעמוד בהתחייבויות שלנו במהלך 12 החודשים הקרובים", אמרה החברה. "האירועים האחרונים והתנאים בשוק במצטבר, מעלים ספקות מהותיות לגבי יכולתנו להמשיך"
אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה גרופון פשיטת רגל

חברת גרופון GROUPON שהונפקה לפני כ-12 שנה לפי שווי שוק של 13 מיליארד דולר, נתקלה בקשיים בערך מהיום הראשון בו התחילה להיסחר. כעת היא מזהירה כי יתכן והיא לא תצליח לשרוד.

החברה הגישה טופס 10Q לרשות לניירות ערך הכולל אזהרת "עסק חי". גרופון סיימה את הרבעון עם 163.8 מיליון דולר במזומן, בעוד ששווי השוק של החברה עומד על 98 מיליון דולר, ירידה של 99% מאז הנפקת החברה ב-2011. ברבעון האחרון היא שרפה 76.3 מיליון דולר על הוצאות תפעוליות. "קצב שריפת המזומנים וההפסדים התפעוליים מצביעים על כך שלא נוכל לעמוד בהתחייבויות שלנו במהלך 12 החודשים הקרובים", אמרה החברה. "האירועים האחרונים והתנאים בשוק במצטבר, מעלים ספקות מהותיות לגבי יכולתנו להמשיך".

במרץ האחרון החברה הגיעה להסכם עם חברות ההשקעות Pale Fire Capital, בו הסכימה בין היתר למנות את דוזן סנקיפל למנכ"ל הזמני ושותף אחר מבית ההשקעות לסמנכ"ל הכספים. למרות זאת נכון לכרגע, הצוות החדש לא הצליח לעשות את השינוי המיוחל. בדוחותיה האחרונים דיווחה החברה על הכנסות של 121.6 מיליון דולר, ירידה של 21% משנה שעברה. גרופון דיווחה גם על הפסד של 28.6 מיליון דולר, כשעל בסיס Ebitda  היא הפסידה 4.9 מיליון דולר. כמות הלקוחות הפעילים בצפון אמריקה ירדה ב-3% לעומת הרבעון הקודם וב-22% משנה שעברה. ההכנסות הבינלאומית ירדו ב-25% ומספר הלקוחות הבינלאומי ירד ב-11% לעומת השנה שעברה.

"בעוד שתוצאות הרבעון הראשון שלנו מצביעות על כך שהעסק עומד בפני אתגרים רציניים, קיבלתי את תפקיד המנכ"ל הזמני של גרופון כי אני מאמין במשימה של החברה ואני בטוח שיש לנו תוכנית טרנספורמציה מנצחת כדי לבנות את גרופון מחדש ולמצב אותה לעתיד של צמיחה" אמר סנקיפל. "הטרנספורמציה שלנו היא בעצם שיפור יכולת החברה לספק ולבצע. כל יום מחדש אני רואה כל כך הרבה הזדמנויות לשפר את גרופון". 

במכתב לבעלי המניות כתב המנכ"ל כי "תחום השירותים והחוויות המקומי" הוא תחום מצומצם, עם שוק פוטנציאלי של יותר מ-1 טריליון דולר. בנוסף הוא הודה כי תוצאות הרבעון "מצביעות על כך שהעסק עומד בפני אתגרים רציניים שעלינו להתמודד איתם ובצורך הדחוף בשינוי משמעותי". עוד הוסיף, כי גרופון בוחנת אפשרויות לשיפור מצב הנזילות שלה, שעשויות לכלול גיוס נוסף באמצעות הנפקת חוב או מניות, או מכירת נכסים.

בין הדברים שסנקיפל מתכנן: שיפור הדילים שהחברה מציעה ללקוחותיה, שדרוג חווית הלקוח והפחתת מבנה העלויות. אנליסט Barclays  טרבור יאנג, נתן המלצת "ביצועי חסר" למניית החברה ואמר שתוכנית השינוי של המנכ"ל נראית זהה לתכנית של ההנהלה הקודמת. "החשש שלנו שהוא שאסטרטגיה דומה תניב תוצאות דומות", כתב. מניית גרופון ירדה 62% מתחילת השנה ו-76% בשנה האחרונה כולה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מאיר 12/05/2023 06:57
    הגב לתגובה זו
    טוב בסדר
  • 2.
    נגמרה חגיגת הקניות 12/05/2023 05:57
    הגב לתגובה זו
    רק חברות כושלות שמחפשות מזומנים יוצאות להנפקה. איך לעזאזל הם שרדו עד עכשיו אתר מזעזע והחניות שאיתן הם עבדו עוד יותר
  • 1.
    חברות אויר 11/05/2023 22:23
    הגב לתגובה זו
    הגבלת ילודה בחוק.
  • יהודי גאה 12/05/2023 01:22
    הגב לתגובה זו
    גם שמה היהודים היו בלתי יצרניים , לא אתפלא אם אתה עולה מרוסיה גוי אנטישמי. תחזור למקום שהגעת.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.